Uskaltaako vähävaraisena enää mennä "alisyömään"?
Ettei liikaa kerää henkilökunnan katseita...
"Alisyöminen" on itselleni uusi termi. Onneksi kaikki ravintoloitsijat eivät ole samaa mieltä...
Ravintolat | Palkittu ravintoloitsija harmittelee asiakkaiden ”alisyömistä”, mutta ymmärrystäkin löytyy
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011966753.html
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Miten onkin tähän ketjuun eksynyt niin monta pieniruokaista absolutistia jotka eivät vaan jaksa syödä mitään. Katukuvassa heitä ei kyllä näy.
No mä olen joko töissä tai kotona ja kesät vietetään ulkomailla. Pakolliset asioinnit hoidetaan autolla jos nyt johonkin on pakko lähteä. Ruoat tuodaan kotiin. En ole absolutisti mutten saa juurikaan alkoholia nieltyä koska se on pahaa, erityisesti viini. Pätkäpaastoan elämäntapana, ei ole suurensuuri mahalaukku eikä vyötärö.
Joskus jälkiruokavaihtoehdot on jotain maitopohjaisia tai suklaakakku. En pidä suklaakakusta ja maitotuotteita en voi syödä. Alkuruoka on keittoa tai etanoita. Keitto on täyttävää ja etanoita en syö. Tehkää parempia ruokalistoja ja kunnolla vaihtoehtoja! Joka paikassa varsinkin keskitason paikoissa samaa. Jos alkuruoka ja jälkiruoka on alkaen 15 euroa, en raski. Meen mieluummin jälkiruualle johonkin kah ilman, missä saa ison kupin kahvia ja maidottoman leivoksen 8 eurolla ainakin täällä. Se kahvikin on parempaa..
Vierailija kirjoitti:
Joskus jälkiruokavaihtoehdot on jotain maitopohjaisia tai suklaakakku. En pidä suklaakakusta ja maitotuotteita en voi syödä. Alkuruoka on keittoa tai etanoita. Keitto on täyttävää ja etanoita en syö. Tehkää parempia ruokalistoja ja kunnolla vaihtoehtoja! Joka paikassa varsinkin keskitason paikoissa samaa. Jos alkuruoka ja jälkiruoka on alkaen 15 euroa, en raski. Meen mieluummin jälkiruualle johonkin kah ilman, missä saa ison kupin kahvia ja maidottoman leivoksen 8 eurolla ainakin täällä. Se kahvikin on parempaa..
Kahvilaan siis.
Vierailija kirjoitti:
Oli taas juttu siitä, että ravintolan tippikulttuuria yritetään tuoda Suomeen laittamalla maksupäätteeseen ehdotus tipistä. Kerjäämistähän tuo on eikä mitään asiakaspalvelua, eipä tarvitse mennä enää uudestaan tällaiseen paikkaan.
Minä pyydän tarjoilijattaren kelaamaan suooraan siihen kohtaan, missä maksu suoritetaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua myydä yksittäisiä annoksia vaan koko menun, niin miksi listalla on yksittäisiä annoksia? Ja jos asiakkaat juovat mieluummin vettä kuin viiniä ja siitä ei saa nyhdettyä tarpeeksi, niin ostakaa ravintolaan vehkeet ja myykää törkyhinnalla "talon kuplavettä".
Voisi joku ravintola, edes yksi, panostaa alkoholittomiin juomiin? Tänään alkoholittomien juomien valikoima on surkea ja hinnat katossa. Alkoholivero kuulemma nostaa alkoholijuomien hintoja järjettömiksi. Viitsisikö joku ravintoloitsija perustella, miksi alkoholittomilla vaihtoehdoilla on samat, tai vielä korkeammat hinnat.
Useammin kuin kerran tai kaksi, ravintolakäynti on keskeytynyt juomien tilusten kohdalla. Alkoholitonta viiniä ei (ehkä) ole ja alkoholiton olut maksaa kaksi kertaa sen mitä samankokoinen kolajuoma. Kaupassa kolajuoma ja alkoholiton olut maksaa saman. Myös tämä hinnoittelu on sarjassa "Suomi special". Jos tulee ruokailtua, juomien tilaus jää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinä vähävaraisena muutenkaan mene noihin fine dine -ravintoloihin syömään pitkään kaavan mukaan.
Silloin kun käyn syön sen yhden annoksen eli pääruuan sekä pullollisen kuplavettä.
Silloin ei kannata mennä noihin menupaikkoihin. Niissä yksittäiset annokset ovat pieniä, ajatuksena juuri, että koko menun syötyään on sopivan kylläinen.
Mutta tuo avautuminen oli kyllä ravintoloitsijalta laukaus omaan jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopii hyvin se että niin sanotut "paremmat" ravintolat rupeavat itkemään lounasseteleiden käytöstä. Jos se lounari ei kelpaa Luovuus Kakkii Kaaoksessa -nimiselle räkälän tarjoilijalle, niin se on sitten voi voi. Meidän seurue kääntyy pois heti ovelta. Meillä on varasuunnitelma valmiina. Koko jengi lähtee Mäkkäriin, Heseen, Burger Kingiin tai johonkin muuhun pikaruokalaan.
Nuo ovat teille varmaan alunalkaenkin oikeampia paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinä vähävaraisena muutenkaan mene noihin fine dine -ravintoloihin syömään pitkään kaavan mukaan.
Minä olen vähävarainen (työtön ja työkyvytön) mutta asuinkumppani on töissä ja repii yli 5000 euron kuukausipalkkaa. Siihen vielä päälle muut edut mitä hyväpalkkaisessa duunissa on. Työsuhdeauto, lounassetelit, työterveyshuolto. Minun ja asuinkumppanin ravintolakäynnit maksetaan lounasseteleillä. Ravintolaan lähdetään autolla (ei koskaan julkisilla) koska työsuhdeauto on pirun kätevä jopa Helsingin kantakaupungissa asuvalle. Been there, done that!
Asuinkumppani tekee paljon etätöitä ja kokkaa itse omat ruokansa kotona. Lounasseteleitä ei ehtisi käyttää ajoissa (ne vanhenisivat) jos niitä ei tarkoituksella "tuhlattaisi" ravintolakäynteihin. Mulla on tässä nyt aika paksu nivaska lounareita. Tarjosin jo kaverille yhden, koska tiesin etten itse ole lähiaikoina menossa ravintolaan. Lounari kelpaa onneksi myös ruuan ostoon lähikaupassa jos katsoo tarkasti mitä ostaa.Saako jossain työpaikassa vielä fyysisiä lounareita. Vuosia on ollut käytössä sovellukset, joilla ei pysty käyttämään kuin yhden lounarin päivässä eikä niitä pysty antamaan muille.
Sitä minäkin ihmettelen.
Kas kun ei maksa oravannahoilla.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt ns. fine diningia. Ruoan saanti kestää ikuisuuden ja sitä ei ole riittävästi. Yleensä se on ihan hyvää mutta ei niin hyvää, että huvittaisi odotella ikuisuus jokaista annosta ja lähteä viiden ruokalajin jälkeen nälkäisenä pois.
Useammin kuin kerran on joutunut käymään hienon ravintolan jälkeen syömässä vielä jossakin muualla kunnon annoksen, kun on niin nälkä vielä.
Raxit ovat teikäläisiä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ketkä enää nykyään juo alkoholia?
Vain varakkaat kokoomuslaiset.
Myös Riikkuli, mutta hän tarvitsee samppanjansa ravintoloitsijan lahjana, koska on köyhälistöä.
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo miten lihavia suomalaiset ovat (puolet aikuisväestöstä ylipainoisia) niin ei kannattaisi ravintola-alan duunareiden valittaa, että jengi syö liian vähän.
Jengi syö liikaa. Ylipainon aiheuttamat terveyshaitat käyvät kalliiksi yhteiskunnalle. Joka vuosi menee useita miljardeja euroja juuri näiden "elintapasairauksien" hoitoon. Verenpaine, sydäntaudit, kakkostyypin diabetes, nivelrikko. Myös syöpäalttius kasvaa rajusti jos potilas on ylipainoinen.
Varmaan aika vähän ravintoloita avataan kansanterveysnäkökulma edellä.
Vierailija kirjoitti:
Siis yksi ravintoloitsija on tätä mieltä, miksi lotkauttaisit sille korvaasi?
Ravintolat tarvitsevat maksavia ja mielellään paljon syöviä asiakkaita, jotta liike kannattaisi. Osa suomalaisista on nyt siinä tilanteessa, että jokaista rahanmenoa harkitaan ennen ostopäätöstä. Se on ikävää ravintoloille. Itse en ymmärrä tapaa syödä monta ruoka-annosta yhdellä aterialla eli alkuruokaa, pääruokaa, jälkiruokaa ja salaattia. Syön kotona aina yhden lautasellisen ruokaa. En jaksa enempää. Joillakin ryhmämatkoilla oli ongelmia kun meille oli varattu illaksi ruokailua ravintoloissa. Siellä tuotiin runsas alkuruoka, jonka jälkeen en jaksanut pääruokaa, joka muuten oli aina todella hyvää. Opin jättämään alkuruoan väliin. Olisin mielelläni lahjoittanut sen jollekin. Tarjoilijat varmaan pitivät minua ikävänä asiakkaana. Pyyntöäni jättää alkuruoka pois minulta ei huomioitu. Matkalaisten ateriat oli maksettu etukätene, joten ravintola ei olisi kärsinyt taloudellista tappiota.
Vierailija kirjoitti:
Liian kallista syödä 3 ruokalajia viineineen. Käyn ulkona syömässä pääasiassa lounasaikaan.
Sitä paitsi siinä voi olla liikaa syötävää. Ei mahdu vatsaan.
Vierailija kirjoitti:
Oli taas juttu siitä, että ravintolan tippikulttuuria yritetään tuoda Suomeen laittamalla maksupäätteeseen ehdotus tipistä. Kerjäämistähän tuo on eikä mitään asiakaspalvelua, eipä tarvitse mennä enää uudestaan tällaiseen paikkaan.
En pidä tästä tavasta, koska raha ei mene tarjoilijalle vaan paikan pitäjälle. Sehän eio le tarkoitus.
Vähän OT, mutta aihetta liipaten, pieniruokaisuuteen liittyen: Espanjassa torjutaan ravintoloiden ruokahävikkiä lainsäädännöllä: Huhtikuun alkupuolelta lähtien ainakin Andaluciassa ravintoloilla on velvollisuus informoida ja tarjota asiakkaalle mahdollisuus ottaa mukaan syömättä jäänyt ruoka ilman lisämaksua esim. rasioista tms. ( Itse vältimme alisyömisen synnin kun söimme kokonaan n. 750 g lihaa sisältäneen laadukkaan grilliplatterin, joka maksoi 60 e viinipullon kera yhteensä. Naapuripöydässä otettiin doggy bag,)
Vierailija kirjoitti:
Mulle avautui kerran yksi kauppias. Sanoi lopettavansa kaupanpidon, kun ei vaan kannata. Mää sanoin, että onhan täällä nytkin paljon asiakkaita. Hän sanoi, että ei noilla asiakkailla tienaa. Jotain eläkeläisiä ovat. Ja sanoi, että kyllä sinä tiedät, mistä rahat tulee. No, en tiennyt. Sanoi, että lapsiperheistä tietysti.
Eli eläkeläiset ja muut yksinäiset on kauppiaille ihan turhia asiakkaita, ettäs tiedätte.
Ai. Siis puolitoista miljoonaa turhaa asiakasta maassa, jossa on 5,5 miljoonaa asukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle avautui kerran yksi kauppias. Sanoi lopettavansa kaupanpidon, kun ei vaan kannata. Mää sanoin, että onhan täällä nytkin paljon asiakkaita. Hän sanoi, että ei noilla asiakkailla tienaa. Jotain eläkeläisiä ovat. Ja sanoi, että kyllä sinä tiedät, mistä rahat tulee. No, en tiennyt. Sanoi, että lapsiperheistä tietysti.
Eli eläkeläiset ja muut yksinäiset on kauppiaille ihan turhia asiakkaita, ettäs tiedätte.
Onhan siinä ero, ostaako joku ruokaa yhden ihmisen talouteen vai koko perheelle. Eläkeläiset ovat usein vielä nuukiakin ja kokkaavat kaiken itse.
Jos joku käyttää hyvin vähän rahaa ruokakaupassa, niin mistähän se voisi johtua? Sama koskee ravintolassakäyntiä, mutta köyhempi ei uskalla mennä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä tästä tavasta, koska raha ei mene tarjoilijalle vaan paikan pitäjälle. Sehän eio le tarkoitus.
Tästä on hauska kokemus. Oltiin jokunen vuosi sitten Tampereella ystävän kanssa syömässä ravintolassa jonka nimi oli jotakin tyyliin 2h+k. Oikein hyvää ruokaa ja erittäin hyvä palvelu. Tarjoilija oli oikein touhukas n. 40v mies. Laskua maksaessani kysyin, saahan henkilökunta varmasti sen annetun tipin kun kuulemani mukaan aina näin ei olisi. Hän sanoi, että ne jaetaan aina henkilökunnan kesken, mutta hän ei saa mitään. Tätä ihmetellessäni hän vastasi, että koska hän on se ravintoloitsija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei selkeästikään ravintoloitsija ymmärrä, mikä on syy ja mikä seuraus. Kertoo, että tämän alisyömisen takia hinnat nousee. Olisiko kuitenkin niin, että hintojen nostaminen on ollut syy ja alisyöminen sen seuraus. Viinipullo maksaa viisi kertaa sen mitä alkossa, juon sitten veden ruoan kanssa ja viinin jossain muualla.
Ovat pyrkineet tätä viinin hinnalla rosvoamista peittelemään tuomalla omia viinejään, jotta vertailu Alkon hintaan ei onnistu. Ei se satasen viini ravintolassa ole siinä tapauksessakaan laadultaan parempaa kuin Alkon 20 pullo.
Tajusin vasta nyt mikä tämä "tuomme omia viinejä" scam oikein on, kun olen ostanut ihan hyviä viinejä Espanjan Lidlistä 4-5 eurolla per pullo. Joitain niistä myydään Alkossa 12-15 eurolla. Eli viinin tukkuhinnat yritysasiakkaille täytyy olla aivan naurettavat viineissä, koska ei tuo Lidlikään niitä täällä hyväntekeväisyyttään myy.
"Tuomme omia viinejä" on saatu kuulostamaan lähes siltä kuin, että oma sommelieerimme kiertelee viinimaissa etsimässä kätkettyjä helmiä, joita sitten privana kärrätään Suomeen. Totuus lienee, että ruksitaan kansainvälisestä nettibulkkiviinikaupasta säädyllisimmät n. 2-3 euron pullot, jotka voi sitten Suomessa ravintolassa myydä 40-60 eurolla. Tärkein valinta kriteeri lienee, ettei myydä alkossa, ettei suoraan pääse hintaa vertaamaan. Noin itsekin tekisin, jos olisin ravintoloitsija. Alkon viinin voi myydä 3-4 kertaisella hinnalla Alkon hintaan verrattuna. "Itse tuomamme" varmaan 8-10 kertaisella.💰💰💰
Ravintolan kuuluu toki tuottaa voittoa. Se on selvä. Monilla suomalaisilla vain on niin niukkaa tällä hetkellä. Ei ole ylimääräistä rahaa. Viime viikon uutisten perusteella ei voi odottaa nopeaa kohennusta tähän. -Kannattaisiko esimerkkiravintolan ihan reilusti ottaa asiakkaaksi vain isompia ryhmiä? Tyyliin vähintään 3 hengen porukka, koska he sentään käyttävät jotain rahaa syömisiinsä.
Joo, ehkä niin on parempi. En tule jatkossa ravintolaan tekemään tappiota ravintolalle.