Uskaltaako vähävaraisena enää mennä "alisyömään"?
Ettei liikaa kerää henkilökunnan katseita...
"Alisyöminen" on itselleni uusi termi. Onneksi kaikki ravintoloitsijat eivät ole samaa mieltä...
Ravintolat | Palkittu ravintoloitsija harmittelee asiakkaiden ”alisyömistä”, mutta ymmärrystäkin löytyy
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011966753.html
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei selkeästikään ravintoloitsija ymmärrä, mikä on syy ja mikä seuraus. Kertoo, että tämän alisyömisen takia hinnat nousee. Olisiko kuitenkin niin, että hintojen nostaminen on ollut syy ja alisyöminen sen seuraus. Viinipullo maksaa viisi kertaa sen mitä alkossa, juon sitten veden ruoan kanssa ja viinin jossain muualla.
Ovat pyrkineet tätä viinin hinnalla rosvoamista peittelemään tuomalla omia viinejään, jotta vertailu Alkon hintaan ei onnistu. Ei se satasen viini ravintolassa ole siinä tapauksessakaan laadultaan parempaa kuin Alkon 20 pullo.
Tajusin vasta nyt mikä tämä "tuomme omia viinejä" scam oikein on, kun olen ostanut ihan hyviä viinejä Espanjan Lidlistä 4-5 eurolla per pullo. Joitain niistä myydään Alkossa 12-15 eurolla. Eli viinin tukkuhinnat yritysasiakkaille täytyy olla aivan naurettavat viineissä, koska ei tuo Lidlikään niitä täällä hyväntekeväisyyttään myy.
"Tuomme omia viinejä" on saatu kuulostamaan lähes siltä kuin, että oma sommelieerimme kiertelee viinimaissa etsimässä kätkettyjä helmiä, joita sitten privana kärrätään Suomeen. Totuus lienee, että ruksitaan kansainvälisestä nettibulkkiviinikaupasta säädyllisimmät n. 2-3 euron pullot, jotka voi sitten Suomessa ravintolassa myydä 40-60 eurolla. Tärkein valinta kriteeri lienee, ettei myydä alkossa, ettei suoraan pääse hintaa vertaamaan. Noin itsekin tekisin, jos olisin ravintoloitsija. Alkon viinin voi myydä 3-4 kertaisella hinnalla Alkon hintaan verrattuna. "Itse tuomamme" varmaan 8-10 kertaisella.💰💰💰
Espanjan Lidlissä saa 6(!) litran punaviini"pullon" joka on samanlainen kirkas ohut muovitötterö kuin isoimmat vesipullot. Maksaa 6 euroa. Tuosta voi päätellä mitä se viinin tekeminen maksaa. Mehutölkin näköisissä tötsissä on myös rosea ja valkkaria euron per litra. Sommelierin hyvällä tarinalla pienestä tuottajaperheestä koillisrinteellä nekin uppoaisivat keskivertoasiakkaaseen hieman erilaisena mutta luonteikkaana vaihtoehtona kuin kuuma veitsi voihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut aina alisyöjä. En vain pysty syömään kerralla suurta määrää ruokaa. Siihen ei rahalla ole mitään vaikutusta. Ikävää jos en enää ole tervetullut kaikkiin ravintoloihin.
Yleensä noissa menupaikoissa annokset ovat niin pieniä, että sen kokonaisuuden syötyään on kylläinen.
Mutta en kyllä tykännyt tuosta avautumisesta, noloa ja tympeää. Vaikka yleensä syömmekin koko menun ja juomme suositusviinit, ei tee mieli mennä tuonne miettimään, ollaanko nyt riittävän hyviä asiakkaita maestrolle.
Noissa paikoissa, missä on pienemmät annokset pystyn syömään pääruoan ja ehkä joskus pienen jälkiruoan tai kahvin. Monissa paikoissa en pysty syömään edes puolia yhdestä annoksesta. Isojen annosten sijasta syön n. 6 kertaa päivässä.
Jos syöt noin usein, muista huolehtia hampaista. Niille tuo on kova paikka.
Ei huolta. Minulla on hampaat oikein hyvässä kunnossa vaikka syön tai juon jotain muuta kuin vettä 5-6 kertaa päivässä. Tosin en harrasta limuja tai vastaavia.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Itse pienenä ja hoikkuuteen pyrkivänä naisena oikeastaan vihaan kaikkia ravintoloita ja juottoiloita ja olen aina tiedostanut tämän mitä ne minusta ajattelevat koska en ole iso nainen eikä minuun mahdu paljoa viinaa tai ruokaa. Palvelkoot niitä pitkiä isoja mänttejä pitkine mänttiakkoineen. Ja isoja meluisia haisevia seurueita rääkyvine kersoineen. Käytän rahani mielummin muuhun kuin tyhmien mässäilijöiden vammaispalveluihin!
Ulosannistasi päätellen tarvitset joko hyvän aterian viinilasillisen kera tai mielenterveyspalveluja.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää toimittajat juttu tästä, kopioikaa näitä meidän juttuja, pienivatsaiset pienikokoiset naisihmiset, jotka ei käytä alkoholia, eikö meitä haluta ravintoloihin? Me olemme siistejä ja hyvin käyttäytyviä. Kahvin ottaisin, mutta se on yleensä ravintoloissa pahaa.
Älä mene kiitos ravintolaan.
Siisti käytös turhaa, anna sinne vain paljon rahaa. Se on tärkein.
Luulisi olevan parempi, että asiakkaat tulevat edes "alisyömään", jos vaihtoehto on etteivät tule ollenkaan.
Tämä juttu oli kyllä ensimmäinen kerta, kun kuulen pienen ravintolan valittavan siitä, että asiakkaat viettävät ravintolassa liian lyhyen aikaa. Yleensähän etenkin kahvilat valittavat siitä, että asiakkaat vievät asiakaspaikan kun jäävät istuskelemaan liian pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi olevan parempi, että asiakkaat tulevat edes "alisyömään", jos vaihtoehto on etteivät tule ollenkaan.
Ongelma lienee vain noissa muutaman asiakaspaikan ravintoloissa, joista varataan pöytä etukäteen. Laittaisivat ovelle samanlaisen heti tilaa kyltin kuin joillakin kampaajilla on. Jos joku häipyy nopeammin kuin odotettu tai ei ilmesty paikalle ollenkaan, joku ohikulkija voisi tulla syömään.
No onneksi moni muu ravintoloitsija sanoo tuossa artikkelissa että kaikki asiakkaat ovat tervetulleita, söivät minkä määrän tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se henkilökuntaa naurattaa kun vähävarainen juntti tilaa pelkän pääruoan.
Se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa. Asiakas saa aina viimeiset naurut, koska ravintolan olemassaolo (toiminnan jatkuminen, toiminnan loppuminen, konkurssi) on täysin riippuvainen asiakkaista. Tarjoilijan työpaikka on täysin riippuvainen asiakkaista.
Ruokalistoja seuraten (usean vuoden ajalta) näkee hintakehityksen. Perusmenu eli 4 pientä ruokalajia + leipä maksoi aiemmin vain 40 euroa. Sitten hinta nousi 48 euroon. Sitten uusi hinta 50 euroa, sitten 58 euroa ja nyt 60 euroa. Raju hintojen nousu kertoo, että ravintolan omistaja on ahne. Tai että ravintolalla menee huonosti ja hintojen nostaminen on keino välttää konkurssi.
Vierailija kirjoitti:
Ja ketkä enää nykyään juo alkoholia?
Ne ketkä ei sinun tavoin vedä huumeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ketkä enää nykyään juo alkoholia?
Ne ketkä ei sinun tavoin vedä huumeita.
Minä suosin ruokajuomana suosittua suomalaista alkoholitonta juomaa eli maitoa ja vielä sitä rasvatonta versiota eli kurria.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ravintoloitsijat ovat sitä mieltä, että jos ravintola ei ole rahasampo niin sitten on parempi lopettaa koko bisnes. "Kaikki tai ei mitään."
Valitettavasti näyttää siltä, että tämä ravintoloitsija on "Kaikki tai ei mitään" -miehiä (mustavalkoinen, itsekäs, ahne ajattelutapa. Kun ravintolalla alkaa mennä vähänkään huonosti (myynti vähenee) niin omistaja panikoi. Hän alkaa valittaa huonoa taloustilannetta, asiakkaiden vähyyttä, asiakkaiden pihiyttä (asiakkaat eivät tee tarpeeksi suuria tilauksia) ja sitten sanoo, että tarjoilijat kärsivät ja pelkäävät työpaikkojensa puolesta. Voi kyynel. Tarvitseeko ne hermoheikot tarjoilijat nyt jotain traumaterapiaa? Heiltä meni kiva "suojatyöpaikka" missä pärjää huonolla ammattitaidolla ja röyhkeällä palveluasenteella. 🤣
Tämä ravintola on jo usean vuoden ajan ollut tunnettu siitä, että henkilökunta painostaa asiakkaita tilaamaan enemmän. Jälkiruokaa tyrkytetään kolme kertaa vaikka asiakas sanoi heti tullessaan, että haluaa vain yhden ruokalajin. Viiniä tyrkytetään koko pullo, mutta jos haluat vain yhden lasillisen niin sinut leimataan nirsoilijaksi tai alkoholiongelmaiseksi. Asiakas ei kuulemma uskalla juoda rennosti koska pelkää että jää putki päälle. Ravintolan omistaja itse kehuu, että palvelukonsepti on runsas alkoholinkäyttö. Alkoholia tarjotaan avokätisesti ("reilut kaadot") ja raivoraitis asiakas on huono asiakas kun ei tilaa mitään pulloa tai edes drinkkiä.
Voin jo arvata, miten tämä ravintola katoaa Helsingin katukuvasta. Ensin omistajan uhriutuu ja valittaa että bisnes kärsii. Sitten alkaa asiakkaiden syyllistäminen "alisyömisestä" ja tarjoilijoiden "ahdinko" (duunipaikat vaarassa) pannaan asiakkaiden syyksi. Kun syyllistäminen ei tehoa ja asiakaskunta harvenee, niin lopulta tulee "tragedia". Omistaja lyö ovet säppiin, irtisanoo henkilökunnan ja itkee medialle, että kukaan ei halunnut nähdä toiminnan loppuvan.
Kyllä halusi. Karu totuus on se, tuhannet asiakkaat halusivat nähdä toiminnan loppuvan. Siis ne pettyneet asiakkaat ketä on palveltu huonosti. Samat virheet toistuvat vuodesta toiseen. Ruokaa joutuu odottamaan tunnin. Kun se tilattu annos tulee, niin tarjoilija painostaa tilaamaan lisää ruokalajeja. Seuraavaksi tyrkytetään alkoholia. Lopuksi tyrkytetään vielä jälkiruokaa. Tarjoilijoiden mielestä on ongelma, että asiakas ei "ymmärrä" tai "osaa" ottaa rennosti eli syödä kuin sika ja juoda kuin alkoholisti.
Sanalla sanoen, tämä ravintola on ylihintainen räkälä. Kaikki hommat tehdään kännissä (hilpeässä nousuhumalassa) ja läpällä. Ei ihme, että viime vuoden tarkastuksessa (Oiva-raportti) oli useita puutteita. Keittiö toimii miten sattuu. Usein tulee väärät ruuat pöytään ja ruokien tarjoilulämpötila on väärä. Kylmät ruuat liian lämpimiä ja lämpimät ruuat liian kylmiä.
Minä luin tämän jutun ja hämmästyin. Olen itse tällainen alisyöjä, koska syön pieniä annoksia. Usein minulle riittäisi siitä yhdestä annoksesta puolet. On todella harvinaista, että jaksan jälkiruokaa. Alkuruokaa en voi tilata, jos aion syödä vielä jotain muutakin. En ole venyttänyt mahalaukkuani isoksi niinkuin moni muu tuntuu tehneen. Syön usein, mutta ravintolassa ei yleensä istuta niin kauan että pystyisin syömään lisää.
Vierailija kirjoitti:
Itse pienenä ja hoikkuuteen pyrkivänä naisena oikeastaan vihaan kaikkia ravintoloita ja juottoiloita ja olen aina tiedostanut tämän mitä ne minusta ajattelevat koska en ole iso nainen eikä minuun mahdu paljoa viinaa tai ruokaa. Palvelkoot niitä pitkiä isoja mänttejä pitkine mänttiakkoineen. Ja isoja meluisia haisevia seurueita rääkyvine kersoineen. Käytän rahani mielummin muuhun kuin tyhmien mässäilijöiden vammaispalveluihin!
Siellä taas joku trollipoju yrittää larpata naista. Trollipoju ei osaa edes siivota sanavarastostaan pois yleisimpiä trollipoikatermejä eli "vammainen", "mäntti", "akka", "rääkyvä" ja "viina".
Trollipoika on itse lyhyt, joten hän vihaa pitkiä miehiä ja pitkiä naisia. Juuri siksi tuo vuodatus "pitkistä isoista mänteistä pitkine mänttiakkoineen".
Ravintolan todellinen palvelutaso mitataan sillä, miten ravintola kohtelee "huonoimpia asiakkaita" eli pieniruokaisia ja raittiita naisia. Nainen syö vähän eikä koske alkoholiin.
Itse olen pistänyt pari ravintolaa boikottiin juuri siksi, että tarjoilijat käyttäytyvät törkeästi naisia kohtaan. Yksin saapuva nainen on helppo uhri näille tarjoilijoille (työpaikkakiusaajat). Jos asiakas valittaa törkeästä kohtelusta, niin hänet leimataan ongelmaksi. Tarjoilijat uhriutuvat kuorossa ja sanovat, että he tekevät työnsä hyvin, mutta tämä asiakas on törkeä ja aiheuttaa jopa pelkoa tarjoilijoiden keskuudessa. Uhri leimataan siis kiusaajaksi, ja kiusaajat leimataan uhreiksi. Oksettavaa manipulaatiota. Tällainen manipulaatio on täysin hyväksyttyä monessa ravintolassa, koska ravintolan esimiehet ja omistaja haluavat pitää kiinni henkilökunnasta. Uusien työntekijöiden rekrytointi olisi liikaa vaivaa. Asiakkaat voivat mennä muualle jos eivät halua olla työpaikkakiusaamisen uhreja ja vielä MAKSAA tuosta kiusaamisesta (niin sanottu asiakaspalvelu).
Ravintoloitsijat hei. Moni entinen koulukiusaaja menee töihin palvelualalle, koska siellä voi helposti kiusata asiakkaita.
Kyllä minä reippaana valitsen sen halvimman annoksen cola juomalla
Vierailija kirjoitti:
Tämä juttu oli kyllä ensimmäinen kerta, kun kuulen pienen ravintolan valittavan siitä, että asiakkaat viettävät ravintolassa liian lyhyen aikaa. Yleensähän etenkin kahvilat valittavat siitä, että asiakkaat vievät asiakaspaikan kun jäävät istuskelemaan liian pitkäksi aikaa.
Maalitolppien siirtely on yleistä huvia ravintoloissa. Mitä tahansa asiakas tekeekin, niin hän tekee aina väärin. Istuu liian pitkään ja estää muita asiakkaita pääsemästä sisälle ravintolaan. Tai istuu liian vähän aikaa ja heikentää ravintolan myyntiä.
Ratkaisu on selvä. Kaikki pieniruokaiset pysyvät poissa ravintoloista ja kokkaavat itse omat ateriansa kotona. Hyvä ratkaisu. Säästyy aikaa, rahaa ja vaivaa. Ravintolaan meneminen, siellä istuminen (ruuan odottelu, syöminen, laskun odottelu) ja kotimatka vievät aika. Rahaa kuluu helposti 20 euroa vaikka syöt vain yhden pääruuan ja juot vettä. Tuolla rahasummalla saisit kaupasta parin päivän ruuat.
Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa ravintolakäynnistä. Varsinkin jos palvelutaso on heikko tai ruoka on mautonta.
Ravintoloitsija Samu Räsänen ei taida olla keittiön terävin veitsi. Hän kysyy, mitä asiakkaat voisivat tehdä ravintolan hyväksi. Merkillinen palvelukonsepti, kun asiakkaille yritetään vierittää vastuuta ravintolan toiminnasta. Asiakkaiden pitäisi tilata enemmän ruokaa ja enemmän alkoholia. Miksi? Siksi koska ravintola on bisnes ja bisneksen ainoa tarkoitus on tuottaa voittoa omistajalle. Yllätys, yllätys!
Hyvällä bisnesvaistolla varustettu ravintoloitsija kysyy aina (pohtii joka päivä) mitä ravintola voisi tehdä asiakkaiden hyväksi. Homma kusee jos asiakkaat eivät halua tilata 60 euron hifistelymenua ja siihen vielä viinipulloja päälle. Sekä ruoka että viini ovat ylihinnoiteltuja. Asiakaskunta tekee johtopäätökset. He alkavat äänestää lompakollaan (tilaavat vain yhden ruokalajin) tai alkavat äänestää jaloillaan (menevät muualle syömään). Pahimmassa tapauksessa asiakas alkaa äänestää vaa'alla eli alkaa vähentää ravintoloissa käymistä koska juuri tuo ulkona syöminen johtaa helposti lihomiseen.
Terveisin,
entinen hoikka aikuinen joka lihoi 10 kg vuodessa muiden ihmisten tarjoamalla ruualla
***RÖYH***
Vierailija kirjoitti:
Ei sinä vähävaraisena muutenkaan mene noihin fine dine -ravintoloihin syömään pitkään kaavan mukaan.
Minä olen vähävarainen (työtön ja työkyvytön) mutta asuinkumppani on töissä ja repii yli 5000 euron kuukausipalkkaa. Siihen vielä päälle muut edut mitä hyväpalkkaisessa duunissa on. Työsuhdeauto, lounassetelit, työterveyshuolto. Minun ja asuinkumppanin ravintolakäynnit maksetaan lounasseteleillä. Ravintolaan lähdetään autolla (ei koskaan julkisilla) koska työsuhdeauto on pirun kätevä jopa Helsingin kantakaupungissa asuvalle. Been there, done that!
Asuinkumppani tekee paljon etätöitä ja kokkaa itse omat ruokansa kotona. Lounasseteleitä ei ehtisi käyttää ajoissa (ne vanhenisivat) jos niitä ei tarkoituksella "tuhlattaisi" ravintolakäynteihin. Mulla on tässä nyt aika paksu nivaska lounareita. Tarjosin jo kaverille yhden, koska tiesin etten itse ole lähiaikoina menossa ravintolaan. Lounari kelpaa onneksi myös ruuan ostoon lähikaupassa jos katsoo tarkasti mitä ostaa.
Olet raskas keskustelukumppani.