Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaako vähävaraisena enää mennä "alisyömään"?

Vierailija
25.04.2026 |

Ettei liikaa kerää henkilökunnan katseita...

"Alisyöminen" on itselleni uusi termi. Onneksi kaikki ravintoloitsijat eivät ole samaa mieltä... 

Ravintolat | Palkittu ravintoloitsija harmittelee asiakkaiden ”alisyömistä”, mutta ymmärrystäkin löytyy
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011966753.html

Kommentit (205)

Vierailija
201/205 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle avautui kerran yksi kauppias. Sanoi lopettavansa kaupanpidon, kun ei vaan kannata. Mää sanoin, että onhan täällä nytkin paljon asiakkaita. Hän sanoi, että ei noilla asiakkailla tienaa. Jotain eläkeläisiä ovat. Ja sanoi, että kyllä sinä tiedät, mistä rahat tulee. No, en tiennyt. Sanoi, että lapsiperheistä tietysti. 

Eli eläkeläiset ja muut yksinäiset on kauppiaille ihan turhia asiakkaita, ettäs tiedätte. 

Ai. Siis puolitoista miljoonaa turhaa asiakasta maassa, jossa on 5,5 miljoonaa asukasta. 

Mää kertoikin tuossa itse keksimänsä sadun.

Vierailija
202/205 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on niin paljon allergioita, että harvoin löytyy koko menuun kattavat ruuat mulle. Joskus vedän vaan alkuruoan, joskus pääruoan. En pysty syömään kerralla paljoa.

Aina ollut näin. En tiennytkään, että olen huono asiakas. Ainiin ja yleensä mä olen seurueesta se, joka saa valita paikan, johon me kaikki menemme. 

Nyt olis sauma jolmain ravintolalla profiloitua "täällä saat syödä vain pääruoam" -konseptilla.

Hyvä ehdotus. Ravintolan sivukulut ovat kyllä niin isot ainakin pääkaupunkiseudulla, että harvalla on varaa ylläpitää puoli-ilmaista olohuonetta asiakkaille. Voiko yhden aterian asiakkaille asettaa aikarajan? Siis jos henkilö käy syömässä yksin.  Jos tilaat "vain" yhden annoksen, saat viipyä täällä tunnin tai 1,5t.  Sen voi perustella ihan realistisilla syillä: jotta tämä paikka olisi olemassa vielä ensi vuonnakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/205 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välittömästi meni Samu Räsäsen ravintola boikottiin

Ei kyllä yhtään kiinnosta mennä tuollaiseen ravintolaan, jossa pitäisi syödä ravintoloitsijan mielen mukaan eikä oman mielensä. Tarjoaisi pelkästään valmiita kolmen ruokalajin menuja viineineen, jos ei muut kelpaa. Vaikka käyn mielelläni ravintolassa syömässä eikä hinta ole ongelma, en halua tai jaksa syödä kolmen ruokalajin illallista, varsinkaan jälkiruoista en yleensäkään välitä yhtään. 

Vierailija
204/205 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pienenä ja hoikkuuteen pyrkivänä naisena oikeastaan vihaan kaikkia ravintoloita ja juottoiloita ja olen aina tiedostanut tämän mitä ne minusta ajattelevat koska en ole iso nainen eikä minuun mahdu paljoa viinaa tai ruokaa. Palvelkoot niitä pitkiä isoja mänttejä pitkine mänttiakkoineen. Ja isoja meluisia haisevia seurueita rääkyvine kersoineen. Käytän rahani mielummin muuhun kuin tyhmien mässäilijöiden vammaispalveluihin!

Ulosannistasi päätellen tarvitset joko hyvän aterian viinilasillisen kera tai mielenterveyspalveluja.

Enemmänkin olisi tarpeen mennä hyvän käytöksen kurssille.

Vierailija
205/205 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono palvelutaso on tappanut monta ravintolaa. Asiakaskunta päättää miten kauan ravintola pysyy hengissä. Omistajalla ja henkilökunnalla (tarjoilijat, kokit, baarimikot, portsatit) ei ole mitään sananvaltaa asiakkaiden ostopäätöksiin. Ei siis yhtään mitään. Asiakaskunta äänestää lompakoillaan ja jokainen äänestyspäätös näkyy heti ravintolan tuloksessa. Tämän illan myynti jäi heikoksi, koska asiakkaat eivät halunneet syödä tai juoda paljon.

Fiksu asiakas on "vaikea" asiakas eli tekee juuri sellaisen tilauksen mitä ahne ravintoloitsija ei halua nähdä. Ravintolan palvelutaso (todellinen taso, ei mainospuheissa luvattu taso) näkyy parhaiten juuri silloin kun asiakas syö vähän ja juo vähän. Itse käytän aina tätä taktiikkaa uuden ravintolan testaamiseen. Ravintola saa minulta YHDEN tilaisuuden näyttää tasonsa (hyvän ensivaikutelman voi tehdä vain kerran) ja toista mahdollisuutta ei tule. Tämä oli tässä. Siirryn heti seuraavaan ravintolaan. Voin myös jättää ravintolakäynnit kokonaan pois, jos palvelutaso ei nappaa. Voin ostaa ruokaa lähikaupasta ja kokata himassa. Kiireettömästi, rennosti, ilman aikarajoja.

Ruokailu ei ole kello kädessä tehtävä urheilusuoritus eikä hyväntekeväisyyttä ravintolaa kohtaan. Tarjoilija joutuu pitämään suunsa kiinni, jos hän haluaa että minä ruokailen hänen ravintolassaan. Minä tilaan yhden ruokalajin ja syön hitaasti. Jos tarjoilija hoputtaa ("Nyt pitäisi poistua pöydästä" tai painostaa ("Nyt pitäisi tilata enemmän") niin se on sitten huonoa palvelua. Minä en tule uudestaan. Palvelutaso tuli jo selväksi. Tänä ravintola kellottaa jokaisen asiakkaan syömiset ja kyttää jokaisen asiakkaan tilauksen loppusummaa. Itsetuhoinen palvelukonsepti "kansanravintolaksi" itseään kutsuvalle ravintolalle. Luovuus kukkii kaaoksesta ei ole aito kansanravintola vaan hifistelyravintola joka yrittää profiloitua matalan kynnyksen kansanravintolaksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi