Yliopistossa alettu syyttää ihmisiä tekoälyn käytöstä vaikka et käytä tekoälyä
Mitäs nyt, Yliopistossa on alettu syyttää ja epäillä ihmisiä tekoälyn käytöstä vaikka ei käyttäisi tekoälyä. Pitäisikö epäilinjän kuitenkin pystyä todistamaan jotenkin se, että tekoälyä on käytetty. Itse esim. en käytä ollenkaan töissäni tekoälyä vaan kirjoitan itse. Mutta silti joku opiskelija kaveri kehtaa sellaista epäillä, joten miten toimitte tilanteissa joissa epäily on avoin muiden nähden ja aiheeton. Onko sinua epäilty tekoälyn käytöstä korkea-asteella jonkun mielikuvitukseen perustuen perusteetta ja jos on miten olet suojannut iteäsi näiltä ihmisiltä.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teksti on sen tasoista ettei uskoisi ap:n olevan yliopistossa.
Yliopistojenkin pitää kestää kritiikkiä ilman, että mennään henkilöön ja uhriutudataan kritiikistä. Taisi osua sulle arkaan paikkaan, se kalikka älähtää johon kalikka kalahtaa.
Miten yliopistoa kritisoidaan kun tuossa kerrotaan opiskelijan syyttävän ai:n käytöstä.
Huomaa että monet tiedekunnat voisi lakkauttaa.... huonoksi on mennyt.
No, onhan se jo todettu että nykyinen kympin tyttö olisi kasarilla saanut seiskan.
Kasarilla miehet pääsi yliopistoon sukupuolipisteillä.
Siis opiskelijakaverisi epäilee, että olet käyttänyt tekoälyä? Ei yliopiston lehtorit tai professorit. Mitä silloin väliä? Ihan samalla tavalla jonkun harjoitustyötä on voinut aikoinaan joku epäillä plagiaatiksi. Ei sillä ole väliä jos se on sinun vainoharhainen opiskelijakaveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että älykäs ja lahjakas ihminen sitten yritetään tasapäistää kaikkien muiden heikompien tasolle, joiden oikeasti pitää käyttää AI:ta tai algoritmejä, eikä omia aivojaan.
-winner-
Niinpä, olen todellakin huomannut, että omia aivojani en voi käyttää enkä kapasiteettiani kun jos yhtään alan loistaa minua aletaan mulkoilla vihaisesti. Pitää pienentää itsensä ja huvittavinta oli kun kirjoitin paljon nimeomaan omaa ajatteluani sisältävän esseen, sain tentistä täydet pisteet kun olin hyvin valmistautunut siihen ja kirjoittanut runsaasti muistiinpanoja, opettaja oli arvoinut esseeni melkein samantien kun olin sen palauttanut ja antanut siitä huonon arvosanan ilman perusteluja. Sitten tuli sähköposti, jossa opettaja kertoi, että arvoinnit valmistuvat tämän ja ensin kuun aikana eli ihan selvästi tuossa oli jotain naamakerroin mielivaltaa mukana, että hän saisi arvosanani painettua alas.
Samaten täällä Vauvassa. Oma ajattelu ja fiksut mielipiteet saavat osakseen alapeukkuja ja kommenttien poistoa.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaista tampio-opistoa sitä onkin.
Huomattava määrä asiantuntijoita ja dosenttejakin on kyllä ihan pihalla ;D Mistä ne kaikki putkahtavat?
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Siis opiskelijakaverisi epäilee, että olet käyttänyt tekoälyä? Ei yliopiston lehtorit tai professorit. Mitä silloin väliä? Ihan samalla tavalla jonkun harjoitustyötä on voinut aikoinaan joku epäillä plagiaatiksi. Ei sillä ole väliä jos se on sinun vainoharhainen opiskelijakaveri.
Ei ole opettaja epäillyt vaan opiskelija kaveri, mutta silti vaikka olisi opiskelija kaveri harhoissaan niin silti tämä ilmiö pitää ottaa julkiseen keskusteluun. Että nyt kun aletaan illuusioissa elämään ja syyttämään ihmisiä tekoälyn käytöstä mielivaltaisesti niin se ei ole ok koska kyllä niitäkin ihmisiä on jotka tyhmänä uskoo syytöksiä vaikka ne olisi tuulesta temmattuja.
Tervetuloa viidakkoon, näin on aina toimittu. Aina on ollut niitä jotka ovat kateellisia. Ja jos hän ei pärjää reilussa kilpailussa, hän pyrkii kampittamaan. Keinoja on paljon: syyttää kolme vuotta sitten kokouksessa olleesta ilmeestä josta voi tulkita ihan mitä tahansa jälkikäteen, voi syyttää hyvästä tuurista, voi syyttää tuloksen syntyneen toisten ansiosta, voi syyttää sovinistiksi, voi syyttää helpommista hommista jne. AI on nyt yksi uusi syytös. Kannattaa jättää kateelliset omaan arvoonsa, ne muuten onnistuu myrkyttämään mielesi. Ikävintä on kuitenkin se, että työelämässä kateellinen käy puhumassa itselleen resurssit tyhjillä lupauksilla. Ahkera jää siinä jaossa toiseksi ja väliäkö sillä että viiden vuoden päästä joku myöntää tehneen virhepäätelmän kun antoi resurssit kateelliselle eikä ahkeralle. Osaaminen ja ahkeruus on ihmisissä, ei organisaatiokaaviossa. Voit antaa työpanoksesi sille, joka toimii reilusti, kampittajat ja heidän tukijat saavat ihan keskenään ylistää toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa viidakkoon, näin on aina toimittu. Aina on ollut niitä jotka ovat kateellisia. Ja jos hän ei pärjää reilussa kilpailussa, hän pyrkii kampittamaan. Keinoja on paljon: syyttää kolme vuotta sitten kokouksessa olleesta ilmeestä josta voi tulkita ihan mitä tahansa jälkikäteen, voi syyttää hyvästä tuurista, voi syyttää tuloksen syntyneen toisten ansiosta, voi syyttää sovinistiksi, voi syyttää helpommista hommista jne. AI on nyt yksi uusi syytös. Kannattaa jättää kateelliset omaan arvoonsa, ne muuten onnistuu myrkyttämään mielesi. Ikävintä on kuitenkin se, että työelämässä kateellinen käy puhumassa itselleen resurssit tyhjillä lupauksilla. Ahkera jää siinä jaossa toiseksi ja väliäkö sillä että viiden vuoden päästä joku myöntää tehneen virhepäätelmän kun antoi resurssit kateelliselle eikä ahkeralle. Osaaminen ja ahkeruus on ihmisissä, ei organisaatiokaaviossa. Voit antaa työpanoksesi sille, joka toimii reilusti, kampittajat ja heidän tukijat saavat ihan keskenään ylistää toisiaan.
Tää on just mun kohtalo. Olen ahkera tolkku ihminen ja ihan sama mihin menen, jopa ylätasolla Yliopistolla näitä kateellisia tullut vastaan ja yrittää kampittaa. Olet oikeassa mietin tosi tarkaan mihin organisaatioon panostan kun valmistun. Toivottavasti pääsen sellaiseen työ-yhteisöön jossa muutkin ovat ahkeria eikä tarvi kärsiä kateellisista kampittajista.
Nopeutan työtäni näin: kirjoitan haluamani asiat tajunnanvirtana tai luettelona ja käsken AI:tä muotoilemaan sen tekstiksi (kiellän AI-löpinät, hallusioinnin ja käsken pysymään niissä faktoissa, joita esitin). Sitten tarkistan ja muokkaan AI-tekstin omannäköiseksi. Töissä siis näin
Minuakin on syytetty tekoälyn käytöstä, vaikka en ole sitä käyttänyt.
Sitten huomasin, että tekoäly kirjoittaa aika laimeaa lätinää ilman mitään särmää. Sitten rupesin laittamaan teksteihin omia kokemuksia ja yllättäviä näkemyksiä sekä erikoisia lauseviritelmiä, jolloin esim. tekoälyn tarkistustyökalu hämmentyy eikä enää merkitse tekstiä tekoälyllä tehdyksi.
Vierailija kirjoitti:
Nopeutan työtäni näin: kirjoitan haluamani asiat tajunnanvirtana tai luettelona ja käsken AI:tä muotoilemaan sen tekstiksi (kiellän AI-löpinät, hallusioinnin ja käsken pysymään niissä faktoissa, joita esitin). Sitten tarkistan ja muokkaan AI-tekstin omannäköiseksi. Töissä siis näin
Meidän Yliopistossa saa käyttää tekoälyä jos sitä ei ole erikseen kielletty kurssilla kurssin säännöissä. Itse koen, että opin asian paremmin jos teen omat muistiinpanot ja kirjoitan itse. Tentit menee myös paljon paremmin jos olen lukenut, ja tehnyt luennoista omiakin muistiinpanoja. Jostain syystä ainakin mulla aivoihin jää parempi muistijälki kun olen asian itse kirjoittanut vaikka se vie paljon aikaa. Plus työelämää varten jää muistiinpanoja koneelle. Mutta toki en täysin varmaan voi tulevaisuudessa välttyä tekoälyltä, mutta nyt oppimisvaiheessa en itse käytä tekoälyä muuten kuin kursseilla joissa sen käyttöä suositellaan tai joku tehtävä liittyy sen käyttöön ja hyödyntämiseen.
Kyllähän tässä käy niin että nyt valmistuneet on näitä tekoälyllä suorituksensa tehneitä.
Edelleen kiihtyy tuo inflaation noiden tutkintojen suhteen.
t. Tuplamaisteri, täysin ilman tekoälyä
Koulussa ei ole pakko näyttää julkisesti kaikkea mitä osaa. Minä pidin oman osaamiseni luokkakavereilta pimennossa niin ylä-asteella kuin lukiossakin. Pitkälti myös yliopistolla. Kateellisia on vähemmän kun he eivät tiedä mitä numeroita sait kokeista tai todistukseen. Ja kun et ole liian aktiivinen tunnillakaan, niin kuka osaisi olla kateellinen. Kun pääsin ylioppilaaksi, osalle se oli yllätys, pitivät minua varmana reputtajana. Ja sitten kun selvisi, että pitkän matematiikan osalta minulla oli koko kaupungin parhaat pisteet ja älliä oli muutenkin todistuksessa ja olin menossa yliopistoon, yllättäen sain kutsun erään minua vuosia vihanneet bileisiin. En mennyt. Sammutetuin lyhdyin kun menee, kateelliset eivät ota sinua silmätikuksi ja pystyt tunnistamaan ne jotka pitävät sinusta ihmisenä ja ne jotka pitävät sinusta vain menestyksesi takia. Valitse kaveriksesi ne, joita kiinnostaa ihminen, he todennäköisemmin myös iloitsevat menestyksestäsi ja tukevat heikolla hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin on syytetty tekoälyn käytöstä, vaikka en ole sitä käyttänyt.
Sitten huomasin, että tekoäly kirjoittaa aika laimeaa lätinää ilman mitään särmää. Sitten rupesin laittamaan teksteihin omia kokemuksia ja yllättäviä näkemyksiä sekä erikoisia lauseviritelmiä, jolloin esim. tekoälyn tarkistustyökalu hämmentyy eikä enää merkitse tekstiä tekoälyllä tehdyksi.
Ärsyttävää, että pitää kikkailla noin ja varmistaa asiat noin. Mulla yleensä turnitin prosentit on pieniä, jotain 6-8 prosentin luokkaa ja muutenkin omaperäisesti kirjoitan, mutta sekin tuntuu olevan joillekin ongelma.
Ihan sattumoisin päivänä muutamana kuulin bussissa parin opiskelijan keskenään käyvän läpi AI:n käyttöään. Jotenkin näin se meni, että vaikeimmat laskut antoivat tekoälylle, kun eivät itse viitsineet niitä vääntää. Säästivät niin aikaa muihin rientoihin. Ja ei kukaan huomaa mitään kumminkaan, etenkään opet...
Aika huono muuvi olla käyttämättä tekoälyä, kun se kuitenkin on kaikkien saatavilla ja helpottaa hommia huomattavasti. Ei oikeassakaan elämässä kukaan kyttää, että onko tekeleet tekoälyn tekemiä vai ei. Jos laatu on riittävä, mitä väliä minkälaisella älyllä se on tehty.
Mitä olen lehdistä lukenut tästä aiheesta, niin siinä vaiheessa, kun samantapaisia vastauksia tulee useampia open nokan eteen, herää väkisinkin epäilys tekoälyn käytöstä. Matematiikassa tietysti haetaan aina vain sitä oikeaa vastausta, joten voi olla vaikeampi jäädä kiinni tästä keppostelusta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sattumoisin päivänä muutamana kuulin bussissa parin opiskelijan keskenään käyvän läpi AI:n käyttöään. Jotenkin näin se meni, että vaikeimmat laskut antoivat tekoälylle, kun eivät itse viitsineet niitä vääntää. Säästivät niin aikaa muihin rientoihin. Ja ei kukaan huomaa mitään kumminkaan, etenkään opet...
Se on valitettavaa, että jotkut tekee noin ja alittaa riman, mutta ei siltikään ole oikein syyttää riman alittajiksi ja tekoälyn käyttäjäksi ihmisiä, jotka vielä ahkeroi. Onko teillä varaa kettuilla meille? Älkää sitten ihmetelkö jos Suomessa alkaa kohta olla lähinnä vain "heikko" ainesta kun ei me fiksut ihmiset jakseta olla jatkuvan kiusan kohteena ja ihme syytöksiä kuunnella ja jatkuvasti saa puolustaa itseään....eikä myöskään saisi pitää puoliaan kun siitäkin tullaan sanomanaa, että mene terapiaan kun puolustelet. Käytännössä aivan älytön suo, jossa tervepäiset ihmiset laitetaan kestämään tällaista etkä edes saisi puolustautua vaan pitäisi kuunnella perättömätkin syytökset kun joku vaan keksii syyttää.
Voisiko jopa olla fiksumpaa käyttää sitä tekoälyä? Sehän on tulevaisuutta, jos mikä.
Täytyy todistaa, ettei ole käyttänyt tekoälyä, jos sen käyttäminen on kielletty.
Kaikenlaista tampio-opistoa sitä onkin.