Yliopistossa alettu syyttää ihmisiä tekoälyn käytöstä vaikka et käytä tekoälyä
Mitäs nyt, Yliopistossa on alettu syyttää ja epäillä ihmisiä tekoälyn käytöstä vaikka ei käyttäisi tekoälyä. Pitäisikö epäilinjän kuitenkin pystyä todistamaan jotenkin se, että tekoälyä on käytetty. Itse esim. en käytä ollenkaan töissäni tekoälyä vaan kirjoitan itse. Mutta silti joku opiskelija kaveri kehtaa sellaista epäillä, joten miten toimitte tilanteissa joissa epäily on avoin muiden nähden ja aiheeton. Onko sinua epäilty tekoälyn käytöstä korkea-asteella jonkun mielikuvitukseen perustuen perusteetta ja jos on miten olet suojannut iteäsi näiltä ihmisiltä.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin keskustelu todistaa miten ulalla suomalaiset ihan yliopistoväkeä myöten ovat tekoälyn käyttötavoista ja sen tarpeellisuudesta. Yliopistojen pitäisi itse asiassa pakottaa kaikki opiskelijat käyttämään ainakin osassa töitä tekoälyä apunaan. Noh, kyllä suurin osa jo niin onneksi tekeekin. Ja se, että tekoälyä voi käyttää väärin on totta, mutta se johtuu vain sen erinomaisuudesta. Nykyopettajat ovat örkki-edustustonsa oaj:n avustamina tottuneet samaan maksimi palkkaa minimi työsuorituksella. Nyt pitäisi ainakin sen verran ottaa itseään niskasta, että opetus päivitettäisiin vastaamaan vuoden 2026 tarpeita. Ja samalla sen tulevaisuuden tarpeita, joita kukaan ei (ja varsinkaan opetus korkeakouluissa) voi enää paeta.
Opettajilla ja OAJ:llä on muutenkin kymmenessä vuodessa tulossa rankat paikat. Syntyvyyden romahtaminen vähentää kymmenessä vuodessa peruskoululaisia 100 000 koululaisella. Se on noin 5000 luokkaa ja 5000 opettajan virkaa vähemmän. Tulee kova kilpailu työpaikoista. Ja tuo tulee näkymään viiveellä sitten toisen asteen kouluissa. Päälle sitten tämä AI:n tulo. Miten se otetaan opetukseen mukaan. Jos lasten osaamista pitää mitata, kotitehtäville ei voi antaa mitään painoarvoa.
Ei välttämättä tarvitse edes 10 vuotta mennä. Luin joku aika sitten artikkelin, että 2030 mennessä, Joensuussa aloittavien peruskoululaisten määrä on laskenut niin paljon, että edessä voi olla luokkakokojen kasvattaminen, ja siten pienempien koulujen lakkauttaminen. Tämä taas johtaa koululaisten koulumatkojen pidentymiseen, ja ihmiset eivät näe keskustasta kauempana olevia asuinalueita mielekkäinä paikkoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jo ylipostoni käynyt. Sen sijaan tällä palstalla kuulen usein käyttäväni tekoälyä.
Ilmeisesti sujuvan tekstin tuottaminen on suomalaiselle niin harvinainen ilmiö, ettei sitä uskota olevan olemassa.Ilmeisesti minäkin olen parempi kirjoittaja kuin olen kuvitellut ja saanut huonompia arvosanoja tasapäistämisen vuoksi kuin olisin ansainnut kun epäillään itse kirjoittamaani tekstiä tekoälyn tuottamaksi kun se on niin laadukasta mulla. Eihän tämä näin voi mennä. Käsittämätöntä.
Niin. Ei niitä tekstejä kyllä laadukkuuden takia tekoälyn tuottamiksi epäillä. Päinvastoin.
Eikö tekoälyn idea ole juuri olla ylemmällä tasolla kuin keskivertoihminen? Mitä ideaa tekoälyllä muuten olisi?
Tarkoitus voi olla mitä vaan, mutta todellisuus on sitä, että opiskelijoiden tekoälyllä tuottamat vastaukset on sisällötöntä jargonia ellei suorastaan ihan shaissea. Oikeankuuloisia sanoja peräkkäin, mutta ilman ajatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jo ylipostoni käynyt. Sen sijaan tällä palstalla kuulen usein käyttäväni tekoälyä.
Ilmeisesti sujuvan tekstin tuottaminen on suomalaiselle niin harvinainen ilmiö, ettei sitä uskota olevan olemassa.Ilmeisesti minäkin olen parempi kirjoittaja kuin olen kuvitellut ja saanut huonompia arvosanoja tasapäistämisen vuoksi kuin olisin ansainnut kun epäillään itse kirjoittamaani tekstiä tekoälyn tuottamaksi kun se on niin laadukasta mulla. Eihän tämä näin voi mennä. Käsittämätöntä.
Niin. Ei niitä tekstejä kyllä laadukkuuden takia tekoälyn tuottamiksi epäillä. Päinvastoin.
Eikö tekoälyn idea ole juuri olla ylemmällä tasolla kuin keskivertoihminen? Mitä ideaa tekoälyllä muuten olisi?
Tekoäly osaa hakea vain sen tiedon, minkä käyttäjä sille haettavaksi tietokannoista antaa. Eli riippuu myös käyttäjästä, kuinka älykäs se AI sitten on. Tyhmä saa sellaisia vastauksia kuin tyhmä kysymys tuottaa. Metsä vastaa kuten sinne huudetaan. Algoritmi olettaa sun olevan tietynlainen tietyillä hauilla ja yrittää miellyttää sinua kertomalla mieluisia vastauksia ja filtteröimällä vähemmän suositut mielipiteet tai vaihtoehdot pois. Jos joku pistää spämmibotin tuottamaan fake newsejä, niin niiden määrä riittää kertomaan AI:lle, että tuo on sitten eksakti totuus, koska sitä näköjään on hakukoneissa enemmän tarjolla. Ja sinä uskot.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin keskustelu todistaa miten ulalla suomalaiset ihan yliopistoväkeä myöten ovat tekoälyn käyttötavoista ja sen tarpeellisuudesta. Yliopistojen pitäisi itse asiassa pakottaa kaikki opiskelijat käyttämään ainakin osassa töitä tekoälyä apunaan. Noh, kyllä suurin osa jo niin onneksi tekeekin. Ja se, että tekoälyä voi käyttää väärin on totta, mutta se johtuu vain sen erinomaisuudesta. Nykyopettajat ovat örkki-edustustonsa oaj:n avustamina tottuneet samaan maksimi palkkaa minimi työsuorituksella. Nyt pitäisi ainakin sen verran ottaa itseään niskasta, että opetus päivitettäisiin vastaamaan vuoden 2026 tarpeita. Ja samalla sen tulevaisuuden tarpeita, joita kukaan ei (ja varsinkaan opetus korkeakouluissa) voi enää paeta.
Varmasti opettajien taidoissa on puutteita, mutta en näe järkevänä tuoda tekoälyä aivan kaikkeen. En todellakaan halua, että ihmiset lopettavat omien aivojensa käytön. Nyt varsinkin osa opiskelijoista käyttää tekoälyä huijaamiseen, eivätkä edes kyseenalaista sen antamia vastauksia. Itse olen ollut korkeakoulumaailmassa töissä, ja kyseisellä koululla oli hyvin tiukat säännöt tekoälyn käytöstä. Kaikki tehtävät skannattiin opiskeluympäristössä plagioinnin ja tekoälyn käytön varalta. Aina joku kärähti, kun ei osannut antaa selitystä, miten oli päätynyt tiettyyn vastaukseen.
Tietysti on hyvä olla tiukka, mutta mitäs nyt kun tekoäly scanneri antoi väärän hälytyksen itse kirjoitettuun tekstiin, jossa ei oltu käytetty tekoälyä, ymmärrätkö? Tähän kysymykseen ei nyt jostain syystä tule vastausta.
Varmasti opettajien taidoissa on puutteita, mutta en näe järkevänä tuoda tekoälyä aivan kaikkeen. En todellakaan halua, että ihmiset lopettavat omien aivojensa käytön. Nyt varsinkin osa opiskelijoista käyttää tekoälyä huijaamiseen, eivätkä edes kyseenalaista sen antamia vastauksia. Itse olen ollut korkeakoulumaailmassa töissä, ja kyseisellä koululla oli hyvin tiukat säännöt tekoälyn käytöstä. Kaikki tehtävät skannattiin opiskeluympäristössä plagioinnin ja tekoälyn käytön varalta. Aina joku kärähti, kun ei osannut antaa selitystä, miten oli päätynyt tiettyyn vastaukseen.