Yliopistossa alettu syyttää ihmisiä tekoälyn käytöstä vaikka et käytä tekoälyä
Mitäs nyt, Yliopistossa on alettu syyttää ja epäillä ihmisiä tekoälyn käytöstä vaikka ei käyttäisi tekoälyä. Pitäisikö epäilinjän kuitenkin pystyä todistamaan jotenkin se, että tekoälyä on käytetty. Itse esim. en käytä ollenkaan töissäni tekoälyä vaan kirjoitan itse. Mutta silti joku opiskelija kaveri kehtaa sellaista epäillä, joten miten toimitte tilanteissa joissa epäily on avoin muiden nähden ja aiheeton. Onko sinua epäilty tekoälyn käytöstä korkea-asteella jonkun mielikuvitukseen perustuen perusteetta ja jos on miten olet suojannut iteäsi näiltä ihmisiltä.
Kommentit (52)
Uusi kiusaamisen muoto, syytetään tekoälyn käytöstä vaikka en ole koskaan edes avannut chatgtp ohjelmia sun muita.
Vierailija kirjoitti:
Ei one epäilty. Meillä saa käyttää tekoälyä, kunhan kirjoittaa siitä selvityksen. (tietojenkäsittelytiede)
Tentissä viimeistään sitten kostautuu jos on tehnyt harjoitukset tekoälyllä, joten aika tarkkaan kannattaa harkita mihin sitä käyttää.
Se on silti ikävää jos joku alkaa epäillä jos et ole käyttänyt tekoälyä ollenkaan vaan tehnyt työn itse ja olet syytön. Ei ole aikaa eikä energiaa olla puolustamassa itseään kaikenmaailman hulluja vastaan tän tekoäly vouhkaamisen tiimoilta. Kaikki meistä eivät käytä tekoälyä kirjallisiin töihin.
Teksti on sen tasoista ettei uskoisi ap:n olevan yliopistossa.
Miehiä syytetään rais kauksistakin aiheettomasti. Vain herkällä mimoosankukalla menee kuppi murin jos joku "syyttää" AI:n käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistojenkin pitää kestää kritiikkiä ilman, että mennään henkilöön ja uhriutudataan kritiikistä. Taisi osua sulle arkaan paikkaan, se kalikka älähtää johon kalikka kalahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Miehiä syytetään rais kauksistakin aiheettomasti. Vain herkällä mimoosankukalla menee kuppi murin jos joku "syyttää" AI:n käytöstä.
Minusta tekoälyn käytöstä perusteetta syyttömän syyttäminen on vakava asia, joiltakin on kuitenkin estetty opiskelu sen vuoksi joten mikä tahansa perusteeton perätön ilmianto tulee olla rikos, siten että ei voi mitenkään mielivaltaisesti alkaa ihmisiä syyttämään tekoälyn käytöstä mustatuntuu mutuilemalla. Voihan sitä sillätavalla saada myös "kilpailijan" pois pelistä kun syyttää tahallaan ja valehtelee.
Itse ainakin säästän nykyään kaikkien kirjoittamieni tekstien eri raakaversiot jolloin voin helposti näyttää toteen koko kirjoitusprosessin. En siis vain tallenna edellisen päälle vaan joka vaiheessa tallennan tekstin uudelleen niin että nimessä on päivämäärä. Lisäksi arkistoin muistiinpanoni yms. tiedot jolloin voin näyttää miten se tieto on kerätty. Uskoisin että tämä on aika tehokas suoja vääriä syytöksiä kohtaan.
Tyyppi on vain kateellinen ja yrittää mitätöidä sinua syyttämällä julkisesti tekoälyn käytöstä. Yleensä tälläiset ihmiset keksivät sen lyömäaseen vaikka mistä ja niitä vastaan on hyvin vaikea järkevästi argumentoida, koska he ovat tottuneet nostamaan omaa statustaan sillä halpamaisimmalla ja helpoimmalla tavalla.
Tällaisilla henkilöillä hyvin usein on ympärillään oma hännystelijäjoukko jotka myötäilevät näitä valheita, vaikka kaikki heistäkään eivät syvällä sisimmässään olisi samaa mieltä.
Jos pokkaa riittää niin tätä syyttelijää voi yhtä julkisesti pyytää todistamaan perätön syytöksensä, mutta epäilen että häneltä löytyy siihenkin tilanteeseen jo etukäteen ulkoaopetellut vakuuttavan kuuloiset argumentit. Ehkä helpointa on vain jättää ne syytökset omaan arvoonsa.
Onneksi olen tekniikan alalla, jossa tekoälyä saa ja on jopa suositeltavaa käyttää jos jumiutuu johonkin pulmaan. Tekoäly on tullut avuksi, ei siitä pitäisi sakottaa. Työelämässähän sitten kaikki keinot on sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin säästän nykyään kaikkien kirjoittamieni tekstien eri raakaversiot jolloin voin helposti näyttää toteen koko kirjoitusprosessin. En siis vain tallenna edellisen päälle vaan joka vaiheessa tallennan tekstin uudelleen niin että nimessä on päivämäärä. Lisäksi arkistoin muistiinpanoni yms. tiedot jolloin voin näyttää miten se tieto on kerätty. Uskoisin että tämä on aika tehokas suoja vääriä syytöksiä kohtaan.
Mulla on myös tapana kirjoittaa muistiinpanoja juurikin sen vuoksi ettei kukaan hullu voi alkaa mistä tahansa syyttämään.
Ehläpä ei kannattaisi sitten kirjoittaa kuin tekoäly laverrellen vaan tiiviisti pelkkää asiaa kuten ihminen?
En kyllä tiedä, että miten nykyopiskelijat voivat olla niin laiskoja, että eivät kykene edes kirjoittamaan tekoälyn vastausta uusiksi omin sanoin, vaan kopioivat sen suoraan. Eivätkä edes tarkista, että onko totta. Jos kirjoittaa ihan puuta heinää jostain asiasta, niin siitä jo arvaa että on käyttänyt tekoälyä, koska jos itse olisi tutkinut, niin ei olisi moista hallusinoinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistojenkin pitää kestää kritiikkiä ilman, että mennään henkilöön ja uhriutudataan kritiikistä. Taisi osua sulle arkaan paikkaan, se kalikka älähtää johon kalikka kalahtaa.
Miten yliopistoa kritisoidaan kun tuossa kerrotaan opiskelijan syyttävän ai:n käytöstä.
Huomaa että monet tiedekunnat voisi lakkauttaa.... huonoksi on mennyt.
No, onhan se jo todettu että nykyinen kympin tyttö olisi kasarilla saanut seiskan.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen tekniikan alalla, jossa tekoälyä saa ja on jopa suositeltavaa käyttää jos jumiutuu johonkin pulmaan. Tekoäly on tullut avuksi, ei siitä pitäisi sakottaa. Työelämässähän sitten kaikki keinot on sallittua.
Teillä miehillä onkin helpompaa, opiskelen naisvaltaisella alalla joten kaikki on monimutkaista ja olen nainen. Säännöt tekoälyn käytöstä ovat melko epäselvät joten en käytä tekoälyä ollenkaan varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tekoälyn käytöstä perusteetta syyttömän syyttäminen on vakava asia, joiltakin on kuitenkin estetty opiskelu sen vuoksi joten mikä tahansa perusteeton perätön ilmianto tulee olla rikos, siten että ei voi mitenkään mielivaltaisesti alkaa ihmisiä syyttämään tekoälyn käytöstä mustatuntuu mutuilemalla. Voihan sitä sillätavalla saada myös "kilpailijan" pois pelistä kun syyttää tahallaan ja valehtelee.
Näin siis pietarissa?
Jane Austenkin kirjoitti Ylpeys ja ennakkoluulon tekoälyllä 😲🤣
https://medium.com/@jyashvi/did-you-know-that-jane-austen-wrote-pride-a…
Kuulostaa siltä, että älykäs ja lahjakas ihminen sitten yritetään tasapäistää kaikkien muiden heikompien tasolle, joiden oikeasti pitää käyttää AI:ta tai algoritmejä, eikä omia aivojaan.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Ehläpä ei kannattaisi sitten kirjoittaa kuin tekoäly laverrellen vaan tiiviisti pelkkää asiaa kuten ihminen?
En kyllä tiedä, että miten nykyopiskelijat voivat olla niin laiskoja, että eivät kykene edes kirjoittamaan tekoälyn vastausta uusiksi omin sanoin, vaan kopioivat sen suoraan. Eivätkä edes tarkista, että onko totta. Jos kirjoittaa ihan puuta heinää jostain asiasta, niin siitä jo arvaa että on käyttänyt tekoälyä, koska jos itse olisi tutkinut, niin ei olisi moista hallusinoinut.
Mihin perustat väitteesi ja tämän yleistyksesi? Kaikki eivät käytä tekoälyä eivätkä kopioi tekoälyn tekstiä suoraan. Itse kirjoitan kaiken alusta loppuun itse, en käytä tekoälyä kirjoitukseen. Lue ja ymmärrä älä mutuile.
Eikö toi ole enemmän kehu, että tekoälyä on onnistunut käyttämään johonkin hyödylliseen?
Itse käytän tekoälyä aina kuin mahdollista ja usein se on pelkkää hyödytöntä roskaa, mitä se tarjoilee.
Hyvä apu ajatuksiensa sanoittamiseen mutta tietenkään ei kannata copy-pasteta vaan tulkita sen sanat omaan tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että älykäs ja lahjakas ihminen sitten yritetään tasapäistää kaikkien muiden heikompien tasolle, joiden oikeasti pitää käyttää AI:ta tai algoritmejä, eikä omia aivojaan.
-winner-
Niinpä, olen todellakin huomannut, että omia aivojani en voi käyttää enkä kapasiteettiani kun jos yhtään alan loistaa minua aletaan mulkoilla vihaisesti. Pitää pienentää itsensä ja huvittavinta oli kun kirjoitin paljon nimeomaan omaa ajatteluani sisältävän esseen, sain tentistä täydet pisteet kun olin hyvin valmistautunut siihen ja kirjoittanut runsaasti muistiinpanoja, opettaja oli arvoinut esseeni melkein samantien kun olin sen palauttanut ja antanut siitä huonon arvosanan ilman perusteluja. Sitten tuli sähköposti, jossa opettaja kertoi, että arvoinnit valmistuvat tämän ja ensin kuun aikana eli ihan selvästi tuossa oli jotain naamakerroin mielivaltaa mukana, että hän saisi arvosanani painettua alas.
Ei one epäilty. Meillä saa käyttää tekoälyä, kunhan kirjoittaa siitä selvityksen. (tietojenkäsittelytiede)
Tentissä viimeistään sitten kostautuu jos on tehnyt harjoitukset tekoälyllä, joten aika tarkkaan kannattaa harkita mihin sitä käyttää.