Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkkäiden vanhempieni jutut alkavat rasittaa. En jaksa enää käydä siellä.

Vierailija
19.04.2026 |

Vanhempani ovat eläneet 70-luvulta asti samassa kurjassa pikkukunnassa, josta itse muutin pois jo alaikäisenä. Olin ahdistunut ja masentunut. Ei ystäviä, ei harrastuksia, vain vanhempieni seura. Koulukaveritkin asuivat kovin kaukana. Muuton jälkeen opiskelupaikkakunnalle aloin saada ikäisiäni ystäviä. Masennus alkoi helpottaa ja pääsin rakentamaan oman elämäni.

Vanhempani ovat nyt iäkkäitä, mutta heidän luona käyminen laukaisee yhä edelleen ikäviä muistoja. Puolisonikin sanoo, että talo ja pikkukylä huokuvat ankeutta. Kukaan meidän perheestä ei haluaisi käydä siellä, mutta vanhempani toivovat kyläilyjä. Säälistä olen käynyt.

Tänä viikonloppuna en ajanut 300 km yksikseni. Istahdin autoon perjantaina ja sain ekaa kertaa elämässäni paniikkikohtauksen. Aidosti luulin, että se oli sydänkohtaus tai jotain vastaavaa. En lähtenyt ajamaan, soitin äidille ja valehtelin että tuli noro. Eivät vanhempani ole minulle mitää pahaa ole tehneet, mutta tuo kohtaus sai ajattelemaan, etten voi jatkaa itseni kiusaamista vain velvollisuudentunnosta. 

En tiedä, mitä pitäisi tehdä. Vanhempani eivät ymmärrä vastavuoroisen keskusten päälle, vaan kertovat yhä uudestaan mitä naapurustossa on tapahtunut (ei mitään), ja seuraavaksi ihmetellään naakkoja pihalla. Masentaa ja ahdistaa edelleen tuo kyläpahanen niin paljon, että itkettää.

Kommentit (891)

Vierailija
801/891 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mieheni kanssa vasta viisikymppisiä ja jo pari vuotta meidän teinit ovat pitäneet meitä  ikäloppuna, emme ymmärrä mitään, ei osata fiksusti keskstella, ollaan pilattu heidän elämä ja tulevaisuus, ollaan köyhiä ja häpeävät meitä. Ja kaikilla muilla kavereille vanhemmat fiksuja ja palvelut pelaavat teineille, kuin viiden tähden hotellissa ja saavat viikkorahaa tonnin viikossa.

Kummallista, me olimme köyhiä enkä väitä, että olisimme olleet jotain ylimaallisen ihania vanhempia, silti meillä niin omat kuin lasten kaveritkin viihtyivät. Joskus jopa osa kavereista tuli istumaan meidän kanssamme. Meillä kyllä juteltiin paljon ja naurettiin, olisiko siinä ollut osansa.

Usean kommentoijan mielestä kyllä sitten kaduttaa kun vanhemmat ovat kuolleet, kun ei välttämättä yhtään kaduta se, että suojeli vihdoin itseään ja lopetti kanssakäymisen. Kyllä se on yleensä vanhemmat joiden pitäisi sinne peiliin katsoa. 

Omilleni olen sanonut, että ehdottomasti kippaavat johonkin laitokseen minut jos pääni alkaa pehmetä, eivät ole mitään velkaa minulle. Kiva on kun ihan itse haluavat käydä luonani. Parin viikon päästä vietämme luonani minut 70 vuotispäiviäni ja lapsenlapseni 18 vuotispäiviä. Ihan poikani ehdotti tätä kun meillä on hyvä olla yhdessä ja lapsensa tykkää ajatuksesta kovasti

Lisäisin vielä, että ihmettelen aloittajan mollaamista, en ymmärrä, kukaan ei voi tietää kuinka ahdistavaa hänen lapsuutensa on ollut.

Ap taitaa itse vastailla täällä muka ulkopuolisena kommentoijana.

Mistä tämä vihaa tihkuva kommentointi sinun tapauksessasi kumpuaa? Mikä ap:n kirjoituksissa triggeröi sinut tuollaiseen raivoon ja halveksuntaan?

Varmaan se, ettei maalla olekaan kaikilla mukavaa, ja että kylmien boomer-vanhempien jäljiltä voi jäädä vaikea henkinen tyhjiö. Eihän näin kertakaikkiaan voi olla, kun ahdistuneet ihmiset ja välinpitämättömät vanhemmat asuvat kaupungissa, aina.

Eiköhän se ole selvää, että tässä ketjussa on paljon ihmisiä, joiden mielestä elämä maaseudulla on kamalaa, tylsää ja takapajuista.Näiden tuntuu olevan vaikea tajuta, että jonkun toisen kokemus maaseudusta on myönteinen.

Vierailija
802/891 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä välillä mietin sitä paljonkohan ihmisiä kuolee turhaan liikenteessä näissä vanhemmille ajoissa joita ei itse haluisi ajaa? Ymmärrän ap:n ahdistuksen. Olen itse 50 ja äiti 80 ja ei mua huvita liikenteeseen ilman selvää motivaatiota ja omaa halua koska työni puolesta hahmotan jokaisen tielle lähdön riskit. 
Isääni menin mielelläni katsomaan ja hoivaamaan ennen kuolemaansa. Hän oli syntynyt jo sata vuotta sitten ja oli viisaampi ja henkisesti äitiäni kypsempi ja halusi antaa minulle ajatuksia ja elämänohjeita jotka elävät mielessäni vieläkin. Äiti on juuri ap:n kuvailema jorisija, viimeksi läpikäytiim jonkun uutistenlukijan asiaton olemus ja ylipaino, ei vähempää voisi kiinnostaa. Ei myöskään ne pihan naakat vaikka se onkin parempi aihe kuin se uutistenlukijan ulkonäkö. Kun ei vaan kiinnosta, ei yhtään. 

Suurin ongelma pohjalla on oikeasti se, mitä ei muisteta sanoa keskustelussa. Se, ettei vanhempaa kiinnosta oma lapsi. Naakka ja lihava ja asiaton uutistenlukija (ehkä oikeasti ihan siisti) ansaitsevat yhteisen ajan mielummin kuin tutustuisi lapseen kuulumisineen ja vaihtaisi yhdessä ajatuksia. 

Eipä niitä kuulumisia kyselty lapsenakaan. Ja jos sanoit mitään vastaan, olit heti hankala häirikkö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/891 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kukin haluaa meistä elämänsä nähdä. Olen kotoisin ihan samantyyppisistä oloista kuin sinä. Minulle se syrjäkylä, metsät ja pellot ja ränsistyvä kotitalo ovat tärkeitä. Samoin vanhempani. He juttelevat heille ajankohtaisista asioista. Suosittelen kuuntelemaan ennemmin kuin lyttäämään. 

Kannattaa miettiä, mikä sinua oikeasti ahdistaa? Et ole sama ihminen kuin silloin lapsena.

Ei ole enää sama ihminen kuin lapsena, mutta vanhemmilleen on jäänyt sellaiseksi ja se saattaa laukaista tuon ahdistuksen. Se, etteivät vanhemmat enää tunne aikuista lastaan eivätkä aina edes halua tutustua, on surullista.

Eiväthän he yleensä halunneet tutustua lapsenakaan. Aina emotionaalisesti etäistä. 

Vierailija
804/891 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden traumoilla on pitkät jäljet, sen tämä ketju kaikkine kommentteineen todistaa aukottomasti.

Vierailija
805/891 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-vuotiailla ja sitä  vanhemmilla  ei  ollut  mahdollisuutta  jauhaa tunteistaan,  niistä ei  puhuttu. Kaikki aika  meni  arjen pyörittämiseen.  Nykyään  on  niitä,  jotka  on  palkattu sitä  varten,  että  heille  käydään  valittamassa. Minä ja minun tunteet... Silti  vaan  valittaminen  jatkuu myös keski-ikäisillä,  nyt  siitä,  kun  vanhemmat  vaan  elää eikä  edes  kuole,  että  pääsisi  niitä näkemästä ja kuuntelemasta niiden iänikuisia juttuja.

Sinä ainakin olet aika tunneköyhä ja sosiaalisesti rajoittunut. Kuka täällä on väittänyt, että vanhemmille pitäisi puhua tunteista? Ihan vain kunnioittava käytös ja puheenvuoron antaminen olisi jo iso plussa. Onneksi uudella sukupolvella on paremmat sosiaaliset taidot ja enemmän empatiaa.

Sinä  taas olet  ymmärykseltäsi  vajaa.   Asian pointti  on  se, että  70-vuotiailla ja sitä vanhemmilla  ei  ole ollut aikaa purkaa tuntemuksiaan  ja  ajatella itseään,  kun  on  ollut tärkeämpää tekemistä.  Velvollisuus   oli   hyvin   tärkeä  asia  sille  sukupolvelle.  

Nykyajan minä-minä-sukupolvi ei  ole  sen sosiaalisempaa tai empaattisempaa,  mutta  aikaa  vatvoa itseään on   enemmän. Empatiaa riittää itselle, mutta ei  vanhemmille.

Olen 70 vuotias, kyllä minulla oli aikaa kohdella lapsiani rakastavasti vaikka  olikin elämässä paljon haasteita. Aivan turhaa puolustella tunnekylmiä ihmisiä.

Vierailija
806/891 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullisen monella tuntuu olevan olleen jollain lailla ongelmallinen lapsuus. 

Vierailija
807/891 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja paha olo näkyy myös näissä tarkoituksellista vastakkainasettelua luovissa ja yleistävissä kommenteissa kaupunki-maaseutu ja nuoret/vanhat.

Vierailija
808/891 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitä hermostoa rauhoitetaan ja missä tilanteissa?

Työkaveri painelee sormillaan kulmakarvojensa päältä aina avatessaan suunsa kokoustilanteessa. Se on kuin joku ääninapinavausrituaali joka kerta.  

Vierailija
809/891 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri painelee sormillaan kulmakarvojensa päältä aina avatessaan suunsa kokoustilanteessa. Se on kuin joku ääninapinavausrituaali joka kerta.  

Hae ihmeessä ohjeita ja videoita netistä. Laita vaikka vagus-hermon rentoutus hakukenttään.

Sitten niitä pitää vaan itse tehdä.

Vierailija
810/891 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet jämähtänyt ajatukseen ahdistavasta kotikunnasta ja ympäristöstä. Ole iloinen mitä sinulla on nyt, vaikka silloin tällöin ilahduttaisitkin vanhempiasi vierailuilla, tiedät että pääset sieltä pois. Voisit myös yrittää irrottautua omasta kurjuudestasi ja nähdä mitä mukavaa siellä vanhassa kodissa voi olla. Vaikutat todella itsekkäältä ihmiseltä!

Miksi sinä olet jämähtänyt komentelevaksi kus P ääksi? 

Kyllä on taas todettava, että vaikeneminen on kultaa ja jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, voi olla sanomatta (kuten minä tämän viestin, mutta en tässä esitä arveluita sinusta vaan viestistäsi, joka ei ole sinä, koska sinulla on kaikki mahdollisuus kirjoittaa rakentava viesti vaikka heti). 

Eri mieltä olevien nimittäminen k- pääksi ei ole hyvää käytöstä sekään.Jos puhuu noin, on väärä henkilö arvostelemaan muita.

Vierailija
811/891 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole niin itsekäs kuin vanha ihminen. Nimim.vanhempiaan hoitava

Vierailija
812/891 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja paha olo näkyy myös näissä tarkoituksellista vastakkainasettelua luovissa ja yleistävissä kommenteissa kaupunki-maaseutu ja nuoret/vanhat.

Sitä en vain ymmärrä, miksi niin moni haraa vastaan, jos täällä ehdotetaan että asialle voisi tehdä jotain. Ei koko ikäänsä tarvitsisi olla katkeroitunut synkistelijä, jolla ei ole muuta keinoa kuin katkaista välit ihmisiin, joiden kanssa ei tule toimeen.

Vierailija
813/891 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele. Mene terapiaan. Ymmärrä, että kaikki ei johdu sinusta. Rauhoita hermostoasi. Älä siirrä negatiivisia mielikuviasi läheisillesi. Älä jää kiinni menneisyyteen. 

- tässä nyt ainakin muutama, mitä täällä on ehdotettu

Vierailija
814/891 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae ihmeessä ohjeita ja videoita netistä. Laita vaikka vagus-hermon rentoutus hakukenttään.

Sitten niitä pitää vaan itse tehdä.

Älkää pliis hyräilkö töissä ainakaan ryhmässä. Se on niin ärsyttävää! Vai pitäisikö hyräillä päälle?

Vierailija
815/891 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietynlaisissa vanhemmissa ihmisissä raskainta on heidän aivan absurdin tason myrkyllusyys ja ihan kohtuuton epäreiluus ja epäkypsyys.

Projisoivat kaiken mitä itse tekevät toisiin. Eivät koskaan myönnä mitään, vaan aina rysänpäältä kiinnijäätyään välittömästi jyrkkä seinäkiisto ja uhria aletaan suu vaahdossa rakuttaen syyttää siitä mitä itse teki.

Se on jotain niin inhottavaa ja epäkypsää, ettei minulla ole mitään keinoja sellaista sietää.

Nuoremmilla yleensä on kyky tarkastella omaa toimintaansa kriittisesti ja reflektoida itseään. 

Mutta kun ihminen on ihan luonnevikainen, niin ei sellaisen kanssa jaksa kukaan, menemättä rikki.

Minusta on ihan hirveän surullista miten paljon jotkut sairaat ihmiset aiheuttaa toisille tuskaa, eikä heille oikein voi mitään.

Pakko vaan odottaa että aika jättää heistä, mutta senkin jälkeen traumat jäävät hermostoon loppuiäksi.

Ap:lle voin sanoa, että älä taistele sitä hermostoa vastaan. Suojele itseäsi. Keho on viisas.

Neljäs hermostohullu täällä kiittää kirjoituksestasi. Jotain samantapaista olen ajatellut kirjoittaa. 

Perehdyin myös aikaisemmin ketjussa mainittuun parentifikaatio ilmiöön ja löysin taas itseni. Olen ollut lapsesta asti ja olen edelleen äitini lapsuus-, työ- ja parisuhdeterapeutti, ilmapiirin haistelija, sovitteleva ja turva jopa fyysisesti isäni ja äitini välisessä avioerohelvetissä. Isäni oli persoonallisuushäiriöinen ja väkivaltainen, vainosi 10 vuotta avioeron jälkeen äitiäni. 

Äitini on kertonut kaikenlaista ei lapsen korville sopivaa mm. hääpäivänä aamuna mietti jo, että on tekemässä elämänsä virheen. Eli virheestä olen syntynyt kaksi vuotta häidensä jälkeen, nuorempi sisarusvirheeni päätti päivänsä jo vuosikymmeniä sitten. 

Äiti on tukeutunut ja tukeutuu aivan kaikessa maan ja taivaan väliltä minuun, olen myös hänen päivystävä terveyskonsultti, jolle ilmoitetaan joka vatsanväänne ja kulmakarvan kutina ja odotetaan minun hoitavan nekin häneltä heti pois. Ei myönnä mitään ilmiselviä virheitään, suuttuu, toisten toimia ja tarkoitusperiä epäilee ja ajattelee heitä aina ensisijaisesti itse syyllisiksi tilanteeseensa. Itse sen sijaan on aina uhri. On erittäin raskas ihminen. Muistaa tosin maireasti kehua minua, joka hoitaa aina hänen kaikki asiansa niin hyvin ja pyytelee krokotiilinkyyneliä vuodattaen anteeksianteeksi, en tarkoittanut, en muista tuollaista, ei se niin mennyt, jos hänen kanssaan olen yrittänyt menneitä käydä läpi. Itse en ole tukea vaikeissa elämäntilanteissa häneltä saanut vaan olen joutunut rauhoittelemaan sen sijaan häntä. 

Isä on jo edesmennyt. Muuttui viimeisinä vuosinaan sopuisammaksi ja olen rauhassa hänen muistonsa kanssa. 

Yritän hoitaa äitini kunnialla muistaen hyvät hetket, mutta koville ottaa näin ihmisrauniona, kun mielenterveyteni on mennyttä.

Vierailija
816/891 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin hermostohullu ja tiedän av-palstan keskustelujen triggeröivän aivan turhaan herkkää hermostoa. Mennäänpä siis tekemään jotain aivan muuta.

Vierailija
817/891 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkyys ei ole iästä kiinni.

Vierailija
818/891 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekkyys ei ole iästä kiinni.

Minusta just tämä nuorempi sukupolvi tässä ketjussa on itsekäs. Ei pidetä yhteyksiä vanhempiin kun ei oikein nappaa. Tulee huono olo. Onks pakko jos ei haluu?

Vierailija
819/891 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme kaveripiirissä monesti puhuneet tätä, että vanhemmat on vaan nyt iän myötä taantuneet omiin juttuihinsa. Loputonta jaarittelua, miten naapurin Kaija laittoi marjapuskan väärään paikkaan tai ahne-Pentti otti kahvituksessa kaksi pullansiivua. Sitten puidaan pitkän kaavan mukaan, kuinka sen vanhan työkaverin Marjan serkun puolisolle on nyt puhjennut diabetes 77-vuotiaana. Se kai on vaan niin, että se elämä alkaa pyöriä tuollaisten pikkujuttujen ympärillä ja ne muuttuu kauhean kiinnostavaksi plus jopa heillekin tuntemattomien ihmisten asioista pitäisi olla kauhean kiinnostunut. Ymmärrän, että jos nyt jonkun tutun serkun söi hai Australiassa, niin voi kertoa, mutta loputtomiin kerrotaan jonkun täysin tuntemattoman ihmisen tikusta varpaassa...

Ja te kaveripiirissä  kertaatte  vanhempienne  juttuja.  Eikö  teillä  ole  mielenkiintoisempia  keskustelunaiheita  kaveripiirissä?

Miten niin? Tottakai ihmettelemme, miten vanhemmat taantuu. Mitä sitten? Sehän oli kiva kuulla, ettei oma äitini ole sen hassumpi kuin muutkaan vaan ilmiö on yleinen. 

Vierailija
820/891 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa kerrotaan minun mielestä hyvinkin neutraalisti ja asiallisesti seuraavaa:

Ap on jo lapsesta saakka ollut masentunut ja ahdistunut lapsuuden kodissaan, jossa joutui elämään ilman kavereita, yksin eristyksissä.

Hän "karkasi" jo pikkulikkana pois ahdistavasta kodistaan. 

Nyt aikuisena siellä käyminen ahdistaa yhä, eikä kukaan hänen perheestään halua siellä käydä.

Nyt yrittänyt käydä siellä, mutta saanut paniikkikohtauksen.

Ap. ei sorru syyllistämiseen, vaan sanoo ettei vanhemmat "mitään pahaa" tehneet. Ja hän on "velvollisuudesta" yrittänyt käydä siellä.

Ketju on täynnä jonkun/joidenkin höpötystä, että ap on uhriutuja, turhasta kiukuttelija ja säälittävästi muka paniikin tahallaan omien lapsuuden kotiin liittymättömien ongelmiensa takia saanut marttyyri narsisiti jne.

Hirveän sotatilan repäisi joku ilmeisesti lapsensa suututtanut vanhus, ja nyt monta sivua on sodittu siitä, kumpi on syyllinen, kummassa on vika, lapsessa vai vanhemmissa.

Älytöntä.

Oikeasti nyt on tärkeää vaan kuunnella sitä omaa jaksamista, oman kehon viisaita viestejä ja olla nöyrä sen hermostonsa kanssa. Sen kun rikkoo, niin saa pitkään kärsiä ja kuntouttaa sitä.

Hermoston oireilu ei ole mitään "vellomista" "vääränlaista ajattelua" "asennevammaa" "epäkypsää" "lapsekasta"

Se on HERMOSTO! Ja se ei ole mikään TAHDONALAINEN!

Se on TAISTELE / PAKENE / LAMAANNU -systeemi, ja se hälyyttää uhasta!

Se ei ole mikään teidän kuvittelema, "olen vähän lapsekas marttyyri ja kiukuttelen koulukirjoista" 

Se on kropassa oleva systeemi ja se on viisas.

Mistä tämä hermostohullu on tänne ilmestynyt? Ei tunnu olevan kirjoittajan oma hermostokaan kovin hyvässä kunnossa.

Saanut neuvoja siihen, miten hermostoa rauhoitetaan..Hyvä niin, toivottavasti saa harjoitteista apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme