Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iäkkäiden vanhempieni jutut alkavat rasittaa. En jaksa enää käydä siellä.

Vierailija
19.04.2026 |

Vanhempani ovat eläneet 70-luvulta asti samassa kurjassa pikkukunnassa, josta itse muutin pois jo alaikäisenä. Olin ahdistunut ja masentunut. Ei ystäviä, ei harrastuksia, vain vanhempieni seura. Koulukaveritkin asuivat kovin kaukana. Muuton jälkeen opiskelupaikkakunnalle aloin saada ikäisiäni ystäviä. Masennus alkoi helpottaa ja pääsin rakentamaan oman elämäni.

Vanhempani ovat nyt iäkkäitä, mutta heidän luona käyminen laukaisee yhä edelleen ikäviä muistoja. Puolisonikin sanoo, että talo ja pikkukylä huokuvat ankeutta. Kukaan meidän perheestä ei haluaisi käydä siellä, mutta vanhempani toivovat kyläilyjä. Säälistä olen käynyt.

Tänä viikonloppuna en ajanut 300 km yksikseni. Istahdin autoon perjantaina ja sain ekaa kertaa elämässäni paniikkikohtauksen. Aidosti luulin, että se oli sydänkohtaus tai jotain vastaavaa. En lähtenyt ajamaan, soitin äidille ja valehtelin että tuli noro. Eivät vanhempani ole minulle mitää pahaa ole tehneet, mutta tuo kohtaus sai ajattelemaan, etten voi jatkaa itseni kiusaamista vain velvollisuudentunnosta. 

En tiedä, mitä pitäisi tehdä. Vanhempani eivät ymmärrä vastavuoroisen keskusten päälle, vaan kertovat yhä uudestaan mitä naapurustossa on tapahtunut (ei mitään), ja seuraavaksi ihmetellään naakkoja pihalla. Masentaa ja ahdistaa edelleen tuo kyläpahanen niin paljon, että itkettää.

Kommentit (895)

Vierailija
381/895 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin ketjua vaikka kuinka pitkälle enkä edelleenkään ymmärrä, mikä on olevinaan ongelma, tylsät vanhemmat vai heidän tylsä paikkakuntansa vai se kun ei ostettu lukiokirjoja vai se kun lapsena ei ollut kavereita. Kaksi ensin mainittua eivät ole oikeita ongelmia ja kaksi jälkimmäistä sellaisia että niistäkin voisi jo ehkä vähitellen päästää irti. 

Tulkitsin että ongelma on pihan lintujen katseleminen. Se ei ole oikea, kaupunkilainen harrastus kuten esim. television katselu tai baarissa istuminen. 

Vierailija
382/895 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin ketjua vaikka kuinka pitkälle enkä edelleenkään ymmärrä, mikä on olevinaan ongelma, tylsät vanhemmat vai heidän tylsä paikkakuntansa vai se kun ei ostettu lukiokirjoja vai se kun lapsena ei ollut kavereita. Kaksi ensin mainittua eivät ole oikeita ongelmia ja kaksi jälkimmäistä sellaisia että niistäkin voisi jo ehkä vähitellen päästää irti. 

En siis ymmärrä minä itsekään, miksi paniikkikohtaus tuli. Se silti tuli. Järjellistä syytä ei ole, tai ainakaan sellaista jonka tiedostaisin. Päätös katkaista välit vähintään  väliaikaisesti tuntuu suurelta helpotukselta. 

Sen sijaan en usko, että lapsuuden aikana koettu tyhjyys tuosta noin vain paranee sillä, että sen unohtaa ja antaa olla. Menneisyys on varmasti jättänyt pysyvän jäljen. Erikoista, kun olin ihan toimintakykyinen ihminen 20-30-vuotiaana, mutta vasta nyt alkanut selvästi tulla enemmän tätä järjetöntä ahdistusta. Jotain käsittelemättömiä asioita. 

Ja jos ei ole mitään muuta kuin ikävää kommentoitavaa, niin voi jättää kommentoimatta. Se, että jollain muulla menee huonommin ei muuta tosiasiaa siitä, että joku ongelma tässä on meneillään. En jaksa vanhempiani, en pisaran vertaa. Tänään pitäisi kertoa äidille, että nyt riitti, en enää tule. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/895 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tavallaan oudolta mutta samaistuttavalta. En itsekään koulukiusattuna jne lapsuudesta ja nuoruudesta pikkukaupungissa aina nauttinut, mutta ei tuota ongelmia käydä siellä vanhempien luona. Ei maaseutu ja luonto ainakaan ole ongelma, päinvastoin rikkaus. Kuulostaa että aloittaja ei ole ihan sinut joidenkin asioiden kanssa. 

Voi kuitenkin ajatella, että vanhemmat antoivat sinulle elämän. Jos jätät vierailemasta niin se varmaan ei tee hyvää sinullekaan? Ehkä ei ole tarpeen syyttää vanhempiasi enää nykyisyydestäsi, voit aikuisena itse selvittää asioita ilman pakenemista. 

Vierailija
384/895 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti vanhempasi ovat vielä toimintakykyisiä. Vielä suuremmat itkut ja murheet sinulla on edessä kun he alkavat kaivata apuasi. 

Vierailija
385/895 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit aktiivinen, voisit järjestää reissun lähimpään taajamaan, kävisitte syömässä ja juttelemassa naapureiden kanssa. Tunnut olevan passiivinen, joka odottaa kädet ojossa muiden voihdyttävän sinua. Et ole tainnut valtavasti lukea kaunokirjallisuutta, jos ei ole yhtään mielikuvitusta. Vanhemmillesi voisit lukea vaikkapa Antti Tuurin kirjoja. 

Vierailija
386/895 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En siis ymmärrä minä itsekään, miksi paniikkikohtaus tuli. Se silti tuli. Järjellistä syytä ei ole, tai ainakaan sellaista jonka tiedostaisin. Päätös katkaista välit vähintään  väliaikaisesti tuntuu suurelta helpotukselta. 

Sen sijaan en usko, että lapsuuden aikana koettu tyhjyys tuosta noin vain paranee sillä, että sen unohtaa ja antaa olla. Menneisyys on varmasti jättänyt pysyvän jäljen. Erikoista, kun olin ihan toimintakykyinen ihminen 20-30-vuotiaana, mutta vasta nyt alkanut selvästi tulla enemmän tätä järjetöntä ahdistusta. Jotain käsittelemättömiä asioita. 

Ja jos ei ole mitään muuta kuin ikävää kommentoitavaa, niin voi jättää kommentoimatta. Se, että jollain muulla menee huonommin ei muuta tosiasiaa siitä, että joku ongelma tässä on meneillään. En jaksa vanhempiani, en pisaran vertaa. Tänään pitäisi kertoa äidille, että nyt riitti, en enää tule. 

Joo ei aina kaikki ole niin kiinnostavaa ja mielekästä, mutta miksi et jaksa vanhempiasi? En minäkään aina erästä jaksaisi, mutta on kuitenkin vanhempani. Jaksoihan se vanhempasikin sinua? 

Vierailija
387/895 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti vanhempasi ovat vielä toimintakykyisiä. Vielä suuremmat itkut ja murheet sinulla on edessä kun he alkavat kaivata apuasi. 

Mikään pakko ei ole auttaa. Mikä siihen velvottaisi?

Vierailija
388/895 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä voi istua ulkona, lukea, jutella, juoda kahvia, kutsua naapureita käymään, kuunnella musiikkia jne. 

Vierailija
389/895 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murrosiästä  30 vuotta eteenpäin  on elämässä uusi kausi menossa. Jotkut eivät sitä huomaakaan, joku tarvitsee siihen ja itsensä säätelyyn apua.

Vierailija
390/895 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap tunteita. Minulla äiti 94 vuotta. Köy lenkillä joka päivä naapurin kanssa, hyvä niin. Sitte soitaatminulle ja kertoo lämpötilan ja tuulensuunnan. En tarvitse säätiedoista, löytyyetistä, ei tarvitse sitä joka päivä ilmoittaa.  Kun ei tapahdu mitää, ei ole mitään puhuttavaakan.

Mä ainakin juttelisin mielelläni 94-vuotiaan äitini kanssa ihan vaan siitä ilosta, että hän on vielä olemassa! Ja vieläpä sen verran hyväkuntoisena ja selväpäisenä, että pystyy 

käymään lenkillä päivittäin, hänellä on ainakin yksi sosiaalinen kontakti jo päivä, hän osaa vielä käyttää puhelinta. 

Soitan viikoittain muistisairaalle 80+ äidilleni hoivakotiin. ja aion soittaa niin pitkään kuin hän osaa puhua. On ihana kuulla hänen äänensä ja se ilo, kun hän tunnistaa oman tyttären olevan langan päässä. Eihän meillä paljon juteltavaa ole, mutta se ei ole enää tärkeää. 

Vierailija
391/895 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei aina kaikki ole niin kiinnostavaa ja mielekästä, mutta miksi et jaksa vanhempiasi? En minäkään aina erästä jaksaisi, mutta on kuitenkin vanhempani. Jaksoihan se vanhempasikin sinua? 

En tiedä. Heidän seura saa minut ihan pienistäkin asioista suutuksiin (en näytä sitä heille) ja kaiken kaikkiaan on epämiellyttävä olo. 

Vierailija
392/895 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkakaa tehdä kuoli siivousta, niin aika kuluu mukavasti. Tekstiilit, astiat, kodinkoneet, kaikki läpi ja turhat tai rikkinäiset kiertoon. Voit etsiä vaatteita tuunattavaksi, kivoja astioita itsellesi muistoksi jne. 

Taidat tarvita jonkun psykologin käsittelemään masennustasi, 

Vierailija
393/895 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on raskasta, kun vanhemmat ei yhtään pysty kohtaamaan lastaan. Elävät omassa todellisuudessaan, eivätkä tunne sinua. Jos aikuusuudessasi olet löytänyt toisenlaisia ihmisiä, joiden kanssa pystyy kohtaamaan niin ero omien vanhempien kykyyn muuttuu räikeäksi. Ja harvoin käydessä se lyö silmille. He ovat eläneet elämänsä haluamatta tutustua omaan lapseensa. Se on traumatisoivaa ja hermostosi menee paniikkiin. Minun arveluni oman elämäni pohjalta.

TÄMÄ! 

Vierailija
394/895 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet  siis  pannut tämän  ahdistuksen  vanhempiesi  ja  lapsuutesi  syyksi.  Aivan yhtä hyvin ahdistus voi johtua elämästäsi   tällä hetkellä,  mutta  lapselle on  aina helpoin  ratkaisu  syylllistää  vanhemmat.

Vierailija
395/895 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tarina.Arvostan itse maaseutua ja tänään sanoin et ihmiset ollut hölmöjä kun ne koti paikoiltaan lähteneet.Sillä pakkohan olisi kehitystä käynyt kun väkeä olisi ollut.Kun joku sanoi millä sitä olisi elänyt??Kyllä maalla on ihanaa,lähdin etelään lomalle  junan viemänä 17 v  olin,ei ollut tarkoitus jäädä ,jäin.Sillä tiellä vieläkin mutta toinen jalka vuosia ollut maaseudulla ei kotikunassa mutta  sama pääkaupunki NS meillä on.Tonenkin kaupunki lähellä jossa meidän mökki rintsikka metsässä,ihan parasta.Uusi koti on lähellä myös.Mutta vielä etelässä kirjoilla ja koti.Voi tekisin mitä vain jos vanhemmat olisi olemassa,Ukit,mummot niin tärkeitä.Niin paljon jäi kertomatta heiltä.Ihminen on juureton jos ei tiedä oikeen mistään mitään.Kun ikää tulee muisti muu muuttuu,oman aikansa elämä ja sen katsomus.Nykyihmisillä erilainen.On tuo sääli jos ei kestä vanhempiaan .He kasvatti,piti sinusta huolta.Voiko kukaan olla niin dydämetön itsekeskeinen omia vanhempiaan kohtaan oli mitä oli..Kova luu.Inttää vastaan mikään ole hyvin ,niinkö..Minkä käsityksen tuosta voikaan saada???kerro.Iäkkäät ihmiset voi olla yksinäisiä,dementiassa vanhat asiat muistetaan ei aina uusia.Heidän elämää.Elämä soljuu äkkiä ohi..Muistot on rikkaus.Mielenkiintoisia tarinoita.Jokaisella ihmisilläkin  on tarvekkin  näkyä kuulua,tulla kuulluksi..

Vierailija
396/895 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään pakko ei ole auttaa. Mikä siihen velvottaisi?

Purra ja Orpo

Vierailija
397/895 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkakaa tehdä kuoli siivousta, niin aika kuluu mukavasti. Tekstiilit, astiat, kodinkoneet, kaikki läpi ja turhat tai rikkinäiset kiertoon. Voit etsiä vaatteita tuunattavaksi, kivoja astioita itsellesi muistoksi jne. 

Taidat tarvita jonkun psykologin käsittelemään masennustasi, 

Tää kuolinsiivousidea ei kuulosta yhtään huonolta. Hamstraajavanhempien kanssa se on vaikeaa mutta ehkä mahdollista. Muistoja en kyllä halua. Täytyy syksyksi ehdottaa, että tulen käymään tällä ehdolla, että romua lähtee matkaan kaatopaikalle. Toki asian voi heille ilmaista toisin. 

Täähän se just on, kun en ole mitenkään masentunut tai ahdistunut normaalissa elämässäni. Kukaan muu ihminen tai paikka ei aiheuta minulle tuollaista reaktiota. Psykologin kyllä tarvitsisin käsittelemään tätä, mistä kiikastaa.

Vierailija
398/895 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Heidän seura saa minut ihan pienistäkin asioista suutuksiin (en näytä sitä heille) ja kaiken kaikkiaan on epämiellyttävä olo. 

Eli eihän tässä ole kyse sinun vanhemmistasi tai siitä lapsuuden paikkakunnasta. Kyse on sinusta ja sinun epämieluisista tunteistasi, joita olet muualla päässyt karkuun. Lapsuuden perhe triggeröi sinussa jotain, mitä et ole käsitellyt vielä lainkaan.  

Vierailija
399/895 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Yksin asuva lähes 80v äitini on ollut jo lähes 30v masentunut, lääkäriin ei suostu menemään asiasta. Jutut menee vuosi vuodelta sairaammiksi. Ainut milloin hän jaksaa teeskennellä normaalia on pienille lapsilleni. Lapset viihtyvät mummon luona kylässä. Vien lapset hetkeksi kylään ja poistun itse. Minulle hän ei jaksa teeskennellä vaan suoltaa saastaansa ja yrittää hukuttaa minut siihen kun lapsiltani korva välttää. Tällä hetkellä ainakin näin, lapseni ovat ainoa pieni ilo äitini elämässä.  Katotaan miten asia etenee, voiko lapsetkaan siellä pitkään enää käydä. Sille masennussonnalle lapsiani ei altisteta, olen jo itse kärsinyt tarpeeksi. Eli jos ei jaksa enää lapsillenikaan teeskennellä, sitten eivät hekään enää käy. Sitten saa mummo kuolla yksin. Ja äitini marina ei ole mitään pelkkää rasittavaa vaan ihan sairasta mustaa, kuolemista ja pahansuopuutta. Hän inhoaa kaikkea ja kaikkia paitsi lapsiani. 

Vierailija
400/895 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet  siis  pannut tämän  ahdistuksen  vanhempiesi  ja  lapsuutesi  syyksi.  Aivan yhtä hyvin ahdistus voi johtua elämästäsi   tällä hetkellä,  mutta  lapselle on  aina helpoin  ratkaisu  syylllistää  vanhemmat.

Kerro, miksi vain vanhempani laukaisevat oireilun? Ei mikään muu.