Iäkkäiden vanhempieni jutut alkavat rasittaa. En jaksa enää käydä siellä.
Vanhempani ovat eläneet 70-luvulta asti samassa kurjassa pikkukunnassa, josta itse muutin pois jo alaikäisenä. Olin ahdistunut ja masentunut. Ei ystäviä, ei harrastuksia, vain vanhempieni seura. Koulukaveritkin asuivat kovin kaukana. Muuton jälkeen opiskelupaikkakunnalle aloin saada ikäisiäni ystäviä. Masennus alkoi helpottaa ja pääsin rakentamaan oman elämäni.
Vanhempani ovat nyt iäkkäitä, mutta heidän luona käyminen laukaisee yhä edelleen ikäviä muistoja. Puolisonikin sanoo, että talo ja pikkukylä huokuvat ankeutta. Kukaan meidän perheestä ei haluaisi käydä siellä, mutta vanhempani toivovat kyläilyjä. Säälistä olen käynyt.
Tänä viikonloppuna en ajanut 300 km yksikseni. Istahdin autoon perjantaina ja sain ekaa kertaa elämässäni paniikkikohtauksen. Aidosti luulin, että se oli sydänkohtaus tai jotain vastaavaa. En lähtenyt ajamaan, soitin äidille ja valehtelin että tuli noro. Eivät vanhempani ole minulle mitää pahaa ole tehneet, mutta tuo kohtaus sai ajattelemaan, etten voi jatkaa itseni kiusaamista vain velvollisuudentunnosta.
En tiedä, mitä pitäisi tehdä. Vanhempani eivät ymmärrä vastavuoroisen keskusten päälle, vaan kertovat yhä uudestaan mitä naapurustossa on tapahtunut (ei mitään), ja seuraavaksi ihmetellään naakkoja pihalla. Masentaa ja ahdistaa edelleen tuo kyläpahanen niin paljon, että itkettää.
Kommentit (2596)
Vierailija kirjoitti:
Jos veisin eteisen maton poikieni perheisiin se olisi kovasti aikuisten reviirille menemistä. Niistä anopin tuomistahan täällä aina raivotaan. Eli nuorelle voidaan viedä, ei aikuiselle.
Onko tämä nyt sitä kuuluisaa tahallista väärinymmärrystä vai puhdasta tyhmyyttä? Tai ehkä jonkin asian aivan pakonomaista tarvetta kaivella negatiiviseen valoon, viis faktoista? Missään ei ole sanottu, että matto on ollut anopin valinta. Voiko yhtään vähäpätöisempään asiaan enää takertua? Paskat vanhemmat saavat lapsilta ansaitsemansaa kohtelua, eikä tämä tosiasia muuksu muutu. Asian toteaminen ääneen ei tee lapsesta samanlaista, jota omat lapset kohtelisivat samalla tavalla. Muualla käydyt keskustelut eivät liity tämän yksilön elämään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vaiettu tabu; vanhuksiaan pahoinpitelevät keski-ikäiset. Aika ajoin joku nostaa sen terveydenhoidon puolella esiin.
Kitiboomeri tietää, että naapurin yksinasuvaa rouvaa on käynyt tytär pahoinpitelemässä. Mielikuvitus sepittää mitä hulluimpia tarinoita kun ei psyyke kestää myöntää, että itsehän sitä tosiaan on ensisijaisesti terveydestään vastuussa. Ensin syödään itsensä jalattomiksi ja nyt syödään itsensä aivottomaksi ja melskataan että dementiaakaan ei voi ehkäistä. Ja liikunnasta ei tietenkään ole mitään hyötyä kun Timo Jutilallakin on uniapnea ja Juti on todistettavasti 1990-luvulla liikkunut. 😂
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/vanhuksen-kokema-vakiv…
Myös ihan Al antaa tietoa kun.kirjoittaa vanhusten pahoinpitely.
Vierailija kirjoitti:
Tulee aika jolloin haluat soittaa vanhemmillesi, kysyä mitä kuuluu. Huomaatkin ettei heitä enää ole, et voi kuunnella äitisi jaarituksia, et isäsi puhetta taustalla on vain tyhjä paikka sisimmässäsi. Ikävä kalvaa päivittäin ja sanomatta sanat ovat jääneet sanomatta ja se pikkupaikkakuntakin jää vähitellen vieraaksi. Kaiken tämän lopuksi jälkeen tulee vapaus mutta se ei tunnukaan miltään, ei ole enää vanhuksia joiden jutut rasittavat.. voi miten paljon heitä kaipaatkin. Koita mennä edes kerran kuukaudessa katsomaan vanhempiasi vielä kun voit!
Tässä ketjussa tuskin on yhtään ihmistä joka kaipaisi vanhempiaan. Ovat vaan tyytyväisiä, kun vanhemmat kuolevat.
Mutta sitä ihmettelen, että tämäkin viesti tulee saamaan kovasti alapeukkuja, vaikka totuus on se, että heille vanhukset on vain tiellä ja hyvä kun niistä päästään.
Tässä ketjussa kirjoittavilla ihmisillä on typerät ja tollot vanhemmat. Mutta sitten, kun joku sanoo heille, että kylläpäs teillä on typerät vanhemmat niin sekään ei ole hyvä.
Siitä vasta alapeukkuja rapiseekin :D
Kolmas kappale sitten loukkaakin kommentoijia. He tajuavat heitä arvosteltavan taustansa vuoksi, ahaa, ei ihme että oot tommonen
Muista sinustakin tulee vanha jos luoja elinpäiviä suo ja varmasti monen mielestä RASITTAVA.
Vierailija kirjoitti:
Muista sinustakin tulee vanha jos luoja elinpäiviä suo ja varmasti monen mielestä RASITTAVA.
Iäkkyys ei edes ollut kirjoituksen pointti, mutta loukkaannu toki epäoleellisesta asiasta sitten kun luetunymmärtämiseltä et muuta osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaiettu tabu; vanhuksiaan pahoinpitelevät keski-ikäiset. Aika ajoin joku nostaa sen terveydenhoidon puolella esiin.
Kitiboomeri tietää, että naapurin yksinasuvaa rouvaa on käynyt tytär pahoinpitelemässä. Mielikuvitus sepittää mitä hulluimpia tarinoita kun ei psyyke kestää myöntää, että itsehän sitä tosiaan on ensisijaisesti terveydestään vastuussa. Ensin syödään itsensä jalattomiksi ja nyt syödään itsensä aivottomaksi ja melskataan että dementiaakaan ei voi ehkäistä. Ja liikunnasta ei tietenkään ole mitään hyötyä kun Timo Jutilallakin on uniapnea ja Juti on todistettavasti 1990-luvulla liikkunut. 😂
Sinä se jaksat jankata. Ja kyllä ne on niitä peräkammarin poikia jotka niitä vanhempiaan yleensä pahoinpitelee ja surmaa. Tai sitten nisti joka kovistelee vanhaa äitiään antamaan eläkkeensä pojan ostoksiin.
Ja mitä noihin jalkoihin tulee niin on olemassa lukuisia sairauksia mihin ei omat syömiset tai liikkumiset vaikuta.
Als, Fals, ms-tauti, parkinsonintauti, aivoverenvuoto voi tulla täysin "terveelle" ikänsä liikkuneelle, kun anerysma puhkeaa, tai verisuonessa on muuten rakenteellinen heikkous, artroosia voi tulla minkä ikäiselle ja toisaalta, vaikka olet syönyt terveellisesti ja liikkunut monipuolisesti, voit jäädä auton tönäisemaksi/kaatua laskettelurinteessä/liukastua pahasti/kaatua pyörällä/ tippua keittiötikkailta ja loukata itsesi niin pahasti, ettet enää koskaan pääse liikkumaan hyvin ja kivuttomasti.
Ei ihminen voi kuvitella, että kun nyt syön terveellisesti ja pidän kilot kurissa olen terve vanhus.
Näinkin voi käydä, jos olet onnekas, mutta voit myös teloa itsesi milloin vain ja voi olla että liikkumisesi ovat siinä.
Terveesti syöville ja aktiivisesti liikkuville sattuu tapaturmia siinä, kun niille makkaran mussuttajillekin jotka ei sohvalta nouse.
Olisikin tosi kätevää, jos terveellinen ruoka ja liikkuminen takaisi meille ikuisen nuoruuden ja vaivattoman liikkumisen 100 vuotiaaksi.
Sitten ei mullakaan olisi hätäpäivää, kun kilot on kurissa ja liikkuminen intohimona ja syön vain terveellistä ruokaa. Mutta eihän se niin mene.
Huomenna voin silti olla jalaton ja pahimmassa tapauksessa täysin toisten armoilla sängynpohjalla.
Talosssamme vanha rouva tosiaan keittiötikkailta astui sivuun ja ilman keppiä ei enää koskaan selvinnyt. Oli pariskunta joka kuoli kuukauden välein 70 avioliittovuodem jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap ajatellut miten omat juttusi voi rasittaa lapsiasi? Niin se menee.
Uskoisin, että lapset osaavat sanoa äidilleen, että lopettaa jaarittelemisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap ajatellut miten omat juttusi voi rasittaa lapsiasi? Niin se menee.
Uskoisin, että lapset osaavat sanoa äidilleen, että lopettaa jaarittelemisen.
Keskustelun vahva juonne lasten olevan lapsina, nuorina ja keski-ikäisenä äitinsä ( vanhempiensa) määrääjä ja komentelija. Vaatija, ole kuin minä tahdon.
Jalat nyt siellä kuitenkin antoi periksi jossain 150 kilon jälkeen? Ja sen voi jotenkin nollata sanomalla, että ei tiedä kelle ALS iskee? Ja sori, tapaturmille altistaa juurikin heikko tasapaino ja lihaskunto, toki myös vaikkapa se napanderien ja tyhmien riskien ottaminen. Se mikä on hyväkuntoiselle pikku pyllähdys on heikkoluiselle lonkkamurtuma. MS-taudin riskitekijöitä ovat muuten myös ylipaino, tupakointi ja D-vitamiinin puute. Lievää artroosia tulee iän myötä kaikille, oleellistahan on vain se että että nivelpintaa riittää 120 vuoteen asti tai minne nyt haluaakaan elää. Ja parhaiten se onnistuu painonhallinnalla ja liikunnalla. Artroosi on myös sairaus, jossa on hyvin vähän yhteyttä oireiden ja nivelten kunnon välillä. Tuttu 73-vuotias jopa juoksee kerran viikossa (ei suositella) vaikka rusto on toisesta polvesta kulunut puhki. Mutta hänellä onkin polvea tukevat lihakset rimmissä.
Aika surullista, että yhtään missään kieltäydyt näkemästä mitään yhteyttä omien valintojen ja elämäsi välillä. Lukioon et päässyt siksi että et viitannut vaan koska vanhemmat päätti niin. Lapsesi sairastuminen psyykkisesti ja loppujen vieraantuminen sinusta ei mitenkään ole yhteydessä omiin valintoihisi. Terveytesi menetys ei mitenkään ole yhteydessä omiin valintoihisi. Ja sitten kehtaa vielä muita arvostella. 🤭
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä aihe, mutta miten liittyy aiheeseen ettei lapsi edes halua käydä vanhempien luona.
Moni vanhempi kuuntelee enemmän itseään. Silloinkin kun asia koskee toista. Ei ole kaikki tietysti tällaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä aihe, mutta miten liittyy aiheeseen ettei lapsi edes halua käydä vanhempien luona.
Sehän tuli ketjussa selväksi. Kun yksinäinen rollaattorivanhus kaljoissaan saa kotitapaturman, syytetään että lapsi on pahoinpidellyt. 😂 Kaikki kitiboomereille tapahtuva ikävä johtuu aina muista, ei koskaan itsestä.
Ehkä jätät käymättä, vastenmielisyys omia vanhempia kohtaan paistaa helposti läpi ja tuo heille vaan pahaa mieltä. On tietysti ikävää etteivät juttele vain sinusta ja ongelmistasi.
Paljon ei tasapainoharjoittelu humalassa auta. Niin etukenossa vinksin vonksin kaatuellen näkyy tuo humalahakuinen väki kulkevan.
Vierailija kirjoitti:
Jalat nyt siellä kuitenkin antoi periksi jossain 150 kilon jälkeen? Ja sen voi jotenkin nollata sanomalla, että ei tiedä kelle ALS iskee? Ja sori, tapaturmille altistaa juurikin heikko tasapaino ja lihaskunto, toki myös vaikkapa se napanderien ja tyhmien riskien ottaminen. Se mikä on hyväkuntoiselle pikku pyllähdys on heikkoluiselle lonkkamurtuma. MS-taudin riskitekijöitä ovat muuten myös ylipaino, tupakointi ja D-vitamiinin puute. Lievää artroosia tulee iän myötä kaikille, oleellistahan on vain se että että nivelpintaa riittää 120 vuoteen asti tai minne nyt haluaakaan elää. Ja parhaiten se onnistuu painonhallinnalla ja liikunnalla. Artroosi on myös sairaus, jossa on hyvin vähän yhteyttä oireiden ja nivelten kunnon välillä. Tuttu 73-vuotias jopa juoksee kerran viikossa (ei suositella) vaikka rusto on toisesta polvesta kulunut puhki. Mutta hänellä onkin polvea tukevat lihakset rimmissä.
Aika surullista, että yhtään missään kieltäydyt näkemästä mitään yhteyttä omien valintojen ja elämäsi välillä. Lukioon et päässyt siksi että et viitannut vaan koska vanhemmat päätti niin. Lapsesi sairastuminen psyykkisesti ja loppujen vieraantuminen sinusta ei mitenkään ole yhteydessä omiin valintoihisi. Terveytesi menetys ei mitenkään ole yhteydessä omiin valintoihisi. Ja sitten kehtaa vielä muita arvostella. 🤭
Etkö ymmärrä kirjoitettua tekstiä?
Minulla ei ole paino-ongelmia, ei ole koskaan ollut. Olen aina ollut enemmänkin liian laiha, kuin lihava. Ja liikkunut olen lapsesta asti ja harrastaan monenlaista liikuntaa, kuten uintia, vesijumppaa, ohjattuja jumppatunteja, pilatesta ja hiihtoa, sekä tietenkin lenkkeily.
Syön vain kalaa ja kasviksia, enkä harrasta eineksiä tai makkaroita. Yleensä päivässä tulee noin 16 000 askelta.
Olen kuitenkin työssäni sairaalassa nähnyt, että ihminen ei todellakaan säily terveenä vain noilla tekijöillä vaan kaikkea voi sattua ja yksikään ms potilas ei ole ollut ylipainoinen.
Onkohan sulla kenties muistisairaus, kun sekoitat asioita ja luulet keskustelevasi ilmeisesti jonkun yhden ihmisen kanssa? Minuako ei vanhemmat päästäneet lukioon?
Sellaista en tiennytkään.
Ja että lapseni on psyykkisesti sairas? Eihän minulla edes ole lapsia.
Eikä minun terveydessä ole mitään vikaa, vaan olen todella hyvässä kunnossa.
Mutta joo, jatka sekoiluasi. Moikka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä kirjoitettua tekstiä?
Minulla ei ole paino-ongelmia, ei ole koskaan ollut. Olen aina ollut enemmänkin liian laiha, kuin lihava. Ja liikkunut olen lapsesta asti ja harrastaan monenlaista liikuntaa, kuten uintia, vesijumppaa, ohjattuja jumppatunteja, pilatesta ja hiihtoa, sekä tietenkin lenkkeily.
Syön vain kalaa ja kasviksia, enkä harrasta eineksiä tai makkaroita. Yleensä päivässä tulee noin 16 000 askelta.
Olen kuitenkin työssäni sairaalassa nähnyt, että ihminen ei todellakaan säily terveenä vain noilla tekijöillä vaan kaikkea voi sattua ja yksikään ms potilas ei ole ollut ylipainoinen.
Onkohan sulla kenties muistisairaus, kun sekoitat asioita ja luulet keskustelevasi ilmeisesti jonkun yhden ihmisen kanssa? Minuako ei vanhemmat päästäneet lukioon?
Sellaista en tiennytkään.
Ja että lapseni on psyykkisesti sairas? Eihän minulla edes ole lapsia.
Eikä minun terveydessä ole mitään vikaa, vaan olen todella hyvässä kunnossa.
Mutta joo, jatka sekoiluasi. Moikka!
Nytkös siellä Kouvolassa on muututtu katkeraksi vanhaksipiiaksi? 😂 Fantasiaminälläsi on edelleen unohtunut tuo yksi vakijutuistasi eli dementikon ja mielenvikaisuuden epäily päälle 😂 Taisi nyt osua vähän turhankin nohevasti kun siirryttiin sivupersooniin.
Jos veisin eteisen maton poikieni perheisiin se olisi kovasti aikuisten reviirille menemistä. Niistä anopin tuomistahan täällä aina raivotaan. Eli nuorelle voidaan viedä, ei aikuiselle.