Te, jotka olette saanet painoa pois niin mitkä ovat olleet kolme tärkeintä oivallusta
Ja ovatko ne toimineet :).
Paljonko on pudonnut ja missä ajassa?
Kommentit (1092)
Vierailija kirjoitti:
Täytyy syödä hyvin, oikein ja vähän. Liikunnalla ei mitään merkitystä. Syö niin, että pysyt hengissä ja tasaisin väliajoin, jotta nälkä pysyy loitolla.
Pikkasen korjaan tätä. Liikunnalla on merkitystä mutta se ei ole yksin ratkaisevaa. Lisäksi minkälaista liikuntaa ja kuinka paljon. Yhdessä ruokavalion kanssa toimii kun painoa halutaan pudottaa.
Vierailija kirjoitti:
1. Liikunta ei laihduta (tämä on absoluuttinen fakta)
2. Vältä sokeria (eli vältä makeisten lisäksi myös sokeripitoisia terveellisiksi väitettyjä ruokia, kuten marjoja ja hedelmiä)
3. Alussa laihtuminen on nopeampaa
Nuo asiat kun ymmärtää niin laihdutusurakka on hyvällä mallilla.
Mistä olet tämän ”absoluuttisen faktan” keksinyt? Eihän se liikunta yksin laihduta. Liikuntaa on monenlaista mutta kyllä se on iso tekijä monella tapaa:
A) kiihdyttää aineenvaihduntaa
B) tuo säännöllisyyttä elämään
C) kuluttaa kaloreita
D) väsyttää eli hyvää unilääkettä
Tämä ”fakta” on mieluinen usein niille, joille kaikenlainen hikoilu on vastenmielistä
ruokaa 5 kertaa päivässä pieninä annoksina, ettei verensokeri heittele. Pullat, alkoholit jne pois, tilalle pidempää hiilaria ja proteiinia.
Puntti joka toinen päivä, välipäivinä palauttavaa matalan intensiteetin tekemistä, kävelyä, pihatöitä jne.
6kk -25kg, jonka jälkeen tarkoituksella plussakaloreille ja lisää lihasta entisen läskin tilalle. Kroppa on muuttunut, mutta niin on myös mieli ja muu hyvinvointi,
Pätkäpaasto toimii. Teen kaksvuorotyötä.
Aamupalan syön vasta jonkinmoisen ulkoilun jälkeen. Kävely, hölkkä, pyöräily.
Syön normaalin lounaan. Ei välipaljoja yleensä. Illalla kevyempi ruokailu. Lopetan ruokailut 6-7-8 maissa. Ei liikaa leipää ja päällisiä, siis kohtuullisesti.
Paljonko paino on tippunut. En tiedä, mutta vatsanympärys pienentynyt 2 viikossa.
Jos pystyy suhtautumaan ruokaan vain polttoaineena, helpottaa se laihtumista. Aina ei tarvitse saada gourmet-tasoisia makuelämyksiä.
1. Laihdutuksesta tulee paheneva nälkä
2. Repsahdan
3. Lihotan itseni takaisin uuteen ennätyspainoon.
Vierailija kirjoitti:
Gin Stephensin kirja Fast. Feast. Repeat. lopetti mun ikuisen dieettiajattelun lopullisesti. 50 kiloa pysynyt pois jo vuosia ja mun päässä vihdoin ruokarauha. Saan syödä mieliruokiani, saan syödä niin paljon kuin haluan, eikä tarvi syödä tiettyyn kellonaikaan. Itse päätän mitä, milloin ja kuinka paljon. Oon 60-vuotias ja vaihdevuodetkaan ei oo mun paino-ongelmia tuonut takaisin.
Oon myös löytänyt ruokarauhan itselleni tuosta kirjasta ja kirjoittaja Gin Stephensin podcasteista. Enkä pelkästään ruokarauhaa, vaan myös liikuntarauhan. Niinkuin jo joku toinenkin totesi...liikunta ei laihduta ketään normaalipainoiseksi. Eikä siis dieetit. Aloitat syömällä ruokaa, et kieltämällä sitä. Kiitos FAST. FEAST. REPEAT.
Vierailija kirjoitti:
ruokaa 5 kertaa päivässä pieninä annoksina, ettei verensokeri heittele. Pullat, alkoholit jne pois, tilalle pidempää hiilaria ja proteiinia.
Puntti joka toinen päivä, välipäivinä palauttavaa matalan intensiteetin tekemistä, kävelyä, pihatöitä jne.
6kk -25kg, jonka jälkeen tarkoituksella plussakaloreille ja lisää lihasta entisen läskin tilalle. Kroppa on muuttunut, mutta niin on myös mieli ja muu hyvinvointi,
Verensokerin heittely estetään ruuan sisällöllä, ei ruokailujen määrällä.
Toiseksi, sen läskin tilalle et saa lisää lihasta millään tempulla.
Kaikista parasta olisi kun ei antaisi itsensä lihoa. Itseni kohdalla tepsinyt kyllä hyvin. Olen pitänyt painoni kurissa, joten suurempia ongelmia ei ole ollut. Jollei laske siihen sitä, että on pitänyt monista herkuista kieltäytyä, muttei sentään perusruuasta. Punnitsen itseni useita kertoja viikossa. Jos paino nousussa, syön päivän tai pari kevyemmin. Näin olen toiminut nuoresta lähtien, kun olen tiennyt kuinka vaikeaa laihduttaminen on. Näin on helpompaa.
Kaikista parasta olisi kun ei antaisi itsensä lihoa. Itseni kohdalla tepsinyt kyllä hyvin. Olen pitänyt painoni kurissa, joten suurempia ongelmia ei ole ollut. Jollei laske siihen sitä, että on pitänyt monista herkuista kieltäytyä, muttei sentään perusruuasta. Punnitsen itseni useita kertoja viikossa. Jos paino nousussa, syön päivän tai pari kevyemmin. Näin olen toiminut nuoresta lähtien, kun olen tiennyt kuinka vaikeaa laihduttaminen on. Näin on helpompaa.
Näin toimin myös itse 59v kunnes lääke sekoitti aineenvaihdunnan ja painoa tuli 8kg lisää. Eikä lähtenyt millään pois.
Silloin oli pakko alkaa laihduttamaan koska pienikin repsahdus nostaa heti painoa. Joka päivä vaa'alla ja kalorit alhaalla. Ei välipaloja, vain 3 ateria mutta liikuntaa niin paljon kun ehtii
Vierailija kirjoitti:
Näin toimin myös itse 59v kunnes lääke sekoitti aineenvaihdunnan ja painoa tuli 8kg lisää. Eikä lähtenyt millään pois.
Silloin oli pakko alkaa laihduttamaan koska pienikin repsahdus nostaa heti painoa. Joka päivä vaa'alla ja kalorit alhaalla. Ei välipaloja, vain 3 ateria mutta liikuntaa niin paljon kun ehtii
Onko nämä kauhukertomukset oikeasti tosia, kuten ettei mitään välipaloja, itse laihtuisin silmissä jos jättäisin välipalat pois, enkä koskaan ole tarvinnut luopua edes makeasta laihduttaessa. Eikä taatusti ole nopea aineenvaihdunta, ollut koskaan.
1) Ateria-aikataulu. Ei mitään välipaloja. Syö vain ruoka-aikaan.
Kun tämä alkaa sujua, vaihe 2:
2) Hiilihydraatit minimiin. Niitä on kuitenkin lähes joka ruoka-aineessa tarpeeksi.
Kun paino alkaa vajota hitaasti, hitaasti, voit lisätä pätkäpaaston mukaan, jos haluat. Ei ole pakko.
Jos painoa lähtee enemmän kuin puolikiloa viikossa, syöt liian vähän. Liian nopea pudotus tulee takaisin.
Onko nämä kauhukertomukset oikeasti tosia, kuten ettei mitään välipaloja, itse laihtuisin silmissä jos jättäisin välipalat pois, enkä koskaan ole tarvinnut luopua edes makeasta laihduttaessa. Eikä taatusti ole nopea aineenvaihdunta, ollut koskaan.
Minäkin pupelsin ennen jatkuvasti - ja voin huonosti.
En tarvitse enää välipaloja = turhia kaloreja kun syön hyvin 3x päivässä (07, 13, 19).
Ja todellakin herkuttelen! Sekä hyvällä ruualla että makeallakin aterian yhteydessä.
Aamiaisella leivän lisäksi jugurtti ja hedelmiä, lounaalla tänään "japanilainen juustokakku" 1/2 annos kahvin kanssa. Lauantaina söin gelatoa. Eilen aamiaisella 2 lettua ja hilloa leivän sijaan.
Mahtuu kaloreihin helposti.
Tänään syön illalla itsetehdyn hampurilaisen päivälliseksi 494 kcal ja lounaaseen meni 400kcal. Päivän kokonaiskalorit 1127 ilman nälkää.
Rasva ja sokeri pois ruokavaliosta. Ei meetwurstia, makkaroita sipsejä... Ei leivoksia, limsoja karkkeja...
Lisää liikuntaa. Kävele, hölkkää jne - älä käytä hissiä.
Syö usein, mutta pieniä annoksia. Ruokajuomaksi vettä.
Bonusvinkki: älä käytä alkoholia.
LIIkunta!
Vuodessa -50kg, nyt ehkä 10+ takaisin lihaksena. En käytä vaakaa koskaan, vaatekoosta 58 nyt 42-44. Riippuen vaatteesta, aina ollut reitevä joten housut voi olla 42/44 jopa 46 mutta yläosa S-L.
Kaikkea syön, päivittäin jopa pullan tai pari palaa suklaata...
Mutta LIIKUNTAA! noin 8 kuntosalia tehoilla viikossa ja uinti, kävely vähintään 5h-8h viikossa.
Liikunnasta ei tingitä! Se pitää myös ruokavalion rentona, mutta kuosissa.
Eipä tee mieli mättää kebua illalla kun tietää, että aamulla pitää jaksaa 2+h tauotonta kuntosalia tai 2km uintia tai 1,5h vesijumppaa (hydrohex).
Samalla pysyy aineeenvaihdunta liikkeellä.
Näillä menty 10v
1. Ei tapahdu kuukaudessa eikä kahdessa. Meni vuosi ja viisi kiloa pois.
2. Salaatteja eri resepteillä ja mausteilla. Kasvikset ei maistu jos niitä ei maista. Lisukkeeksi esim. keitettyjä munia, savulohta tai kilohaileja säilykepurkistä.
3. Automatkoille popsittavaksi pikkutomaatteja, porkkanoita ja pitkiä paprikoita. Voi syödä kuin tikkaria. Minulla kasvisten lisääminen vei makeanhimon pois. Nyt pelkkä makean pullan tai patukan näkeminen ällöttää. Ihmettelen itsekin tätä.
Päivä kerrallaan.
Ei totaalikieltoa, vaan iso karkkipussi korvataan vaikka pienellä lakulla, ja mieluiten hedelmällä tai vähäisellä määrällä pähkinöitä. Mieti, millä voisit korvata herkkusi, valita hieman paremmin. Hedelmiä on turha pelätä, saat niistä kuituja ja vitamiineja.
Käytä hyviä rasvoja, ne pitävät nälkää. Pähkinöissä on rasvojen lisäksi proteiinia ja vitamiineja.
Pienennä annoskokoa 30%, totut siihen kyllä. Vatsan ei kuulu täyttyä, syö vain sen verran ettei vatsa kurni. Alkuun on vaikea hahmottaa että nälkä on jo sammutettu. Ei koskaan lisää.
Välttele eineksiä (piilorasvaa ja ravinneköyhää).
Juo teetä, kun tekee mieli syödä huvin vuoksi. Älä makeuta, siihen tottuu parissa viikossa, ihan oikeasti.
Tiedosta kun tekee mieli syödä: Nälkä vai tylsää? Toimi sen mukaan.
Muutokset ovat monivaiheisia prosesseja. Anna aikaa, älä vaadi itseltäsi täydellisyyttä.
Minua auttoi, kun jätin alkoholin pois kokonaan. Ennen maistui etenkin olut ja siideri, seurassa kaikki muutkin juomat. Se aiheutti hiukopalan tarvetta, kuten meetvurstia ym. makkaroita tuli syötyä.
Raitistuttuani painoni alkoi laskea itsestään, myös muu vointi ja ulkonäkö kohenivat samalla.
T. Hoikka äiti jo vuosia
Kaikki karkit ja suklaat pois ym. mässypussit. Edes kylässä en ota pullaa (voitaikinajutut ja viinerit pahimpia). Kun sitä päivitellään miksi en syö kahvileipiä, vastaan etten jaksa juosta / kävellä niin paljon kuin se paakelsi vaatisi. Ovat ymmärtäneet pointtini.
Näillä pääsin ihannepainooni ja jatkan samaan malliin.
Yksi oivallus riittää, liikunta. Kun oikea, pulssia nostava liikunta on osa arkea voi syödä lempiruokiaan, mistään(edes makeista herkuista) ei tarvitse kieltäytyä. Ja rahaa säästyy kun ei osta kuukaudessa laihdutuslääkkeitä sadoilla euroilla. Lihakset kasvaa ja ruuansulatus toimii.