Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka olette saanet painoa pois niin mitkä ovat olleet kolme tärkeintä oivallusta

Vierailija
19.04.2026 |

Ja ovatko ne toimineet :).

Paljonko on pudonnut ja missä ajassa?

Kommentit (537)

Vierailija
501/537 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- 8kg, 2kk. 

Kalorien laskeminen. Vuosia yritin syödä terveellisesti ja jättää sitä sun tätä pois ja kokeilin ties mitä intuitiivista syömistä. Vasta kun ostin ruokavaa'an ja laskin paljon kaloireita saan syödä tavoitteeseen nähden, lähti paino tippumaan. Itse kuvittelin aina osaavani silmämääräisesti arvioida paljon missäkin on kaloreita, nyt jälkikäteen olen tajunnut, että jos olisin osannut, tuskin olisin kolmekymmentä kiloa ylipainoinen.

To-del-la vahvasti tämä 🙋

-28kg, ~16kk, kilot pysyneet poissa vuosia!

Lasken edelleen kaloreita varsinkin jos tulee uudempia ruokia tai herkkuja, joista en tiedä että mitähän ihmettä. 

En ainakaan itse yhtään pärjäisi ilman kalorien laskemista, vaikka liikun paljon, koska nautin ruuasta ihan hitokseen ja nykyään on kaikenlaista tarjolla. On pähkinää, homejuustoa, kuivattua hedelmää, ihania pasta-annoksia, ruokaisia salaatteja, suklaita, juustokakkuja, herkkuwokkeja... 

Minulla kalorien laskeminen on nimenomaan vapauttanut. Erilaiset rajoitukset tai herkkulakot yms eivät toimineet ja kun yritin intuitiivisesti syödä niin juuei, toimi tasan kunnes tuli joku iso ahdistus tai raskaampi fyysinen päivä töissä tai huonot unet. 

Vierailija
502/537 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeimmät oivallukseni:

1. Nutrilettin pirtelöjauheet

2. Nutrilettin keittojauheet

3. Nutrilettin valmispirtelöt

VLCD-kuurilla on tosi helppo pudottaa painoa!

Kyllä on joo, mutta jos et aion litkiä noita litkuja lopun ikääsi, paino tulee takaisin kun palaat normaaliin ruokavalioon. Mitään oikotietä onneen ei ole. Ainut tapa on opetella uusi elämän tapa, syödä kohtuullisesti, monipuolisesti, useampi pieni ateria päivässä. Pienennä annoskokoa, lisää proteiinia ja kasviksia, vähennä herkkuja. Harrasta liikuntaa.

Useampi pieni ateria päivässä ei välttämättä tee autuaaksi, jos se ei sovi itselle. Syön 2-3 ateriaa päivässä, jos vain 2 niin sitten tietenkin vähintään toinen niistä on iso, koska muuten en saa kaloreita täyteen.

Tästä päästään tärkeimpiin oivalluksiin: syö siten miten juuri sinulle itsellesi on paras, älä pakota itseäsi valmiiseen muottiin. Sama pätee liikuntaan: harrasta lajia, josta itse pidät, ei sellaista, jota "pitää" harrastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/537 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pudottanut painoa nyt 4 kg, 4 kk aikana. Jätin vain lisätyn sokerin pois kaikesta ruoasta. Tietää tuoteselosteiden lukemista. Suurin osa einesruokia, lihajalosteita ja marinadeja sisältää sokeria jossain muodossa. Ei hyvä.

Tuote, jossa on runsaasti rasvaa ja sokeria, jää lyhentämättömänä kroppaan. (esim. suklaa, maustetut rahkat, vanukkaat ...)

Paino ei putoa tasaisesti joka päivä, vaan sykleinä. 

Jos harrastan liikuntaa tai teen pihahommia niin että lihakset kipeytyvät, paino voi hetkellisesti nousta ihan vain siksi, koska lihaksiin on kertynyt nestettä eli turvotusta. Se rehkimisen aiheuttama painonpudotus näkyy muutaman päivän viiveellä.

Vierailija
504/537 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluneen 4 kk aikana 8kg. Olin normaalipainoinen, 50+ nainen,  mutta halusin muokata kehoa paremmaksi ja pienentää rasvaprosenttia vielä. Nyt 62kg/180cm ja onneksi sain lihakset säilymään, vain pieni lihasmassan väheneminen. 
 Kolme oivallusta: 1. En ajattele mitä tekstisi mieli, vaan kuinka paljon energiaa ja millaista tarvitsen päivän mittaan. 2. Syön vain sellaista, mitä keho tarvitsee. Suun hetken huuma on ihan epäolennainen muutama sekuntia ruuansulatuksessa kokonaisuudessa. 3. Kaikki ”hyvä ruoka on palkinto/lohtu/tapa juhlia” -tyyppiset ajatukset pois päästä. 

Vierailija
505/537 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kerran kun laihduin 28kg, niin tärkein oppi oli olla laihduttamatta ja ottaa pienet paremmat teot osaksi arkea ja elämää. En kieltänyt itseltäni mitään ja lupasin etten pidä huonoa omaa tuntoa, jos joku viikonloppu mässytän pizzaa ja karkkia. Sillä tapaa pysyi ylipaino poissa 10 vuotta.

Nyt toisella kertaa tämä sama mentaliteetti ei auta, koska en voi mennä enää rennoin ottein. Paino on niin jumissa raskauksien jälkeen ja annoskoot ovat samoja kuin silloin, kun söin 3x päivässä. Nyt syön yhtä usein kuin lapset, koska muuten eivät hekään halua syödä. Tällä hetkellä minulla on kurinalaisesti kalorien laskentaa ja uusien annoskokojen opettelua. Vain sillä olen saanut painon lopultakin lähtemään laskuun. 

Vierailija
506/537 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimi maitotuotteiden poistaminen ruokavaliosta. Ilmeni että olen yhtäkkiä 38 vuoden iässä allerginen. 

Minulta tippui kahdessa kuukaudessa 15kg.

Vierailija
507/537 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta, vähemmän sipsiä, vähemmän karkkia. Ei ole kovin vaikeeta!

Vierailija
508/537 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeimmät oivallukseni:

1. Nutrilettin pirtelöjauheet

2. Nutrilettin keittojauheet

3. Nutrilettin valmispirtelöt

VLCD-kuurilla on tosi helppo pudottaa painoa!

Minä sain noilla elimistöni sekaisin vuosiksi. Enää en koske niihin pitkällä tikullakaan.

Vierailija
509/537 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä. Mutta oma mielipiteeni tähän kaloreiden laskemiseen, on että ei toimisi minulla. Koska turhautuisin säätämään puntarin kanssa. Helpompi kuunnella kehoaan. 

En koe tarvitsevani  siihen puntaria, koska tunnenhan minä kalorivajeen. Sen huomaa nälän tunteesta. Ja ruokapöydässä myös tunnen sen, että olenko kylläinen vai en. Jos en ole kylläinen ja lopetan syömisen, looginen Seuraus itselläni on kalorivaje. Joka tuntuu pienenä nälänätunteena n. 2-4h syömisestä. Ja jos joka aterialla ei syö niin paljon että tulisi kylläiseksi, niin paino lähtee laskuun. 

Toi puntari toimii varmasti kaikilla jos sitä noudattaa. Mutta monelle se on ehkä turhankin punainen vaate ylläpitää. Ja ethän sä voi esim. kahvilassa ottaa croisanttia ja kahvia jos kaikki pitää kierrättää puntarin kautta. 

Vierailija
510/537 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää nukkua riittävästi. Hyvin nukutun yön jälkeen ei tee mieli mussuttaa makeaa samalla tavalla kuin väsyneenä. 

Vierailija
511/537 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laihtunut 15kg puolessa vuodessa, kun aloin syömään! Syön 4 ateriaa päivässä, ennen en syönyt päivällistä ollenkaan, joten se kostautui napostelulla ja ihan ahmimisella illan mittaan. Samoin söin kituuttamalla täysin rasvatonta, proteiiniköyhää "ruokaa" aamusta alkaen, ja nälkähän siinä tulee jossain vaiheessa, ja se nälkä on niin voimakas, ettei sen taltuttamiseen riitä mikään.

Riittävästi proteiinia ja rasvaa JOKAISELLE aterialle. Aamiainen ja lounas on ne tankkausateriat, joilla sitten estetään illan ylilyöntejä, mutta päivällisellä ja iltapalallakin syödään kunnolla ja ei olla nälässä. 

Ei ole nälkää, eikä kituuttamista, mikään ei ole kiellettyä. Ainoastaan peruna+pasta+leipä on hiukan säännösteltyä, mutta ei kiellettyä.

Kaloreita ei lasketa, ateriat koostetaan silmämääräisesti tai esim. lusikalla tai desimitalla mitaten.

Säännöllinen syönti ja ateriakokokin pienenee, kun lautasella oleva ruoka on täyttävää ja sitä mitä kroppa huutaa, eli OIKEAA ravintoa! 

Itselleni on aina ollut sula mahdottomuus osata suhteuttaa esim. proteiinin määrää tarpeeseen nähden.

Niinpä ostin 50 eurolla ravitsemusterapeutin valmiin rasvanpoltto-ohjelman, ja se kannatti! 

Siinä on yksinkertaiset ohjeet, ja lautasellisen voi koostaa eri proteiinin- ja rasvan lähteistä ja kasviksia hyvin maltillisesti mukaan.

Ja vielä....tämä ohjelma ei sisällä MITÄÄN liikuntaa, (toki saa liikkua, niin sitten lisätään ruokaa) vaan ohjelman mukaisen kalorivajeen joka on 1800kal/päivä. Ja rasva palaa.

Kannattaa kokeilla. Jaa...se onkin näköjään taas päivällisaika, ei ole yhtään nälkä, mutta syödä pitää, jotta aineenvaihdunta pysyy käynnissä.

Vierailija
512/537 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laihtunut 8kk aikana noin 1kg/kk seuraavilla elämäntapamuutoksilla:

Lisäsin kasviksien määrää. Tavoittelen n 30 eri kasvista viikossa. Nälkä lähtee kun syö joka ruualla reilusti kasviksia ja käyttää päivittäin marjoja, välipaloilla myös hedelmiä.

Lisäsin myös proteiinin määrää. Raejuustoa voi syödä minkä ruuan kanssa vain, myös linssejä voi ujuttaa moneen ruokaan eikä niitä edes huomaa kun kypsyvät.

Ja lisäsin myös liikuntaa. Pyrin liikkumaan viikossa vähintään 4h. Kaikki lasketaan, myös kehonhuolto, vebyttely ym.

Yritän myös nukkua riittävästi. Kaikki tämä rennolla asenteella. Herkuttelen joka viikko kohtuudella, olen etsinyt kevyempiä herkkuja. Luuken että pystyn näitä tapoja ylläpitää pitkään.

Sinulla on ihan uskomattoman pieni liikunnan määrä, 4 tuntia viikossa, ja lasket siis siihen kaiken liikunnan. En pysty käsittämään. Onko sinulla auto koko ajan takapuolen alla yms.? Minulla tulee kyllä tuon verran liikuntaa päivässä kuin sinulla viikossa. Arkiliikuntaa: haravointi, muut pihatyöt, talvella lumityöt, työmatkat pyörällä tai kävellen, koiran kanssa lenkkeily. Jo noihin menee 2-3 tuntia päivässä. Käyn kuntosalilla 2 kertaa viikossa, tunnin kerrallaan ja tanssitunnilla kerran viikossa tunnin. Viikonloppuna olin uimassa uimahallissa, pyöräilin sinne 5 km ja takaisin kotiin ja uintiaikaa noin 45 min. aktiivisesti. Mielestäni en elä mitään urheilijan elämää, mutta ihan uskomattoman vähäiseltä kuuluu, jos joku liikkuu 4 tuntia viikossa.

Mä liikun varmaan vielä vähemmän. Asun syrjässä, joten kauppareissut ja lasten kuskaamiset tehdään autolla, teen etätyötä kotona. Voisin toki tauoillani liikkua, mutta sen sijaan laitan pyykit tai tiskit tai imuroin. Ne on helpompi laittaa kun lapset ei ole kotona. Ja kun lapset on kotona niin aika menee heihin. Teen ruokaa, läksyjä heidän kanssa, nuorimmainen menee hyvin aikaisin nukkumaan niin iltatoimet alkaa jo klo 19 jälkeen.

Minulla esim ei ole tuollaista ruhtinaallisuutta että voisin käyttää tunteja joka päivä vain omiin harrastuksiin. Mun elämä on työtä, kotitöitä, lapsia. 

Ja tämä ei ollut valitusvirsi. Selvensin vain sitä että on erilaisia elämäntilanteita, kun sanoit ettet pysty käsittämään. 

Kyllä joskus sinkkuna ollessa harrastinkin :D 4 kertaa viikossa salilla 2,5 tunnin treenit. Kunto oli kyllä hyvä. Ehkä joskus sitten taas, kun pystyy sitoutumaan johonkin. 

No, sullahan kertyy liikkumista arjessa joka päivä. Jotkut käsittävät liikkumisen sellaiseksi, jota erikseen harrastetaan ja hyljeksivät jokapäiväistä arjessa liikkumista. Älä välitä tuollaisista mollaajista.

Ai kun teen kotityöt? Tai kävelen autolle? Ei meillä sellainen kartano ole, että tuosta kummoisia tulisi. 

Vierailija
513/537 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy syödä jotain täyttävää ja maittavaa mutta vähäkalorista. Pitää voida syödä kylläiseksi, ettei ole koko ajan nälkä ja mielitekoja, ja ruoasta täytyy voida nauttia, mutta pitää löytää sellaiset ruoat, jotka ovat riittävän vähäkalorisia. Esimerkiksi vähärasvaiset kanat ja salaatit toimivat minulla hyvin. Voi syödä myös isoja annoksia kaurapuuroa ja suht vähärasvaista jogurttia, mikä täyttää.

Leipää ei tarvitse kotona syödä lainkaan.

Karkit ja muut herkut kannattaa arjessa minimoida tai korvata jollain vähäkalorisemmalla, kunnes himo niihin katoaa ja oppii nauttimaan niistä myös pikkuannoksina.

Säännöllinen punnitseminen on tärkeää, jos oikeasti tahtoo tiputtaa painoa ja pysyä samoissa lukemissa jatkossa. Ehtii reagoida painonnousuihin ajoissa, jolloin painonhallinta riittää.

Kävely on hyvää liikuntaa.

Vierailija
514/537 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

K.rpä on hitsin kapee.

Vierailija
515/537 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä: kaloreita ei tarvitse laskea tarkkaan, mutta on hyvä olla perillä siitä, paljonko suurin piirtein missäkin on kaloreita, mikä on oma tarve ja paljonko on päivän aikana syönyt. Noin sadan kalorin tarkkuudella. Esim. itse ajattelisin, että lounas on noin 1200 kcal. Jos oon syönyt aamupalaksi jugurtin kaurahiutaleilla, se on 200 kcal. Päivittäinen kaloritarpeeni on ehkä 1800 kcal. Illaksi jää siis vielä 400 kcal, jos ei ole ylimääräistä liikuntaa. Jos syön jäätelön 200 kcal, silloin illaksi jää vielä jugurttiannos.

Vierailija
516/537 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätty sokeri, vehnä ja alkoholi pois.

Vierailija
517/537 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut painoa pois normaalipainon sisällä, hitaasti, muutamia kiloja. Minulle sopi se että söin kasviksia vähintään 600g päivässä, muuten sitten normaalisti. Proteiininsaannista pidin huolen koska kävin salilla mutta en kieltänyt mitään. Toimii mulla varmaan siksi että tykkään kasviksista ja marjoista. Tykkään pihvistäkin mutta joku tosi paljon tai vain lihaa sisältävä ruokavalio olisi minulle kyllä todella rajoittava.

Vierailija
518/537 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin toisena päivänä enemmän ja seuraavana päivänä vähemmän. Oma kroppa menee heti kalorivajeesta horrokseen.  Eli intervalli ruokailua. 

Vierailija
519/537 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lisään vielä. Söin aamu- ja proteiinipainotteisesti. Jos vähensi proteiinia, niin oli nälkä koko ajan. 

Vierailija
520/537 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kerroin tuolla aiemmin, että olen laihduttanut nimenomaan salitreenillä ja alkuun kalorit nostettiin 2500 kaloriin/pvä. Siitä lähdettiin pikkuhiljaa pienentämään. Kyllä mulle 9kk aikana tuli sekä lihasta, että rasvaa paloi, painoa tippui 15kg

Lähtöpainosi ja aiemmin syömäsi ruokamäärä on täytynyt olla valtava!

Jos minä nyt lisäisin 1000 kaloria joka päivälle (normalisti syön 1500) olisin kuukauden kuluttua 10kg painavampi eikä tosiaan kääntyisi laskuun!

Päinvastoin, olin kiduttanut kroppaa kaikenmaailman laihareilla, dieeteillä jne. Olen 168cm ja lähtöpaino oli 74kg. Ihan ekana piti saada kroppa käyntiin, että se sai tasaisesti ruokaa ja ns. kone alkoi käyttämään sitä polttoaineena. Tämän jälkeen maltillisesti sitten vähennettiin 9kk aikana. Oli hyvä kokemus ja paljon tuli oppia kuinka kroppa toimii