Te, jotka olette saanet painoa pois niin mitkä ovat olleet kolme tärkeintä oivallusta
Kommentit (537)
Lisäsin proteiinia ja vähensin naposteluja. Herkuttelua vähemmälle, ei tarvii kokonaan lopettaa.
-Syö mitä vaan, mutta vähemmän kuin kulutat.
-Syömällä kerran päivässä voi kasvattaa sisua vastustaa "tunneherkuttelua"
-Kun liikut, syö paljon proteiinia
Ihanan aktiivinen keskustelu
Vihdoin saan keskittyä itseeni, 3 aikuista poikaa kasvatettu ja ruokittu, mies tuossa pyörii toki…
Syön lähes vegaanisesti, rahkaa ja raejuustoa pieniä määriä. Täysjyvää. Kasviksia (tietty 😀) joka aterialla, 3-4 ateriaa päivässä, proteiinia tarkkailen, jotta sitä tulee ainakin 1g/painokilo/vrk. Liikuntaa (kuntosali, ulkoilu, uinti) 4-5 krt. viikossa. Painoa lähtenyt lähes huomaamatta syksystä lähtien, lihaksia ja vyötärö löytyneet myös. Voin hyvin ja mieli on kirkas. Vielä pari kiloa normaalipainon ylärajaan, sitten katson tilannetta uusin silmin. Voisin syödä näin loppuikäni (ja taidan niin tehdäkin)!
N56
Ihanan aktiivinen keskustelu
Vihdoin saan keskittyä itseeni, 3 aikuista poikaa kasvatettu ja ruokittu, mies tuossa pyörii toki…
Syön lähes vegaanisesti, rahkaa ja raejuustoa pieniä määriä. Täysjyvää. Kasviksia (tietty 😀) joka aterialla, 3-4 ateriaa päivässä, proteiinia tarkkailen, jotta sitä tulee ainakin 1g/painokilo/vrk. Liikuntaa (kuntosali, ulkoilu, uinti) 4-5 krt. viikossa. Painoa lähtenyt lähes huomaamatta syksystä lähtien, lihaksia ja vyötärö löytyneet myös. Voin hyvin ja mieli on kirkas. Vielä pari kiloa normaalipainon ylärajaan, sitten katson tilannetta uusin silmin. Voisin syödä näin loppuikäni (ja taidan niin tehdäkin)!
N56
Mistä saat proteiinia? Itsellä vaikeuksia sekaruokavaliollakin vaikka syön päivittäin lihan lisäksi linssejä, papuja, kikherneitä, herneitä, rucolaa yms. Lihankorvikkeita en syö.
Elämäni nopeimman laihdutuksen tein, kun vuosi sitten sairastuin Crohnin tautiin ja jouduin sen takia sisätautien osastolle 8 päiväksi. Lähti 8 kiloa painoa 8 päivässä. Kaikki tuli sukkana läpi. Ja oli niin hirveä olo muutenkin (kovia vatsakipuja ym), ettei siinä yksi nälkä paljoa tuntunut. Sairaalassa oli niin pienet annokset vieläpä. Joka päivä paino putosi käytännössä kilon. Vessassa piti käydä 10-20 kertaa päivässä, välillä vaan istuin siellä kun en jaksanut lähteä pois välillä.
Kyllähän siinä lihasmassaa lähti (harrastan bodausta). Mutta minkäs sille voi. Kuitenkin, ei siihen ihminen periaatteessa kuole vaikka olisi 8 päivää syömättä (käytänössä mitä tuossa tapahtui, koska tulehtunut suolisto ei imenyt mitään ravinteita). Ei järkevä tapa laihtua, mutta ei siihen ihminen kuolekaan. Nesteen puutteeseen kuolee
En ota stressiä laihduttamisesta, yritän unohtaa että pitää päästä eroon siitä 5 kilosta.
Pienennän samalla annoksia hieman.
Nimittäin stressi lisää stressihormoni-kortisolia kehossa, ja sehän vasta turvottaa ihmistä, etenkin meitä naisia.
Vierailija kirjoitti:
Ozempic
Sivuvaikutukset ovatkin sitten aivan eri luokkaa, ja rasittavat todella haimaa, sappea, munuaisia ja kilpirauhasia.
Syön lisä- ja säilöntäaineetonta ja laktoositonta ruokaa. Eipä ole enää kroppa turvoksissa. Enkä juo alkoholia.
Pudotin 6kk 68 kg -> 58kg. Olen nainen 166cm.
1. Laskin tarkasti kaloreita ja varmistin että jään aina miinukselle. Laihduin ekana kuukautena 4kg ja sen jälkeen noin kilon kuukaudessa.
2. Motivaatio. Keksin motivaation miksi laihduttaa. Minulla oli tietty juhlapäivä johon päätin laihtua.
3. Punnitsin kerran viikossa mutta en hätääntynyt, jos joka viikko ei tullut tulosta, koska joka kuukausi tuli.
Laihdutin vuonna 2019 ja olen tänä päivänä 59kg.
Ketoosi. Ja syöpä. 178cm. 2024 tammikuussa painoin 86 kg, toukokuussa 2025 painoin enää 52 kg. Koosta xl kokoon s. Olen mies 60+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herkut jää kauppaan, muutos pikkuhiljaa tulee ja pysyy. Lautaselle kasvista suuri osa.
Sokerit ja jauhot poissa vaalea varsinkin.
Vettä juo,teetä, illalla marjat ja rahka.
Välillä puuroa.
10kg 2kk
600 grm kahdessa kuukaudessa.
Tämä 600g kahdessa kuukaudessa tuottaa 3,6 kg vuodessa. Mainio tulos. Moni on aikoinaan lihonut tahtia 1 kg vuodessa..sehän ei heti näy missään, mutta jo 10 v päästä näkyykin +10 kg eli vaatekoko tai parikin. Mutta 600 g miinusta kuukaudessa vie 3 vuodessa 10 vuoden "piilolihomisen". Huippua. Tätä 10 vuotta ja läheisesi ovat ällikällä lyötyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laihtunut 8kk aikana noin 1kg/kk seuraavilla elämäntapamuutoksilla:
Lisäsin kasviksien määrää. Tavoittelen n 30 eri kasvista viikossa. Nälkä lähtee kun syö joka ruualla reilusti kasviksia ja käyttää päivittäin marjoja, välipaloilla myös hedelmiä.
Lisäsin myös proteiinin määrää. Raejuustoa voi syödä minkä ruuan kanssa vain, myös linssejä voi ujuttaa moneen ruokaan eikä niitä edes huomaa kun kypsyvät.
Ja lisäsin myös liikuntaa. Pyrin liikkumaan viikossa vähintään 4h. Kaikki lasketaan, myös kehonhuolto, vebyttely ym.
Yritän myös nukkua riittävästi. Kaikki tämä rennolla asenteella. Herkuttelen joka viikko kohtuudella, olen etsinyt kevyempiä herkkuja. Luuken että pystyn näitä tapoja ylläpitää pitkään.
Miksi ruokaan pitää ujuttaa jotain, mitä ei sitten edes huomaa.
Emmä tiedä. Evoluution oikku. Monet ei syö monipuolisesti vaan epäilee ruuan terveellisyyttä. Tätä ilmenee jo lapsuudessa. Olen itse ollut aina huono syömään ja en myöskään liho, koska syön käytännössä vain leipää. Epäilen sieniä yms luonnostaan. En edes ole kokeillut huumesieniä vaikka niitä on naaman edessä tyrkytetty.
En vain usko sienten olevan hyvää tai turvallista ruokaa.
Esimerkiksi linssejä voi vetää teharilla leipätaikinan sekaan. Mummo aina piilotti sieniä ja sipulia lihapullien sekaan. nykyään en syö edes lihaa. Epäilen että niissä on hormoneja tai liikaa proteiinia ja munuaiset kärsii.
Monikaan ei syö normaalisti monipuolisesti, koska evoluutio on antanut meille epäilyksen erilaisia ruokia kohtaan. Ennen olisi henki mennyt jos olisi syönyt väärän sienen esimerkiksi tai papuja. Muutenin ei tiedä mille on allerginen niin parempi pysyä siinä mikä toimii ja millä on pysynyt elossa. Ihmetelen kyllä lihavia ihmisiä. Irtokarkkihyllythän on täynnä myrkkyä. Mieluumin poltan tupakan tai kannabiksen kuin ostaisin kilon myrkkyä hampailleni ja haimalleni.
Mulla toimii tämä ja sopii mulle. Paitsi paino tulee helposti takaisin jos lipsuu.
- Sokeri pois, täysjyvää tilalle
- Alkoholi pois
- Aamiainen (3h tauko) Lounas (3-4h tauko) Pieni!! iltapäivä snack (3-4h tauko) Illallinen
- Pitää syödä kaikki 4 ateriaa ja mahdollisimman tarkkaan kellon mukaan. Väleissä ei saa närppiä.
Juu tiedän, kakkoskohta voi vaatia lujuutta kun terassikelitkin on tulossa : - p