Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka olette saanet painoa pois niin mitkä ovat olleet kolme tärkeintä oivallusta

Vierailija
19.04.2026 |

Ja ovatko ne toimineet :).

Paljonko on pudonnut ja missä ajassa?

Kommentit (470)

Vierailija
381/470 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikoinaan painonpudotuskisassa kilo/viikko meni 3kk. Tosin elämäntavat täysin uusiksi. no ei tietenkään pysynyt. 

Vierailija
382/470 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pudotin 103 kilosta 74:ään, meni kyllä useampi vuosi. Tärkeimmät oivallukset olivat 1) nopeaa pikakonstia ei ole, vaan muutoksen on oltava sellainen että sitä voi jatkaa lopun ikää. 2) Tottumuksen voima on suuri. Ihminen tottuu syömään enemmän, mutta yhtä hyvin tottuu syömään vähemmän. Se ei käy hetkessä, mutta ajan mittaan siitä tulee hyvä apu, ei edes pysty syömään hirmuisia määriä enää. 3) Jokainen on yksilö, ei ole patenttiratkaisua joka kävisi automaattisesti kaikille. On löydettävä ne keinot mitkä omalla kohdalla tehoavat parhaiten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/470 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Sokeri ja makeat herkut pois. Muutama eka päivää haastaa, mutta sen jälkeen ei mitään kaipuuta. Paino laskee ja ennen kaikkea vireystila ja jaksaminen kohenee huomattavasti. 

2. Säännöllinen ruokarytmi ja veden juominen. Ei napostelua ruokailujen välissä tai ruokaa tehdessä. 

3. Rasvaiset juustot pois. Itse olin juuston suurkuluttaja ja saatoin aina ohimennen höylätä muutaman juustosiivun ja huomaamatta söin ison määrän rasvaista juustoa. Kun tämä tapa jäi, paino putosi merkittävästi. 

Vierailija
384/470 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Vain sillä on merkitystä mitä syöt - liikunta ei sinua laihduta.

2. Nuku.

170cm, 58kg ja 55v.

Vierailija
385/470 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Hiilarit minimiin. Et enää tunne nälkää ja kaikki pikkunapostelu ja välipalat jäävät pois. Syö aamupala, lounas ja päivällinen. Välipaloja ei tarvi, koska verensokeri pysyy tasaisena.

2. Joka päivä jotain liikuntaa. Ei ole pakko hampaat irvessä repiä, mutta tunti vaikka reipasta kävelyä ja siinä voi poiketa ulkokuntoilulaitteilla samalla.

3. Alkoholia vain erityisissä tilanteissa. Saunan jälkeen ei ole erityistilanne :D 

Alapeukku siitä, että tuo hiilariton ei toimi pitemmän päälle. Kukaan, tai harva, ei jaksa hiilaritonta loppuelämää. Hiilareitakin tarvitaan, mutta ne otetaan täysjyvästä, sillä on iso ero. Olen aikoinaan kokeillut vhh ja silloin kyllä paino tippui nopeasti, mutta valitettavasti tulivat korkojen kans takaisin. Pysyvä terveellinen ruokavalio, johon satunnainen kohtuullinen herkuttelu kuuluu osana, tuo tasaisimman tuloksen. Paino tippuu hitaammin, mutta se myös on helpompi ylläpitää, kun se on pysyvä muutos myös elintavoissa. Liikakilot eivät tule yhdessä yössä tai herkkuhetkessä, vaan päivittäisten elintapojen seurauksena. Tuntuu itsestäänselvyydeltä, mutta loppujen lopuksi se on se vaikein ja tärkein oivallus.

Vhh ei ole suinkaan hiilariton. Siinä hiilarit saadaan mm. kasviksista ja jos käyttää maitotuotteita, niin sitten myös niistä.

Olet oikeassa, hiilaritonta ruokavaliota ei varmaan kukaan jaksa, mutta hiilareita saa muualtakin kuin viljasta.

Ns. karnivorekaan ei ole täysin hiilariton.

Vierailija
386/470 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö terveellistä ja monipuolista ruokaa vähemmän kuin kulutat. Älä syö koko ajan jotain, vaan pidä säännölliset ruoka-ajat. Iltasyöminen lihottaa kaikkein eniten, joten Klo 18.00 jälkeen ei enää ruokaa. Nosta perse ylös sohvalta ja lähde ulos joka päivä vaikka kävelemään muutama kilometri.

Tämä on tietenkin pysyvä ratkaisu. Jos palaa takaisin vanhaan elämäntapaan, niin sitten läskit palaavat sen mukana heti takaisin.

Kerrotko sen systeemin, miten se iltasyöminen lihottaa kaikkein eniten?

Vierailija
387/470 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnut kuitenkin olevan mielialojen ja jatkuvan itseylianalysoinnin orja (viimeinen lauseesi).

Minullekin helpointa on kalorien laskeminen. Tai ei sekään, en laske niitä vaan naputtelen syömiset yasioon ja näen mitä olen syönyt. Tarkasti pysyy siitä 1000-1200 välillä. Hyvin nopeasti oppii omien ruokien kaloriarvot, minulla on n 60 reseptiä mitä pääosin käytän. Uusia reseptejä testailen parin viikon välein

En ylianalysoi tunteita. Tunteita on ja silloin kun on niin ruoan kalorit ei käy mielenvieressäkään. Kun on arjessa rajoitetusti aikaa ei kerta kaikkiaan ehdi laskea mitään kaloreita vaan niitä syödään kun niitä on. Nyt olen lomalla ja on aikaa keskittyä. Hain kaapin täyteen terveellisiä vaihtoehtoja, mutta mitään takeita ei ole, miten parin viikon kuluttua elämä taas menee. Tiedän jo nyt, että stressiä, univelkaa ja muuta paskaa on taas tiedossa kun näyttäis, että työlistassa on taas 12 päiväinen työviikko erityisvarhaisia aamuja eli klo 4 herätyksiä. Mutta se on sen ajan murhe, keskityn nyt kaksi viikkoa hyvään ja stressittömään oloon.

Ollaan erilaisia. Minulle ei stressi, sairastelut, univelka (41v uneton) tms vaikuta mitenkään siihen miten tai mitä syön, samalla tavalla teen ruokaa samoista aineksista. 

Tuollaiset työvuorot varmasti sekoittavat elimistön söi mitä tahansa. 

Vierailija
388/470 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö terveellistä ja monipuolista ruokaa vähemmän kuin kulutat. Älä syö koko ajan jotain, vaan pidä säännölliset ruoka-ajat. Iltasyöminen lihottaa kaikkein eniten, joten Klo 18.00 jälkeen ei enää ruokaa. Nosta perse ylös sohvalta ja lähde ulos joka päivä vaikka kävelemään muutama kilometri.

Tämä on tietenkin pysyvä ratkaisu. Jos palaa takaisin vanhaan elämäntapaan, niin sitten läskit palaavat sen mukana heti takaisin.

Kerrotko sen systeemin, miten se iltasyöminen lihottaa kaikkein eniten?

Samaa ihmettelen. Nyt kun syön tukevan illallisen klo 19 mutten iltapalaa neljäntenä ateriana painoni putoaa.

Vierailija
389/470 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki makeat välipalat ja yleensäkin välipalat pois. 

Aamupalan, lounaan ja päivällisen annoskoot pienemmiksi. Päivällisen korvaan usein voileivällä tai hedelmällä.

Juhlissa ja noutopöydissä en vedä itseäni äkyyn vaan lopetan syömisen kun olo on vielä hyvä, vaikka ruoka olisi kuinka herkullista ja vaikka isäntäväki kuinka tyrkyttäisi.

Liikunnan jälkeen en syö pariin tuntiin. Vain vettä, ei mitään palauttavia patukoita ja juomia Olen opetellut sietämään nälän tunnetta ja menemään nukkumaan vatsa tyhjänä.  Tämä otti alkuun koville kun vatsa mourusi ruokaa. Nyt se on normaali olotilani ja vatsakin on rauhoittunut, kun mahalaukku on kai pienentynyt nykyisiä annoksia vastaaviksi.

Mitään limuja, mehuja ja energiajuomia en käytä. Alkoholiakin niukasti.

15kg lähti puuolessa vuodessa eikä ole palannut. Olin siis vain ylipainoinen, en lihava. Nyt ihannepainossani.

Ei hemmetti mitä ohjeita 

Muttu toimii. Eikä edes tarvi elämänlaadusta tinkiä ellei sellaisiksi laske makeiden välipalojen ja energiajuomien puutetta.

Liikunnan jälkeen elimistö pilttaa rasvoja vielä useamman tunnin ellei juo ja sen päälle sokerilitkuja. Salilla moni hakee automaatilta tölkin, patukan tai molemmat, kun on muka niin kova energiavaje. Sillähän sitä laihtuu.

Vierailija
390/470 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupalan, lounaan ja päivällisen annoskoot pienemmiksi. Päivällisen korvaan usein voileivällä tai hedelmällä.

Juhlissa ja noutopöydissä en vedä itseäni äkyyn vaan lopetan syömisen kun olo on vielä hyvä, vaikka ruoka olisi kuinka herkullista ja vaikka isäntäväki kuinka tyrkyttäisi.

Liikunnan jälkeen en syö pariin tuntiin. Vain vettä, ei mitään palauttavia patukoita ja juomia Olen opetellut sietämään nälän tunnetta ja menemään nukkumaan vatsa tyhjänä.  Tämä otti alkuun koville kun vatsa mourusi ruokaa. Nyt se on normaali olotilani ja vatsakin on rauhoittunut, kun mahalaukku on kai pienentynyt nykyisiä annoksia vastaaviksi.

15kg lähti puuolessa vuodessa eikä ole palannut. Olin siis vain ylipainoinen, en lihava. Nyt ihannepainossani.

Ei hemmetti mitä ohjeita 

Muttu toimii. Eikä edes tarvi elämänlaadusta tinkiä ellei sellaisiksi laske makeiden välipalojen ja energiajuomien puutetta.

Liikunnan jälkeen elimistö pilttaa rasvoja vielä useamman tunnin ellei juo ja sen päälle sokerilitkuja. Salilla moni hakee automaatilta tölkin, patukan tai molemmat, kun on muka niin kova energiavaje. Sillähän sitä laihtuu.

Mutua tosiaan. 
Treenin jälkeen syöminen on tärkeää, sillä se käynnistää palautumisen, täydentää kehon energiavarastoja ja korjaa treenissä syntyneitä lihasvaurioita. Syöminen heti tai pian (15–45 minuutin kuluessa) treenin jälkeen auttaa saavuttamaan parhaan hyödyn harjoittelusta

En syö patukoita tai käytä energiajuomia

Vierailija
391/470 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihtunut 8kk aikana noin 1kg/kk seuraavilla elämäntapamuutoksilla:

Lisäsin kasviksien määrää. Tavoittelen n 30 eri kasvista viikossa. Nälkä lähtee kun syö joka ruualla reilusti kasviksia ja käyttää päivittäin marjoja, välipaloilla myös hedelmiä.

Lisäsin myös proteiinin määrää. Raejuustoa voi syödä minkä ruuan kanssa vain, myös linssejä voi ujuttaa moneen ruokaan eikä niitä edes huomaa kun kypsyvät.

Ja lisäsin myös liikuntaa. Pyrin liikkumaan viikossa vähintään 4h. Kaikki lasketaan, myös kehonhuolto, vebyttely ym.

Yritän myös nukkua riittävästi. Kaikki tämä rennolla asenteella. Herkuttelen joka viikko kohtuudella, olen etsinyt kevyempiä herkkuja. Luuken että pystyn näitä tapoja ylläpitää pitkään.

Näytä aiemmat lainaukset

Mä laskin, mikä on energiankulutukseni sitten, kun olen tavoitepainossani, ja aloin syödä vain sen verran.  Söin kaikkea mitä ennenkin, mutta huomattavasti pienempiä määriä. Sen verran ruokavalio muuttui entiseen verrattuna, että rasvan ja proteiinin määrä on nykyisin suhteessa suurempi kuin ennen ja hiilareiden määrä pienempi. Vaihdoin myös lautaset pienempiin. Kerran kuukaudessa punnitsin itseni ja kun suunta oli alaspäin, niin hyvä. Mitä lähemmäs tavoitepainoa olen tullut, sitä harvemmin olen punninnut itseni. Ensimmäisen vuoden aikana lähti keskimäärin kilo kuukaudessa ja sen jälkeen vähemmän. Viime kesästä lähtien olen jo ollut normaalipainoinen eikä mulla ole kiirettä saada vielä paria kiloa pois ollakseni tavoitepainossani. Itseasiassa lääkärikin oli sitä mieltä, että mun ei ehkä kannata tässä iässä pyrkiä niin lähelle alipainon rajaakaan. 

Vierailija
393/470 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäsin kasviksien määrää. Tavoittelen n 30 eri kasvista viikossa. Nälkä lähtee kun syö joka ruualla reilusti kasviksia ja käyttää päivittäin marjoja, välipaloilla myös hedelmiä.

Lisäsin myös proteiinin määrää. Raejuustoa voi syödä minkä ruuan kanssa vain, myös linssejä voi ujuttaa moneen ruokaan eikä niitä edes huomaa kun kypsyvät.

Ja lisäsin myös liikuntaa. Pyrin liikkumaan viikossa vähintään 4h. Kaikki lasketaan, myös kehonhuolto, vebyttely ym.

Yritän myös nukkua riittävästi. Kaikki tämä rennolla asenteella. Herkuttelen joka viikko kohtuudella, olen etsinyt kevyempiä herkkuja. Luuken että pystyn näitä tapoja ylläpitää pitkään.

Miksi ruokaan pitää ujuttaa jotain, mitä ei sitten edes huomaa.

Vierailija
394/470 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on käsityksiä, että liikunnalla ei laihdu. Tietysti laihtuu, koska se vaikuttaa monella tavalla, eikä vain liikunnan aikaisena energiankulutuksena. Minä laihdun joka kevät pari, kolme kiloa, kun alan juosta. Harrastan hölkkäämistä ja myös pyöräilen kesäaikaan. Muutos painoon on joka kevät ja tapahtuu nopeasti. Monesti olen kaikkein pienimmässä painossa ollut elokuun lopulla, syyskuun alussa. Talvella sitten taas liikun huomattavasti vähemmän. Olen mukavuudenhaluinen. Kesävaatteetkin minulla on yhtä kokoa pienemmät kuin vaikkapa farkut talvella. 

Mullakin on erikseen kesäfarkut ja talvifarkut. Talvifarkut on yhden koon isommat, että mahtuu pitkät kalsarit sinne alle. Ei sillä ole mitään tekemistä painon kanssa.

Tietysti on, jos vaaka näyttää 3-4 kg vähemmän kesällä kuin talvella, niin painosta silloin on kyse. Vaatekoko voi sinulla olla eri, jos tunget sinne kaiken maailman kalsarit väliin. Itse en tunge.

Vierailija
395/470 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin aiemmin, että elän nyt laihdutuksen ollessa vielä käynnissä suurimman osan aikaa 100-300 kcal vajeessa, pyrin melko säännöllisesti kuluttamaan paljon ylimääräistä 10-20 km kävelyllä ja lisäksi paastoan toisinaan, jos tiedossa on mättöpizzaa tms. Se sai paljon alapeukkuja, mutta jos se toimii minulle (18 kg painoa lähtenyt) niin miten se on muilta pois?

Yritin vuosikaudet sillä "syö viisi ateriaa päivässä ja lautasella pitää aina olla sitä, tätä ja tuota," mutta se oli niin epäluonnollinen tapa minulle, että palasin aina vanhoihin tapoihin. Siksi päätin palata vielä vanhempiin tapoihin, nimittäin niihin jotka minulla oli teininä, ja kas, toimii. Ainoana isona erona on se, että teininä en harrastanut näin paljoa liikuntaa kuin nyt, vaan olin laiha, mutta rapakuntoinen. Nyt olen hoikka ja hyväkuntoinen, eli missä on ongelma?

Alapeukkua tulee, jos joku kertoo laihtuneensa paastoamalla, edes ajoittain - se saa jotkut näkemään punaista ettäkö pitäisi paastota tai kitukaloreilla mennä tai "lasten kalorimäärillä". "sotket aineenvaihduntasi / hormonit / lihaksesi / mitä ikinä". 

Näitä kommentteja tulee aika usein. Joitakuita ärsyttää ihan hirveästi, että jotkut tosissaan tiputtaa kalorimääräänsä. He haluaa kuulla onnistumisista, joissa maha on täynnä ja näläntunnetta ei tarvi kokea. Ja perustellaan se sillä että se on terveellisempää. No ehkä jos puhutaan oikeasta syömishäiriöstä, se ei olisi enää terveellistä, mutta lyhytaikainen paasto ei ketään satuta. Päinvastoin. Japanilainen nobelisti tutki tätä,  paasto  / nälässä oleminen saa elimistön käyttämään energiakseen elimistön omia huonoja soluja. Ilmiö on nimeltään autofagia. Tekoälyltä; 

"Tämä tutkimusaihe liittyy japanilaiseen solubiologiin Yoshinori Ohsumiin, joka sai Nobelin lääketieteen palkinnon vuonna 2016 autofagian (solujen "itse-syönti" tai puhdistusmekanismi) mekanismien selvittämisestä. 

CEDMO +1

Ohsumin tutkimukset osoittivat, että paaston aikana elimistö aktivoi autofagian, joka hajottaa ja kierrättää vaurioituneita tai tarpeettomia solurakenteita energiaksi. Vaikka monet netissä kiertävät väitteet ovat liioiteltuja (ks. huomautus alla), tieteellinen tausta on seuraava: 

Instagram +1

Autofagia (solujen puhdistus): Kun solut eivät saa ravintoa (paasto), ne alkavat "syödä itseään" – ne hajottavat solun sisäisiä roskia, vaurioituneita osia ja vanhoja proteiineja saadakseen energiaa. 

The Guardian +1

Kasvainsolujen hävittäminen: Tämä prosessi voi teoriassa auttaa tuhoamaan myös syöpäsoluja tai vaurioituneita immuunisoluja, sillä paastossa keho pyrkii säästämään energiaa ja kierrättämään tarpeettomia rakenteita. 

Instagram +1

Nobelin palkinnon merkitys: Ohsumin perustutkimus auttoi ymmärtämään, miten tämä järjestelmä toimii, mikä on avannut uusia tutkimuslinjoja syövän hoidossa. 

The Guardian +1" 

Ja olen aivan varma jo alapeukuista. :) Paastomisesta ei saa sanoa mitään hyvää.

Vierailija
396/470 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on ihan uskomattoman pieni liikunnan määrä, 4 tuntia viikossa, ja lasket siis siihen kaiken liikunnan. En pysty käsittämään. Onko sinulla auto koko ajan takapuolen alla yms.? Minulla tulee kyllä tuon verran liikuntaa päivässä kuin sinulla viikossa. Arkiliikuntaa: haravointi, muut pihatyöt, talvella lumityöt, työmatkat pyörällä tai kävellen, koiran kanssa lenkkeily. Jo noihin menee 2-3 tuntia päivässä. Käyn kuntosalilla 2 kertaa viikossa, tunnin kerrallaan ja tanssitunnilla kerran viikossa tunnin. Viikonloppuna olin uimassa uimahallissa, pyöräilin sinne 5 km ja takaisin kotiin ja uintiaikaa noin 45 min. aktiivisesti. Mielestäni en elä mitään urheilijan elämää, mutta ihan uskomattoman vähäiseltä kuuluu, jos joku liikkuu 4 tuntia viikossa.

Vierailija
397/470 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä kestoaihe ja noin 95% ihmisistä toimii sama yksinkertainen ohje. 

Kalorivaje.

En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa.

Vierailija
398/470 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti mitä ohjeita 

Jep en ymmärrä tuota kommenttia "ei hemmetti mitä ohjeita". Ihan hyviä perusohjeita ja on toimineet kirjoittajalle. 

Ohjeena oli syödä vähemmän ja sietää sitä että maha on joskus tyhjä. Älä syö itseäsi ähkyyn. Mikä vika näissä ohjeissa? Monissa maissa syödään näin, kohtuudella. Ähkyyn ei syödä ikinäpäivänä, edes juhlapöydässä. 

Mikä joitain suomalaisia vaivaa, että syöminen on suurin ilo? Jos sitä rajataan vähemmäksi niin jotkut ärsyyntyy vietävästi, ihan kuin alkkis ärsyyntyy kun ei saa ottaa? Ollaanko me niin addiktioihin taipuvaisia, ei itsekontrollia, haetaan vaan nopeaa tyydytystä? 

Vierailija
399/470 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ruokaan pitää ujuttaa jotain, mitä ei sitten edes huomaa.

Voi kyllä linssit huomaa, ne on erinomaista ja herkullista ravintoa!! Eiköhän edellinen tarkoittanut esim että jos vaikka bolognesessa korvaat osan linsseillä sitä ei huomaa koostumuksessa mutta keventää silti. Näin niille jotka pelkäävät kasviksia

Koitappa tehdä vaikka hariraa ja sano ettei linssit ole hyviä! 

Vierailija
400/470 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä kestoaihe ja noin 95% ihmisistä toimii sama yksinkertainen ohje. 

Kalorivaje.

En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa.

Se siinä on vaikeaa, kun ei haluta sietää nälkää, ei yhtään. Pitäisi saada muunlaisia ohjeita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän