Te, jotka olette saanet painoa pois niin mitkä ovat olleet kolme tärkeintä oivallusta
Ja ovatko ne toimineet :).
Paljonko on pudonnut ja missä ajassa?
Kommentit (1092)
Vierailija kirjoitti:
Sain painoa pois v. 2015. Noin 12 kg, ja ihan normaalipainoiseksi laihduin. Se oli noin vuoden projekti. Täytyisi ottaa taas samat keinot, koska paino on nyt samoissa lukemissa kuin vuoden 2014 lopussa.
Miten onnistuin silloin. 1. Kävelyä, lähes joka päivä 4-6 km lenkki. Arjen kauppareissuja ja muuta kävelyä tietysti lisäksi. Jos oli oikein huono sää, esim. vesisade tai kova pakkanen, vaihdoin kävelylenkin kuntosaliin, spinningiin tai uimahalliin.2. Jätin roskaruuan kokonaan pois. Ei pitsaa, ei hampurilaisia, ei ranskiksia. Silloin kun teki mieli jotain hyvää, tein tortilloja tai tacoja. Muutoin normaaleja kotiruokia.
3. Vähensin sokeria. Esimerkiksi suklaa ja leivonnaiset ja jäätelöt olivat harvinaista herkkua.
Näillä keinoilla paino putosi alle vuodessa 77 kilosta 65 kiloon. Jos ylipainoa olisi ollut enemmän, pudotus olisi tietysti ollut isompi. Minun tavoitteeni oli tiputtaa 10 kg, eli pari kiloa ylimääräistä tippui ihan itsestään. Pitkään myös pysyin siinä painossa, mutta niinhän se on, että kilo tai pari tulee huomaamatta takasin vuodessa.
Yrität taas laihduttaa samalla keinolla, joka ei tuonut pysyvää muutosta? Ei ne kilot huomaamatta kerry.
Kirjoitin aiemmin, että elän nyt laihdutuksen ollessa vielä käynnissä suurimman osan aikaa 100-300 kcal vajeessa, pyrin melko säännöllisesti kuluttamaan paljon ylimääräistä 10-20 km kävelyllä ja lisäksi paastoan toisinaan, jos tiedossa on mättöpizzaa tms. Se sai paljon alapeukkuja, mutta jos se toimii minulle (18 kg painoa lähtenyt) niin miten se on muilta pois?
Yritin vuosikaudet sillä "syö viisi ateriaa päivässä ja lautasella pitää aina olla sitä, tätä ja tuota," mutta se oli niin epäluonnollinen tapa minulle, että palasin aina vanhoihin tapoihin. Siksi päätin palata vielä vanhempiin tapoihin, nimittäin niihin jotka minulla oli teininä, ja kas, toimii. Ainoana isona erona on se, että teininä en harrastanut näin paljoa liikuntaa kuin nyt, vaan olin laiha, mutta rapakuntoinen. Nyt olen hoikka ja hyväkuntoinen, eli missä on ongelma?
1. Unohda dieetit, ajattele uutta muutosta ruokavaliossa pysyvänä elämäntapana
2. Älä kiellä mitään, herkutkin kuuluvat kohtuudella elämään. Syö proteiinia joka aterialla.
3. Selvitä päivittäinen kulutuksesi, mitoita ateriasi sen mukaan. Painonpudotus on yksinkertaista matematiikkaa, syö vähemmän kuin kulutat. Mutta nälkä ei saa olla, eli ruan laatu ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
2. Älä kiellä mitään, herkutkin kuuluvat kohtuudella elämään. Syö proteiinia joka aterialla.
3. Selvitä päivittäinen kulutuksesi, mitoita ateriasi sen mukaan. Painonpudotus on yksinkertaista matematiikkaa, syö vähemmän kuin kulutat. Mutta nälkä ei saa olla, eli ruan laatu ratkaisee.
Kulutusta et pysty mitenkään tietämään.
Sokeri ja vehnä pois. Tasainen ruokarytmi. Syöt 3h välein vaikkei olis nälkä. 3 isompaa ateriaa ja 3 hyvää välipalaa. Proteiinia tarpeeksi. Ja vettä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään tarvitsekaan erikseen "kieltää" Syömisten valinnat pystyy tekemään ilman kieltojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään herkuista, mutta tykkään myös rahasta. Nykyään teen niin, että jos tekee mieli jotain herkkua ostaa kaupasta ja jos onnistun jättämään sen herkun kauppaan, siirrän sen herkun hinnan verran rahaa säästötilille. Tänään siirsin 4e kun jätin pullat ostamatta.
Rahaa on kertynyt jo ihan mukavasti. Ja kilojakin lähtenyt.
joo mutta neljä euroahan on mitätön summa. Miksi et anna sitä köyhälle mieluummin? Eihän tuolla säästy paskaakaan? Lasten pikkurahoja.
Kertyy siitä kun joka päivä siirtää 4-20e.
Vierailija kirjoitti:
Sokeri ja vehnä pois. Tasainen ruokarytmi. Syöt 3h välein vaikkei olis nälkä. 3 isompaa ateriaa ja 3 hyvää välipalaa. Proteiinia tarpeeksi. Ja vettä.
Älä nyt viitsi. Tuollainen "varmuuden vuoksi" syöminen ei ole mistään kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain painoa pois v. 2015. Noin 12 kg, ja ihan normaalipainoiseksi laihduin. Se oli noin vuoden projekti. Täytyisi ottaa taas samat keinot, koska paino on nyt samoissa lukemissa kuin vuoden 2014 lopussa.
Miten onnistuin silloin. 1. Kävelyä, lähes joka päivä 4-6 km lenkki. Arjen kauppareissuja ja muuta kävelyä tietysti lisäksi. Jos oli oikein huono sää, esim. vesisade tai kova pakkanen, vaihdoin kävelylenkin kuntosaliin, spinningiin tai uimahalliin.2. Jätin roskaruuan kokonaan pois. Ei pitsaa, ei hampurilaisia, ei ranskiksia. Silloin kun teki mieli jotain hyvää, tein tortilloja tai tacoja. Muutoin normaaleja kotiruokia.
3. Vähensin sokeria. Esimerkiksi suklaa ja leivonnaiset ja jäätelöt olivat harvinaista herkkua.
Näillä keinoilla paino putosi alle vuodessa 77 kilosta 65 kiloon. Jos ylipainoa olisi ollut enemmän, pudotus olisi tietysti ollut isompi. Minun tavoitteeni oli tiputtaa 10 kg, eli pari kiloa ylimääräistä tippui ihan itsestään. Pitkään myös pysyin siinä painossa, mutta niinhän se on, että kilo tai pari tulee huomaamatta takasin vuodessa.Yrität taas laihduttaa samalla keinolla, joka ei tuonut pysyvää muutosta? Ei ne kilot huomaamatta kerry.
Kysymys oli, että millä keinoilla on onnistunut pudottamaan painoa. Kyllä ne keinot toimivat ihan hyvin, kun pääsin normaalipainoon. Se on ihan eri asia, jos ei pysy siinä kymmentä vuotta. Silloin huomio on herpaantunut ja ihan omasta toiminnasta se on kiinni, miten tarkkana on pysyäkseen saavutetussa normaalipainossa.
Ihmisillä on käsityksiä, että liikunnalla ei laihdu. Tietysti laihtuu, koska se vaikuttaa monella tavalla, eikä vain liikunnan aikaisena energiankulutuksena. Minä laihdun joka kevät pari, kolme kiloa, kun alan juosta. Harrastan hölkkäämistä ja myös pyöräilen kesäaikaan. Muutos painoon on joka kevät ja tapahtuu nopeasti. Monesti olen kaikkein pienimmässä painossa ollut elokuun lopulla, syyskuun alussa. Talvella sitten taas liikun huomattavasti vähemmän. Olen mukavuudenhaluinen. Kesävaatteetkin minulla on yhtä kokoa pienemmät kuin vaikkapa farkut talvella.
Käyn nykyään mahdollisimman harvoin kaupassa ja siellä ollessa hoen mielessäni "tee terveellisiä valintoja...tuo ei ole terveellinen valinta...tuo on..tee terveellisiä valintoja" eli keskityn siihen mitä siellä teen.
Väsyneenä ja nälkäisenä ei saa kauppaan mennä, silloin ei jaksa keskittyä olennaiseen.
Jääkaapissa pitää olla aina jotain helppoa valmista terveellistä käden ulottuvilla, niin helpommin tarttuu sitten siihen kun on päällä joku pikkunälkä.
Mun on todellakin vaikea ymmärtää näitä laihdutuspostauksia. Miksi ei vain laske syötyjä kaloreita, ja syö vähemmän mitä kuluttaa? Mikä tässä on ihan oikeasti ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on käsityksiä, että liikunnalla ei laihdu. Tietysti laihtuu, koska se vaikuttaa monella tavalla, eikä vain liikunnan aikaisena energiankulutuksena. Minä laihdun joka kevät pari, kolme kiloa, kun alan juosta. Harrastan hölkkäämistä ja myös pyöräilen kesäaikaan. Muutos painoon on joka kevät ja tapahtuu nopeasti. Monesti olen kaikkein pienimmässä painossa ollut elokuun lopulla, syyskuun alussa. Talvella sitten taas liikun huomattavasti vähemmän. Olen mukavuudenhaluinen. Kesävaatteetkin minulla on yhtä kokoa pienemmät kuin vaikkapa farkut talvella.
Mullakin on erikseen kesäfarkut ja talvifarkut. Talvifarkut on yhden koon isommat, että mahtuu pitkät kalsarit sinne alle. Ei sillä ole mitään tekemistä painon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Käyn nykyään mahdollisimman harvoin kaupassa ja siellä ollessa hoen mielessäni "tee terveellisiä valintoja...tuo ei ole terveellinen valinta...tuo on..tee terveellisiä valintoja" eli keskityn siihen mitä siellä teen.
Väsyneenä ja nälkäisenä ei saa kauppaan mennä, silloin ei jaksa keskittyä olennaiseen.
Jääkaapissa pitää olla aina jotain helppoa valmista terveellistä käden ulottuvilla, niin helpommin tarttuu sitten siihen kun on päällä joku pikkunälkä.
Terveellisellä ravinnolla ei tule pikkunälkää.
Vierailija kirjoitti:
Mun on todellakin vaikea ymmärtää näitä laihdutuspostauksia. Miksi ei vain laske syötyjä kaloreita, ja syö vähemmän mitä kuluttaa? Mikä tässä on ihan oikeasti ongelma?
Koska se ei ole noin yksinkertaista, muille kuin noin yksinkertaiselle ihmiselle kuin sinä.
Minä en ainakaan jaksa olla kalorilaskennan orja, kokeiltu on monta kertaa huonoin tuloksin.
Mulla syöminen on paljon kompleksisempi asia. Siihen vaikuttaa mieliala, hormonit, stressi, univelka, alhainen ferritiini, kaikki minusta riippumaton kuormitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, kyllä tulee. Kun aina ei onnistu.
Mä syön 4 kertaa päivässä ja ei ole tarvetta napostelulle. 2 lämmintä ateriaa, aamulla puuro voisilmällä ja raejuustolla, iltapalaksi pari siivua kauraleipää, kananmunaa, raejuustoa, kalkkunaa, paljon kasviksia. Ateriat on viikolla aika arkisia: riisiä ja kanaa ja kasviksia tai paistijauhelihaa, pastaa ja kasviksia. Pe ja la sitten syön vapaammin ja juon myös viikonloppuna viiniä. Tällä metodilla paino on tippunut. Treenaan 4 kertaa viikossa salilla, kunnolla ja kovaa, lisäksi kävelylenkkejä, fillarilenkkejä ja kesällä golfia.
N49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, kyllä tulee. Kun aina ei onnistu.
Tietenkin se pikkunälkä tulee, jos et onnistu syömään terveellisesti.
Laske kalorit
Syö vähemmän kaloreita kuin kulutat
Hyväksy että tämä on ainoa tapa
Miten onnistuin silloin. 1. Kävelyä, lähes joka päivä 4-6 km lenkki. Arjen kauppareissuja ja muuta kävelyä tietysti lisäksi. Jos oli oikein huono sää, esim. vesisade tai kova pakkanen, vaihdoin kävelylenkin kuntosaliin, spinningiin tai uimahalliin.
2. Jätin roskaruuan kokonaan pois. Ei pitsaa, ei hampurilaisia, ei ranskiksia. Silloin kun teki mieli jotain hyvää, tein tortilloja tai tacoja. Muutoin normaaleja kotiruokia.
Näillä keinoilla paino putosi alle vuodessa 77 kilosta 65 kiloon. Jos ylipainoa olisi ollut enemmän, pudotus olisi tietysti ollut isompi. Minun tavoitteeni oli tiputtaa 10 kg, eli pari kiloa ylimääräistä tippui ihan itsestään. Pitkään myös pysyin siinä painossa, mutta niinhän se on, että kilo tai pari tulee huomaamatta takasin vuodessa.