Te, jotka olette saanet painoa pois niin mitkä ovat olleet kolme tärkeintä oivallusta
Ja ovatko ne toimineet :).
Paljonko on pudonnut ja missä ajassa?
Kommentit (470)
Vierailija kirjoitti:
1. Napostelu, karkit ja suklaa
2. Sipsit, snäksit, hampurilaiset, pitsat
3. Limsat ja makeat mehut, energiajuomat, oluet, siiderit.
Pudotin 20 kg puolessa vuodesa siten, että kaikki, mitä söin, oli terveellistä. Kävin joka päivä uimassa kilometrin.n. tuntia, tai tunnin kävelylenkin. Tärkeintä syömisessä on ajattelu. Pitää etukäteen ajatella, mitä aikoo seuraavaksi syödä, ettei vain suin päin mene jääkaapille ja mätä sieltä suuhun mitä sattuu, vaan tekee kunnon terveellisen annoksen ja syö sen. Koko ajan ei tarvitse syödä jotakin, eikä napostella, vaan riittää, kun syö ruoka-aikona kotona. Juo vettä.
Itse korvasin napostelun pikakaurapuurolla. Ne ovat hyviä, täyttäviä ja vähäkalorisempia kuin muut naposteluvaihtoehdot.
Vierailija kirjoitti:
Juuri mietin tuota ku vertasin omaa kroppaani samanikäisten ja +/-3kg eripainoisten ystävieni vartaloihin uimahallin pukuhuoneessa.
Olemme kaikki 60+v. Minä olen rakenteeltani siroin ja lyhin, ylipainoa 5kg. Olen joo käynyt salilla joskus vuosien ajan, harrastanut pilatesta kunnes polvet ei kestäneet ja yhä käyn talvisin vesihiitissä joka viikko. Huhtikuun alusta marraskuulle hyötyliikuntaa kahdessa puutarhassa ja kävelyä. 4 raskautta on venyttäneet vatsan keskeltä mutta jos jännitän vatsalihakset ne näkyy sivuilla. Allit on muttei pelkkää nahkaa nekään.
Kaverit treenaa salilla ja jumpissa, fillaroivat, kävelevät puolimaratonia yms joka päivä jotain.
Ja ihan yhtä pehmeitä ja muhkuraisia ulospäin kuin minäkin. Kestävyys parempi varmasti, mulle joku 10-15km lenkki on polvien takia aika maksimi per päivä.
Olen ihan tyytyväinen omaan kuntooni vähemmällä vaivalla
Jooh, onhan se toki sama treenata salilla kovaa tai kävellä puutarhassa :D
Kävellä puutarhassa:)
Juuri olen ajanut nurmea työnnettävällä koneella 1500m2 jyrkkää rinnettä ja eilen trimmeröin (laite painaa 7-8kg, sitä on kiva kanniskella tuntikausia).
Kyllä tuo treenistä ja lenkistä käy, 2 tuntia mennyt tänään ja vielä jatkuu.. Ja ensiviikolla uudelleen kunhan olen tehnyt muita hommia tässä välillä
Salilla nostat 5x5kg ja olet huh huh niin reipas... Tai kävelyvauhtia juoksumatolla 5% rinteessä ilman leikkurin painoa. Jep.
Sulla ei selvästikään ole mitään käryä oikeasta salitreenistä. En nyt viittisi edes jaksaa lukea mitään näin potaskaa jostain vertailusta trimmeröintiin tai muuhun vastaavaan
Vierailija kirjoitti:
Paasto! Syön vain yhden kunnon ruoan päivässä. Pidän paastoa 12-16h vähän vaihdellen. Kaikki välipalat ja "5 ruokaa päivässä" pitää ihmiset lihavina.
Älä pelkää pientä nälkää. Muista juoda paljon vettä ja syödä vitamiineja.
Tänä. Syön lounaaksi puuron ja päivällisellä paremmin. Näillä aterioilla pärjään ja pystyn ylläpitämään tätä rytmiä. Ei ole pelkkä kuuri. Paino tippuu edelleen hiljalleen, noin 500g / 2-3 viikossa. Paino tippunut noin 5 kg vuoden alusta. Ei ole kiire, lisään liikuntaa vähitellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri mietin tuota ku vertasin omaa kroppaani samanikäisten ja +/-3kg eripainoisten ystävieni vartaloihin uimahallin pukuhuoneessa.
Olemme kaikki 60+v. Minä olen rakenteeltani siroin ja lyhin, ylipainoa 5kg. Olen joo käynyt salilla joskus vuosien ajan, harrastanut pilatesta kunnes polvet ei kestäneet ja yhä käyn talvisin vesihiitissä joka viikko. Huhtikuun alusta marraskuulle hyötyliikuntaa kahdessa puutarhassa ja kävelyä. 4 raskautta on venyttäneet vatsan keskeltä mutta jos jännitän vatsalihakset ne näkyy sivuilla. Allit on muttei pelkkää nahkaa nekään.
Kaverit treenaa salilla ja jumpissa, fillaroivat, kävelevät puolimaratonia yms joka päivä jotain.
Ja ihan yhtä pehmeitä ja muhkuraisia ulospäin kuin minäkin. Kestävyys parempi varmasti, mulle joku 10-15km lenkki on polvien takia aika maksimi per päivä.
Olen ihan tyytyväinen omaan kuntooni vähemmällä vaivalla
Jooh, onhan se toki sama treenata salilla kovaa tai kävellä puutarhassa :D
Kävellä puutarhassa:)
Juuri olen ajanut nurmea työnnettävällä koneella 1500m2 jyrkkää rinnettä ja eilen trimmeröin (laite painaa 7-8kg, sitä on kiva kanniskella tuntikausia).
Kyllä tuo treenistä ja lenkistä käy, 2 tuntia mennyt tänään ja vielä jatkuu.. Ja ensiviikolla uudelleen kunhan olen tehnyt muita hommia tässä välillä
Salilla nostat 5x5kg ja olet huh huh niin reipas... Tai kävelyvauhtia juoksumatolla 5% rinteessä ilman leikkurin painoa. Jep.
Sulla ei selvästikään ole mitään käryä oikeasta salitreenistä. En nyt viittisi edes jaksaa lukea mitään näin potaskaa jostain vertailusta trimmeröintiin tai muuhun vastaavaan
Älä jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laihtunut 8kk aikana noin 1kg/kk seuraavilla elämäntapamuutoksilla:
Lisäsin kasviksien määrää. Tavoittelen n 30 eri kasvista viikossa. Nälkä lähtee kun syö joka ruualla reilusti kasviksia ja käyttää päivittäin marjoja, välipaloilla myös hedelmiä.
Lisäsin myös proteiinin määrää. Raejuustoa voi syödä minkä ruuan kanssa vain, myös linssejä voi ujuttaa moneen ruokaan eikä niitä edes huomaa kun kypsyvät.
Ja lisäsin myös liikuntaa. Pyrin liikkumaan viikossa vähintään 4h. Kaikki lasketaan, myös kehonhuolto, vebyttely ym.
Yritän myös nukkua riittävästi. Kaikki tämä rennolla asenteella. Herkuttelen joka viikko kohtuudella, olen etsinyt kevyempiä herkkuja. Luuken että pystyn näitä tapoja ylläpitää pitkään.
Sinulla on ihan uskomattoman pieni liikunnan määrä, 4 tuntia viikossa, ja lasket siis siihen kaiken liikunnan. En pysty käsittämään. Onko sinulla auto koko ajan takapuolen alla yms.? Minulla tulee kyllä tuon verran liikuntaa päivässä kuin sinulla viikossa. Arkiliikuntaa: haravointi, muut pihatyöt, talvella lumityöt, työmatkat pyörällä tai kävellen, koiran kanssa lenkkeily. Jo noihin menee 2-3 tuntia päivässä. Käyn kuntosalilla 2 kertaa viikossa, tunnin kerrallaan ja tanssitunnilla kerran viikossa tunnin. Viikonloppuna olin uimassa uimahallissa, pyöräilin sinne 5 km ja takaisin kotiin ja uintiaikaa noin 45 min. aktiivisesti. Mielestäni en elä mitään urheilijan elämää, mutta ihan uskomattoman vähäiseltä kuuluu, jos joku liikkuu 4 tuntia viikossa.
Mä liikun varmaan vielä vähemmän. Asun syrjässä, joten kauppareissut ja lasten kuskaamiset tehdään autolla, teen etätyötä kotona. Voisin toki tauoillani liikkua, mutta sen sijaan laitan pyykit tai tiskit tai imuroin. Ne on helpompi laittaa kun lapset ei ole kotona. Ja kun lapset on kotona niin aika menee heihin. Teen ruokaa, läksyjä heidän kanssa, nuorimmainen menee hyvin aikaisin nukkumaan niin iltatoimet alkaa jo klo 19 jälkeen.
Minulla esim ei ole tuollaista ruhtinaallisuutta että voisin käyttää tunteja joka päivä vain omiin harrastuksiin. Mun elämä on työtä, kotitöitä, lapsia.
Ja tämä ei ollut valitusvirsi. Selvensin vain sitä että on erilaisia elämäntilanteita, kun sanoit ettet pysty käsittämään.
Kyllä joskus sinkkuna ollessa harrastinkin :D 4 kertaa viikossa salilla 2,5 tunnin treenit. Kunto oli kyllä hyvä. Ehkä joskus sitten taas, kun pystyy sitoutumaan johonkin.
No, sullahan kertyy liikkumista arjessa joka päivä. Jotkut käsittävät liikkumisen sellaiseksi, jota erikseen harrastetaan ja hyljeksivät jokapäiväistä arjessa liikkumista. Älä välitä tuollaisista mollaajista.
Kotijumppaa!!
Nyt hei kaikki, jotka haluaa lihaksia ja muokata kehoa, niin nyt trimmeröimään! Se on av-mamman mielestä tosi rankkaa, sillä saa upean kunnon ja vartalon! Ihan turhaan kaikki treenaa lenkkipolulla tai salilla kun meille on nyt todistettu, että trimmeröinti on parasta mitä voit tehdä! Kyllä alkaa lihas kasvamaan ja easva palamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Napostelu, karkit ja suklaa
2. Sipsit, snäksit, hampurilaiset, pitsat
3. Limsat ja makeat mehut, energiajuomat, oluet, siiderit.
Pudotin 20 kg puolessa vuodesa siten, että kaikki, mitä söin, oli terveellistä. Kävin joka päivä uimassa kilometrin.n. tuntia, tai tunnin kävelylenkin. Tärkeintä syömisessä on ajattelu. Pitää etukäteen ajatella, mitä aikoo seuraavaksi syödä, ettei vain suin päin mene jääkaapille ja mätä sieltä suuhun mitä sattuu, vaan tekee kunnon terveellisen annoksen ja syö sen. Koko ajan ei tarvitse syödä jotakin, eikä napostella, vaan riittää, kun syö ruoka-aikona kotona. Juo vettä.
Itse korvasin napostelun pikakaurapuurolla. Ne ovat hyviä, täyttäviä ja vähäkalorisempia kuin muut naposteluvaihtoehdot.
Toi on vähän itsepetosta, ei se napostelun sisällön vaihtaminen poista napostelun ongelmaa, vaikka kuinka itselle perustelee puuron terveellisyyttä. (mitä noi pikapuurot ei edes ole)
Vierailija kirjoitti:
Nyt hei kaikki, jotka haluaa lihaksia ja muokata kehoa, niin nyt trimmeröimään! Se on av-mamman mielestä tosi rankkaa, sillä saa upean kunnon ja vartalon! Ihan turhaan kaikki treenaa lenkkipolulla tai salilla kun meille on nyt todistettu, että trimmeröinti on parasta mitä voit tehdä! Kyllä alkaa lihas kasvamaan ja easva palamaan!
Älä jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä kestoaihe ja noin 95% ihmisistä toimii sama yksinkertainen ohje.
Kalorivaje.
En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa.
Se siinä on vaikeaa, kun ei haluta sietää nälkää, ei yhtään. Pitäisi saada muunlaisia ohjeita.
Ihmisen elimistö on kehittynyt niin, että kestetään syömättä jopa päiviä. Jatkuva kylläisyyden tunteessa eläminen on viimeisen viidenkymmenen vuoden juttu korkean elintason maiden asukkaille. Saadaan jatkuvasti korkeaenergistä ruokaa ja enemmän kuin kulutamme. Siksi nuo pätkäpaastot ja päivittäiset lyhyet ajat vatsa tyhjänä ovat meidän normaaliolotilamme ja vain hyvälsi meille.
Ruokaa sen verran että ollaan kylläisinä ja hyvä olo. Jos joskus mätetään ähkyyn saakka niin ei tilata seuraavana päivänä pitsaa vaan ollaan päivä syömättä tai hyvin keveillä syömisillä.. Näin meidän esi-isämme ovat eläneet kautta historian.
Töissä ihan käsittämätön juttu kun seuraa ylipainoisten ihmisten syömisiä lounaalla, kahvitauoilla ja jopa töitä tehdessä. Ovat muka laihiksella, ja silloin pitää syödä välipalaa parin tunnin välein. Se on kuulemma ravintotetapeuttien suositus. Lisäsi namupussi rapisee jatkuvasti töitä tehdessä ja kokista kuluu. Eivät laihdu. Turpoavat vuosi vuodelta.
Minä en usko tuohon jatkuvan syömisen filosofiaan. Syön tukevan aamupalan, kaurapuuro tai mysli marjojen kera, desi jugurttiaYksi leipä juuston ja kananmunan tai leikkeleen kanssa. Lounaalla kohtuullisesti sitä mitä tarjolla on. Illalla leipäpala hedelä, ehkä vähän pähkinöitä. Kahvitauoilla musta kahvi tai tee ilman mitän välipaloja.Hyvin toimii minulla ja monella tuttavalla. Kaikki ollaan normaalipainoisia.
Sinänsä uskon kyllä siihen, että ihan sama mihin aikaan syö kunhan kokonaiskalorimäärä vastaa kulutusta. Itse syön aamupäiväpainotteisesti. Jotkut kaverit syövät iltapainotteisesti. Aamulla heille riittää kahvi. Näyttäis olevan, että elimistö sopeutuu monenlaisiin rytmeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa.
Näinhän sä kehuit. Muut treenaa paljon mutta sä olet trimmannut ittes huippukuntoon trimmeröimällä, mahtavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa.
Näinhän sä kehuit. Muut treenaa paljon mutta sä olet trimmannut ittes huippukuntoon trimmeröimällä, mahtavaa
Älä jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalorivaje.
Se siinä on vaikeaa, kun ei haluta sietää nälkää, ei yhtään. Pitäisi saada muunlaisia ohjeita.
Ihmisen elimistö on kehittynyt niin, että kestetään syömättä jopa päiviä. Jatkuva kylläisyyden tunteessa eläminen on viimeisen viidenkymmenen vuoden juttu korkean elintason maiden asukkaille. Saadaan jatkuvasti korkeaenergistä ruokaa ja enemmän kuin kulutamme. Siksi nuo pätkäpaastot ja päivittäiset lyhyet ajat vatsa tyhjänä ovat meidän normaaliolotilamme ja vain hyvälsi meille.
Ruokaa sen verran että ollaan kylläisinä ja hyvä olo. Jos joskus mätetään ähkyyn saakka niin ei tilata seuraavana päivänä pitsaa vaan ollaan päivä syömättä tai hyvin keveillä syömisillä.. Näin meidän esi-isämme ovat eläneet kautta historian.
Töissä ihan käsittämätön juttu kun seuraa ylipainoisten ihmisten syömisiä lounaalla, kahvitauoilla ja jopa töitä tehdessä. Ovat muka laihiksella, ja silloin pitää syödä välipalaa parin tunnin välein. Se on kuulemma ravintotetapeuttien suositus. Lisäsi namupussi rapisee jatkuvasti töitä tehdessä ja kokista kuluu. Eivät laihdu. Turpoavat vuosi vuodelta.
Minä en usko tuohon jatkuvan syömisen filosofiaan. Syön tukevan aamupalan, kaurapuuro tai mysli marjojen kera, desi jugurttiaYksi leipä juuston ja kananmunan tai leikkeleen kanssa. Lounaalla kohtuullisesti sitä mitä tarjolla on. Illalla leipäpala hedelä, ehkä vähän pähkinöitä. Kahvitauoilla musta kahvi tai tee ilman mitän välipaloja.Hyvin toimii minulla ja monella tuttavalla. Kaikki ollaan normaalipainoisia.
Sinänsä uskon kyllä siihen, että ihan sama mihin aikaan syö kunhan kokonaiskalorimäärä vastaa kulutusta. Itse syön aamupäiväpainotteisesti. Jotkut kaverit syövät iltapainotteisesti. Aamulla heille riittää kahvi. Näyttäis olevan, että elimistö sopeutuu monenlaisiin rytmeihin.
Kehonkoostumus on sulla varmasti eri, kuin vaikka ihmisellä joka urheilee kunnolla ja syö vaikka 4-5 kertaa päivässä hyvälaatuista safkaa. Namupussit ei sellaiseen ruokavalioon yleensä kuulu
Aamupala klo 6
Lounas klo 12
Päivällinen klo 18.
Ei tarvitse mussuttaa kokoajan ja pitää verensokeria diabeetikon lukemissa..
Vierailija kirjoitti:
Pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa, kalorivaje on ainoa mikä toimii
Tähän se tiivistyy. 15% lähti muutamassa kuukaudessa, kun söi vähemmän. Porukalla kun tekee, niin motivaatio pysyy korkealla.
Toki jos haluaa hoitaa asian fiksusti, niin kannattaa varmistaa voimaharjoittelulla ja riittävällä proteiinilla, ettei lihasmassa katoa samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalorivaje.
Kehonkoostumus on sulla varmasti eri, kuin vaikka ihmisellä joka urheilee kunnolla ja syö vaikka 4-5 kertaa päivässä hyvälaatuista safkaa. Namupussit ei sellaiseen ruokavalioon yleensä kuulu
No en urheile, liikun paljon ja monipuolisesti ja hyötyliikuntaa, myös raskasta, tulee paljon. Olen lihaksikas ja kestävä jatkuvassa rasituksessa, rasvaa eri mittareiden mukaan 21 - 24%
Sitä paitsi, urheilijoiden ja tavallisten kuntoilevien ihmisten ruokavalioita ja rytmiä., eikä edes treenaamista, pidä verrata yksi yhteen.. Laihtumisesta haaveilevat ovat harvrmmin urheilijoita.
Luin kaikki kommentit ja jälleen kerran mietin, että pitäisi kouluttautua ravintovalmentajaksi ja pt:ksi etenkin keski-ikäisille ja sitä vanhemmille naisille. Ois huippua saada ihmisille hoksautettua, kuinka voi syödä hyvin, laadukasta ruokaa, liikkua ja päästä hyvään kuntoon ilman mitään kikkailuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalorivaje.
No en urheile, liikun paljon ja monipuolisesti ja hyötyliikuntaa, myös raskasta, tulee paljon. Olen lihaksikas ja kestävä jatkuvassa rasituksessa, rasvaa eri mittareiden mukaan 21 - 24%
Sitä paitsi, urheilijoiden ja tavallisten kuntoilevien ihmisten ruokavalioita ja rytmiä., eikä edes treenaamista, pidä verrata yksi yhteen.. Laihtumisesta haaveilevat ovat harvrmmin urheilijoita.
Niin, harva meistä, ketkä haluaa vaikka lihaksia, pärjäisi tuollaisella syömisellä, eikä onneksi tarvitsekaan
Muutin pari juttua elämässäni pysyvästi.
- Limpparit pois.
- Liikuntaa reilusti lisää.
- Pienemmistä annoksista on tullut uusi normaali.
Paino on pudonnut "itsestään" 8-9 kiloa kolmessa vuodessa ja suunta on hiljalleen aleneva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalorivaje.
Niin, harva meistä, ketkä haluaa vaikka lihaksia, pärjäisi tuollaisella syömisellä, eikä onneksi tarvitsekaan
Pointti onkin se, että en edes halua massiivisia ka näyttäviä lihaksia. Olen rrittäin tyytyväinen vanhan kansan jänteviin ja kestäviin lihaksiini. Siis tyyppiä metsuri, uimari tai hiihtäjä. Ei salikolossin lihaksia, ei niillä jaksa kukaan touhuta koko päivää vaikka lapiota heiluttaen tai betonikärryjä työntäen.. Näille lihaksille ruokavalioni näkyy sopivan hyvin. En nyt sitä sano, etteikö joku toineen ruokavalio voisi ola hiukan parempikin. Mutta kokekemukseni mukasn riittävän hyvä kun jaksan ja en liho. Miksipä siis muuttaa.
No, sullahan kertyy liikkumista arjessa joka päivä. Jotkut käsittävät liikkumisen sellaiseksi, jota erikseen harrastetaan ja hyljeksivät jokapäiväistä arjessa liikkumista. Älä välitä tuollaisista mollaajista.