Kysymys kristityille: miten suhtaudutte esiaviolliseen seksiin?
Oletteko itse päätyneet pidättäytymään esiaviollisesta seksistä vai tehneet toisin?
Ja millä perusteilla sovitatte toimintalinjanne yhteen vakaumuksenne kanssa?
Kiinnostaa aidosti erilaiset näkökulmat, tarkoitus ei ole provosoida.
Olen itse kristitty ja tämä aihe on ollut viime aikoina omassa puntaroinnissa.
Siten kiinnostaa, miten muut näkevät tämän.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Maria oli neitsyt, kun Jeesus syntyi. Joosefin ja Marian välillä ei siis ollut esiaviollista suhdetta.
"Neitsyys" tarkoitti sitä, ettei ollut aiemmin synnyttänyt.
Itse lähinnä mietin sitä yhteensopivuutta. Jos menee naimisiin toisen kanssa ja hääyönä vasta tutustutaan ja huomataan, ettei siitä tule toisen kanssa mitään. Mitäs sitten, ei se tule aina toimimaan edes vuosien päästä. Itselle käynyt näin, että miehellä ei seissyt usean yrityksen jälkeenkään. Ei suostunut hakemaan apua. Joidenkin vuosien päästä, kuulin hänen saanneen lapsen. Erään toisen kanssa minulla oli aivan mieletöntä, upeaa seksiä, mutta emme löytäneet toisiamme henkisesti.
Olen ollut jo vuosia selibaatissa, kunpa vielä joskus löytyisi se oikea jonka kanssa olo rauhallista ja seesteistä. Ja sopisimme yhteen kaikin puolin.
Kiinnostaisi kuulla miten käynyt pareille, jotka menneet avioon ja vasta hääyönä kokeneet sen saman sängyn jakamisen. Itse en siihen lähtisi, vaikka Jumalaan uskon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heprealaisille 13:4 "Pitäkää AVIOliitto kaikin tavoin kunniassa älkääkä häpäiskö AVIOvuodettanne, sillä Jumala tuomitsee siveettömät ja AVIONrikkojat."
Niin tämäkin on vertauskuva.
Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa; en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta.
Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta; jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin; mutta nyt minun kuninkuuteni ei ole täältä
ja olkaa te niiden ihmisten kaltaiset, jotka herraansa odottavat, milloin hän palajaa häistä (AVIOliitto), että he hänen tullessaan ja kolkuttaessaan heti avaisivat hänelle.
Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät (AVIOliitto) ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.
Vierailija kirjoitti:
Itse lähinnä mietin sitä yhteensopivuutta. Jos menee naimisiin toisen kanssa ja hääyönä vasta tutustutaan ja huomataan, ettei siitä tule toisen kanssa mitään. Mitäs sitten, ei se tule aina toimimaan edes vuosien päästä. Itselle käynyt näin, että miehellä ei seissyt usean yrityksen jälkeenkään. Ei suostunut hakemaan apua. Joidenkin vuosien päästä, kuulin hänen saanneen lapsen. Erään toisen kanssa minulla oli aivan mieletöntä, upeaa seksiä, mutta emme löytäneet toisiamme henkisesti.
Olen ollut jo vuosia selibaatissa, kunpa vielä joskus löytyisi se oikea jonka kanssa olo rauhallista ja seesteistä. Ja sopisimme yhteen kaikin puolin.
Kiinnostaisi kuulla miten käynyt pareille, jotka menneet avioon ja vasta hääyönä kokeneet sen saman sängyn jakamisen. Itse en siihen lähtisi, vaikka Jumalaan uskon.
Joo tämä minuakin mietityttää. Jos seksiä ei "testailla" lainkaan ennen avioliittoon astumista. Niin eikö se ole aika riskialtista, psykologisesti ja fyysisesti monella tavalla. Mutta samaan aikaan ymmärrän ajatuksen, ettei uskovan ihmisen kuuluisi itse varmistella ihan kaikkea ja pitää elämäänsä täysin omassa hallinnassaan. Siis ymmärrän ajatuksen siitä, että luottaisi Jumalaan tämänkin asian suhteen, että avioliitossa on monia muitakin asioita edessä, joista jokaista ihminen ei voi etukäteen "varmistella".
-Ap täällä vielä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus ei ollut ä p ä r ä, vaan Joosef katsottiin yhteiskunnan taholta Jeesuksen isäksi. Israelissa vihkiminen tapahtui eri tavalla, kuin Suomessa, mutta kyllä Joosef ja Maria olivat ihan virallisesti naimisissa.
Kerrankos tuota nyt sattuu. Neito pamahtaa raskaaksi ja joku hyväsydäminen on valmis tunnustautumaan isäksi. Kävi helposti tuohon aikaan kun ei ollut DNA testejä sun muita.
Onko niin vaikea uskoa, että naaraat pystyvät lisääntymään ilman koiraita? Kaikilla muillakin eläinlajeilla on näin. Miehiä tämä tietysti harmittaa koska tiedon julkitulo heikentää heidän lisääntymismahdollisuuksia entisestään, mutta eipä se ole kenenkään muiden kuin heidän itsensä vika, ettei kukaan heidän kanssaan enää halua lisääntyä.
Mitä nyt taas...
Ei kyllä kovin moni eläinlaji lisäänny ilman koiraita. On joitain hermafrodiittisia, mutta ei kyllä yhtään yksisukupuolista lajia, joka lisääntyy suvullisesti.
Mene takaisin peruskouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tämä minuakin mietityttää. Jos seksiä ei "testailla" lainkaan ennen avioliittoon astumista. Niin eikö se ole aika riskialtista, psykologisesti ja fyysisesti monella tavalla. Mutta samaan aikaan ymmärrän ajatuksen, ettei uskovan ihmisen kuuluisi itse varmistella ihan kaikkea ja pitää elämäänsä täysin omassa hallinnassaan. Siis ymmärrän ajatuksen siitä, että luottaisi Jumalaan tämänkin asian suhteen, että avioliitossa on monia muitakin asioita edessä, joista jokaista ihminen ei voi etukäteen "varmistella".
-Ap täällä vielä
Jenkeissä on näitä kuolleita aviovuoteita ja nelikymppisiä neitsyitä, jotka yrittävät epätoivoisesti saada hommaa toimimaan hääyönä, siinä kuitenkaan onnistumatta. Paradoksaalisesti uskisionservatiiviosavaltioissa on samanaikaisesti myös enemmän teiniraskauksia ja sukupuolitauteja.
En saarnaa ihmisille, miten heidän tulisi toimia, mutta kristinusko on hyvin paljon ihmisen biologiaa vastaan. Ainakin nykyään. Paavalin kirjeiden aikaan Roomassa laillinen naimaikä oli tytöillä 12 ja pojilla 14 vuotta.
Jos heräävä seksuaalisuus patologisoidaan, voi siitä olettaa koituvan ongelmia. Moneen asiaan toki tottuu. Voihan sitä elää vaikka ilman auringonvaloa tai 2 dl vedensaannilla päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Huo raaminen ja rotupetollisuus on normalisoitu kommunistisessa Suomessa.
Parhaiten muutos alkaa aina omasta itsestä. Tässä tuli jo kolme kehityskohdetta.
Niin tämäkin on vertauskuva.
Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa; en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta.
Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta; jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin; mutta nyt minun kuninkuuteni ei ole täältä