Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys kristityille: miten suhtaudutte esiaviolliseen seksiin?

Vierailija
19.04.2026 |

Oletteko itse päätyneet pidättäytymään esiaviollisesta seksistä vai tehneet toisin?

Ja millä perusteilla sovitatte toimintalinjanne yhteen vakaumuksenne kanssa?

Kiinnostaa aidosti erilaiset näkökulmat, tarkoitus ei ole provosoida.

Olen itse kristitty ja tämä aihe on ollut viime aikoina omassa puntaroinnissa.

Siten kiinnostaa, miten muut näkevät tämän.

Kommentit (298)

Vierailija
281/298 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heprealaisille 13:4 "Pitäkää AVIOliitto kaikin tavoin kunniassa älkääkä häpäiskö AVIOvuodettanne, sillä Jumala tuomitsee siveettömät ja AVIONrikkojat."

Niin tämäkin on vertauskuva. 

Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa; en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta.

Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.

Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta; jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin; mutta nyt minun kuninkuuteni ei ole täältä

Mitähän 'vertauskuvia' siinä olisi... raamattulainaukset, vaikka vähän rajoitettuinakin, täyttä konkreettista hengellistä asiaa. 

Vierailija
282/298 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lähinnä mietin sitä yhteensopivuutta. Jos menee naimisiin toisen kanssa ja hääyönä vasta tutustutaan ja huomataan, ettei siitä tule toisen kanssa mitään. Mitäs sitten, ei se tule aina toimimaan edes vuosien päästä. Itselle käynyt näin, että miehellä ei seissyt usean yrityksen jälkeenkään. Ei suostunut hakemaan apua. Joidenkin vuosien päästä, kuulin hänen saanneen lapsen. Erään toisen kanssa minulla oli aivan mieletöntä, upeaa seksiä, mutta emme löytäneet toisiamme henkisesti. 

Olen ollut jo vuosia selibaatissa, kunpa vielä joskus löytyisi se oikea jonka kanssa olo rauhallista ja seesteistä. Ja sopisimme yhteen kaikin puolin. 

Kiinnostaisi kuulla miten käynyt pareille, jotka menneet avioon ja vasta hääyönä kokeneet sen saman sängyn jakamisen. Itse en siihen lähtisi, vaikka Jumalaan uskon. 

No ettekö sitten ennen aviopäätöstä keskustelleet siitä millaista teidän avioelämänne olisi tarkoitus olla ja minkälaiset olisivat osapuolten edellytykset odotetulle ja toivottavalle yhteiselle avioelämälle. Kyllähän nyt ainakin mies vaikka poikuus olisikin vielä tallella nyt kai yleensä tietää miten hänen elimistönsä toimii. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/298 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heprealaisille 13:4 "Pitäkää AVIOliitto kaikin tavoin kunniassa älkääkä häpäiskö AVIOvuodettanne, sillä Jumala tuomitsee siveettömät ja AVIONrikkojat."

Niin tämäkin on vertauskuva. 

Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa; en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta.

Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.

Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta; jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin; mutta nyt minun kuninkuuteni ei ole täältä

ja olkaa te niiden ihmisten kaltaiset, jotka herraansa odottavat, milloin hän palajaa häistä (AVIOliitto), että he hänen tullessaan ja kolkuttaessaan heti avaisivat hänelle.

Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät (AVIOliitto) ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.

Älä lisäile omiasi. 

Vierailija
284/298 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne elimet on käyttöä varten luotu.

T:Kristitty

Ja Raamatussa on ohjeet millaisissa puitteissa. 

Vierailija
285/298 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että kristitylle ei sovi avioliiton ulkopuolinen seksuaalinen kanssakäyminen, mutta sooloseksi on ok. En pidä halaamista ja suutelemista seksinä.

Vierailija
286/298 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse lähinnä mietin sitä yhteensopivuutta. Jos menee naimisiin toisen kanssa ja hääyönä vasta tutustutaan ja huomataan, ettei siitä tule toisen kanssa mitään. Mitäs sitten, ei se tule aina toimimaan edes vuosien päästä. Itselle käynyt näin, että miehellä ei seissyt usean yrityksen jälkeenkään. Ei suostunut hakemaan apua. Joidenkin vuosien päästä, kuulin hänen saanneen lapsen. Erään toisen kanssa minulla oli aivan mieletöntä, upeaa seksiä, mutta emme löytäneet toisiamme henkisesti. 

Olen ollut jo vuosia selibaatissa, kunpa vielä joskus löytyisi se oikea jonka kanssa olo rauhallista ja seesteistä. Ja sopisimme yhteen kaikin puolin. 

Kiinnostaisi kuulla miten käynyt pareille, jotka menneet avioon ja vasta hääyönä kokeneet sen saman sängyn jakamisen. Itse en siihen lähtisi, vaikka Jumalaan uskon. 

Joo tämä minuakin mietityttää. Jos seksiä ei "testailla" lainkaan ennen avioliittoon astumista. Niin eikö se ole aika riskialtista, psykologisesti ja fyysisesti monella tavalla. Mutta samaan aikaan ymmärrän ajatuksen, ettei uskovan ihmisen kuuluisi itse varmistella ihan kaikkea ja pitää elämäänsä täysin omassa hallinnassaan. Siis ymmärrän ajatuksen siitä, että luottaisi Jumalaan tämänkin asian suhteen, että avioliitossa on monia muitakin asioita edessä, joista jokaista ihminen ei voi etukäteen "varmistella".

-Ap täällä vielä 

Jenkeissä on näitä kuolleita aviovuoteita ja nelikymppisiä neitsyitä, jotka yrittävät epätoivoisesti saada hommaa toimimaan hääyönä, siinä kuitenkaan onnistumatta. Paradoksaalisesti uskisionservatiiviosavaltioissa on samanaikaisesti myös enemmän teiniraskauksia ja sukupuolitauteja.

En saarnaa ihmisille, miten heidän tulisi toimia, mutta kristinusko on hyvin paljon ihmisen biologiaa vastaan. Ainakin nykyään. Paavalin kirjeiden aikaan Roomassa laillinen naimaikä oli tytöillä 12 ja pojilla 14 vuotta. 

Jos heräävä seksuaalisuus patologisoidaan, voi siitä olettaa koituvan ongelmia. Moneen asiaan toki tottuu. Voihan sitä elää vaikka ilman auringonvaloa tai 2 dl vedensaannilla päivässä.

Avioliitossa on monta yötä aikaa harjoitella ja herätellä vaistoja, kukaan ei pakota sikiämään hääyönä. Lasten r aiskailu taas on kaikin tavoin huono idea ja voit mennä vaikka afrikkaan katsomaan millaisen kulttuurin ja yhteiskunnan saa aikaan se, että eletään apinavaistoilla. 

Ylipäätään "kuollut aviovuode" on täysin epäkristillinen konsepti. Missään raamatussa ei sanota, että avioliitto on seksifestivaali tai määritetä, että naisen ja miehen pitäisi jakaa edes samaa vuodetta. Päin vastoin, joillakin juutalaisilla perinteisillä lahkoilla on jopa oppi, että nainen ja mies nukkuvat eri sängyissä, myös vaatimattomissa ja köyhissä oloissa. Tämä suojaa naista jatkuvalta r aiskaamiselta.

Suomalaiset kristityt ovat häpeäksi kristityille.

Raamatussa ei myöskään pakoteta siihen, että avion tulisi tuottaa jälkeläisiä. Avioliiton saa mitätöidä jos se on solmittu valheen alaisuudessa (esim. ei aietta saada lapsia), mutta jos avioparilla on asiasta yhteisymmärrys tai kumpikaan ei halua liittoa mitätöidä niin se siitä.

Avioliitto ei ole määritelmällisesti mikään pano- ja r aiskausliitto vaan yhdeksi lihaksi tuleminen miehen ja naisen välillä. Se voi tai voi olla pitämättä sisällään yhdyntää ja lisääntymistä. Raamattu ei asiaa määrittele. Se siitä.

Mitä tarkoittaa, että avioliitto = "yhdeksi lihaksi tuleminen"?

Jeesushan viittaa tähän: mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. 

Vierailija
287/298 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan eronnut kirkosta, eli olen kristitty ja en ole ikinä uskonut siihen, että 2000 vuotta vanha kirja käy seksuaalikasvatusoppastakaan.

Se että kuuluu balettiseuraan ei tee kenestäkään balettitanssijaa. Pitäisi myös vähän oikeasti harrastaa sitä toimintaa eli noudattaa niitä malleja ja ohjeita. 

Ne ohjeet koskevat henkeä ja hengellistä ruumista, eivätkä henget ohjeiden mukaan nai keskenään vaan toimivat "enkeleinä" eli Jumalan sanansaattajina.

Ai että pillulla saa pann ketä vaan kunhan ei pane hengellä. Ei tainnut mennä ihan näin :D

Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.

Ei auennut metafyysinen mentaaliakrobatiasi nyt. Pidättäytymisellä viitataan ihan kaikenlaiseen pidättäytymiseen, lihalliseen ja hengelliseen, mukaanlukien syntiset ja irstaat ajatukset.

Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta

Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.

Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.

Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää.

Ihmisen Poika on sapatin herra.

Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.

Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.

Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.

Henki on elämä vanhurskauden tähden.

"Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee'.

Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.

Lihan teoilla ei ole merkitystä, koska liha on jo tuomittu katoamaan. Vain henki tuomitaan.

Okei eli yrität siis tällä perustella että saat tehdä lihakehollasi mitä tahansa ja sillä ei olisi merkitystä? Miksi sitten murhaaminen, aviorikos ja vastaava kielletään, nämähän ovat lihakehon toimia?

Sorry vaan, helvattuun matkaat saarnoinesi ja väitöksinesi, että saisit perseillä lihan valtakunnassa sen vaikuttamatta henkeesi. Ilmeisen pahasti oletkin perseillyt kun yrität kieltää lihasi teot kokonaan.

"Okei eli yrität siis tällä perustella että saat tehdä lihakehollasi mitä tahansa ja sillä ei olisi merkitystä?"

En minä perustele vaan Pyhä Henki. Ei tuomittua voi tuomita. Lihan teoilla ei ole pelastumisen kannalta merkitystä.

Ylpeys on jo tuomittu maanpäälle eli tulevaan "helvettiin".

Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi."
Silloin hän sanoi heille: "Minä näin saatanan lankeavan taivaasta niinkuin salaman."
Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa.
Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli-ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.
Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!

"Miksi sitten murhaaminen, aviorikos ja vastaava kielletään, nämähän ovat lihakehon toimia?"

Koska ne ovat lihan eli ylpeän sydämen toimia.

"Mikä ihmisestä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen. Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat,  aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys. Kaikki tämä paha lähtee sisästä ulos ja saastuttaa ihmisen."
Te avionrikkojat, ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan? Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen. Vai luuletteko, että Raamattu turhaan sanoo: "Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka hän on pannut meihin asumaan"? Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon". Olkaa siis Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa perkelettä, niin se teistä pakenee. Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää sydämenne puhtaiksi, te kaksimieliset. Tuntekaa kurjuutenne ja murehtikaa ja itkekää; naurunne muuttukoon murheeksi ja ilonne suruksi. Nöyrtykää Herran edessä, niin hän teidät korottaa."
Sentähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta.
Yksi on lainsäätäjä ja tuomari, hän, joka voi pelastaa ja hukuttaa; mutta kuka olet sinä, joka tuomitset lähimmäisesi?

Eli Pyhän Hengen pilkkaamista eli lähimmäisen tuomitsemista ei anteeksi anneta.

Vierailija
288/298 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi naida kuin palaa! Terkkuja Paavali

naida, s.o. solmia avioliitto 

Vierailija
289/298 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä päädyin naimisiin haluttoman impotentin kanssa. Ei sovittu ollenkaan yhteen. Näinkin voi uskoville käydä. Ei kiva.

Voi käydä ja kenelle tahansa jos ei ennen avioliittoa keskustella asioista mitä kaikkea se liitto tulisi sisältämään.

Vierailija
290/298 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut uskoon vasta keski-ikäisenä, joten olin jo ehtinyt kokea monia seksuaalisyntejäkin siihen ikään mennessä. Mutta kun tulin  uskoon, niin sanoin silloiselle avopuolisolleni, ettei omatuntoni salli enää mitään avoliitossa asumista ja niin sitten mentiin naimisiin.

Avoliitto kuulemma yleistyy nykyään uskovillakin. Se lienee osa sitä lopun ajan luopumusta, mistä Raamattu puhuu. Kyllä Raamattu on selvä siinä, että avioliitto on Jumalan tahto. Aviosta puhutaan ensimmäisen kerran jo 1. Mooseksen kirjassa ja Jumalakin puhuu usein avioliittotermein, kun Hän puhuu itsestään ja uskovista. Jo siitäkin voidaan päätellä, että avioituminen on pyhä asia Jumalan silmissä.

Ehkä avoliittoja on sellaisilla "uskovilla" jotka uskovat Jumalaan mutta eivät halua uskoa Jumalaa. 

Juuri näin. 

Mutta olisi kiva kuulla lukea edes joskus uskovasta, jonka pitkäaikainen parisuhde päättyi, kun puoliso ei halunnut mennä virallisesti naimisiin. Tai joka lopetti avosuhteen tultuaan uskoon, eikä Jumala johdattanut uskovaa puolisoa - koskaan.

Aina ne ovat menestystarinoita tyyliin: olimme hetken erossa, kunnes (ent. avo)puolisonikin tuli uskoon ja menimme naimisiin. Tai: erosin uskomattomasta avopuolisosta, ja pian tapasin nykyisen aviopuolisoni. Tarina jatkuu lisäksi aina: nyt olemme myös onnellisia vanhempia joilla n kpl ihania lapsia. 

Esiintymislavan ulkopuolella on paljon pettyneitä pitkän linjan uskovia, joiden kohtalona on ollut sinkkuus ja edelleen lapsettomuus.

Jos ei veikkaa, ei voi voittaa. Nämä ovat ihmisiä, jotka ovat harjoitelleet toisten kanssa seurustelua ja yhdessäoloa sekä totuttaneet itseään siihen. Menevätkö nämä "pitkän linjan sinkut" edes treffeille ja harjoittelevatko toisten ihmisten kanssa toimeentulemista, vai märisevätkö seinäruusuna jossain tanssilavan reunalla, että kun kukaan ei tule  hakemaan. Ja sitten kun tulee, niin siinäkin on jotain märistävää.

Minä olen jättänyt uskottoman ja väkivaltaisen miehen, joka lupasi avioliiton ja huolenpitoa mutta sen sijaan vaan r aiskasi minusta lapsen. Enkä ole sen koommin seurustellut, sillä tuo episodi sai minut ymmärtämään miehiä ja ihmisyyttä ihan uudella tasolla. Tämäkin mies pyörii kirkon piireissä. Olen kokenut niin paljon pahaa miesten taholta, että melkoinen ihmemies saisi olla, että suostuisin enää edes antamaan mahdollisuutta vaikuttaa elämääni ja sydämeeni enää, joka on ilman miestä tasapainossa ja hyvinvoiva. Eikä uskovaisuus tätä pelasta, uskovaisissa on paljon erittäin aggressiivisia ja impulssikyvyttömiä, misogyynisiä henkilöitä. Jopa munkki voi olla juoppo.

"tanssilavan reunalla"

Tuskinpa eräät ihmiset edes käyvät tanssilavoilla - jollei sitten evankelioimassa. 

Vierailija
291/298 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapakristitty. Perustan kyllä näkemykseni myös/pääasiassa muuhun kuin uskontoon. Aion odottaa avioliittoon. Tosin miesehdokkaita ei ole näkynyt, eikä usko tulevaisuuteenkaan sen osalta ole kovin korkealla, joten esiaviollisesta seksistä pidättäytyminen on ollut tähän asti helppoa. Enemmän hiertää se, ettei vaan kiinnosta ketään tai kelpaa kellekään. 

"Tapakristitty". Tarkoitatko tuolla itseäsi ja mitähän se sinulle merkitsee. 

Oletko ajatellut että Jumalalla olisi sinulle aivan oma aktiivinen tehtäväsi ja kutsumuksesi Jumalan suunnitelmana sinun elämäksi. Seurakuntatyössä, evankelionnissa, lähetystyössä joko lähettäjänä tai peräti itse lähtijänä jne. 

"Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös tämä kaikki teille annetaan." 

Jumala on aika paljon muutakin kuin kristillisen kirkon tehtävät, siinäpä teille kristityille vähän mietittävää. Opitte ehkä sitten joskus jos uskallatte laittaa päänne ulos sieltä häkistänne.

Vaikuttaa että kommentoija itse elää tiiviissä häkkikuplassaan . . . 

Jumala voi tosiaan ohjata omansa hankkimaan elantonsa jossain muualla kuin varsinaisen seurakuntaelämän piirissä - jotta voisi ulkopuolisillekin sopivan tilaisuuden tullen kertoa Jeesuksesta Kristuksesta sekä saada varallisuutta paitsi omaan ja mahdollisen perheensä elämään niin myös tukea ja kannattaa kristillisen työn tekemistä aina maan ääriin saakka. 

Vierailija
292/298 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapakristitty. Perustan kyllä näkemykseni myös/pääasiassa muuhun kuin uskontoon. Aion odottaa avioliittoon. Tosin miesehdokkaita ei ole näkynyt, eikä usko tulevaisuuteenkaan sen osalta ole kovin korkealla, joten esiaviollisesta seksistä pidättäytyminen on ollut tähän asti helppoa. Enemmän hiertää se, ettei vaan kiinnosta ketään tai kelpaa kellekään. 

Oletko ajatellut että Jumalalla olisi sinulle aivan oma aktiivinen tehtäväsi ja kutsumuksesi Jumalan suunnitelmana sinun elämäksi. Seurakuntatyössä, evankelionnissa, lähetystyössä joko lähettäjänä tai peräti itse lähtijänä jne. 

"Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös tämä kaikki teille annetaan." 

Niin siis tarkoitin itseäni, että kuulun kirkkoon mutten aktiivisesti siellä käy ja silloinkin kun käyn niin useimmiten hautajaisissa, konsertissa tai muuten turistina. Arvostan kristillistä perinnettä, arvoja ja historiaa Suomessa, mutta henkilökohtainen usko on vielä puutteellista.

Sitä henkilökohtaisen uskon kasvua voi pyytää ja rukoilla Jumalalta. Sekä koettaa löytää sitä myös lukemalla raamattu-uskollisuuteen pyrkiviä lehtiä ja kirjoja, kuunnella sellaisia ohjelmia radiosta (eritoten Radio Patmos, Radio Dei), katselemalla TV seiskaa, netistäkin voi jälkeenkinpäin katsella/kuunnella aiheeseen liittyvää monien ktistillisten järjestöjen toimittamina.

"Anokaa niin teille annetaan, etsikää niin te löydätte, kolkuttakaa niin teille avstaan." - Siunausta. 

Vierailija
293/298 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että monet tämän aihepiirin säännöistä ovat alunperin olleet olemassa siksi, että hallitsematon lisääntyminen ja huono huolenpito "irrallisista" jälkeläisistä on ollut tietysti hyvin ei-toivottu asia. Se on sitä tietysti myös edelleen, ja siitä on syytä pidättäytyä ja ehkäistä tällaiset raskaudet, se kun nykyisin on täysin mahdollista. En kuitenkaan osaa nähdä, että itse seksissä sinänsä olisi mitään absoluuttisen pahaa. Oleellista on se, mihin sielu ja sydän on kiinnittynyt. Mikä tahansa riippuvuus ja liiallinen kiinnittyminen vie ihmistä väärään suuntaan. Sielun tulisi ennen kaikkea keskittyä muihin kuin tämän maailman asioihin. 

Ihan samalla lailla sianlihan syöminen on aikoinaan ollut kiellettyä, koska se on ollut ihmiselle trikiinien ja nopean pilaantumisen takia niissä oloissa vaarallista. Ei siksi, että Jumala olisi jostain syystä päättänyt, että minä nyt vaan en tykkää sianlihan syömisestä.

Ja veren syöminen on ollut kiellettyä, "koska eläimen henki on veressä".

Mehän tiedämme, ettei näin ole, vaan veri pilaantui vaaralliseksi hyvin nopeasti ja pilasi myös lihan, josta veri ei ollut täysin laskettu pois.

Jotkut uskovat silti eivät halua syödä esim. verilettuja, vaikka sianlihasta prosessoitu grillimakkara ja joulukinkku kelpaavat hyvin.

Toisaalta uskovan ei tarvitse "tietää" mitään näistä asioista. Riittää, että uskoo Jumalaan ja pyrkii elämään Jumalalle otollista elämää lähimmäistään rakastaen. Se voi tarkoittaa myöntymistä tai kieltäytymistä syödä mitä kulloinkin lähimmäinen edellyttää. Vai?

No Raamattu ei kiellä sianlihan  syöntiä kristityiltä. 

Mooseksen laki yksiselitteisesti kieltää.

Kristityt vaan lahkosta riippuen poimivat eri rusinat pullasta.

Et ole sinäkään tainnut vielä ymmärtää että kristittyjen käyttämä Raamattu koostuu sekä Vanhasta että Uudesta testamentista. 

Vierailija
294/298 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis tarkoitin itseäni, että kuulun kirkkoon mutten aktiivisesti siellä käy ja silloinkin kun käyn niin useimmiten hautajaisissa, konsertissa tai muuten turistina. Arvostan kristillistä perinnettä, arvoja ja historiaa Suomessa, mutta henkilökohtainen usko on vielä puutteellista.

Kai sinä uuvatti ymmärrät, että tuo on sanoisit että olet balettitanssija kun maksat hädin tuskin järjestön jäsenmaksua ja käyt varsinaisen järjestön jouluesityksessä ihastelemassa kerran vuodessa. 

Voit sanoa, että olet "kristinuskon fani ja kannatusjäsen", et kristitty. Ollaksesi kristitty sinun tulee seurata jeesusta ja hänen opetuksiaan.

Siinäpä "rakkaudellisen taidollinen" lähestyminen asiaan; jotenkin muistelisin että Raamatussa on hieman ohjeellisuutta siihen että kenties voisi yrittää hieman toisenlaisellakin mielellä ja asenteella. 

Vierailija
295/298 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen, että kristitylle ei sovi avioliiton ulkopuolinen seksuaalinen kanssakäyminen, mutta sooloseksi on ok. En pidä halaamista ja suutelemista seksinä.

Olisi siitä sooloseksistäkin syytä pidättäytyä mutta pidän kyllä halaamista ja varsinkin suutelemista, siis avion ulkopuolela, paljon pahempina. 

Vierailija
296/298 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kristityn pitäisi pidättäytyä sooloseksistä?

Vierailija
297/298 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoliitto sisältää esiaviollista seksiä, joten Jumala ei hyväksy avoliittoa. Pitää olla laillisesti naimisissa.

Vierailija
298/298 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että "sukupuoliyhteys" kuuluu vain avioliittoon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi