Kysymys kristityille: miten suhtaudutte esiaviolliseen seksiin?
Oletteko itse päätyneet pidättäytymään esiaviollisesta seksistä vai tehneet toisin?
Ja millä perusteilla sovitatte toimintalinjanne yhteen vakaumuksenne kanssa?
Kiinnostaa aidosti erilaiset näkökulmat, tarkoitus ei ole provosoida.
Olen itse kristitty ja tämä aihe on ollut viime aikoina omassa puntaroinnissa.
Siten kiinnostaa, miten muut näkevät tämän.
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Mä päädyin naimisiin haluttoman impotentin kanssa. Ei sovittu ollenkaan yhteen. Näinkin voi uskoville käydä. Ei kiva.
Uskotko, että Jumala on määrännyt sinut tähän liittoon? Voitko ottaa eron, vaikka aviorikostabei ole tapahtunut? Tos8n et silti saisi mennä uudelleen naimisiin, tiukimman tulkinnan mukaan.
Mitähän palstan korkean profiilin uskovat tähän sanoisivat?
Mielestäni katolisuudessa pää avioliitto voidaan mitätöidä/peruuttaa, jos käy ilmi, ettei toinen kykene sp-aktiin. Tai on h o m o.
Ennen avioliittoa miehen kuuluu tyytyä naisen anaaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä päädyin naimisiin haluttoman impotentin kanssa. Ei sovittu ollenkaan yhteen. Näinkin voi uskoville käydä. Ei kiva.
Uskotko, että Jumala on määrännyt sinut tähän liittoon? Voitko ottaa eron, vaikka aviorikostabei ole tapahtunut? Tos8n et silti saisi mennä uudelleen naimisiin, tiukimman tulkinnan mukaan.
Mitähän palstan korkean profiilin uskovat tähän sanoisivat?
Mielestäni katolisuudessa pää avioliitto voidaan mitätöidä/peruuttaa, jos käy ilmi, ettei toinen kykene sp-aktiin. Tai on h o m o.
Ei olla yhdessä enää. Äijä oli muutenkin seinähullu ja vaarallinen. Ihan sama, mihin minut on määrätty, en enää luota yhteenkään mieheen eli uutta en todellakaan halua
Vapaamuurarihellariortodoksilestaleevi.
Hellarit lukee 1700 luvun Raamattua ja tappelee ylöstempauksen ajankohdasta ja ahdistuksen ajasta , kuin luopumuksesta . Jehovat tappelee maailmanlopusta . Leevit tappelee seksistä. Synnytä Jeesukselle pari lahjalasta naimaan vaan.
Vääriä Jeesuksia oli erityisesti leikkattujen parissa mutta myös Kreikassa Kreetalla . Noitia .
Uskon, että monet tämän aihepiirin säännöistä ovat alunperin olleet olemassa siksi, että hallitsematon lisääntyminen ja huono huolenpito "irrallisista" jälkeläisistä on ollut tietysti hyvin ei-toivottu asia. Se on sitä tietysti myös edelleen, ja siitä on syytä pidättäytyä ja ehkäistä tällaiset raskaudet, se kun nykyisin on täysin mahdollista. En kuitenkaan osaa nähdä, että itse seksissä sinänsä olisi mitään absoluuttisen pahaa. Oleellista on se, mihin sielu ja sydän on kiinnittynyt. Mikä tahansa riippuvuus ja liiallinen kiinnittyminen vie ihmistä väärään suuntaan. Sielun tulisi ennen kaikkea keskittyä muihin kuin tämän maailman asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että monet tämän aihepiirin säännöistä ovat alunperin olleet olemassa siksi, että hallitsematon lisääntyminen ja huono huolenpito "irrallisista" jälkeläisistä on ollut tietysti hyvin ei-toivottu asia. Se on sitä tietysti myös edelleen, ja siitä on syytä pidättäytyä ja ehkäistä tällaiset raskaudet, se kun nykyisin on täysin mahdollista. En kuitenkaan osaa nähdä, että itse seksissä sinänsä olisi mitään absoluuttisen pahaa. Oleellista on se, mihin sielu ja sydän on kiinnittynyt. Mikä tahansa riippuvuus ja liiallinen kiinnittyminen vie ihmistä väärään suuntaan. Sielun tulisi ennen kaikkea keskittyä muihin kuin tämän maailman asioihin.
Ihan samalla lailla sianlihan syöminen on aikoinaan ollut kiellettyä, koska se on ollut ihmiselle trikiinien ja nopean pilaantumisen takia niissä oloissa vaarallista. Ei siksi, että Jumala olisi jostain syystä päättänyt, että minä nyt vaan en tykkää sianlihan syömisestä.
Vierailija kirjoitti:
Noh.
Jeesus syntyi kun Maria ja Joosef olivat kihloissa. Joka oli vähän kuin sen ajan avoliitto.
Höpö-höpö
Vierailija kirjoitti:
Kädestä pitäminen on ok.
Niin jos mies ja nainen ovat kihloissa.
Vierailija kirjoitti:
Sanoohan Raamattu myös: Henki on altis mutta liha on heikko. Eli on ihan ollut tiedossa ja tunnettu tämä totuus jo ammoisina aikoina.
Siis ihmisen henki on altis tavoittelemaan korkeampia, hengellisiä asioita, mutta kehon halut ja vietit vetävät maallisiin, ruumiilliseen tyydytykseen.
Raamatussa sanotaan, että lihallisten kiusausten vuoksi jokaisella miehellä olkoon vaimo ja naisella oma mies. Mutta entäs kun sellaisia ei voi ostaa (S)tokmannilta eikä K-Raudasta, eikä sopivaa, halukasta kumppania löydy mistään?! Raamatussa puhutaan henkilöistä, jotka on määrätty elämään yksin, selibaatissa, mutta ne eivvät viittaa lainkaan mahdollisuuteen, ettei nirmaali, terve ihminen pääsisi naimisiin! Yhteiskunta ja ihmiskunta on todella jotenkin rikki.
Raamatun aikoihin tuskin tunnettiin nykyisen kaltaisia rakkausavioliittoja, vaan vamhemmat valitsivat taustaltaan sopivan puolison lapselleen, usein jo ennen kuin olivat naimaiässä. Lapsi sittemn tottui ajattelemaan tiettyä henkilö hänelle varattuna puolisona. Aina nämä naimakaupat eivät toteutuneet, kun jompikumpi vastusti liittoa omista syistään.
Nykyihminen on Jumalaa lukuunottamatta yksin valintojensa kanssa, eikä Jumala aina tuo kumppania tarjolle niin selkeästi, että sen ymmärtäisi. Oma-aloitteisuutta tarvitaan (kuten Raamatussakin on kuvattu), mutta silti voi puoliso jäädä löytymättä tai sattuu petturi.
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut uskoon vasta keski-ikäisenä, joten olin jo ehtinyt kokea monia seksuaalisyntejäkin siihen ikään mennessä. Mutta kun tulin uskoon, niin sanoin silloiselle avopuolisolleni, ettei omatuntoni salli enää mitään avoliitossa asumista ja niin sitten mentiin naimisiin.
Avoliitto kuulemma yleistyy nykyään uskovillakin. Se lienee osa sitä lopun ajan luopumusta, mistä Raamattu puhuu. Kyllä Raamattu on selvä siinä, että avioliitto on Jumalan tahto. Aviosta puhutaan ensimmäisen kerran jo 1. Mooseksen kirjassa ja Jumalakin puhuu usein avioliittotermein, kun Hän puhuu itsestään ja uskovista. Jo siitäkin voidaan päätellä, että avioituminen on pyhä asia Jumalan silmissä.
Ehkä avoliittoja on sellaisilla "uskovilla" jotka uskovat Jumalaan mutta eivät halua uskoa Jumalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla lailla sianlihan syöminen on aikoinaan ollut kiellettyä, koska se on ollut ihmiselle trikiinien ja nopean pilaantumisen takia niissä oloissa vaarallista. Ei siksi, että Jumala olisi jostain syystä päättänyt, että minä nyt vaan en tykkää sianlihan syömisestä.
Ja veren syöminen on ollut kiellettyä, "koska eläimen henki on veressä".
Mehän tiedämme, ettei näin ole, vaan veri pilaantui vaaralliseksi hyvin nopeasti ja pilasi myös lihan, josta veri ei ollut täysin laskettu pois.
Jotkut uskovat silti eivät halua syödä esim. verilettuja, vaikka sianlihasta prosessoitu grillimakkara ja joulukinkku kelpaavat hyvin.
Toisaalta uskovan ei tarvitse "tietää" mitään näistä asioista. Riittää, että uskoo Jumalaan ja pyrkii elämään Jumalalle otollista elämää lähimmäistään rakastaen. Se voi tarkoittaa myöntymistä tai kieltäytymistä syödä mitä kulloinkin lähimmäinen edellyttää. Vai?
Kuljen vakaasti hartaan kristityn Toimi Kankaanniemen viitoittamalla tiellä, eli nussittuna nukut paremmin. Ei siihen touhuun mitään avioliittoja tarvita, eikä Toimikaan tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut uskoon vasta keski-ikäisenä, joten olin jo ehtinyt kokea monia seksuaalisyntejäkin siihen ikään mennessä. Mutta kun tulin uskoon, niin sanoin silloiselle avopuolisolleni, ettei omatuntoni salli enää mitään avoliitossa asumista ja niin sitten mentiin naimisiin.
Avoliitto kuulemma yleistyy nykyään uskovillakin. Se lienee osa sitä lopun ajan luopumusta, mistä Raamattu puhuu. Kyllä Raamattu on selvä siinä, että avioliitto on Jumalan tahto. Aviosta puhutaan ensimmäisen kerran jo 1. Mooseksen kirjassa ja Jumalakin puhuu usein avioliittotermein, kun Hän puhuu itsestään ja uskovista. Jo siitäkin voidaan päätellä, että avioituminen on pyhä asia Jumalan silmissä.
Ehkä avoliittoja on sellaisilla "uskovilla" jotka uskovat Jumalaan mutta eivät halua uskoa Jumalaa.
Juuri näin.
Mutta olisi kiva kuulla lukea edes joskus uskovasta, jonka pitkäaikainen parisuhde päättyi, kun puoliso ei halunnut mennä virallisesti naimisiin. Tai joka lopetti avosuhteen tultuaan uskoon, eikä Jumala johdattanut uskovaa puolisoa - koskaan.
Aina ne ovat menestystarinoita tyyliin: olimme hetken erossa, kunnes (ent. avo)puolisonikin tuli uskoon ja menimme naimisiin. Tai: erosin uskomattomasta avopuolisosta, ja pian tapasin nykyisen aviopuolisoni. Tarina jatkuu lisäksi aina: nyt olemme myös onnellisia vanhempia joilla n kpl ihania lapsia.
Esiintymislavan ulkopuolella on paljon pettyneitä pitkän linjan uskovia, joiden kohtalona on ollut sinkkuus ja edelleen lapsettomuus.
Harrastan paljon irtosuhteita ja uskon Jumalaan. Hän loi minulle seksuaalisuuden.
Tapakristitty. Perustan kyllä näkemykseni myös/pääasiassa muuhun kuin uskontoon. Aion odottaa avioliittoon. Tosin miesehdokkaita ei ole näkynyt, eikä usko tulevaisuuteenkaan sen osalta ole kovin korkealla, joten esiaviollisesta seksistä pidättäytyminen on ollut tähän asti helppoa. Enemmän hiertää se, ettei vaan kiinnosta ketään tai kelpaa kellekään.
Seurustelin (muka) tosiuskovan miehen kanssa. Lopulta hän vietteli minut seksiin.
Aloin voida huonosti ja halusin päästä hänestä eroon. Niin kuin teinkin. Harmittaa kyllä, ettei kehenkään voi luottaa. Tämäkin paasasi rukouksiaan ja miten on kysellyt Jumalan neuvoa ja muutenkin puhunut meistä Jumalalle. Ei sitten voinut odottaa yhtään. Pöh.
-Uskova nainen
P.s. tiedän, että minulla on oma vastuuni, mutta olin päästäni pyörällä miehen käytöksestä ja puheista, enkä pystynyt ajattelemaan selkeästi. Tein päätökseni, kun olin ottanut hänestä etäisyyttä matkan takia.