Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys kristityille: miten suhtaudutte esiaviolliseen seksiin?

Vierailija
19.04.2026 |

Oletteko itse päätyneet pidättäytymään esiaviollisesta seksistä vai tehneet toisin?

Ja millä perusteilla sovitatte toimintalinjanne yhteen vakaumuksenne kanssa?

Kiinnostaa aidosti erilaiset näkökulmat, tarkoitus ei ole provosoida.

Olen itse kristitty ja tämä aihe on ollut viime aikoina omassa puntaroinnissa.

Siten kiinnostaa, miten muut näkevät tämän.

Kommentit (252)

Vierailija
241/252 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan eronnut kirkosta, eli olen kristitty ja en ole ikinä uskonut siihen, että 2000 vuotta vanha kirja käy seksuaalikasvatusoppastakaan.

Se että kuuluu balettiseuraan ei tee kenestäkään balettitanssijaa. Pitäisi myös vähän oikeasti harrastaa sitä toimintaa eli noudattaa niitä malleja ja ohjeita. 

Ne ohjeet koskevat henkeä ja hengellistä ruumista, eivätkä henget ohjeiden mukaan nai keskenään vaan toimivat "enkeleinä" eli Jumalan sanansaattajina.

Ai että pillulla saa pann ketä vaan kunhan ei pane hengellä. Ei tainnut mennä ihan näin :D

Vierailija
242/252 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut uskoon vasta keski-ikäisenä, joten olin jo ehtinyt kokea monia seksuaalisyntejäkin siihen ikään mennessä. Mutta kun tulin  uskoon, niin sanoin silloiselle avopuolisolleni, ettei omatuntoni salli enää mitään avoliitossa asumista ja niin sitten mentiin naimisiin.

Avoliitto kuulemma yleistyy nykyään uskovillakin. Se lienee osa sitä lopun ajan luopumusta, mistä Raamattu puhuu. Kyllä Raamattu on selvä siinä, että avioliitto on Jumalan tahto. Aviosta puhutaan ensimmäisen kerran jo 1. Mooseksen kirjassa ja Jumalakin puhuu usein avioliittotermein, kun Hän puhuu itsestään ja uskovista. Jo siitäkin voidaan päätellä, että avioituminen on pyhä asia Jumalan silmissä.

Ehkä avoliittoja on sellaisilla "uskovilla" jotka uskovat Jumalaan mutta eivät halua uskoa Jumalaa. 

Juuri näin. 

Mutta olisi kiva kuulla lukea edes joskus uskovasta, jonka pitkäaikainen parisuhde päättyi, kun puoliso ei halunnut mennä virallisesti naimisiin. Tai joka lopetti avosuhteen tultuaan uskoon, eikä Jumala johdattanut uskovaa puolisoa - koskaan.

Aina ne ovat menestystarinoita tyyliin: olimme hetken erossa, kunnes (ent. avo)puolisonikin tuli uskoon ja menimme naimisiin. Tai: erosin uskomattomasta avopuolisosta, ja pian tapasin nykyisen aviopuolisoni. Tarina jatkuu lisäksi aina: nyt olemme myös onnellisia vanhempia joilla n kpl ihania lapsia. 

Esiintymislavan ulkopuolella on paljon pettyneitä pitkän linjan uskovia, joiden kohtalona on ollut sinkkuus ja edelleen lapsettomuus.

Jos ei veikkaa, ei voi voittaa. Nämä ovat ihmisiä, jotka ovat harjoitelleet toisten kanssa seurustelua ja yhdessäoloa sekä totuttaneet itseään siihen. Menevätkö nämä "pitkän linjan sinkut" edes treffeille ja harjoittelevatko toisten ihmisten kanssa toimeentulemista, vai märisevätkö seinäruusuna jossain tanssilavan reunalla, että kun kukaan ei tule  hakemaan. Ja sitten kun tulee, niin siinäkin on jotain märistävää.

Minä olen jättänyt uskottoman ja väkivaltaisen miehen, joka lupasi avioliiton ja huolenpitoa mutta sen sijaan vaan r aiskasi minusta lapsen. Enkä ole sen koommin seurustellut, sillä tuo episodi sai minut ymmärtämään miehiä ja ihmisyyttä ihan uudella tasolla. Tämäkin mies pyörii kirkon piireissä. Olen kokenut niin paljon pahaa miesten taholta, että melkoinen ihmemies saisi olla, että suostuisin enää edes antamaan mahdollisuutta vaikuttaa elämääni ja sydämeeni enää, joka on ilman miestä tasapainossa ja hyvinvoiva. Eikä uskovaisuus tätä pelasta, uskovaisissa on paljon erittäin aggressiivisia ja impulssikyvyttömiä, misogyynisiä henkilöitä. Jopa munkki voi olla juoppo.

Otan osaa siihen murheeseen mitä olet kokenut. Valitettavasti ei ihminen etenkään nuorempana monestikaan osaa ymmärtää ja nähdä ettei uskovaisuuden vakuuttelu välttämättä merkitse sitä että ihminen olisi nöyrä ja hyveellinen kaidan tien kulkija. Å

Gaslight much bro? Mihin siis otat osaa, johonkin omaan psykoosiisi vai? :D 

Nöyryys ja hyveellisyys on kyllä kaikista kristityistä kaukana, jotka suunsa avaavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/252 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapakristitty. Perustan kyllä näkemykseni myös/pääasiassa muuhun kuin uskontoon. Aion odottaa avioliittoon. Tosin miesehdokkaita ei ole näkynyt, eikä usko tulevaisuuteenkaan sen osalta ole kovin korkealla, joten esiaviollisesta seksistä pidättäytyminen on ollut tähän asti helppoa. Enemmän hiertää se, ettei vaan kiinnosta ketään tai kelpaa kellekään. 

"Tapakristitty". Tarkoitatko tuolla itseäsi ja mitähän se sinulle merkitsee. 

Oletko ajatellut että Jumalalla olisi sinulle aivan oma aktiivinen tehtäväsi ja kutsumuksesi Jumalan suunnitelmana sinun elämäksi. Seurakuntatyössä, evankelionnissa, lähetystyössä joko lähettäjänä tai peräti itse lähtijänä jne. 

"Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös tämä kaikki teille annetaan." 

Vierailija
244/252 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sallin sen itselleni, mutta en vaimolleni, kenen pitää olla koskematon.

Kyllä laki tarvitaan. 

Saisiko tuleva vaimosi harjoittaa esiaviollista seksiä edes itsensä kanssa?

Ei saa. Häppärit ja klitta pitää leikata pois ja pillu ommellun umpeen, kuten tosiuskovat tekevät. 

Vierailija
245/252 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei järvi soutamalla kulu

Mutta voi saastua, jopa hengenvaarallisesti. 

Vierailija
246/252 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä päädyin naimisiin haluttoman impotentin kanssa. Ei sovittu ollenkaan yhteen. Näinkin voi uskoville käydä. Ei kiva.

Eli kyllä on syytä asianosaisten hyvin perusteellisesti keskustella aivan yksityiskohdittain ennen avioliittoa mitä se avioituminen heille sitten käytännössä voisi tulla tarkoittamaan. 

Vierailija
247/252 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan eronnut kirkosta, eli olen kristitty ja en ole ikinä uskonut siihen, että 2000 vuotta vanha kirja käy seksuaalikasvatusoppastakaan.

Se että kuuluu balettiseuraan ei tee kenestäkään balettitanssijaa. Pitäisi myös vähän oikeasti harrastaa sitä toimintaa eli noudattaa niitä malleja ja ohjeita. 

Ne ohjeet koskevat henkeä ja hengellistä ruumista, eivätkä henget ohjeiden mukaan nai keskenään vaan toimivat "enkeleinä" eli Jumalan sanansaattajina.

Ai että pillulla saa pann ketä vaan kunhan ei pane hengellä. Ei tainnut mennä ihan näin :D

Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.

Vierailija
248/252 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapakristitty. Perustan kyllä näkemykseni myös/pääasiassa muuhun kuin uskontoon. Aion odottaa avioliittoon. Tosin miesehdokkaita ei ole näkynyt, eikä usko tulevaisuuteenkaan sen osalta ole kovin korkealla, joten esiaviollisesta seksistä pidättäytyminen on ollut tähän asti helppoa. Enemmän hiertää se, ettei vaan kiinnosta ketään tai kelpaa kellekään. 

"Tapakristitty". Tarkoitatko tuolla itseäsi ja mitähän se sinulle merkitsee. 

Oletko ajatellut että Jumalalla olisi sinulle aivan oma aktiivinen tehtäväsi ja kutsumuksesi Jumalan suunnitelmana sinun elämäksi. Seurakuntatyössä, evankelionnissa, lähetystyössä joko lähettäjänä tai peräti itse lähtijänä jne. 

"Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös tämä kaikki teille annetaan." 

Jumala on aika paljon muutakin kuin kristillisen kirkon tehtävät, siinäpä teille kristityille vähän mietittävää. Opitte ehkä sitten joskus jos uskallatte laittaa päänne ulos sieltä häkistänne.

Vierailija
249/252 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.

Ei auennut metafyysinen mentaaliakrobatiasi nyt. Pidättäytymisellä viitataan ihan kaikenlaiseen pidättäytymiseen, lihalliseen ja hengelliseen, mukaanlukien syntiset ja irstaat ajatukset.

Vierailija
250/252 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sallin sen itselleni, mutta en vaimolleni, kenen pitää olla koskematon.

Kyllä laki tarvitaan. 

Saisiko tuleva vaimosi harjoittaa esiaviollista seksiä edes itsensä kanssa?

Ei saa. Häppärit ja klitta pitää leikata pois ja pillu ommellun umpeen, kuten tosiuskovat tekevät. 

Helpommalla pääsee kun leikkaa pallit miehiltä :) Tuloksetkin ovat parempia

Vierailija
251/252 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei auennut metafyysinen mentaaliakrobatiasi nyt. Pidättäytymisellä viitataan ihan kaikenlaiseen pidättäytymiseen, lihalliseen ja hengelliseen, mukaanlukien syntiset ja irstaat ajatukset.

Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta

Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.

Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.

Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää.

Ihmisen Poika on sapatin herra.

Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.

Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.

Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.

Henki on elämä vanhurskauden tähden.

"Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee'.

Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.

Lihan teoilla ei ole merkitystä, koska liha on jo tuomittu katoamaan. Vain henki tuomitaan.

Vierailija
252/252 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että monet tämän aihepiirin säännöistä ovat alunperin olleet olemassa siksi, että hallitsematon lisääntyminen ja huono huolenpito "irrallisista" jälkeläisistä on ollut tietysti hyvin ei-toivottu asia. Se on sitä tietysti myös edelleen, ja siitä on syytä pidättäytyä ja ehkäistä tällaiset raskaudet, se kun nykyisin on täysin mahdollista. En kuitenkaan osaa nähdä, että itse seksissä sinänsä olisi mitään absoluuttisen pahaa. Oleellista on se, mihin sielu ja sydän on kiinnittynyt. Mikä tahansa riippuvuus ja liiallinen kiinnittyminen vie ihmistä väärään suuntaan. Sielun tulisi ennen kaikkea keskittyä muihin kuin tämän maailman asioihin. 

Sanoohan Raamattu myös: Henki on altis mutta liha on heikko. Eli on ihan ollut tiedossa ja tunnettu tämä totuus jo ammoisina aikoina.

Siis ihmisen henki on altis tavoittelemaan korkeampia, hengellisiä asioita, mutta kehon halut ja vietit vetävät maallisiin, ruumiilliseen tyydytykseen. 

Raamatussa sanotaan, että lihallisten kiusausten vuoksi jokaisella miehellä olkoon vaimo ja naisella oma mies. Mutta entäs kun sellaisia ei voi ostaa (S)tokmannilta eikä K-Raudasta, eikä sopivaa, halukasta kumppania löydy mistään?! Raamatussa puhutaan henkilöistä, jotka on määrätty elämään yksin, selibaatissa, mutta ne eivvät viittaa lainkaan mahdollisuuteen, ettei nirmaali, terve ihminen pääsisi naimisiin! Yhteiskunta ja ihmiskunta on todella jotenkin rikki.

Raamatun aikoihin tuskin tunnettiin nykyisen kaltaisia rakkausavioliittoja, vaan vamhemmat valitsivat taustaltaan sopivan puolison lapselleen, usein jo ennen kuin olivat naimaiässä. Lapsi sittemn tottui ajattelemaan tiettyä henkilö hänelle varattuna puolisona. Aina nämä naimakaupat eivät toteutuneet, kun jompikumpi vastusti liittoa omista syistään. 

Nykyihminen on Jumalaa lukuunottamatta yksin valintojensa kanssa, eikä Jumala aina tuo kumppania tarjolle niin selkeästi, että sen ymmärtäisi. Oma-aloitteisuutta tarvitaan (kuten Raamatussakin on kuvattu), mutta silti voi puoliso jäädä löytymättä tai sattuu petturi.

Kristinusko on rikki kun lupailee naisia miesten r aiskailtaviksi tuolla tavoin vastoin heidän omaa tahtoaan. Myöskään lapsia ei saa myydä kenenkään r aiskattaviksi. Luulisi että ei tule sulle yllätyksenä - kukaan ei lupaa että sinun puolisosi olisi itseäsi viehättävä tyyppi vaan se voi olla myös se kaikista kamalin nainen jonka voit kuvitella.

Aivan uusi näkemys tämä tämmöinen "kristinusko" jossa naisia lupaillaa miesten rs*ltvaksi. Jos amerikkalaista saarnahapatusta haluaa kuunnella niin You tube on täynnä sitä

"mikä on Jumalan desing ja ajatus avioliitolle" ja "mikä on miehen rooli avioliitossa" ja "mikä on vaimon rooli avioliitossa" jne. 

Paavalin ohjeistus siitä että kullakin olkoon oma puolisonsa ja se ettei miehen ruumis ole hänen omassa vallaassaan eikä vaimon omassa vallassaan ja samaan aikaan on voimassa "alistukaan toinen toisillenne" ja "pitäkää toista parempana kuin itseänne" ja "miehet antakaa itsenne alttiiksi vaimon edestä" ja "miehet, eläkää taidollisesti vaimonne kanssa." Kaikki kuuluvat samaan pakettiin. Ketään ei pakoteta mihinkään eikä seksiin. Mutta samalla herätetään ajatusta ettei sovi pihdata, vaan etsiä vastauksia jos seksi ei huvita tai onnistu.

Seksillä tuskin oli kovin suurta ja näyttävää roolia alussa. Ihmiset sitä ovat suurennelleet. Nykyään ihminen tuntuu olevan kävelevä ja hengittävä seksuaalisuuden ilmentymä, johon ei muuta mahdukkaan kuin jonkin sortin seksuaalisuus joka leimaa ihmiset päästä varpaisiin ja sisuskaluja myöten (= lue rivien välistä sateenkaarihössötys). Pitäisi osata keskittyä siihen muuhun mitä ihminen on ja rakentaa parisuhde siihen. Joku on todennut että on äärimmäisen harvinaista että pariskunta olisi fyysisesti yhteensopimaton. Joten seksin testailu ennen avioliittoa ei ole tarpeellista. Toisen tuntemiseen ja seksitaitojen oppimiseen voi mennä pitempikin aika. Siinäkö sitten koeajetaan useampi vuosi? Ja kolmen vuoden päästä todetaan että v*tks meni?

Ja yhden mummon elämäntarina You tubesta totesi että se ihminen, jonka kanssa menit naimisiin, ei ole se sama ihminen jonka kanssa olet naimisissa vuosikymmenten päästä. Ihminen muuttuu, elämä muovaa ja muokkaa koko ajan. Se elämä sen toisen kanssa johon on sitoutunut, elää jatkuvassa muutoksessa. Tarkoituksena onkin kommunikoida koko ajan, oppia yhdessä koko ajan lisää elämästä. Seksi siinä yhtenä "sektorin suikaleena" kaiken ohessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi