Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopiston ryhmätyöt -- en kestä enää!!

Vierailija
19.04.2026 |

En oikeasti ymmärrä miten te tosissaan opiskelevat jaksatte näitä. Olen yliopistossa ollut kymmenissä ryhmätöissä, ja joka kerta ollut aivan hirveää. Oppilaista suurimman osan kohdalla todella laihaksi jää oma panostus tai kommunikaatio täysin olematon, niin ettei he juurikaan mitenkään reagoi jonkun 'ryhmänjohtajan ' kysymyksiin tai kehotuksiin, oli se sitten minä tai joku muu, ja ainakin 90% oppilaista jättävät vaivaisen työpanoksensa deadlinea edeltävän illan pikkutunneille asti. Humble brag: Itse aloitan usein jo ensimmäisenä iltana!

Olen ollut ainakin kahdessa ryhmätyössä, joissa yli puolet oppilaista ei ole tehneet yhtään mitään, ja nelosen tai viitosen saadakseni olen joutunut tekemään usean ihmisen työt heidän puolesta! Toki ilmoitin kerran opettajalla tällaisesta henkilöstä, ja silloin se ykskaks yllättäen kyllä alkoi pitää yhteyttä ryhmään! Olen reilusti muita vanhempi, ehkä saan syyttää itseäni etten opiskellut siinä iässä missä muutkin...

Kommentit (269)

Vierailija
61/269 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus yliopistosta. Tosiaan tuli noita viestejä palautuspäivää edellisenä iltana klo 22, että laitetaankos tehtävä kasaan :D

Voithan tehdä oman osuutesi ja sanoa ryhmässä, että olet valmis ja mennä nukkumaan.

Et ilmeisesti ole ollut kovinkaan paljon aikuisten sivistyslaitoksessa, jos luulet että kaikki ryhmätyöt vaan onnistuvat tuolla mentaliteetilla.

Eli valvot kiusaamassa muita ryhmächatissa vai teetkö heidänkin osuudet?

Mitä ihmeen ryhmächattiä kuvittelet olevan, kun kirjoitin alkupostauksessa että kommunikaatio on lähes olematon? Mene nukkumaan please. Ap.

Mikset tee ryhmächattia?

E n ymmärrä.

Vierailija
62/269 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"90% oppilaista jättävät vaivaisen työpanoksensa deadlinea edeltävän illan pikkutunneille asti"

Vatunko merkitystä sillä on, milloin sen työnsä tekee, kun sen vain vaadittuun aikaan mennessä tekee. Ennemmin ihmettää sun kaltaiset hoppuhousut, jonka mielestä kaikki pitäisi tehdä heti.

Jep. Ap vain lopettaa sen omien deadlinejen ja omien sääntöjen asettamisen muille ja noudattaa ihan niitä kurssille asetettuja deadlinejä ja kurssin sääntöjä.

Elämäni aikana kohtaamistani ihmistyypeistä yksi ärsyttävimmistä ja samalla sellaisista, joita en ole voinut koskaan ymmärtää, on aina olleet ne ihmiset, jotka alkaa jotain omia sääntöjään tai pykäliään asettamaan, joiden mukaan muidenkin tulisi heidän mielestään toimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/269 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus yliopistosta. Tosiaan tuli noita viestejä palautuspäivää edellisenä iltana klo 22, että laitetaankos tehtävä kasaan :D

Voithan tehdä oman osuutesi ja sanoa ryhmässä, että olet valmis ja mennä nukkumaan.

Et ilmeisesti ole ollut kovinkaan paljon aikuisten sivistyslaitoksessa, jos luulet että kaikki ryhmätyöt vaan onnistuvat tuolla mentaliteetilla.

Jostain syystä miehiltä tämä onnistuu muttei naisilta. Naiset tekevät aina ja ikuisesti muidenkin työt. Uhriutuminen olisi ehkä sopiva sana.

Miehet eivät tee mikäli hyvää syytä ei ole. Laiskuus ei ole hyvä syy, mutta sairastuminen on tai jos joku vaan on hitaampi. 

Taas jonkun homo ryhmätyö fantasia. Hohhoijaa, voitko vaan myöntää mitä oikeasti haluaisit tehdä ryhmäläistesi kanssa?

Onko vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa, että miehiltä onnistuu ryhmätyöt huomattavasti paremmin kuin naisilta? Jokainen tekee oman osansa niin hyvin kuin pystyy. Ellei tee, niin koko homma kusahtaa. Naisista löytyy taas aina se kuuluisa joku muu, joka tekee muidenkin osan.

Ei pidä paikkaansa, kyllä miehissäkin on lusmuja jotka tekee vähemmän kuin muut ja se ajatus siinä on, että aikoo tähdätä johtoasemaan niin ei tarvitse tehdä itse mitään vaan voi liidata ja muut tekee. Mutta ei noin voi toimia vaikka kuinka olisi tavoitteena johtoasema opiskeluvaiheessa. Joo mullakin voi olla johtoasema tavoitteena, mutta koulutusvaiheessa mun kuuluu tehdä oma osuus eikä vaan liidata. 

On lusmuja, mutta sitä ei katsota hyvällä. Mene työelämään ja katso kuinka käy jos miesvaltaisella työpaikalla jättää tekemättä omat hommansa. Muut eivät tee niitä sinun puolestasi ilman pätevää syytä. Tai jos joutuvat tekemään, niin yksi kerta annetaan anteeksi. Ellet muuta tapojasi, niin olet ulkona ryhmästä. Sinut savustetaan pahimmillaan pois työpaikalta. 

Vierailija
64/269 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen ryhmächattiä kuvittelet olevan, kun kirjoitin alkupostauksessa että kommunikaatio on lähes olematon? Mene nukkumaan please. Ap.

Mikset tee ryhmächattia?

Onnistuu AMKissamodemomdeomdke miksi menee moderointiiiiiiiiiin!!!!!1

Vierailija
65/269 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kerran iso 10 op:n ryhmätyöprojekti, jossa jaettiin selkeästi jokaiselle omat osuudet. Niistä pidettiin kiinni. Oikein kurssin ohjaajan kanssa sovittiin mitä kukakin tekee. Se projekti valmistui sitten 2 vuoden päästä, kun parilla tyypillä meni se 2 vuotta tehdä oma osuutensa siihen!

Vierailija
66/269 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse inhosin kans ryhmätöitä. Paljon enemmän hommaa kuin tehdä koko työ yksin. Paitsi että joutuu usein tekemään sen koko työn yksin, niin pitää aina käyttää älyttömästi aikaa johonkin typerään viestintään, jossa yritetään sopia jotain aikatauluja, ja sitten ilmoitetaan viime hetkellä ettei sovikaan ja mitäs nyt sitten. Sitten osa tekee oman osuutensa niin ala-arvoisesti hutaisten, että sitä on pakko korjata. Saattaa olla iahna hatusta vetäistyä väärää tietoa jne. Pahimmaksi ryhmätyökumppaniksi huomasin pienten lasten äidit. Ne ei satavarmasti ikinä tee mitään. Aina löytyy viime hetken syy miksi ei tänäänkään päässyt paikalle eikä taaskaan ehtinyt. Muut saa tehdä koko ryhmätyön puolesta. Töissä käyvät on toinen ryhmä, joka ei ikinä ehdi tekemään mitään. Näille joutuu sitten hankkimaan ilmaiseksi opintopisteet kasaan tekemällä työt niidenkin puolesta. 

Olet mahdollisesti erehtynyt, itse olen samanaikaisesti kokopäivätöissä. (Humble brag.) Ap.

Vierailija
67/269 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse inhosin kans ryhmätöitä. Paljon enemmän hommaa kuin tehdä koko työ yksin. Paitsi että joutuu usein tekemään sen koko työn yksin, niin pitää aina käyttää älyttömästi aikaa johonkin typerään viestintään, jossa yritetään sopia jotain aikatauluja, ja sitten ilmoitetaan viime hetkellä ettei sovikaan ja mitäs nyt sitten. Sitten osa tekee oman osuutensa niin ala-arvoisesti hutaisten, että sitä on pakko korjata. Saattaa olla iahna hatusta vetäistyä väärää tietoa jne. Pahimmaksi ryhmätyökumppaniksi huomasin pienten lasten äidit. Ne ei satavarmasti ikinä tee mitään. Aina löytyy viime hetken syy miksi ei tänäänkään päässyt paikalle eikä taaskaan ehtinyt. Muut saa tehdä koko ryhmätyön puolesta. Töissä käyvät on toinen ryhmä, joka ei ikinä ehdi tekemään mitään. Näille joutuu sitten hankkimaan ilmaiseksi opintopisteet kasaan tekemällä työt niidenkin puolesta. 

Minä olen pienten lasten äiti, enkä todellakaan hutaise Yliopiston ryhmätöitä vaan teen ne mahdollisimman huolellisesti ja olen saanut myös tenteistä monesti hyviä tuloksia ja arvosanoja. Itse olen taas vastaavasti huomannut, että jotkut lapsettomat eivät kestä sitä, että myös pienten lasten äideillä on oikeus opiskella ja, että yritetään vähätellä pienten lasten äitien älykkyyttä ja vähän kuin jättää ulkopuolelle. Mutta joskus on täytynyt olla pois jos lapsi on sairastunut, mutta noista on aina sovittu ja ilmoitettu ja mulla on ollut tapana aloittaa työt hyvissä ajoin just siksi jos lapset sairastuu niin olen oman osuuteni tehnyt. 

Vierailija
68/269 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin piti arvioida opettajalle ryhmäläisten panos työn jättämisen jälkeen (AMK). Tämä juuri lusmujen varalta - ja jos jonkun panos oli arvioitu olemattomaksi, työstä tuli hylsy. Kumma jos tämä käytäntö ei ole yleisessä käytössä kaikkialla.

Tuo voi olla ongelmallista sellaisen asian kuin henkilökemioiden vuoksi. Toinen ei vain tykkää toisesta ja arvioi siksi toisen panoksen olemattomaksi. Jos ryhmässä sattuu olemaan vielä sen toisen henkilön hyvä kaveri tai kavereita, niin helposti voi vaikka koko porukka pelkkien henkilökemioiden vuoksi arvioida yhden panoksen olemattomaksi.

Kuka nyt noin lapsellinen olisi?

Vierailija
69/269 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukkumaan täydessä auringonsäteilyssä?!?!?

Vierailija
70/269 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kerran iso 10 op:n ryhmätyöprojekti, jossa jaettiin selkeästi jokaiselle omat osuudet. Niistä pidettiin kiinni. Oikein kurssin ohjaajan kanssa sovittiin mitä kukakin tekee. Se projekti valmistui sitten 2 vuoden päästä, kun parilla tyypillä meni se 2 vuotta tehdä oma osuutensa siihen!

Niinno sitten jos tekee nopeasti niin joidenkin mielestä oot hutaissut työn ja toiset tekee hitaasti ja viilaa jokaisen pilkun. Periaattessa tavoite on oppia se asia eikä viilata jokaista pilkkua oikeaan paikkaan ellei ole pyrkimässä esim. kirjoittamaan virallisia tekstejä jonnekkin valtion sivuille. 

Vierailija
71/269 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset tee ryhmächattia?

Meillä amkissa tämä onnistuu hyvin vaikka ihmiset eivät muuten ole parhaita teknologian kanssa. jataasmoderointiiiiiiiiiiiiin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!>TOIMI

Vierailija
72/269 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se sitten kesti sen. Ei sillä oikeasti ollut kiire jos ette saaneet näitä kahta lusmua ojennukseen.

Vierailija
73/269 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä miehiltä tämä onnistuu muttei naisilta. Naiset tekevät aina ja ikuisesti muidenkin työt. Uhriutuminen olisi ehkä sopiva sana.

Miehet eivät tee mikäli hyvää syytä ei ole. Laiskuus ei ole hyvä syy, mutta sairastuminen on tai jos joku vaan on hitaampi. 

Taas jonkun homo ryhmätyö fantasia. Hohhoijaa, voitko vaan myöntää mitä oikeasti haluaisit tehdä ryhmäläistesi kanssa?

Onko vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa, että miehiltä onnistuu ryhmätyöt huomattavasti paremmin kuin naisilta? Jokainen tekee oman osansa niin hyvin kuin pystyy. Ellei tee, niin koko homma kusahtaa. Naisista löytyy taas aina se kuuluisa joku muu, joka tekee muidenkin osan.

Ei pidä paikkaansa, kyllä miehissäkin on lusmuja jotka tekee vähemmän kuin muut ja se ajatus siinä on, että aikoo tähdätä johtoasemaan niin ei tarvitse tehdä itse mitään vaan voi liidata ja muut tekee. Mutta ei noin voi toimia vaikka kuinka olisi tavoitteena johtoasema opiskeluvaiheessa. Joo mullakin voi olla johtoasema tavoitteena, mutta koulutusvaiheessa mun kuuluu tehdä oma osuus eikä vaan liidata. 

Miksi kukaan ikinä maksaisi palkkaa siitä, että ei tee mitään vaan pelkästä olemisesta ja tittelistä?

Vierailija
74/269 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on se ettei noista laiskottelijoista voi edes valittaa opettajalle ilman, että oma maine menee. Itse valitin kerran eräästä, joka ei tehnyt mitään, ja sehän suuttui sitten siitä koko loppuelämäksi, ja sabotoi kaikki mun verkostot haukkumalla mua kaikille.

Vierailija
75/269 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset tee ryhmächattia?

E n ymmärrä.

Mitä et ymmärrä?

Vierailija
76/269 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin piti arvioida opettajalle ryhmäläisten panos työn jättämisen jälkeen (AMK). Tämä juuri lusmujen varalta - ja jos jonkun panos oli arvioitu olemattomaksi, työstä tuli hylsy. Kumma jos tämä käytäntö ei ole yleisessä käytössä kaikkialla.

Tuo voi olla ongelmallista sellaisen asian kuin henkilökemioiden vuoksi. Toinen ei vain tykkää toisesta ja arvioi siksi toisen panoksen olemattomaksi. Jos ryhmässä sattuu olemaan vielä sen toisen henkilön hyvä kaveri tai kavereita, niin helposti voi vaikka koko porukka pelkkien henkilökemioiden vuoksi arvioida yhden panoksen olemattomaksi.

No meillä oli yksi ihminen ryhmässä, joka oli paikalla vain yhden kerran ja teki vain yhden pikkiriikkisen osan työhön eikä kyse ollut henkilökemioista vaan siitä, että hän priorisoi muita opintoja jonka myönsikin, että tekee muita töitä. Joten pääsi käytännössä meidän siivellä. Ja mulla ja tällä henkilöllä kyllä toimii ryhmätyöt aina hyvin koska ollaan ahkeria ja tehdään miten ollaan sovittu tehokkaasti. Kumpikaan meistä ei olisi halunnut ko henkilölle puhua asiasta. Itse taas vastaavasti en pääsisi noin helpolla koska Yliopisto odottaa multa enemmän eli joka ikinen tehtävä on pitänyt tehdä hyvin enkä todellakaan olisi päässyt noin läpi yhtään kurssia jossa olen tehnyt vain yhden lauseen jonnekkin. 

Vierailija
77/269 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan jotain AMK-linjaa esimerkiksi, jossa ei olisi niin hitokseen ryhmätöitä ja verkostoitumista?
Helppohan se silloin olisi, jos voisi ystävien kanssa tehdä. Mutta tuntemattomien kanssa osaa olla vaikeaa.

Vierailija
78/269 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, olen tavannut elämäni aikana vaikka kuinka useita yllättävän lapsellisia ihmisiä vaikka kuinka yllättävistä paikoista. Tuo, mitä aiemmin sanoin, ei menisi lähellekkään äärimmäistä näkemääni tapausta.

Vierailija
79/269 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"90% oppilaista jättävät vaivaisen työpanoksensa deadlinea edeltävän illan pikkutunneille asti"

Vatunko merkitystä sillä on, milloin sen työnsä tekee, kun sen vain vaadittuun aikaan mennessä tekee. Ennemmin ihmettää sun kaltaiset hoppuhousut, jonka mielestä kaikki pitäisi tehdä heti.

Jep. Ap vain lopettaa sen omien deadlinejen ja omien sääntöjen asettamisen muille ja noudattaa ihan niitä kurssille asetettuja deadlinejä ja kurssin sääntöjä.

Elämäni aikana kohtaamistani ihmistyypeistä yksi ärsyttävimmistä ja samalla sellaisista, joita en ole voinut koskaan ymmärtää, on aina olleet ne ihmiset, jotka alkaa jotain omia sääntöjään tai pykäliään asettamaan, joiden mukaan muidenkin tulisi heidän mielestään toimia.

No mitenkä kuvittelet että se, joka palauttaa tehtävän, ehtii hoitaa muotoilun tai sovittaa kaikkien eri fonteilla ja tyyleillä tehdyt osat yhteen tiedostoon, jos puolet jättää viime tinkaan? Esimerkiksi diat ja videoeditointitehtävät, joita myös on ollut, ovat tuossa tapauksessa ihan kaoottisen näköisiä ja joka ihmisen osuus ihan kuin täysin eri työstä, ja kaikesta sellaisesta lähtee vertaisarvioinneissa pisteitä.

Vierailija
80/269 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinno sitten jos tekee nopeasti niin joidenkin mielestä oot hutaissut työn ja toiset tekee hitaasti ja viilaa jokaisen pilkun. Periaattessa tavoite on oppia se asia eikä viilata jokaista pilkkua oikeaan paikkaan ellei ole pyrkimässä esim. kirjoittamaan virallisia tekstejä jonnekkin valtion sivuille. 

Ne ei todellakaan olleet viilanneet. Eläneet ihan muuta elämää ja unohtaneet koko projektin. Sitten kun valmistuminen läheni, niin heräsivät, että ai niin tuostakin projektista on pakko saada nyt ne pisteet kasaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän