Yliopiston ryhmätyöt -- en kestä enää!!
En oikeasti ymmärrä miten te tosissaan opiskelevat jaksatte näitä. Olen yliopistossa ollut kymmenissä ryhmätöissä, ja joka kerta ollut aivan hirveää. Oppilaista suurimman osan kohdalla todella laihaksi jää oma panostus tai kommunikaatio täysin olematon, niin ettei he juurikaan mitenkään reagoi jonkun 'ryhmänjohtajan ' kysymyksiin tai kehotuksiin, oli se sitten minä tai joku muu, ja ainakin 90% oppilaista jättävät vaivaisen työpanoksensa deadlinea edeltävän illan pikkutunneille asti. Humble brag: Itse aloitan usein jo ensimmäisenä iltana!
Olen ollut ainakin kahdessa ryhmätyössä, joissa yli puolet oppilaista ei ole tehneet yhtään mitään, ja nelosen tai viitosen saadakseni olen joutunut tekemään usean ihmisen työt heidän puolesta! Toki ilmoitin kerran opettajalla tällaisesta henkilöstä, ja silloin se ykskaks yllättäen kyllä alkoi pitää yhteyttä ryhmään! Olen reilusti muita vanhempi, ehkä saan syyttää itseäni etten opiskellut siinä iässä missä muutkin...
Kommentit (402)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan jotain AMK-linjaa esimerkiksi, jossa ei olisi niin hitokseen ryhmätöitä ja verkostoitumista?
Helppohan se silloin olisi, jos voisi ystävien kanssa tehdä. Mutta tuntemattomien kanssa osaa olla vaikeaa.Tuon takia harjoitellaan.
Mutta kun pointti on just se, että osa porukasta EI HARJOITTELE. Yksin on vähän paha harjoitella ryhmätöitä. Ja jos halutaan vedota harjoitteluun, niin siihenkin pitäisi tulla ohjeet opettajalta, eikä niin, että ohje on pelkkä "tehkää ryhmätyö".
Voisit vaikka koittaa viestiä niille ryhmän jäsenille ja olla tekemättä koko työtä yksin kun muut eivät ilmeisesti tee tarpeeksi nopeasti mielestäsi.
Käytännössä korkeakoulutason ryhmätyöthän on lähinnä vaan sitä, että osoitat että oot samaa mieltä kuin kouluttaja ja, että oot sisäistänyt ja ymmärtänyt aiheen. Olen testannut, että jos laitat vähänkään työhön mitään mikä ei komppaa ja miellytä yleistä mielipidettä niin arvosana laskee, esim. sanot Yliopisto esseessä unpopular opinionin rohkeasti etkä olekkaan samaa mieltä esim. jonkun proffan kanssa niin et varmasti saa hyvää arvosanaa vaan paremman saat komppaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskeletko jossain böndelipastossa tai alalla, jonne on helppo päästä?
Jälkimmäisessä, väittäisin. Stadissa.
Höh. Meillä matikan pedagogisissa kaikki ryhmätyöt sujuivat huippuhyvin. Sama kokemus kaverilla Aallon tutalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus yliopistosta. Tosiaan tuli noita viestejä palautuspäivää edellisenä iltana klo 22, että laitetaankos tehtävä kasaan :D
Voithan tehdä oman osuutesi ja sanoa ryhmässä, että olet valmis ja mennä nukkumaan.
Et ilmeisesti ole ollut kovinkaan paljon aikuisten sivistyslaitoksessa, jos luulet että kaikki ryhmätyöt vaan onnistuvat tuolla mentaliteetilla.
Eli valvot kiusaamassa muita ryhmächatissa vai teetkö heidänkin osuudet?
Mitä ihmeen ryhmächattiä kuvittelet olevan, kun kirjoitin alkupostauksessa että kommunikaatio on lähes olematon? Mene nukkumaan please. Ap.
Mikset tee ryhmächattia?
E n ymmärrä.
Mitä et ymmärrä?
Mitä tarkoittaa kysymys. Mitä tarkoittaa "Mikset tee ryhmächättiä". Eikö esim. Whatsapp-ryhmä sellainen muka ole?
Okei, taidat olla sitten vähän hidaskin.
Ja vanha, kun en ymmärrä nuorisokieltäsi!
Niin, olisi helpompi viestiä mitä aluksi väitit, että teillä ei ole.
Taidat itse olla hidas, koska ajattelet sellaisen Telegram- tai Whasapp-ryhmän olemassaolo on sama asia kuin että osana niitä olevat ihmiset vaivautuvat vastaamaan viesteihin.
Ap kiertelee ja kaartelee ja vääntää sanomisiaan. Olet vain kusipää ja siksi ryhmätyö ei onnistu.
Palautusaikaan mennessähän se tulee olla tehtynä. Viimeisin sitten jättää palautukseen, jos menee puolille öin oman osuuden valmiiksi saaminen. Parityössä kannattaa jo ennen yhdessä tekemistä aloittaessa kertoa omista aikatauluista.
Joskus näissä haasteena on olluy kirjallisen työn muotoilu ja silloin itse olen sanonut, etten keskiyöllä palauttaa ehdi ja milloin ehdin, jos kukaan muu ei sitä vastuuta ota. Aktiivisena kannattaa toimia sopien aikatauluja. Opinnot eivät kuitenkaan kestä ikuisuuksia. Itselläni ihan hyviä kokemuksia suurin osa.
Parhaat arvosanat olen saanut ryhmissä jossa on ihmisiä, joilla ei ole runsaasti mielipiteitä eikä omaa ajattelua. Eli heitä ketkä osaa olla mieliksi ja kirjoittaa akateemisesti linjassa. Totuuden sanomista siellä ei kaivata vaikka olisitkin oikeassa vaan pidetään yllä sellaista yleistä juttua. Esim. näkökulmien pitää mätsätä odotettua eli toisinsanoen et voi olla erimieltäkään mistään. Esim. jos sanotaan, että voin syöminen on haitallista, et voi korkeakoulussa kirjottaa ryhmätyöhön tai esseehen, että voi on terveellistä mielestäni. Vaan menet kansallisten linjausten mukaan eli tosiasiassa ryhmätyöt on siinämielessä helppoja kun ei niissä oikeasti kuulu ns. ajatella omilla avioilla vaan kompata kansallista linjaa. Omasta ajattelusta ja omista mielipiteistä rangaistaan aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom, pointti on paitsi tehdä se annettu tehtävä, niin myös oppia yhteistyöstä. Esim jos ajattelet esimies-/ johtotehtäviä, niin tuossa on mahdollisuus treenata! Miten organisoin työt, miten motivoin, miten asetan yhteisiä tavoitteita, miten seurataan etenemistä, miten annan palautetta.Tai vaikka vaan asiantuntijaksi, niin tuollaista se tulee olemaan työelämässäkin.
Johtajakoulutus on ihan erikseen, eikä niin, että fuksivuonna joku ryhtyy leikkimään esimiestäni.
Ei kukaan leiki esimiestä fuksivuonna ryhmätöissä vaan jonkun on otettava se rooli, joka kokoaa tehtävät ja ikäänkuin organisoi sitä jos muut on vaan hiljaa. Tuollainen on epäkypsä suhtautuminen, ei fuksivuosi ole pelkästään mikään biletysvuosi ja joskus voi olla sinunkin vuorosi olla ryhmässä se, joka sitä johtaa mutta jotenkin tuntuu ettei kaikki halua johtaa. Ryhmätyön johtaminen tarkoittaa lähinnä sen työn organisointia eikä mitään esihenkilön leikkimistä. Jos sinä aloittaisit keskustelun niin ihan samalla tavalla ns. olisit aloitteellinen ja johtava. Mutta silloin kun sinä tekisit sen niin vain silloin olisi ok?
Vastasin just tuossa toiseen kommenttiin, mutta sama sinulle: opettajalta pitäisi tulla ohjeet ryhmätyöhönkin. Pitäisi olla yhteiset ohjeet, eikä niin, että jokaisessa ryhmässä touhutaan omiaan. Mitä minuun tulee, niin en tosiaan halunnut olla johtaja, mutta en myöskään koskaan ollut perässä vedettävä, joka yritti luistaa hommista. Tein osani ajoissa ja kunnolla ihan ilman johtamistakin.
Kirotut nuo whatsapin ryhmätöiden ryhmätkin. Parhaimmillaan sieltä tulee 50 viestiä päivässä, ja joukossa on jotain sekoilua baarissa keskellä yötä tai kuvia jonkun ryhmäläisen lapsesta. Sitten aikoja jotka sovittiin, ja sitten ne ei sovikaan, ja sovittiin uudestaan, mutta nekään ei yhtäkkiä jollekin taas sovi. Ei ihme ettei niitä jaksa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan jotain AMK-linjaa esimerkiksi, jossa ei olisi niin hitokseen ryhmätöitä ja verkostoitumista?
Helppohan se silloin olisi, jos voisi ystävien kanssa tehdä. Mutta tuntemattomien kanssa osaa olla vaikeaa.Tuon takia harjoitellaan.
Mutta kun pointti on just se, että osa porukasta EI HARJOITTELE. Yksin on vähän paha harjoitella ryhmätöitä. Ja jos halutaan vedota harjoitteluun, niin siihenkin pitäisi tulla ohjeet opettajalta, eikä niin, että ohje on pelkkä "tehkää ryhmätyö".
Voisit vaikka koittaa viestiä niille ryhmän jäsenille ja olla tekemättä koko työtä yksin kun muut eivät ilmeisesti tee tarpeeksi nopeasti mielestäsi.
Nyt kyllä vedät ihan hatusta kuvitelmiasi millainen minä olin ryhmätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus yliopistosta. Tosiaan tuli noita viestejä palautuspäivää edellisenä iltana klo 22, että laitetaankos tehtävä kasaan :D
Voithan tehdä oman osuutesi ja sanoa ryhmässä, että olet valmis ja mennä nukkumaan.
Et ilmeisesti ole ollut kovinkaan paljon aikuisten sivistyslaitoksessa, jos luulet että kaikki ryhmätyöt vaan onnistuvat tuolla mentaliteetilla.
Eli valvot kiusaamassa muita ryhmächatissa vai teetkö heidänkin osuudet?
Mitä ihmeen ryhmächattiä kuvittelet olevan, kun kirjoitin alkupostauksessa että kommunikaatio on lähes olematon? Mene nukkumaan please. Ap.
Mikset tee ryhmächattia?
E n ymmärrä.
Mitä et ymmärrä?
Mitä tarkoittaa kysymys. Mitä tarkoittaa "Mikset tee ryhmächättiä". Eikö esim. Whatsapp-ryhmä sellainen muka ole?
Okei, taidat olla sitten vähän hidaskin.
Ja vanha, kun en ymmärrä nuorisokieltäsi!
Niin, olisi helpompi viestiä mitä aluksi väitit, että teillä ei ole.
Taidat itse olla hidas, koska ajattelet sellaisen Telegram- tai Whasapp-ryhmän olemassaolo on sama asia kuin että osana niitä olevat ihmiset vaivautuvat vastaamaan viesteihin.
Aluksi sanoit, että teillä ei ole sitä. Ja se vastaaminenkin riippuu vähän siitä millä tavalla viestit sinne. En minäkään vastaisi jos joku lähettäisi jotain vaatimuksia tai itkupotkuraivareita sinne. Mitä kirjoitit siihen ryhmään?
Nykyään on onneksi sentään noita alustoja, jossa voi jokainen tehdä verkossa samaa työtä silloin kun niille itselleen sopii. Pahimmat työn välttelijät vain keksii siihenkin tekosyitä miksi ne ei ole sinnekään saaneet tehtyä mitään. Paskin selitys oli sellainen kun joku selitti miten ei voinut tehdä mitään, kun ei koskaan päässyt nettiin paikalle silloin kun joku muu oli siellä, vaikka olisi voinut itsenäisesti tehdä siellä milloin itselle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä harjoituksessa onkin kyse oppia tuntemaan ihmismieltä. Osa tekee, osa ei, on eritasoisia ja eri tavalla tekeviä ihmisiä. Ryhmätyön päämäärä ei ole itse työn valmistuminen vaan itse työprosessi. Mietin tällaista ammattikoulupohjalta. Olenko aivan hakoteillä?
Ryhmätyöt opetti itselle kyllä ensisijaisesti sen, että haluan työelämässä työskennellä täysin itsenäisesti, en yhtään kenenkään kanssa. Eli yrittäjäksi aloin.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeletko jossain böndelipastossa tai alalla, jonne on helppo päästä?
Nykypäivänä yliopistoihin hakeutuu ja pääsee iso määrä sellaisia jotka eivät sinne oikeasti kuuluisi. Tämä koskee kaikkia yliopistoja ympäri maan. Yksi iso syy siihen on, että nykyään ketään ei saisi syrjiä (tai "syrjiä").
Ite heittäydyn "Paris Gelleriksi", jos ei ryhmässä muuten muut tee mitään.
Älä tee töitä muiden puolesta ja anna vapaamatkustajien hyötyä sinun tekemästä työstäsi. Jos joku ei tee mitään, niin ilmoita siitä opettajalle. Eihän se ole reilua, että hän saa ryhmätyöstä 4-5 arvosanan sinun tekemäsi työn ansiosta.
Ihme yliopisto, kun siellä nimitetään lehtoria tai proffaa opettajaksi ja opiskelijoita oppilaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä harjoituksessa onkin kyse oppia tuntemaan ihmismieltä. Osa tekee, osa ei, on eritasoisia ja eri tavalla tekeviä ihmisiä. Ryhmätyön päämäärä ei ole itse työn valmistuminen vaan itse työprosessi. Mietin tällaista ammattikoulupohjalta. Olenko aivan hakoteillä?
Joo toki se on prosessi, mutta se on lähinnä prosessi, jossa petyt kun et oikeasti voi käyttää omaa ajattelua vaan menet vain linjausten mukaan ja miellytät. Kuvittelin, että pääsen käyttämään Yliopistossa vihdoin keräämääni kokemusaineistoa yms. niin ei. Kun jos on joku tietty linjaus päätetty niin eipä siinä todellisuudessa kaikkia näkökulmia haluta kuulla vaan pelkästään tiettyä narratiivia tukevaa linjaa. Siinä mielessä olen pettynyt, mutta en onneksi kuitenkaan pääaineeseeni. Mutta työllistymisen vuoksi pitää lukea muutakin kuin omaa pääainettaan. "Kertokaa näkökulmia", mutta vain niitä jotka tukee jo olemassa olevaa käsitystä.
Täysin perusteeton oletuksesi on, vähän niinkuin oletukset sukupuolestani, en missään vaiheessa sanonut, että minä olisin välttämättä tai säännöllisesti se henkilö, joka palauttaa tehtävän.