Yliopiston ryhmätyöt -- en kestä enää!!
En oikeasti ymmärrä miten te tosissaan opiskelevat jaksatte näitä. Olen yliopistossa ollut kymmenissä ryhmätöissä, ja joka kerta ollut aivan hirveää. Oppilaista suurimman osan kohdalla todella laihaksi jää oma panostus tai kommunikaatio täysin olematon, niin ettei he juurikaan mitenkään reagoi jonkun 'ryhmänjohtajan ' kysymyksiin tai kehotuksiin, oli se sitten minä tai joku muu, ja ainakin 90% oppilaista jättävät vaivaisen työpanoksensa deadlinea edeltävän illan pikkutunneille asti. Humble brag: Itse aloitan usein jo ensimmäisenä iltana!
Olen ollut ainakin kahdessa ryhmätyössä, joissa yli puolet oppilaista ei ole tehneet yhtään mitään, ja nelosen tai viitosen saadakseni olen joutunut tekemään usean ihmisen työt heidän puolesta! Toki ilmoitin kerran opettajalla tällaisesta henkilöstä, ja silloin se ykskaks yllättäen kyllä alkoi pitää yhteyttä ryhmään! Olen reilusti muita vanhempi, ehkä saan syyttää itseäni etten opiskellut siinä iässä missä muutkin...
Kommentit (402)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sosiaalisten taitojen keskeisin elementti on kyky huomioida muut. Sluibailijoiden on turha vedota sosiaalisiin taitoihinsa niin kauan kuin tuo puoli ei ole kunnossa.
Kyllä he sen oppivat aikanaan. Samoin kuin perfektionistit oppivat joustamaan. Siinähän näissä ryhmätöissä on kyse. Opitaan tekemään ryhmissä.
Miksi hourailet perfektionisteista, vaikka puhutaan ihan vain siitä, että jokainen tekee oman osansa? Minusta on todella huolestuttavaa, jos ihminen ei ole vielä yliopistoon mennessään oppinut huomioimaan muita. Ryhmätyötaitojahan harjoitellaan koko peruskoulu- ja lukioaika.
Rauhoitu nyt vähän.... Etkö ymmärrä ääripäitä esimerkkinä?
Vierailija kirjoitti:
Yliopisto-opinnoissa keskiarvolla on merkitystä esimerkiksi jatko-opintojen osalta. Jos oma tavoite on päästä tohtorikoulutettavaksi, on v'ttumaista joutua ryhmään, jossa porukkaa kiinnostaa vain bilettäminen ja kursseista riittää rimaa hipoen läpipääseminen "kun ei niitä numeroita kukaan kysy". Tohtorikoulutukseen hakiessa kysytään ja minimivaatimus on numeroissa 3.
Mikset sitten avaa suutasi ja sano, että haluat samantasoiseen ryhmään? Tästäkin puhutaan ihan meillä amkssa.
Nyt ei ole aiheena ääripäät, vaan ryhmätyöhön osallistuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskanjauhajat ovat usein sosiaalisia ja he tuntevat paljon ihmisiä. Ei työnantajaa kiinnosta mitä numeroita koulusta on saatu vaan miten työntekijä tulee toimeen muiden kanssa ja mitä hän oikeasti osaa.
Millä perusteilla sinä väität, että he tulevat paremmin toimeen muiden kanssa? Asiahan on päinvastoin, jos muut kokevat, että heidän kanssaan on sietämätöntä tehdä ryhmätyötä.
Meillä on ilmeisesti eri käsitys sanasta paskanjauhaja. Minä tarkoitan ihmistä joka on ulospäinsuuntautunut ja puhelias. Hän ei puhu aina asiaa, mutta pystyy tarvittaessa siihenkin. Hän puhuu enemmän paskaa kuin kuivaa asiaa. Sellainen joka tulee toimeen lähes kaikkien ihmisten kanssa lähes missä vain.
Eli työantajat mielestäsi tietävät hakupapereiden perusteella ja haluavat juuri sen tyypin, joka ei tehnyt mitään ryhmätöissä, ja oli sietämätön sluibailija? Ja juuri vain hän tulee toimeen lähes kaikkien ihmisten kanssa?
Sinunkaan puolusteluissa ei ole yhtään mitään järkeä.
Nyt tuli sekavaa settiä.
Hakupapereissa näkyy nimi ja työkokemus. Piirit ovat pienet. Jos sinä olet sosiaalinen ja tunnet paljon ihmisiä, niin on todennäköistä, että työnantaja tietää sinut ennestään.
Vahva plussa.
Jos ei tiedä, niin hän todennäköisesti tietää työpaikan/työpaikat missä hän on ollut töissä. Jos joku niistä soittaa kelloja, niin hän soittaa sinne ja kysyy lisätietoa.
Kuinka sinä luulet työntekijöiden hakuprosessin menevän?
Olet itse sekava setti, jos luulet, että ihminen, joka opiskellessaan halusi tehdä ryhmätyöt kunnolla ei voisi tuntea paljon ihmisiä, olla sosiaalinen ja tehdä työnsä hyvin. Kuten joku toinen jo kirjoitti, se sluibailija jää rannalle hakuprosessissa, jos joku rekrytoijista muistaa hänet kouluajoilta.
Ihan turhaan yrität tehdä laiskureista pyhimyksiä, jotka ovat kaikkein halutuinta riistaa työmarkkinoilla.
Ei hyvän tähden. MIkä sinua vaivaa? Sinä käyt aivan ylikierroksilla etkä edes sisäistä lukemaasi. En ole väittänyt missään etteikö sosiaalinen ihminen voisi tehdä töitään hyvin.
Pitäisikö sinun mennä vähäksi aikaa nukkumaan. Sinulla ei kulje enää ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu ole hyvä... Et enää pysy kärryillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopisto-opinnoissa keskiarvolla on merkitystä esimerkiksi jatko-opintojen osalta. Jos oma tavoite on päästä tohtorikoulutettavaksi, on v'ttumaista joutua ryhmään, jossa porukkaa kiinnostaa vain bilettäminen ja kursseista riittää rimaa hipoen läpipääseminen "kun ei niitä numeroita kukaan kysy". Tohtorikoulutukseen hakiessa kysytään ja minimivaatimus on numeroissa 3.
Mikset sitten avaa suutasi ja sano, että haluat samantasoiseen ryhmään? Tästäkin puhutaan ihan meillä amkssa.
No ihan vaikka siksi, että muutamilla kursseilla ryhmät on arvottu eikä niihin ole itse voinut vaikuttaa. Toinen syy on se, etten osaa lukea ihmisten ajatuksia. Jos minulle entuudestaan tuntematon ihminen kertoo, että hän haluaa sitten panostaa työhön kunnolla, mutta tosipaikan tullen kaikki lankeaakin minulle, en voi mitenkään ennakoida sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pysyn. Sinä olet ainut, joka putosi ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulussako ei ole käytäntöä, että ryhmät jaetaan esim. Zoomissa eikä itse voi päättää, mihin ryhmään päätyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pysyn. Sinä olet ainut, joka putosi ajat sitten.
En pudonnut. Sinä keskityt vain ja ainoastaan yhteen sanaan. Minä katson asiaa laajemmalti ja käytän siksi esimerkeissäni laajempia kokonaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulussako ei ole käytäntöä, että ryhmät jaetaan esim. Zoomissa eikä itse voi päättää, mihin ryhmään päätyy?
Mikä sinua estää avaamasta suut asi ja ilmoittamalla että haluat ryhmään joka vastaa sinun tavoi tteitasi?
Samat ihmiset tulevat peesaamaan myös työelämässä jos ei heille laiteta stoppia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom, pointti on paitsi tehdä se annettu tehtävä, niin myös oppia yhteistyöstä. Esim jos ajattelet esimies-/ johtotehtäviä, niin tuossa on mahdollisuus treenata! Miten organisoin työt, miten motivoin, miten asetan yhteisiä tavoitteita, miten seurataan etenemistä, miten annan palautetta.Tai vaikka vaan asiantuntijaksi, niin tuollaista se tulee olemaan työelämässäkin.
No harjoittelen ryhmänjohtamista ja herkkua ei tule olemaan kun osa ihmisistä jättää työt ihan viime tippaan! Eikä voi aloittaa hyvissä ajoin vaikka olisi lempeä ja armollinen, että ei tarvitse saada heti valmiiksi kunhan aloittaa ja tekee vähän jotakin joka päivä niin tätäkö se johtajan rooli tulee olemaan. Että teenkin itse työt ja ryhmän vapaamatkustajat yrittää jyrätä minun yli.
Miksi sinun pitäisi saada määrätä milloin muut tekevät oman osuutensa?
Tuossa edellä vedottiin työelämään. Ilmeisesti mielestäsi sielläkään ei saa vaatia keneltäkään määräaikaa, milloin työ tulee valmiiksi.
Eri. Siellä esimiehillä on oikeus määrätä töihin. Työntekijöillä ei ole samaa oikeutta toisiinsa nähden. Eikä opiskelijoilla ellei sitä ole erikseen määrätty
Pitääkö sinut myös syömisen osalta erikseen määrätä syömään, että osaat syödä? Yleensä aikuiset ihmiset osaavat ottaa vastuuta tekemistään ilman holhoamista.
Kyse on määräysvallasta eikä mistään syömisestä. Työpöydällä odottaa viisi työtä ja tekijöitä on kolme. Se on esimies joka määrää kuka tekee mitäkin eikä mikään huutoäänestys työntekijöiden kesken. Toinen esimerkki. Jos työ ei valmistu ajoissa ja siihen tarvitaan apua, niin ei työntekijä voi määrätä toista työntekijää avustamaan. Se on esimies joka tämän tekee.
Onneksi en ole tuollaisessa työpaikassa. Meillä on töissä vain omatoimisia aikuisia, jotka osaavat jakaa työt keskenään. Ei tarvita holhooja joka asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan vaikka siksi, että muutamilla kursseilla ryhmät on arvottu eikä niihin ole itse voinut vaikuttaa. Toinen syy on se, etten osaa lukea ihmisten ajatuksia. Jos minulle entuudestaan tuntematon ihminen kertoo, että hän haluaa sitten panostaa työhön kunnolla, mutta tosipaikan tullen kaikki lankeaakin minulle, en voi mitenkään ennakoida sitä.
No olette te sitten vaikeita tapauksia. Luulisi yliopisto-opiskelijan pystyvän ratkaista simppelin ongleman. Jos kaikesta tulee sinulle ylitsepääsemätön este niin ei ole helppo eikä kiva elämä edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua estää avaamasta suut asi ja ilmoittamalla että haluat ryhmään joka vastaa sinun tavoi tteitasi?
Ammattikoulussako ei opeteta, mikä on Zoom ja miten sen toteuttama automaatinen ryhmäjako toimii? Ei se automaatio kuuntele, vaikka kuinka sille huutaisin. Se jakaa ryhmän arpomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit sill oin kert oa itsellesi, että edes yritit. Jos vaikenet, n iin se on sitten voi voi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olette te sitten vaikeita tapauksia. Luulisi yliopisto-opiskelijan pystyvän ratkaista simppelin ongleman. Jos kaikesta tulee sinulle ylitsepääsemätön este niin ei ole helppo eikä kiva elämä edessä.
No kerro ihmeessä, miten sinä ratkaiset ongelman, joka ilmenee vasta kun ryhmätyötä aletaan tekemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö pysty jakamaan tehtäviä? Jokainen tekee oman osansa?
Ryhmätöitä on hyvin erilaisia. Kaikki eivät voi alkaa tehdä erikseen diojen grafiikkaa ja muotoilu, jne., sellaisestahan seuraisi täysi kaaos!. Et taida olla oikein kartalla näistä jutuista. Ap.
Miksi ne pitäisi tehdä erikseen? Powerpoint-esityksessä on yhtenevä muotoilu kaikissa dioissa. Tekstit voi hyvin kirjoittaa jokainen erikseen.
Olet ehkä oikeassa, mutta en tiennyt sitä, eivätkä ole tienneet kukaan ryhmieni jäsenistäkään tai osanneet sitä soveltaa.
Miten tuo on mahdollista? Eihän teillä sitten toimi mikään. Ei ole raporttipohjia, ryhmächattia..
Joku, ehkä minä, on aina jälkikäteen editoinut fontit, sivut ja erityisesti "pallot ja timantit" ts.. samoiksi. En osaa vastata kysymykseesi miksei kukaan opiskeluvuosien varrelta kymmenistä ryhmäkavereistani ole älynnyt, että se olisi kätevämpi tehdä etukäteen, tiedän vaan ettei kukaan meistä tätä ole älynnyt. Google slideseja osaan muutoin käyttää aika sujuvasti. Ap.
Kyllähän nyt koululla täytyy olla microsoft paketti eikä jätetä joidenkin google slideien varaan?! Taitaa olla pelkkä provo.
Vai oletat sinä pöllö etten Powerpointia olisi käyttänyt? Mitä vikaa muka on Slideissa, muuta kuin jos (?) ei siinä saa noita juttuja etukäteen määrättyä? Siirryin käyttämään Slidesaja Powerpointin sijaan syystä, että minulla on Docs ja sen ja Slidesin välillä oli vaivattomampaa siirrellä juttuja kuin microsoftia käyttäessä.
Kerroitko edes ryhmälle tai jaoitko sitä, että he voivat muokata🤣
Googlella ei ole läheskään samoja toimintoja kuin microsoftilla
Siinä on 2 vaihtoehtoa, ei 10. 😐
Et edes tiedä mistä puhut🤣
Tämä näyttää nyt olevan sinulle kynnyskysymys, niin että sosiaaliseen puoleen ei nyt niin tarvitse panostaa, kunhan vaan tekninen puoli sujuu.
No ei kyllä vaadi hirveästi klikata auki oikeaa sovellusta ja jakaa sitä ryhmäläisten kanssa. Tämä myös auttaa sitä sosiaalista puolta. Mutta sinähän olitkin se jolla ei suju?
No puhuttiin vaan siitä, ettei haldaa jotain automaattisia toimintoja, ja yhtäkkiä käsityksesi onkin että dokumentin jakotoiminnon käyttö onkin se ongelma. Outlookia ja slidesia kumpaakin ollaan käytetty milloin mihinkin; joskin emme ole teknisesti niin eteviä kuin voisi odottaa, ei kukaan ole koskaan sanonut asiakirjan haltijalle, että nyt tuli väärä ohjelma valittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jopa saanut oman kiinnostuksen mukaan valita mihin projektiryhmään lähtee mukaan tai omilla rahoilla startata ihan oman projektin, joista voitat saa pitää. Lisäksi on mahdollista vaihtaa ryhmää jos hommat ei ns toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulussako ei opeteta, mikä on Zoom ja miten sen toteuttama automaatinen ryhmäjako toimii? Ei se automaatio kuuntele, vaikka kuinka sille huutaisin. Se jakaa ryhmän arpomalla.
Kai siellä on ihmisiä opettamassa? Kerro heille, että zoom ei laittanut sinua ryhmään johon haluat. Sitten he voivat muuttaa nämä käsin. Ei zoom ole mikään jumala jonka määräyksiä ei voi muuttaa.
No ei kyllä vaadi hirveästi klikata auki oikeaa sovellusta ja jakaa sitä ryhmäläisten kanssa. Tämä myös auttaa sitä sosiaalista puolta. Mutta sinähän olitkin se jolla ei suju?