Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yliopiston ryhmätyöt -- en kestä enää!!

Vierailija
19.04.2026 |

En oikeasti ymmärrä miten te tosissaan opiskelevat jaksatte näitä. Olen yliopistossa ollut kymmenissä ryhmätöissä, ja joka kerta ollut aivan hirveää. Oppilaista suurimman osan kohdalla todella laihaksi jää oma panostus tai kommunikaatio täysin olematon, niin ettei he juurikaan mitenkään reagoi jonkun 'ryhmänjohtajan ' kysymyksiin tai kehotuksiin, oli se sitten minä tai joku muu, ja ainakin 90% oppilaista jättävät vaivaisen työpanoksensa deadlinea edeltävän illan pikkutunneille asti. Humble brag: Itse aloitan usein jo ensimmäisenä iltana!

Olen ollut ainakin kahdessa ryhmätyössä, joissa yli puolet oppilaista ei ole tehneet yhtään mitään, ja nelosen tai viitosen saadakseni olen joutunut tekemään usean ihmisen työt heidän puolesta! Toki ilmoitin kerran opettajalla tällaisesta henkilöstä, ja silloin se ykskaks yllättäen kyllä alkoi pitää yhteyttä ryhmään! Olen reilusti muita vanhempi, ehkä saan syyttää itseäni etten opiskellut siinä iässä missä muutkin...

Kommentit (402)

Vierailija
261/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huom, pointti on paitsi tehdä se annettu tehtävä, niin myös oppia yhteistyöstä. Esim jos ajattelet esimies-/ johtotehtäviä, niin tuossa on mahdollisuus treenata! Miten organisoin työt, miten motivoin, miten asetan yhteisiä tavoitteita, miten seurataan etenemistä, miten annan palautetta.Tai vaikka vaan asiantuntijaksi, niin tuollaista se tulee olemaan työelämässäkin.

No harjoittelen ryhmänjohtamista ja herkkua ei tule olemaan kun osa ihmisistä jättää työt ihan viime tippaan! Eikä voi aloittaa hyvissä ajoin vaikka olisi lempeä ja armollinen, että ei tarvitse saada heti valmiiksi kunhan aloittaa ja tekee vähän jotakin joka päivä niin tätäkö se johtajan rooli tulee olemaan. Että teenkin itse työt ja ryhmän vapaamatkustajat yrittää jyrätä minun yli. 

Miksi sinun pitäisi saada määrätä milloin muut tekevät oman osuutensa? 

Tuossa edellä vedottiin työelämään. Ilmeisesti mielestäsi sielläkään ei saa vaatia keneltäkään määräaikaa, milloin työ tulee valmiiksi. 

Eri. Siellä esimiehillä on oikeus määrätä töihin. Työntekijöillä ei ole samaa oikeutta toisiinsa nähden. Eikä opiskelijoilla ellei sitä ole erikseen määrätty

Pitääkö sinut myös syömisen osalta erikseen määrätä syömään, että osaat syödä? Yleensä aikuiset ihmiset osaavat ottaa vastuuta tekemistään ilman holhoamista. 

Vierailija
262/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskanjauhajat ovat usein sosiaalisia ja he tuntevat paljon ihmisiä. Ei työnantajaa kiinnosta mitä numeroita koulusta on saatu vaan miten työntekijä tulee toimeen muiden kanssa ja mitä hän oikeasti osaa. 

Millä perusteilla sinä väität, että he tulevat paremmin toimeen muiden kanssa? Asiahan on päinvastoin, jos muut kokevat, että heidän kanssaan on sietämätöntä tehdä ryhmätyötä. 

Meillä on ilmeisesti eri käsitys sanasta paskanjauhaja. Minä tarkoitan ihmistä joka on ulospäinsuuntautunut ja puhelias. Hän ei puhu aina asiaa, mutta pystyy tarvittaessa siihenkin. Hän puhuu enemmän paskaa kuin kuivaa asiaa. Sellainen joka tulee toimeen lähes kaikkien ihmisten kanssa lähes missä vain.

Eli työantajat mielestäsi tietävät hakupapereiden perusteella ja haluavat juuri sen tyypin, joka ei tehnyt mitään ryhmätöissä, ja oli sietämätön sluibailija? Ja juuri vain hän tulee toimeen lähes kaikkien ihmisten kanssa? 

Sinunkaan puolusteluissa ei ole yhtään mitään järkeä. 

Nyt tuli sekavaa settiä.

Hakupapereissa näkyy nimi ja työkokemus. Piirit ovat pienet. Jos sinä olet sosiaalinen ja tunnet paljon ihmisiä, niin on todennäköistä, että työnantaja tietää sinut ennestään.

Vahva plussa.

Jos ei tiedä, niin hän todennäköisesti tietää työpaikan/työpaikat missä hän on ollut töissä. Jos joku niistä soittaa kelloja, niin hän soittaa sinne ja kysyy lisätietoa.

Kuinka sinä luulet työntekijöiden hakuprosessin menevän?

Jatkan. Lähes jokainen työnantaja ottaa töihin mieluummin tutun kaverin joka osaa hommansa tarpeeksi hyvin kuin tuntemattoman "kympin oppilaan". Toki tähänkin on poikkeuksia jos kympin oppilas osaa jotain erkoistaitoja tai tekee vaikutuksen muuten haastattelussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan. Lähes jokainen työnantaja ottaa töihin mieluummin tutun kaverin joka osaa hommansa tarpeeksi hyvin kuin tuntemattoman "kympin oppilaan". Toki tähänkin on poikkeuksia jos kympin oppilas osaa jotain erkoistaitoja tai tekee vaikutuksen muuten haastattelussa.

Mistä tulee käsitys, että ihmisen pitää olla "kympin oppilas", jotta hän osaa keskittyä ryhmätyöhön ja tehdö oman osuutensa? 

Vierailija
264/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huom, pointti on paitsi tehdä se annettu tehtävä, niin myös oppia yhteistyöstä. Esim jos ajattelet esimies-/ johtotehtäviä, niin tuossa on mahdollisuus treenata! Miten organisoin työt, miten motivoin, miten asetan yhteisiä tavoitteita, miten seurataan etenemistä, miten annan palautetta.Tai vaikka vaan asiantuntijaksi, niin tuollaista se tulee olemaan työelämässäkin.

joo mutta näitä taitoja oppii vähemmälläkin. porukassa aina vapaamatkustajia, ja kyse arvosanoista!

opetan itse, huom. tottakai tämä on luennoitsijalle helpointa. muotiakin vielä.

Kuinka moni työnantaja kyselee numeroiden perään? 

Jotkut ja varsinkin ulkomailla. Huonoilla papereilla valmistuneet karsitaan haastatteluista ulos. Tiedän, ei ole Suomessa perinteisesti tärkeää. Osa nuorista haluaisi kuitenkin 'kansainvälisen' uran. Tällaiset ryhmätyöt vaarantavat todella niitä arvosanoja, jotka ovat käytännössä muualla tärkeitä.

Tuskin he ulkomaille ottavat ketään suoraan koulusta?

Tuskin, tuskin. Itse lähdin suoraan yliopistosta tutkintoani vastaavaan työhön. Heti Ruotsin eteläpuolella niitä papruja muuten katsotaan ja kysellään huonoista arvosanoista. Paras varautua meriselityksin. Ei riitä, että on valmistunut jotenkuten Suomesta.

Harvinaista mutta suurin osa ei tule noin tekemäään.

Ehkä, mutta maailma on pieni. Hyvin monessa maassa arvosanojen oletetaan kertovan paljonkin hakijan motivaatiosta, energiasta ja omistautumisesta. Suomi ei voi eristäytyä tässäkään asiassa. Onhan tänne vähitellen omaksuttu esimerkiksi tuo opintojen suorittaminen määräajassa, ohjelmat. Ulkomailta nimittäin.

Siksi on uskaliasta tehdä paljon ryhmätöitä, joissa mahdollisuus vaikuttaa omaan arvosanaan on rajoitetumpi.

Vierailija
265/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sosiaalisten taitojen keskeisin elementti on kyky huomioida muut. Sluibailijoiden on turha vedota sosiaalisiin taitoihinsa niin kauan kuin tuo puoli ei ole kunnossa. 

Vierailija
266/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo mutta näitä taitoja oppii vähemmälläkin. porukassa aina vapaamatkustajia, ja kyse arvosanoista!

Jotkut ja varsinkin ulkomailla. Huonoilla papereilla valmistuneet karsitaan haastatteluista ulos. Tiedän, ei ole Suomessa perinteisesti tärkeää. Osa nuorista haluaisi kuitenkin 'kansainvälisen' uran. Tällaiset ryhmätyöt vaarantavat todella niitä arvosanoja, jotka ovat käytännössä muualla tärkeitä.

Tuskin, tuskin. Itse lähdin suoraan yliopistosta tutkintoani vastaavaan työhön. Heti Ruotsin eteläpuolella niitä papruja muuten katsotaan ja kysellään huonoista arvosanoista. Paras varautua meriselityksin. Ei riitä, että on valmistunut jotenkuten Suomesta.

Ehkä, mutta maailma on pieni. Hyvin monessa maassa arvosanojen oletetaan kertovan paljonkin hakijan motivaatiosta, energiasta ja omistautumisesta. Suomi ei voi eristäytyä tässäkään asiassa. Onhan tänne vähitellen omaksuttu esimerkiksi tuo opintojen suorittaminen määräajassa, ohjelmat. Ulkomailta nimittäin.

Siksi on uskaliasta tehdä paljon ryhmätöitä, joissa mahdollisuus vaikuttaa omaan arvosanaan on rajoitetumpi.

Tuo on sinun murheesi. Itse elän päivä kerrallaan itseäni varten enkä mietiskele miellyttääkö todistukseni nyt varmasti jotain hypoteettista tulevaisuuden työnantajaa.

Vierailija
267/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No harjoittelen ryhmänjohtamista ja herkkua ei tule olemaan kun osa ihmisistä jättää työt ihan viime tippaan! Eikä voi aloittaa hyvissä ajoin vaikka olisi lempeä ja armollinen, että ei tarvitse saada heti valmiiksi kunhan aloittaa ja tekee vähän jotakin joka päivä niin tätäkö se johtajan rooli tulee olemaan. Että teenkin itse työt ja ryhmän vapaamatkustajat yrittää jyrätä minun yli. 

Tuossa edellä vedottiin työelämään. Ilmeisesti mielestäsi sielläkään ei saa vaatia keneltäkään määräaikaa, milloin työ tulee valmiiksi. 

Eri. Siellä esimiehillä on oikeus määrätä töihin. Työntekijöillä ei ole samaa oikeutta toisiinsa nähden. Eikä opiskelijoilla ellei sitä ole erikseen määrätty

No sepä se, mutta ketjussa on väitetty, kuinka opiskeluryhmässä pitäisi jonkun ottaa vetovastuu, motivoida muita hyvään lopputulokseen jne. Minä juuri olen eri mieltä asiasta (kirjoitin aiemmin, että johtamista varten on ihan omat koulutukset), ja vaikken olisikaan, kukaan opiskelija ei voi pakottaa toista tekemään hyvää jälkeä. Sehän tässä juuri on koko ketjun pointti, että monia riepoo, kun joutuvat sellaiseen ryhmään, jossa muut vain laiskottelevat.

Ja ketjun perusteella laiskottelijat selvästi yrittävät selitellä toimintaansa naurettavilla tavoilla, kuten että mielenterveys menee, jos ei saa puhua pashaa juuri silloin kun ryhmätöitä pitäisi tehdä. 

Vierailija
268/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on sinun murheesi. Itse elän päivä kerrallaan itseäni varten enkä mietiskele miellyttääkö todistukseni nyt varmasti jotain hypoteettista tulevaisuuden työnantajaa.

MInäminä-maailmassa elävät ovat juuri niitä k'sipäitä, joista tässä ketjussa puhutaan. Minäminäminä ja v'tut siitä, jos muut joutuvat tekemään minunkin osuuteni, jos haluavat kurssinsa läpi ajallaan. 

Vierailija
269/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö pysty jakamaan tehtäviä? Jokainen tekee oman osansa?

Ryhmätöitä on hyvin erilaisia. Kaikki eivät voi alkaa tehdä erikseen diojen grafiikkaa ja muotoilu, jne., sellaisestahan seuraisi täysi kaaos!. Et taida olla oikein kartalla näistä jutuista. Ap.

Miksi ne pitäisi tehdä erikseen? Powerpoint-esityksessä on yhtenevä muotoilu kaikissa dioissa. Tekstit voi hyvin kirjoittaa jokainen erikseen. 

Olet ehkä oikeassa, mutta en tiennyt sitä, eivätkä ole tienneet kukaan ryhmieni jäsenistäkään tai osanneet sitä soveltaa.

Miten tuo on mahdollista? Eihän teillä sitten toimi mikään. Ei ole raporttipohjia, ryhmächattia..

Joku, ehkä minä, on aina jälkikäteen editoinut fontit, sivut ja erityisesti "pallot ja timantit" ts.. samoiksi. En osaa vastata kysymykseesi miksei kukaan opiskeluvuosien varrelta kymmenistä ryhmäkavereistani ole älynnyt, että se olisi kätevämpi tehdä etukäteen, tiedän vaan ettei kukaan meistä tätä ole älynnyt. Google slideseja osaan muutoin käyttää aika sujuvasti. Ap.

Kyllähän nyt koululla täytyy olla microsoft paketti eikä jätetä joidenkin google slideien varaan?! Taitaa olla pelkkä provo.

Vai oletat sinä pöllö etten Powerpointia olisi käyttänyt? Mitä vikaa muka on Slideissa, muuta kuin jos (?) ei siinä saa noita juttuja etukäteen määrättyä? Siirryin käyttämään Slidesaja Powerpointin sijaan syystä, että minulla on Docs ja sen ja Slidesin välillä oli vaivattomampaa siirrellä juttuja kuin microsoftia käyttäessä.

Kerroitko edes ryhmälle tai jaoitko sitä, että he voivat muokata🤣

Googlella ei ole läheskään samoja toimintoja kuin microsoftilla

Siinä on 2 vaihtoehtoa, ei 10. 😐

Et edes tiedä mistä puhut🤣

Tämä näyttää nyt olevan sinulle kynnyskysymys, niin että sosiaaliseen puoleen ei nyt niin tarvitse panostaa, kunhan vaan tekninen puoli sujuu.

Vierailija
270/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto-opinnoissa keskiarvolla on merkitystä esimerkiksi jatko-opintojen osalta. Jos oma tavoite on päästä tohtorikoulutettavaksi, on v'ttumaista joutua ryhmään, jossa porukkaa kiinnostaa vain bilettäminen ja kursseista riittää rimaa hipoen läpipääseminen "kun ei niitä numeroita kukaan kysy". Tohtorikoulutukseen hakiessa kysytään ja minimivaatimus on numeroissa 3. 

Vierailija
271/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tulee käsitys, että ihmisen pitää olla "kympin oppilas", jotta hän osaa keskittyä ryhmätyöhön ja tehdö oman osuutensa? 

En ole niin väittänytkään. Keskusteluun on tullut monta eri haaraa ja ne ovat sekoittuneet keskenään.

Vierailija
272/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskanjauhajat ovat usein sosiaalisia ja he tuntevat paljon ihmisiä. Ei työnantajaa kiinnosta mitä numeroita koulusta on saatu vaan miten työntekijä tulee toimeen muiden kanssa ja mitä hän oikeasti osaa. 

Millä perusteilla sinä väität, että he tulevat paremmin toimeen muiden kanssa? Asiahan on päinvastoin, jos muut kokevat, että heidän kanssaan on sietämätöntä tehdä ryhmätyötä. 

Meillä on ilmeisesti eri käsitys sanasta paskanjauhaja. Minä tarkoitan ihmistä joka on ulospäinsuuntautunut ja puhelias. Hän ei puhu aina asiaa, mutta pystyy tarvittaessa siihenkin. Hän puhuu enemmän paskaa kuin kuivaa asiaa. Sellainen joka tulee toimeen lähes kaikkien ihmisten kanssa lähes missä vain.

Eli työantajat mielestäsi tietävät hakupapereiden perusteella ja haluavat juuri sen tyypin, joka ei tehnyt mitään ryhmätöissä, ja oli sietämätön sluibailija? Ja juuri vain hän tulee toimeen lähes kaikkien ihmisten kanssa? 

Sinunkaan puolusteluissa ei ole yhtään mitään järkeä. 

Nyt tuli sekavaa settiä.

Hakupapereissa näkyy nimi ja työkokemus. Piirit ovat pienet. Jos sinä olet sosiaalinen ja tunnet paljon ihmisiä, niin on todennäköistä, että työnantaja tietää sinut ennestään.

Vahva plussa.

Jos ei tiedä, niin hän todennäköisesti tietää työpaikan/työpaikat missä hän on ollut töissä. Jos joku niistä soittaa kelloja, niin hän soittaa sinne ja kysyy lisätietoa.

Kuinka sinä luulet työntekijöiden hakuprosessin menevän?

Olet itse sekava setti, jos luulet, että ihminen, joka opiskellessaan halusi tehdä ryhmätyöt kunnolla ei voisi tuntea paljon ihmisiä, olla sosiaalinen ja tehdä työnsä hyvin. Kuten joku toinen jo kirjoitti, se sluibailija jää rannalle hakuprosessissa, jos joku rekrytoijista muistaa hänet kouluajoilta. 

Ihan turhaan yrität tehdä laiskureista pyhimyksiä, jotka ovat kaikkein halutuinta riistaa työmarkkinoilla. 

Vierailija
273/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto-opinnoissa keskiarvolla on merkitystä esimerkiksi jatko-opintojen osalta. Jos oma tavoite on päästä tohtorikoulutettavaksi, on v'ttumaista joutua ryhmään, jossa porukkaa kiinnostaa vain bilettäminen ja kursseista riittää rimaa hipoen läpipääseminen "kun ei niitä numeroita kukaan kysy". Tohtorikoulutukseen hakiessa kysytään ja minimivaatimus on numeroissa 3. 

Silloin sinun tulee valita sellainen ryhmä joka vastaa tavoitteitasi.

Vierailija
274/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole onneksi enää murheeni, koska työllistyn hyvin. Jää sinä Suomeen tekemään niitä nöyryyttäviä itsesi esittelyvideoita. Minun ei tarvitse, kun todistuksetkin puhuvat puolestaan.

Vierailija
275/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi sosiaalisten taitojen keskeisin elementti on kyky huomioida muut. Sluibailijoiden on turha vedota sosiaalisiin taitoihinsa niin kauan kuin tuo puoli ei ole kunnossa. 

Kyllä he sen oppivat aikanaan. Samoin kuin perfektionistit oppivat joustamaan. Siinähän näissä ryhmätöissä on kyse. Opitaan tekemään ryhmissä.

Vierailija
276/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osassa kouluista on valintakoekurssi, johon kuuluu myös ryhmätehtävä. Mielestäni on törkeää, että toiselta voi jäädä opiskelupaikka saamatta, jos muut ryhmässä eivät  ole tehtäviensä tasalla. Tai sitten sen pätevimmän pitää tehdä koko työ itse ja ne osaamattomat pääsevät opiskelemaan tekemättä mitään. 

Vierailija
277/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä he sen oppivat aikanaan. Samoin kuin perfektionistit oppivat joustamaan. Siinähän näissä ryhmätöissä on kyse. Opitaan tekemään ryhmissä.

Kuinka kauan tarvitset aikaa toisten huomioimisen oppimiseen? Normaali lapsi oppii sen taidon jo ennen kouluikää. 

Vierailija
278/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hourailet perfektionisteista, vaikka puhutaan ihan vain siitä, että jokainen tekee oman osansa? Minusta on todella huolestuttavaa, jos ihminen ei ole vielä yliopistoon mennessään oppinut huomioimaan muita. Ryhmätyötaitojahan harjoitellaan koko peruskoulu- ja lukioaika. 

Vierailija
279/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Preussilainen kasvatus olisi toisaalta kyllä uudelleen tervetullutta. Ap.

Vierailija
280/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö sinut myös syömisen osalta erikseen määrätä syömään, että osaat syödä? Yleensä aikuiset ihmiset osaavat ottaa vastuuta tekemistään ilman holhoamista. 

Kyse on määräysvallasta eikä mistään syömisestä. Työpöydällä odottaa viisi työtä ja tekijöitä on kolme. Se on esimies joka määrää kuka tekee mitäkin eikä mikään huutoäänestys työntekijöiden kesken. Toinen esimerkki. Jos työ ei valmistu ajoissa ja siihen tarvitaan apua, niin ei työntekijä voi määrätä toista työntekijää avustamaan. Se on esimies joka tämän tekee.