23-vuotias Veeti saa edunvalvojaltaan 15 € käyttörahaa viikossa
15 euroa viikossa. Se on raha, jonka helsinkiläinen Veeti Knuutinen, 23, saa käyttövaratililleen viikoittain.
- Se tuntuu ahdistavalta, surulliselta ja epätasa-arvoiselta. Haluaisin elää ja tehdä asioita elämässä, kuten harrastaa musiikkia ja saada kuntosalilla personal trainerin. Kehoni tarvitsisi enemmän liikuntaa.
Kommentit (1018)
Vierailija kirjoitti:
Veeti itkee nyt ettei ole ketään ja on niin yksin. Mutta jos hänelle annettaisiin se 1500 € kokonaan niin omaisia, kavereita ja kamuja löytyisi pilvin* pimein ja rahat menisivät kankkulan kaivoon. Olisiko tilanne silloin parempi / huonompi ?
Artikkelin mukaan hän oli jo ollut jossain itsenäisyyskokeilussa. Hän näkee muita nuoria ja vertailee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne virallisen edunvalvojan palkat on. Jos parilta sadalta pihistää pääseekö verokalenteriin? Tiedä sitten tuota jääkö pienipalkkaiselta asunnon ja ruoan lisäksi tuota enempää.
Nehän ovat viranomaisia, ei heidän palkkansa muodostu valvottavan tuloista vaan maksetaan kuukausipalkkoina.
Aina näitä Veetejä on itkemässä perheidensä perään. Miksei Veetien vanhemmat välitä lapsistaan ?
Lueskelin muutaman sivun vastauksia:
Ketjussa useita tuplaväliviestejä.
Olisikohan nuo trullin kynästä?
Epäilen 80 prossaa viesteistä
saman vakiokirjoittajan tekeleiksi.
.
Niin tai näin; taattua Vaavi-laatua +
yhtäkään tuplaväliä ei minulta. 😄 x
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuollainen järjestely?
Mitä liikuntaan tulee, niin itse voi tehdä paljon ja ihan ilmaisesti.
juoksukengät 2x vuodessa. yhdet maksaa 180 e mm. muut tekniset vaatteet- tekninen alusasut .paitoja talveen sekä kesään, juoksuhousut-takit, lippiskin tekninen, käsineitä useammat -huom tekniset. vaatteiden pitää hengittää ja olla funktionaalisia- eli ei nyt halpaa hommaa.
Harva asia maailmassa on niin yliarvostettu kuin joku "tekninen vaate". Haisevat ja liimautuvat ihoon. Ja oikein kahdet kengät vuodessa? Kummasti itse olen pystynyt juoksemaan viimeiset viisi vuotta ihan samoilla lenkkareilla. Ilman teknisiä käsineitä ja lippistä 😂
"Käytännössä edunvalvoja hoitaa Knuutisen ylläpitotiliä. Edunvalvoja maksaa pakolliset menot, kuten asumisen, veden, sähkön ja koulumatkat.
Knuutinen syö valmista ruokaa asumisyksikössä. Hän haluaisi myös laittaa ruokaa itse, mutta rahatilanne estää sen".
Yhteiskunta siis maksaa koko Veetin elämän, mutta silti veronmaksajien pitäisi vielä kustantaa diskorahaa määrättömästi.
Vierailija kirjoitti:
"Käytännössä edunvalvoja hoitaa Knuutisen ylläpitotiliä. Edunvalvoja maksaa pakolliset menot, kuten asumisen, veden, sähkön ja koulumatkat.
Knuutinen syö valmista ruokaa asumisyksikössä. Hän haluaisi myös laittaa ruokaa itse, mutta rahatilanne estää sen".
Yhteiskunta siis maksaa koko Veetin elämän, mutta silti veronmaksajien pitäisi vielä kustantaa diskorahaa määrättömästi.
Näin mäkin tämän käsitån kun jutun luin, hän haluais mm oman personal trainerin, ajattelukyky tietysti heikko kun on lievästi kehitysvmmainen mut silti.
Vierailija kirjoitti:
Aina näitä Veetejä on itkemässä perheidensä perään. Miksei Veetien vanhemmat välitä lapsistaan ?
Oi voi, jos olisit lukenut jutun, niin tietäisit ettei perhettä ole.
Vanhemmat kuolleet ?!
Se mitä kaipasin jutusta, paljonko edunvalvoja ottaa palkkiota ” edunvalvonnasta ” ?
Olen myös lapseni edunvalvoja, ja vuositarkstuksessa kysytään paljonko otan korvausta ——- En tietystikkään ota rahaa lapseni rahoista.
Siihen kohtaan viiva. En tarvitse korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan kyse on Veetin omista rahoista, joita hän ei saa edunvalvojalta enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin mäkin tämän käsitån kun jutun luin, hän haluais mm oman personal trainerin, ajattelukyky tietysti heikko kun on lievästi kehitysvmmainen mut silti.
Luepas uudestaan, jos olet noin väärin käsittänyt.
Kyllä täällä muutkin on yksinäisiä kuin Veeti, kaikenikäisissä ongelma on vaan siinä että mitä pitempään on yksin sitä estyneemmäksi tulee, itsellä ihmispelkoa mm enkä luota ihmisiin, vaaditaan muutakin ystävyyteen kuin se että on yksin, pahimmassa tapauksissa toisesta tulee ns riippakivi joka vaatii jatkuvasti huomiota ja läsnäoloa.Vahvuus mitataan siinä kuinka kestää yksinoloa, harva pystyy siihen ilman romahdusta, saa onnitella itseään jos pystyy olemaan yksin ilman ihmisseuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan kyse on Veetin omista rahoista, joita hän ei saa edunvalvojalta enempää.
Paljon sillä oli niitä palkkatuloja siis?
Minä haluan eläämääni personal rainerin jotta voin lainata sille rahaa!
Lupas maksaa takasin ens kuussa kun se saa rahaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepas uudestaan, jos olet noin väärin käsittänyt.
15 euroa viikossa. Se on raha, jonka helsinkiläinen Veeti Knuutinen, 23, saa käyttövaratililleen viikoittain.
– Se tuntuu ahdistavalta, surulliselta ja epätasa-arvoiselta. Haluaisin elää ja tehdä asioita elämässä, kuten harrastaa musiikkia ja saada kuntosalilla personal trainerin. Kehoni tarvitsisi enemmän liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kun toi keha todettu niin ei oo enää huvittanukkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä omat rahat oivat peräisin mistä? Perintöä? Pitäisikö kehitysvammaisen antaa käyttää kaikki omat rahansa niin kui nhaluaa, vai onko hyvä idea, että edunvalvoja kontrolloi kulutusta?
Vierailija kirjoitti:
Voi kun oliski nuin paljon käyttöraha viikoksi mutta työttömällä ei vaan ole.
Kelpaisi minullekin sama summa. Nyt saan yli 500 e työmarkkinatukea ja asumistukea yli 200 e. Vuokra 550 e + vesi, maksettava liittymä, sähkö ja nettiyhteys. Sjögrenin syndrooman hoitoon ei tahdo oikein rahat riittää, sillä ruokaakin on ostettava ja sekään ei saa koostua viljoista ja muista hiilihydraateista refluksin takia, joiden takia suu vain kuivuu ja syöminen vaikeutuu, vaan tuoreita kasviksia, kalaa, kanaa, kananmunia ja luonnollisia rasvoja.
Vaihtelevien myyntitulojen (nettikirppikset) takia en ole aina oikeutettu perustoimeentulotukeen. Ihan rehellisesti sanottuna se maailman vanhin ammatti on välillä houkutellut...
Töihinkään en niin vaan pääse, vaikka olen käynyt haastatteluissa mutta pitäisi saada nyt ehostettua itseensä näyttääkseen huolitellulta. Ei minun kädet taitu leikkaamaan hiuksia ja värjäämään niitä kasviväreillä, kun pitäisi pystyä saamaan koko väri päähän latvoja myöten. Kemikaaleja en voi tunkea ihooni allergioiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi voi, jos olisit lukenut jutun, niin tietäisit ettei perhettä ole.
Vanhemmat kuolleet ?!
Se mitä kaipasin jutusta, paljonko edunvalvoja ottaa palkkiota ” edunvalvonnasta ” ?
Olen myös lapseni edunvalvoja, ja vuositarkstuksessa kysytään paljonko otan korvausta ——- En tietystikkään ota rahaa lapseni rahoista.
Siihen kohtaan viiva. En tarvitse korvausta.
Edunvalvonnan palkkio on kerrottu tässä ketjussa jo pariin kertaan. Se on Veetin tuloilla ja olemattomalla omaisuudella 520 euroa vuodessa. Palkkio ei tosin mene edunvalvojalle, vaan valtiolle. Yleisellä edunvalvojalla on kuukausipalkka.
Lisäksi DVV laskutta vuositilin tarkastuksesta 56 euroa kerran vuodessa.
Kyseisen YLE-jutun nuori Veeti oli fiksumpi kuin tällä alustalla riehuvat veetit. Hänhän jopa vei omat roskapussinsa roskakatokseen. Hänellä kuulosti olevan terveet arvot ja terve psyyke. Hänelle soisikin enemmän valtaa omaan talouteensa, mutta nämä alustalla 24/7 misogyniaa ja rasismia riehuvat veetit ovat vakavia, itsensä ja muut vaarantavia mielenterveystapauksia, jotka kuuluvat suljettuun laitokseen.
Mitä ne virallisen edunvalvojan palkat on. Jos parilta sadalta pihistää pääseekö verokalenteriin? Tiedä sitten tuota jääkö pienipalkkaiselta asunnon ja ruoan lisäksi tuota enempää.