Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

23-vuotias Veeti saa edunvalvojaltaan 15 € käyttörahaa viikossa

Vierailija
19.04.2026 |

15 euroa viikossa. Se on raha, jonka helsinkiläinen Veeti Knuutinen, 23, saa käyttövaratililleen viikoittain.

- Se tuntuu ahdistavalta, surulliselta ja epätasa-arvoiselta. Haluaisin elää ja tehdä asioita elämässä, kuten harrastaa musiikkia ja saada kuntosalilla personal trainerin. Kehoni tarvitsisi enemmän liikuntaa.

https://yle.fi/a/74-20219730

Kommentit (1028)

Vierailija
1021/1028 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

edunvalvonta hyväksikäyttöä. Ei esim huolehdita, että pääsee ulkomaille työhaastatteluun ja myydään S-pankista ostettut sijoitukset, vaikka tilillä on rahaa kuluihin. Eihän sijoitusta kannata myydä heti ku niissä on myyntimaksuja.

Mistä syystä sellaisella ihmisellä olisi edunvalvonta, joka olisi työkykyinen ja olisi menossa työhaastatteluun yhtään mihinkään? Silloin käytössä on yleensä välitystili. 

Omaisuuden myyntiin tarvitaan DVV:n lupa, jos kyse ei ole jostakin pienestä, jonka tulo tarvitaan elämiseen, kun muuten ei saa edes toimeentulotukea.

Vierailija
1022/1028 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut edunvalvonta 7 vuotta. Psykiatrisessa airaalassa lääkäri pakotti sen ja hänellä oli valta päättää tosta asiasta. Saan viikossa 120e käyttörahaa.

Oikeastaan edunvalvoja maksaa vain vuokran kuukausittain sekä sähkölaskun.

Ja tietenkin vuoden lopussa ottaa 400e palkkion työstään.

Vaadi sinäkin edunvalvonnan lopettamista, koska sille ei ole tarvetta ja sen sijaan välitystiliä. Tulisi halvemmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1028 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että hän ei ymmärrä että laskut täytyy maksaa, vaikka rahaa olisi vain vähän.

Hän saa takuueläkettä ja elää tukien varassa. Ei silloin ole varaa käydä kuntosalilla ja ostella kalliita laitteita. Tarkkana saa olla että saa pakolliset menot maksettua.

"Minulle on sanottu, että ei ole enempää rahaa annettavana. Talous on tiukka. Sitä ihmettelen, miksi en saa koko vuoden rahaa käyttööni kortille. Silti heillä on rahaa maksaa laskuja. Ihmettelen edunvalvojan toimintaa."

Vierailija
1024/1028 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että personal raineri vielä XDD

kun on tuollaisilla avuilla varustettu niin edunvalvonta lienee ihan paikallaan

Vierailija
1025/1028 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että hän ei ymmärrä että laskut täytyy maksaa, vaikka rahaa olisi vain vähän.

Hän saa takuueläkettä ja elää tukien varassa. Ei silloin ole varaa käydä kuntosalilla ja ostella kalliita laitteita. Tarkkana saa olla että saa pakolliset menot maksettua.

"Minulle on sanottu, että ei ole enempää rahaa annettavana. Talous on tiukka. Sitä ihmettelen, miksi en saa koko vuoden rahaa käyttööni kortille. Silti heillä on rahaa maksaa laskuja. Ihmettelen edunvalvojan toimintaa."

Pelkästään tuo lainattu kohta alleviivaa sen, että edunvalvonta todellakin on tarpeen.

Vierailija
1026/1028 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi imo on aika kinkkinen juttu. Ajatuksella tasolla hyvä mutta ei käytännössä. Se vastaa laillistettua heitteillejättöä. Onhan toki lapsellakin joissain asioissa itsemääräämisoikeus niin miksei lapsen tasoisella aikuisellakin. Mutta mitä se itsemääräämisoikeus silloin tekee kun kyse on oheissairauden hoidosta ja omasta turvallisuudesta. Oon nähnyt siskoni kautta,jolla on lievä keva, kuinka heidän kaverit ottavat kuvia asunnoistaan niin, että osoitekyltti näkyy ja kuka tahansa voisi tulla pihalle. Heille kun koittaa kertoa netin käytöstä ja siitä mitä ei pidä tuoda julki, he voivat uskoa ja luvata etteivät niin tee mutta sitten se ohje unohtuu nopeasti. 

Siskoni osaa joitain asioita itse hoitaa ja tietysti hänellä saa olla niissä sananvaltaa. Hän hoitaa menemisensä ja tulemisensa itse ja ilmoittaa niistä ja soittaa jos on myöhässä, osaa liikkua kaupungilla itse, siivoaminen sujuu kivasti ja joissain asioissa hän yllättää teinin tasoisesti, joissain taas on 9-12 vuotiaan tasolla ja joissain taas pienemmän lapsen tasolla. Mutta kun mennään diabeteksen  hoitoon,mitä se imo siinä silloin tekee. Siskolle on kyllä kärsivällisesti kerrottu terveellisen ruokavalion tärkeydestä ja siitä ettei joka ateriana voi olla sokeripitoisia elintarvikkeita, koska muuten lihoo ja hampaatkin ei tykkää. Tässä diebetesasiassa muiden oltava napakampia ja säädeltävä jatkuvaa sokerin ja tyhjän hiilarin kulutusta. 

Vierailija
1027/1028 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se maksaa, että joka päivä tuodaan nenän eten valmiina viisi ateriaa. Ja ennen Veetin viikkorahaa tuloista on maksettu kaikki muut kulut, joilla Veetin elanto, terveys ja arki turvataan. Sanoisin, että aika hyvä diili.

Vierailija
1028/1028 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se maksaa, että joka päivä tuodaan nenän eten valmiina viisi ateriaa. Ja ennen Veetin viikkorahaa tuloista on maksettu kaikki muut kulut, joilla Veetin elanto, terveys ja arki turvataan. Sanoisin, että aika hyvä diili.

Tätä Veeti ei selvästi tajua. Hän saa kotinsa lisäksi ruokapalvelut aamusta iltaan. 

Tämä on niin tyypillistä kiukuttelua lievästi keva-ihmisillä. Kiukutellaan yyhh, miks mua holhotaan ja rajoitetaan, mutta kun annat kevan päättää ja hassata rahat ja liikkua ties missä nistiporukoissa hyväksikäytettävänä, seuraavaksi itketään miksi kukaan ei tue kun en pärjää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan