Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

23-vuotias Veeti saa edunvalvojaltaan 15 € käyttörahaa viikossa

Vierailija
19.04.2026 |

15 euroa viikossa. Se on raha, jonka helsinkiläinen Veeti Knuutinen, 23, saa käyttövaratililleen viikoittain.

- Se tuntuu ahdistavalta, surulliselta ja epätasa-arvoiselta. Haluaisin elää ja tehdä asioita elämässä, kuten harrastaa musiikkia ja saada kuntosalilla personal trainerin. Kehoni tarvitsisi enemmän liikuntaa.

https://yle.fi/a/74-20219730

Kommentit (506)

Vierailija
461/506 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"- Minulle on sanottu, että ei ole enempää rahaa annettavana. Talous on tiukka. Sitä ihmettelen, miksi en saa koko vuoden rahaa käyttööni kortille. Silti heillä on rahaa maksaa laskuja. Ihmettelen edunvalvojan toimintaa."

Tahtoisiko Veeti siis, että hän saisi niin paljon rahaa käyttöönsä, ettei hänen edunvalvojansa pystyisi enää maksamaan hänen laskujaan? Eikä ymmärrä, miksei sellainen käy päinsä? 

Ehkä hän tarkoitti että voisiko saada 15e kertaa 12 eli sen koko vuoden käyttörahansa kerralla käteen?

Mikseipä tuollaista voisi toteuttaa? Saisi kerrankin kokea että miltä tuntuu kun on 180 euroa käytettävissä? Olisi ihan opettavaistakin hänelle. 

Vuosi = 52 viikkoa.

Vierailija
462/506 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka pilkkaatte tätä ihmistä esim. personal trainer-toiveesta, olette hirviöitä ja sietäisitte kadota maailmasta. Tuossa videolla Veeti kertoo miten yksinäinen on ja miten hänellä ei ole ketään ympärillään, ei perhettä, ei ystäviä. Lastensuojeluhistoria alkanut jo 5-vuotiaasta. Onko ihme jos toivoo edes jotain lajitoveria siihen. "Ottaisi Veeti itseääbn niskasta kiinni." Olette todella julmia ja kauheita. 

Näetkö kenties pilkkaa sielläkin missä sitä ei ole? Onhan se aika kohtuuton toive, että tukien varassa elävä ihminen saisi kuntosalikortin ja kaiken muun lisäksi ikioman personal trainerinkin. Vertin kohdalla on tietydti selvää, että kehitysvamma voi vaikeuttaa tällaisten asioiden ymmärtämistä, mutta silti.

mutta jos hänellä ei ole noihin varaa, niin ei  edunvalvoja voi antaa niihin varoja mistään. edunvalvoja on kuitenkin vuosittain toimittanut dvv:lle asiakirjat menoista ja tuloista ja selvitykset mihin rahat on menneet ja dvv ne hyväksynyt, niin luultavimmin kaikki on ok. jos veeti epäilee muuta, niin varmaan jku omainen (pakkohan hällä sellaisia on olla ) voisi ottaa koppia ja pyytää asiakijrat nähtäväkseen (Veetin luvalla se onnistuu) ja tarkistaa. 

Kuinka vaikea on ymmärtää, että on ihan työikäisiä ihmisiä, ehkä joku lapsikin, jolla ei ole YHTÄKÄÄN lähiomaista. 

Olen itse noin kurkkuani myöten täynnä, kun montahan kertaa vuodessa pitää selittää tuota milloin minkäkin tahon kyselijälle. 

kuinka vaikea ymmärtää, että omainen voi ola vaikka serkku tai pikkuserkku 

ei hän sukunsa ainoa jäsen voi olla ja minä ainakin auttaisin jotain kaukaisempaakin sukulaista, jos hän olisi tuollaisessa tilantessa, vaikken olisi koko sukulaista koskaan nähnyt. Ihan inhimillisitäkin syistä. 

Miten mun kaukainen suku ei ymmärrä astua tiiviisti elämääni tukemaan? Kerro se heille, että heillä on sellainen velvollisuus. Minä en sitä asiaa voi muuttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/506 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

epäinhimillistä, koska hän ei ole itse valinnut vammaisuuttaan. Onhan tämä nyt ihan naurettavaa, että ihmisellä on "HYVINVOINTIVALTIOSSA" 15 euroa viikossa käyttörahaa, vaikka hänellä ei vamman tai sairauden vuoksi ole välttämättä mitään mahdollisuutta parantaa taloudellista tilannettaan.

Minä en ole valinnut työttömyyttäni. Miksen saa yhtä paljon rahaa kuin jos kävisin koulutustani vastaavissa töissä, miinustettuna töissä käymisestä aiheutuvilla kuluilla? Miksi minua rangaistaan aikanaan myös pienemmällä eläkkeellä, vaikka menisin töihin heti jos pääsisin? 

jos oot terve, niin sä voit löytää työn, kun tarpeeksi etsit. Ihan turha verrata itseäsi vamman omaavaan. Jos muutat mihin tahansa suomessa työn perässä, niin hommia varmaan löytyy. 

Veeti opiskelee muusikoksi, vaikka hänen oppivelvollisuutensa on päättynyt jo vuosia sitten. Ehkä hänkin löytää vielä joskus töitä, joiden avulla hän voi parantaa elintasoaan?

Vierailija
464/506 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"- Minulle on sanottu, että ei ole enempää rahaa annettavana. Talous on tiukka. Sitä ihmettelen, miksi en saa koko vuoden rahaa käyttööni kortille. Silti heillä on rahaa maksaa laskuja. Ihmettelen edunvalvojan toimintaa."

Tahtoisiko Veeti siis, että hän saisi niin paljon rahaa käyttöönsä, ettei hänen edunvalvojansa pystyisi enää maksamaan hänen laskujaan? Eikä ymmärrä, miksei sellainen käy päinsä? 

Ehkä hän tarkoitti että voisiko saada 15e kertaa 12 eli sen koko vuoden käyttörahansa kerralla käteen?

Mikseipä tuollaista voisi toteuttaa? Saisi kerrankin kokea että miltä tuntuu kun on 180 euroa käytettävissä? Olisi ihan opettavaistakin hänelle. 

Vuosi = 52 viikkoa.

Just tuon takia Veeti on edunvalvonnassa 

Vierailija
465/506 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

entä jos on tiedossa, että kaikki menee heti, kun rahaa antaa. Jos antaa kaikki vuoden rahat kerralla, niin ne on hetkessä tuhlattu. Sitte ei ymmärrä miksei rahaa saa lisää. 

(lue: kun me emme oikeasit tiedä mitä muuta tässä jutussa on taustalla. Pakostihan tuossa on joku painava syy, että saa vain kerran viikossa käyttörahan esim. kerran kuussa tulevan sijaan)

Miksi olisi väärin että Veeti päättää käyttää sen 180 euroa heti kaikki pois vaikka uuteen takkiin tai uusiin kenkiin kuten normaalit ihmiset voivat rahoillaan tehdä? Miksi hän ei saisi päättää että nyt tekee sijoituksen hänelle mieluisaan kohteeseen? Ja loppuvuonna ei ole rahaa enää karkkiin ja limppariin, mutta mitäpä siitä? Kun kerran asuntolasta tulee kaikki ruuat?

Ja ei todellakaan ole "pakosti painavaa syytä". Uskosi viranomaisiin on aika sokeaa. Paljon hyväksikäytetään tälläisiä eläkettä saavia ihmisiä ja heiltä rahastetaan tililtä rahat turhiin ylihintaisiin palveluihin joita he eivät oikeastaan välttämättä edes tarvitsisi.

Vierailija
466/506 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kylmä maa. Surettaa, ettei kukaan ole tuota Veetiä ottanut omakseen ja rakastanut omanaan, vaan on jäänyt virassa olevien kasvatettavaksi. Tuli todella paha mieli hänen puolestaan. Ja kaikkien hänen kaltaistensa. 

Ja niinkö se on, että näiden yksinäisten on vaikea sitten löytää edes toistensa luo. 

Itselläni oli niin kauhea perhe että koen olevani käytännössä orpo. Löysin itse vähän lämpöä elämääni vasta hieman alle viisikymppisenä. 

Ainakin Ylen videolla oli sen verran vihaista ja katkeraa settiä, että jos Veeti on oikeasti sellainen, en ihmettele miksi hän on niin yksinäinen.

Vierailija
467/506 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun asuminen, vaatteet ja ruoka maksetaan, niin se 15 euroa on viikkoraha, jolla voi sitten ostella vaikka jäätelöä, suklaalevyn tai limonadipullon.

Tai vappupallon 

Vierailija
468/506 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

veetin rahoilla(työkyvyttömyyseläkkeestä) nyt ei ole varaa maksaa persoltreineriä tai kalliita äänityslaitetta

Vierailija
469/506 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka pilkkaatte tätä ihmistä esim. personal trainer-toiveesta, olette hirviöitä ja sietäisitte kadota maailmasta. Tuossa videolla Veeti kertoo miten yksinäinen on ja miten hänellä ei ole ketään ympärillään, ei perhettä, ei ystäviä. Lastensuojeluhistoria alkanut jo 5-vuotiaasta. Onko ihme jos toivoo edes jotain lajitoveria siihen. "Ottaisi Veeti itseääbn niskasta kiinni." Olette todella julmia ja kauheita. 

Näetkö kenties pilkkaa sielläkin missä sitä ei ole? Onhan se aika kohtuuton toive, että tukien varassa elävä ihminen saisi kuntosalikortin ja kaiken muun lisäksi ikioman personal trainerinkin. Vertin kohdalla on tietydti selvää, että kehitysvamma voi vaikeuttaa tällaisten asioiden ymmärtämistä, mutta silti.

mutta jos hänellä ei ole noihin varaa, niin ei  edunvalvoja voi antaa niihin varoja mistään. edunvalvoja on kuitenkin vuosittain toimittanut dvv:lle asiakirjat menoista ja tuloista ja selvitykset mihin rahat on menneet ja dvv ne hyväksynyt, niin luultavimmin kaikki on ok. jos veeti epäilee muuta, niin varmaan jku omainen (pakkohan hällä sellaisia on olla ) voisi ottaa koppia ja pyytää asiakijrat nähtäväkseen (Veetin luvalla se onnistuu) ja tarkistaa. 

Kuinka vaikea on ymmärtää, että on ihan työikäisiä ihmisiä, ehkä joku lapsikin, jolla ei ole YHTÄKÄÄN lähiomaista. 

Olen itse noin kurkkuani myöten täynnä, kun montahan kertaa vuodessa pitää selittää tuota milloin minkäkin tahon kyselijälle. 

kuinka vaikea ymmärtää, että omainen voi ola vaikka serkku tai pikkuserkku 

ei hän sukunsa ainoa jäsen voi olla ja minä ainakin auttaisin jotain kaukaisempaakin sukulaista, jos hän olisi tuollaisessa tilantessa, vaikken olisi koko sukulaista koskaan nähnyt. Ihan inhimillisitäkin syistä. 

Olet ihan tervetullut kaukaiseksi sukulaisekseni 😊. Ehkä yhteys löytyy, kun mennään tarpeeksi kauas historiaan. 

Vierailija
470/506 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosi = 52 viikkoa.

Jaha no jostain syystä ajattelin että 15 euroa kuussa. Joka tapauksessa pointtini tuli selväksi, miksi ei voisi antaa sitä 15e 52 summaa kerralla?

Vierailija
471/506 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kylmä maa. Surettaa, ettei kukaan ole tuota Veetiä ottanut omakseen ja rakastanut omanaan, vaan on jäänyt virassa olevien kasvatettavaksi. Tuli todella paha mieli hänen puolestaan. Ja kaikkien hänen kaltaistensa. 

Ja niinkö se on, että näiden yksinäisten on vaikea sitten löytää edes toistensa luo. 

Itselläni oli niin kauhea perhe että koen olevani käytännössä orpo. Löysin itse vähän lämpöä elämääni vasta hieman alle viisikymppisenä. 

Ainakin Ylen videolla oli sen verran vihaista ja katkeraa settiä, että jos Veeti on oikeasti sellainen, en ihmettele miksi hän on niin yksinäinen.

Yleensä kehitysvammaiset ovat iloisia ja positiivisia. Mikä tämän Veetin vamma on kun osaa olla katkera ? 

Vierailija
472/506 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en nähnyt vihaista ja katkeraa settiä. 

Minä näin surullisen ihmisen jolle on jaettu huonot kortit. 

Vierailija
473/506 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

*15e x 52 

Vierailija
474/506 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosi = 52 viikkoa.

Jaha no jostain syystä ajattelin että 15 euroa kuussa. Joka tapauksessa pointtini tuli selväksi, miksi ei voisi antaa sitä 15e 52 summaa kerralla?

Koska edunvalvojan tehtävänä on toimia Veetin edun mukaisesti. Hän ei saa jättää Veetiä tilanteeseen, jossa Veeti on 51 viikkoa vuodesta ilman käyttörahaa.

Vierailija
475/506 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosi = 52 viikkoa.

Koska edunvalvojan tehtävänä on toimia Veetin edun mukaisesti. Hän ei saa jättää Veetiä tilanteeseen, jossa Veeti on 51 viikkoa vuodesta ilman käyttörahaa.

No mikseipä voi tehdä jotain kokeiluja? Antaa vaikka kuukauden rahat kerralla kuun alussa? Ja sitten kokeilla antaa kahden kuun rahat kerralla ja näin.  Sillenhän sitä rahankäytön taitoa tulee kun saa kokeilla.

Vierailija
476/506 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kehitysvammaiset ovat iloisia ja positiivisia. Mikä tämän Veetin vamma on kun osaa olla katkera ? 

olette oksettavia. 

luuletteko että itsellenne osuneet kortit ovat teidän ansiotanne? toivotaan teillekin olosuhteita joissa saatte kehitettyä oikein myrkyllisen katkeruuden. 

Toivotaan että siinä vaiheessa joku tulee kysymään miksette näytä iloisempaa naamaa. 

Vierailija
477/506 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en nähnyt vihaista ja katkeraa settiä. 

Minä näin surullisen ihmisen jolle on jaettu huonot kortit. 

Minä näin katkeroituneen nuoren miehen, joka syyttää kaikesta muita eikä osaa ajatella asioita muista kuin omasta näkökulmastaan. Mikä on tietysti ihan ymmärrettävää, kun on jäänyt kehityksessään lapsen tasolle.

Vierailija
478/506 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei kiellä Veetiä säästämästä viikkorahojaan vuoden ajalta. Silloin hänellä olisi käytössä koko vuoden 780 € kerralla.

Vierailija
479/506 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan tukien varassa opiskeleva, jonka asuminen, ruoka, ym kaikki pakolliset kulut maksettu, bussilippua Helsingistä Lahteen myöden. Ja jää käyttörahaakin. Tavisopiskelijat opiskelee velaksi, hänen ei tarvitse.

Vierailija
480/506 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosi = 52 viikkoa.

No mikseipä voi tehdä jotain kokeiluja? Antaa vaikka kuukauden rahat kerralla kuun alussa? Ja sitten kokeilla antaa kahden kuun rahat kerralla ja näin.  Sillenhän sitä rahankäytön taitoa tulee kun saa kokeilla.

Miksi kuvittelet, että Veeti oppisi käyttämään rahoja tuollaisen harjoittelun myötä? Ja että edunvalvoja voisi tehdä tuollaisia kokeiluja, jos on ilmeistä ettei Veeti kykene suunnittelemaan rahankäyttöään kuukaudeksi kerrallaan?