Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sydänlääkäri arvostelee suomalaista terveydenhoitoa - työikäisten sydän- ja verisuonitautikuolleisuus on Suomessa jopa kaksi kertaa

Vierailija
19.04.2026 |

suurempaa kuin Ruotsissa ja Tanskassa. Verrokkimaissa sydänsairaudet selvästi löydetään ja hoidetaan paremmin kuin Suomessa.

Luulin, että Suomessa on maailman paras terveydenhoito.

Kommentit (137)

Vierailija
101/137 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa on jo tunnustettu LCHF ruokavalion terveellisyys. Suomessa pidetään kynsinhampain kiinni rypsistä ja täysjyvästä ja niitä ehdotetaan kaikille sopiviksi vauvasta vaariin. Ruotsissa myös kolesterolin viitearvot ovat korkeammat ja statiineja ei näin ollen tuputeta niin paljoa kuin Suomessa.

Vierailija
102/137 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aikuisella ihmisellä on joku vastuu omasta terveydestään.

Niin että itse vaan ottamaan näytteet, tulkitsemaan ne sekä määräämään lääkkeet. Pallolaajennuksenkin voi itse tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/137 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuviikosta kerrottiin kuinka meillä ei hoideta syöpäpotilaita, nyt kerrotaan ettei hoideta myöskään sydänpotilaita. Keitä meillä sairaaloissa siis hoidetaan?

Eikös siellä nyt makuuteta vanhuksia, joille ei myönnetä paikkaa hoivakodissa.

Sehän se todellista säästöä on.

Näin maallikkona sitä kuvittelisi, että tulee edullisemmaksi hoitaa vanhukset vanhusten hoitoon erikoistuneissa hoivapaikoissa, eikä erikoissairaanhoidossa.

Joskus oli vanhainkoteja. Mitä niille on tapahtunut?

Päätöksiä sulkemisista tekevät ihmiset, jotka eivät joko ymmärrä tai "halua" ymmärtää niiden seurauksia. Saati sitä, että lopulta kuluja syntyy enemmän kuin säästöjä. 

Monet kunnat ulkoistivat omat vanhainkotinsa kansainvälisille hoivajäteille. 

Vierailija
104/137 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurin rouvaa roikutettiin syöpäleikkaus jonossa niin kauan, että tänään on hautajaiset. Ei koskaan eht inyt leikkaukseen, sairaus jolle olisi leikka ukselka saatu lisäelämää.

Toinen tuttu odottanut prostataleikkaukseen hon4 kk, kun näitä ei olisi siirretty yliopis toihin leikattavaksi, leikkaus olisi jo tehty keskussairaalassa monta kuukautta sitten.

Hyvä kun nämä suomen terveydenhuollon surke udet tuodaan esiin!

Tuo johtuu OrpoPurra-hallituksen tekemistä muutoksista siihen, missä ajassa pitää päästä tutkimuksiin.

Orpopurra sattumoisin teki uudistuksen, jonka vuoksi iäkkäät ovat päässeet yksityiselle nopeaan hoitoon ilman lisäkustannuksia. 

Tätä vasemmisto vastusti rankasti kiljuen miten tuetaan terveysjättejä. 

Itse olen nähnyt lääkärikeskuksissa todella runsaasti ikäihmisiä, jotka pääsevät siellä välittömästi hoitoon 5 min odottelulla, kun tk: ssa saisivat ajan johonkin 4kk päähän. 

Ihan höpöä. Pääsevät 2x vuodessa ja nimetylle yleislääkärille. Laboratoriokokeet maksavat ja niitähän yksityisellä määrätään myös turhaan.

Kirjoitetaan lähete erikoissairaanhoitoon ja sitten vaan samaan jonoon muiden kanssa.

Pelkkää kusetusta tuokin ja taas veroeurojen siirtämistä pääomasijoittajien taskuun.

Vierailija
105/137 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilasyhdistyksiin pitää hakeutua itse. Se on normaalia yhdistystoimintaa.

Näinhän se on.

Vapaaehtoisvoimin toimivat potilasyhdistykset hoitavat paljon sellaisia toimia, jotka kuuluisivat julkisen terveydenhuollon vastuulle.

Juuri näiltä yhdistyksiltä Orpo haluaa nyt leikata rahoitusta. Säästökeinona.

Kyllä taas saadaan mahtavan kalliit säästöt.

Vierailija
106/137 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa määrätään jokaiseen oireeseen masennuslääke mikä taas on haitallinen sydämelle

Noitahan ei ole mikään pakko syödä, minä en edes hakisi noita myrkkyjä apteekista.

Vierailija
107/137 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuviikosta kerrottiin kuinka meillä ei hoideta syöpäpotilaita, nyt kerrotaan ettei hoideta myöskään sydänpotilaita. Keitä meillä sairaaloissa siis hoidetaan?

Muistan kuinka Orpo kehui taannoin suomalaista terveydenhoitoa saadessaan hyvää hoitoa Meilahdessa. Myös Sale ja Tarja ovat kehuneet saaneensa hyvää hoitoa.

No, he ovatkin rikkaita ja päättävässä asemassa joten tietysti he saavat hoitoa ja apua silloin kun haluavat.

Vierailija
108/137 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa määrätään jokaiseen oireeseen masennuslääke mikä taas on haitallinen sydämelle

Noitahan ei ole mikään pakko syödä, minä en edes hakisi noita myrkkyjä apteekista.

Näköjään monet ottavat, kun suomalaiset saivat taas maailman onnellisimman kansan tittelin.

Vierailija
109/137 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurin rouvaa roikutettiin syöpäleikkaus jonossa niin kauan, että tänään on hautajaiset. Ei koskaan eht inyt leikkaukseen, sairaus jolle olisi leikka ukselka saatu lisäelämää.

Toinen tuttu odottanut prostataleikkaukseen hon4 kk, kun näitä ei olisi siirretty yliopis toihin leikattavaksi, leikkaus olisi jo tehty keskussairaalassa monta kuukautta sitten.

Tuo johtuu OrpoPurra-hallituksen tekemistä muutoksista siihen, missä ajassa pitää päästä tutkimuksiin.

Orpopurra sattumoisin teki uudistuksen, jonka vuoksi iäkkäät ovat päässeet yksityiselle nopeaan hoitoon ilman lisäkustannuksia. 

Itse olen nähnyt lääkärikeskuksissa todella runsaasti ikäihmisiä, jotka pääsevät siellä välittömästi hoitoon 5 min odottelulla, kun tk: ssa saisivat ajan johonkin 4kk päähän. 

Ihan höpöä. Pääsevät 2x vuodessa ja nimetylle yleislääkärille. Laboratoriokokeet maksavat ja niitähän yksityisellä määrätään myös turhaan.

Kirjoitetaan lähete erikoissairaanhoitoon ja sitten vaan samaan jonoon muiden kanssa.

Pelkkää kusetusta tuokin ja taas veroeurojen siirtämistä pääomasijoittajien taskuun.

Kolme kertaa vuodessa. Osa tutkimuksista puoleen hintaan. Eikä niitä määrätä turhaan. Normaalisti lääkärit kysyvät myös kuka maksaa käynnit ja määräävät myös julkiselle puolelle kokeisiin, jos kalliita kokeita tai asiakas haluaa. 

Eli asiakas pääsee hoitoketjun alkuun ja tapaamaan lääkäriä nopeasti silloin kun on tarve, eikä joudu odottamaan kuukausia lääkärin tapaamista, mikä olisi monen tilanne ilman tätä kokeilua.  On todella merkittävä etu verrattuna siihen, että koko porukka olisi terveyskeskuksessa. 

Vierailija
110/137 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoin se pelkkä lääkärissä käynti riittää. Lääkäri määrää yleensä labraan jonka asikas itse maksaa plus sydänfilmin ym.

Vierailija
111/137 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös siellä nyt makuuteta vanhuksia, joille ei myönnetä paikkaa hoivakodissa.

Sehän se todellista säästöä on.

Näin maallikkona sitä kuvittelisi, että tulee edullisemmaksi hoitaa vanhukset vanhusten hoitoon erikoistuneissa hoivapaikoissa, eikä erikoissairaanhoidossa.

Joskus oli vanhainkoteja. Mitä niille on tapahtunut?

Tuli kokoomuksen pörriäiskaverit ja palvelut ovat hoivapalveluita. Kaikki, ihan kaikki maksatetaan erikseen asiakkaalla, veskipaperista lähtien.

Kokoomus ajoi ennen kovasti kotihoitoa kunnes hoksasi perustella näitä ns hoivakoteja. 
Näistä on tulokset kyllä näkyvillä. Helvetin esikartanoita ne ovat.

Vierailija
112/137 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme kertaa vuodessa. Osa tutkimuksista puoleen hintaan. Eikä niitä määrätä turhaan. Normaalisti lääkärit kysyvät myös kuka maksaa käynnit ja määräävät myös julkiselle puolelle kokeisiin, jos kalliita kokeita tai asiakas haluaa. 

Eli asiakas pääsee hoitoketjun alkuun ja tapaamaan lääkäriä nopeasti silloin kun on tarve, eikä joudu odottamaan kuukausia lääkärin tapaamista, mikä olisi monen tilanne ilman tätä kokeilua.  On todella merkittävä etu verrattuna siihen, että koko porukka olisi terveyskeskuksessa. 

T. S G- L ja muu Kokoomuksen huijariporukka.

Vierailija
113/137 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä oli yli 80-vuotias dementoitunut nainen. Häneltä leikattiin lonkka, mutta nainen kuoli muutaman päivän kuluttua leikkauksesta. Hoitovirhe, kenties. Mutta mitä järkeä ylipäätään on tehdä massiivinen, pitkää kuntoutusta vaativa leikkaus iäkkäälle dementoituneelle vanhukselle?! Tämä Helsingissä. Samaan aikaan lapset, nuoret ja työikäiset eivät saa riittävää hoitoa.

Mun melkein ysikymppiseltä dementoituneelta omaiselta murtui lonkka ja se leikattiin, kuntoutui kyllä parissa kuukaudessa fyysisesti melkein ennalleen. Eli kävelee lähes normaalisti. Muistisairaus on tietysti edennyt. Mitä sitten pitäisi tehdä, jättää hoitamatta?

84-vuotiaalta äidiltäni ei leikattu, kuoli noin 6 kk kuluttua kaatumisesta. 

Vierailija
114/137 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on säästämistalkoot. Sitäpaitsi: hallitusohjelma on superupee. Ja bensa on halpaa. Enjoy. 

Ai niin, muistakaa ostaa turkiksia ja kuluttakaa muutenkin, varsinkin lihaa.

Ja ennen kaikkea, menkää töihin.  Vaikka tienaisitte vain tonnin käteen. Kaikki työ on tärkeää. Varsinkin firmoille. Varsinkin se alipalkattu työ. 

Terveisin Riikkuli, Sari, Petteri, Miko ja Marttinen sekä Wille 

Vierailija
115/137 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä kokeilusta ei käytännössä ole ollut mitään hyötyä. 

Olen itse sotealalla. Yksi mistä on ollut hyötyä on ollut suolisto syöpien seulonta. Siinä on hyvin monta ihmistä pelastettu ajoissa. 

Vierailija
116/137 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle määrättiin statiinit kolme vuotta ohitusleikkaukse en jälkeen. 

Puolen vuoden päästä kävin sairaalan tarkistuksessa ja sitten siirryin TK. Saan helposti lähetteen labraan verikokeisiin, tarkistan itse tulokset oma kannassa.  Välillä on poikkeavia arvoja ja soitan hoitajalle. Ja siihen se sitten jääkin, lääkärille ei pääse.

Sinun tilanteessasi lääkärin tapaaminen ei hyödyttäisi mitään jos ei olla muuttamassa lääkitystä. Sinä hyötyisi enemmän Sydänyhdityksen jäsenyydestä ja koulutuksesta sekä Omaolo.fi:n ilmaisista valmennusohjelmista. Niissä neuvotaan monipuolisesti. Jos sinulla on Mobiilivarmenne tai nettipankkitunnukset, pääset sinne valmennukseen heti. Eihän se lääkäri voi kenenkään puolesta liikkua, levätä, huolehtia stressinhallinnasta tai terveellisestä ruokavaliosta. Se on työ, mikä pitää itse kunkin ihan itse tehdä.

Viime vuonna STM:n virkahenkilö HS:n artikkelissa kommentoi sitä, että potilaiden pitäisi itse aktivoitua tekemään noiden valmennusten avulla jotain omaksi hyväkseen. Koska julkisen terveydenhuollon resurssit vain kiristyvät sekavan maailmantilanteen vuoksi seuraavaksi 10-15 vuodeksi, aletaan jossain vaiheessa tarkastelemaan potilaan hoitomotivaatiota tarkastamalla onko hän ollut kiinnostunut yhdestäkään monista valmennuksista. Silloin kun valitaan passiivisen ja aktiivisen saman vaivan potijan välillä se, kuka saa jatkolähetteen niin mitä todennäköisemmin se aktiivisempi valitaan. Siten on suurempi todennäköisyys sen suhteen, että valittu jatkaa omaan terveyteensä sitoutumista jatkossakin ja saadaan aikaan tuloksia. 

En ole koskaan kuullutkaan tuollaisista jäsenyyksistä tai valmennuksista.

Eri

Liityin heti leikkauksen jälkeen Sydänyhdistykseen. Sain vertaistukihenkilön joka pääasiassa kertoi vain omat sydän sairaudet, jaksoin sitä kolme kertaa. Olen hakenut monille sydän liiton kuntoutuskurssille, en ole päässyt. Osaan liikkua tarpeeksi ihan itseksi ja ravintoasiat ovat kunnossa.

Sydänliitto taitaa just olla sellainen järjestö miltä Rydman haluaa tukirahat pois. Paljon melua tyhjästä, vapaaehtoiset ilmaiseksi vetävä jotain kerhoja ja johtajat saavat palkan.

se sama

Vierailija
117/137 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen tarvitaan omalääkärimalli, kuten ainakin Tanskassa on. Suomessa ihmiset ovat th:n heittopusseja, ja joka kerta uusi ihminen tapaa heidät nähden vain sen hetken oireen. Tämä on suuri ongelma. Mutta suurempi ongelma on Lääkäriliitto joka ampuu alas kaikki parannusehdotukset kehittämistoimia, ja toki siinä avustava THL ja typerät poliitikot. 

Tämä on käytännössä mahdotonta koska lääkäri liikkuvat niin paljon. 

Vierailija
118/137 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se aika on 20min ja se menee siihen kun kertoo mikä vaivaa. 

Vuodessa voi hyvällä onnella sen saman lääkärin tavata peräti tunnin ajan. Tuota nyt kannattaa kadehtia.

Yli 65v on jo usein monta sairautta eikä tuossa ajassa niitä ehdi kaikkia hoitaa. 

Vierailija
119/137 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat diagnoosin, saat lääkkeet ja siihen loppuu. Jatkoja ei ole ei tule.

Joo. Mä sain statiinit loppuvuodesta. 1-3kk päähän määrättiin kontrolliverikokeet jossa kävin, kolet oli pudonneet hyvin. Siihen se loppuikin. Mitään ohjetta jatkoista, miten usein kontrolliverikokeisiin pitäisi mennä tms en saanut enkä siinä puhelun aikana huomannut edes kysyä. Minusta se on sitä paitsi lääkärin asia muistaa ohjeistaa tällaiset asiat. 

Minulla on geenimutaatio, kolesteroli siis on ylhäällä ilman lääkitystä. Kaksi vuotta olen nyt odotellut lähetettä labraan, viimeksi kävin noin kahdeksan vuotta sitten. 

Vierailija
120/137 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahva ja välittävä Suomi

Tässä harhassa osa suomalaista elää edelleen, kunnes kohtaavat henkilökohtaisesti tai läheisensä kokemuksen kautta kamottavan totuuden.

Suomi on sairaanhoidon(kin) kehitysmaa,

Kylmä, julma, kova, välinpitämätön omia kansalaisiaan kohtaan. Heitä kohtaan joista huolehtimaan heidät on palkattu.

Totuus on kuitenksi se, että juuri ainuttakaan lääkäriä tai muuta hoitohenkilökuntaa ei kiinnosta hoidettava ihminen paskan vertaa.

Pääasia, että palkka, lomat ja muut edut juoksevat.

Tilanne Suomessa on oikeasti niin kammottava, että sitä on vaikea uskoa todeksi.

Sairastin harvinaislaatuisen syövän ja sain erinomaista, ystävällistä ja tehoavaa hoitoa. Kaikki toimi loistavasti minun kohdallani. 

Minä vuonna tämä oli?

Sairastuin itse aggressiiviseen syöpään 2024 ja saamani hoito on ollut ala-arvoista HUS:ssa. Vielä muutamia vuosia sitten hoidot eivät olleet näin hitaita ja huonoja, moni vertainen sanoo näin.

Suomessa tosiasiallisesti on käytössä ALLE PUOLET EU:n lääkeviranomaisten hyväksymistä syöpälääkkeistä käytössä. Minultakin evättiin yksi lääke, jolle olisi ollut Suomessa käyttölupa. Piti hakeutua muualle hoitoihin ja maksaa itsensä kipeäksi. Olisin jo kuollut jos olisin jäänyt hoitoon HUS:lle. Sinulla on ollut myös tuuria, että tavanomaiset hoidot ovat sinulle tehonneet. Jos käypä hoidon mukaiset ensilinjan lääkkeet eivät toimi, suomalainen onkologi heittäytyy pessimistiksi ja heittää kädet ilmaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi