Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sydänlääkäri arvostelee suomalaista terveydenhoitoa - työikäisten sydän- ja verisuonitautikuolleisuus on Suomessa jopa kaksi kertaa

Vierailija
19.04.2026 |

suurempaa kuin Ruotsissa ja Tanskassa. Verrokkimaissa sydänsairaudet selvästi löydetään ja hoidetaan paremmin kuin Suomessa.

Luulin, että Suomessa on maailman paras terveydenhoito.

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3000€ viimeisen vuoden aikana mennyt työttömänä tähän Suomen "ilmaiseen" ja "loistavaan" terveydenhuoltoon. Kannattaa todellakin hehkuttaa. Sitten ihmetellään kun ihmisillä ei ole rahaa mitä kuluttaa.

Minulla myös kymmeniä tuhansia. 

Joku kuvittelee vielä, että Suomen sairaanhoito on jotenkin hyvää ja toimivaa. Huononin alle viisikymppisenä työkyvyttömäksi. Silti HUS on kolme eri kertaa palauttanut lähetteen eikä koe tarvetta erikoissairaanhoidolle. 

Katsoin juuri eilen MOT:n, missä kerrottiin syöpäkuolleisuudenkin olevan muita pohjoismaita suurempi ja hoidot takapajuiset. 

Vierailija
62/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle määrättiin statiinit kolme vuotta ohitusleikkaukse en jälkeen. 

Puolen vuoden päästä kävin sairaalan tarkistuksessa ja sitten siirryin TK. Saan helposti lähetteen labraan verikokeisiin, tarkistan itse tulokset oma kannassa.  Välillä on poikkeavia arvoja ja soitan hoitajalle. Ja siihen se sitten jääkin, lääkärille ei pääse.

Sinun tilanteessasi lääkärin tapaaminen ei hyödyttäisi mitään jos ei olla muuttamassa lääkitystä. Sinä hyötyisi enemmän Sydänyhdityksen jäsenyydestä ja koulutuksesta sekä Omaolo.fi:n ilmaisista valmennusohjelmista. Niissä neuvotaan monipuolisesti. Jos sinulla on Mobiilivarmenne tai nettipankkitunnukset, pääset sinne valmennukseen heti. Eihän se lääkäri voi kenenkään puolesta liikkua, levätä, huolehtia stressinhallinnasta tai terveellisestä ruokavaliosta. Se on työ, mikä pitää itse kunkin ihan itse tehdä.

Viime vuonna STM:n virkahenkilö HS:n artikkelissa kommentoi sitä, että potilaiden pitäisi itse aktivoitua tekemään noiden valmennusten avulla jotain omaksi hyväkseen. Koska julkisen terveydenhuollon resurssit vain kiristyvät sekavan maailmantilanteen vuoksi seuraavaksi 10-15 vuodeksi, aletaan jossain vaiheessa tarkastelemaan potilaan hoitomotivaatiota tarkastamalla onko hän ollut kiinnostunut yhdestäkään monista valmennuksista. Silloin kun valitaan passiivisen ja aktiivisen saman vaivan potijan välillä se, kuka saa jatkolähetteen niin mitä todennäköisemmin se aktiivisempi valitaan. Siten on suurempi todennäköisyys sen suhteen, että valittu jatkaa omaan terveyteensä sitoutumista jatkossakin ja saadaan aikaan tuloksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuviikosta kerrottiin kuinka meillä ei hoideta syöpäpotilaita, nyt kerrotaan ettei hoideta myöskään sydänpotilaita. Keitä meillä sairaaloissa siis hoidetaan?

Päihdekäyttäjiä. Jos on tullut pienikin pipi niin r o skasakki on ohituskaistalla

Tuokin olisi hoidettavissa niissä käyttöhuoneissa 99,9% tapauksissa. Siitä huolimatta ymmärtämättömät äänestäjät vastustavat kynsin hampain käyttöhuoneita. 

Vierailija
64/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä on niin rankkaa, että kroppa on jatkuvassa taistele tai pakene moodissa. Se taas on oiva alusta kaikelle mahdolliselle vaivalle.

Vierailija
65/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme että Suomessa en diagnosoidaan yhtään mitään. Jopa reseptin uusiminen alkaa olla mahdoton tehtävä.

Sinänsä kyllä mielenkiintoista koska diagnooseista sotealueet saa rahoitusta.

Vierailija
66/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahva ja välittävä Suomi

Tässä harhassa osa suomalaista elää edelleen, kunnes kohtaavat henkilökohtaisesti tai läheisensä kokemuksen kautta kamottavan totuuden.

Suomi on sairaanhoidon(kin) kehitysmaa,

Kylmä, julma, kova, välinpitämätön omia kansalaisiaan kohtaan. Heitä kohtaan joista huolehtimaan heidät on palkattu.

Totuus on kuitenksi se, että juuri ainuttakaan lääkäriä tai muuta hoitohenkilökuntaa ei kiinnosta hoidettava ihminen paskan vertaa.

Pääasia, että palkka, lomat ja muut edut juoksevat.

Tilanne Suomessa on oikeasti niin kammottava, että sitä on vaikea uskoa todeksi.

Sairastin harvinaislaatuisen syövän ja sain erinomaista, ystävällistä ja tehoavaa hoitoa. Kaikki toimi loistavasti minun kohdallani. 

Vierailija
67/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen vertaaminen Ruotsiin tai Tanskaan, on sama kuin vertailisi Moldovaa ja Sveitsiä.

Vierailija
68/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolen vuoden päästä kävin sairaalan tarkistuksessa ja sitten siirryin TK. Saan helposti lähetteen labraan verikokeisiin, tarkistan itse tulokset oma kannassa.  Välillä on poikkeavia arvoja ja soitan hoitajalle. Ja siihen se sitten jääkin, lääkärille ei pääse.

Sinun tilanteessasi lääkärin tapaaminen ei hyödyttäisi mitään jos ei olla muuttamassa lääkitystä. Sinä hyötyisi enemmän Sydänyhdityksen jäsenyydestä ja koulutuksesta sekä Omaolo.fi:n ilmaisista valmennusohjelmista. Niissä neuvotaan monipuolisesti. Jos sinulla on Mobiilivarmenne tai nettipankkitunnukset, pääset sinne valmennukseen heti. Eihän se lääkäri voi kenenkään puolesta liikkua, levätä, huolehtia stressinhallinnasta tai terveellisestä ruokavaliosta. Se on työ, mikä pitää itse kunkin ihan itse tehdä.

Viime vuonna STM:n virkahenkilö HS:n artikkelissa kommentoi sitä, että potilaiden pitäisi itse aktivoitua tekemään noiden valmennusten avulla jotain omaksi hyväkseen. Koska julkisen terveydenhuollon resurssit vain kiristyvät sekavan maailmantilanteen vuoksi seuraavaksi 10-15 vuodeksi, aletaan jossain vaiheessa tarkastelemaan potilaan hoitomotivaatiota tarkastamalla onko hän ollut kiinnostunut yhdestäkään monista valmennuksista. Silloin kun valitaan passiivisen ja aktiivisen saman vaivan potijan välillä se, kuka saa jatkolähetteen niin mitä todennäköisemmin se aktiivisempi valitaan. Siten on suurempi todennäköisyys sen suhteen, että valittu jatkaa omaan terveyteensä sitoutumista jatkossakin ja saadaan aikaan tuloksia. 

En ole koskaan kuullutkaan tuollaisista jäsenyyksistä tai valmennuksista.

Eri

Vierailija
69/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin rouvaa roikutettiin syöpäleikkaus jonossa niin kauan, että tänään on hautajaiset. Ei koskaan eht inyt leikkaukseen, sairaus jolle olisi leikka ukselka saatu lisäelämää.

Toinen tuttu odottanut prostataleikkaukseen hon4 kk, kun näitä ei olisi siirretty yliopis toihin leikattavaksi, leikkaus olisi jo tehty keskussairaalassa monta kuukautta sitten.

Hyvä kun nämä suomen terveydenhuollon surke udet tuodaan esiin!

Tuo johtuu OrpoPurra-hallituksen tekemistä muutoksista siihen, missä ajassa pitää päästä tutkimuksiin.

Vierailija
70/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mielenrerveystalon katsomani omahoito-ohjelmat ovat aika kevyttä kamaa. Uupumuksen sekä Pitkittyneiden kehollisten oireiden. On suunnattu lieville ja keskivaikeille.

Vierailija
71/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole eläkeikäinen, et saa julkisesta terveydenhuollosta kuin masennuslääke-, burana- ja aborttipillerireseptin. Niiden kanssa kotiin toipumaan.

Vierailija
72/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilasyhdistyksiin pitää hakeutua itse. Se on normaalia yhdistystoimintaa.

Vierailija
73/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuviikosta kerrottiin kuinka meillä ei hoideta syöpäpotilaita, nyt kerrotaan ettei hoideta myöskään sydänpotilaita. Keitä meillä sairaaloissa siis hoidetaan?

Päihdekäyttäjiä. Jos on tullut pienikin pipi niin r o skasakki on ohituskaistalla

Tuokin olisi hoidettavissa niissä käyttöhuoneissa 99,9% tapauksissa. Siitä huolimatta ymmärtämättömät äänestäjät vastustavat kynsin hampain käyttöhuoneita. 

Niihin käyttöhuoneisiin tuskin olisi tarjolla lääkäripalveluita. 

Vierailija
74/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahva ja välittävä Suomi

Tässä harhassa osa suomalaista elää edelleen, kunnes kohtaavat henkilökohtaisesti tai läheisensä kokemuksen kautta kamottavan totuuden.

Suomi on sairaanhoidon(kin) kehitysmaa,

Kylmä, julma, kova, välinpitämätön omia kansalaisiaan kohtaan. Heitä kohtaan joista huolehtimaan heidät on palkattu.

Totuus on kuitenksi se, että juuri ainuttakaan lääkäriä tai muuta hoitohenkilökuntaa ei kiinnosta hoidettava ihminen paskan vertaa.

Pääasia, että palkka, lomat ja muut edut juoksevat.

Tilanne Suomessa on oikeasti niin kammottava, että sitä on vaikea uskoa todeksi.

Sairastin harvinaislaatuisen syövän ja sain erinomaista, ystävällistä ja tehoavaa hoitoa. Kaikki toimi loistavasti minun kohdallani. 

Hienoa, koska muuten tilasto olisi vielä heikompi. 

Vierailija
75/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylilääkitseminen ei ole ratkaisu. Terveellä ihmisellä verenpainelääkitys lpettaa käytännössä kestävyysliikunnan, kun lihakset eivät saa lääkityksen vuoksi happea. Pelkän verenpaineen ja ekg:n mittaaminen ei aukottomasti kerro verisuonten kuntoa, vaan pitäisi passittaa varjoainetutkimuksiin matalammalla kynnyksellä. Mitä ei tietysti Suomessa tehdä, koska se maksaa. Toki ulkoisesta havituksestakin näkee jotain. Petterin Orpon sydänongelmat eivät tule kellekään yllätyksenä, ne näkyvät naamasta ja kehosta.

Suomessa pitäisi tehdä rutiinina kaikille farmakogeneettinen testipaneeli, jolla vältettäisiin toimimattomien lääkkeiden syöminen. Toinen on se labrakoe, jonka sydänlääkäri neuvoi kaikille kerran elämässään tehtäväksi. Noista saa paljon säästöä ja vähennetään inhimillisiä kärsimyksiä väärien ja toimimattomien lääkkeiden välttämisen avulla. Taivas tietää, kuinka paljon Kela-korvauksia menee vuosittain niihin lääkkeisiin, jotka eivät toimi ja jotka voivat aiheuttaa vain haittoja.

Vierailija
76/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kehui, että akuuttihoito on sentään hyvää vielä. Nooh, tässä muutama case Jorvin sairaalan päivystyksestä:

- Mielenterveysongelmainen nuori viiltelee päihtyneenä pahasti itsensä, kuljetetaan läheisten kutsumalla lanssilla päivystykseen. Päivystyksessä nuori kursitaan kasaan ja potkitaan pois saman tien. Ei edes harkita osastolle ottamista, eikä huolehdita siitä, että joku katsoisi nuoren perään kotiutumisen jälkeen.

- Miehellä katki useampia kylkiluita tapaturman seurauksena. Ei oteta osastolle vaan potkitaan pois, kun alustavat tutkimukset tehty, vaikka potilas on selvästi shokissa ja kykenemätön huolehtimaan itsestään. Hänet otetaan viikoiksi hoitoon toiseen sairaalaan pk-seudulla.

- Lapsi lähetetään kotiin, vaikka on kärsinyt viikkokausia syömättömyydestä, juo paljon, on apaattinen. Lääkärin mielestä lapsi on normaali, vaikka vanhemmat sanovat, että ei ole. Seuraavana päivänä terveyskeskuksen päivystyksessä katsotaan vanhempien pyynnöstä verensokeri, joka on vaarallisen korkealla ja ketoasidoosi kehittynyt, lapsella diagnosoidaan diabetes ja hän joutuu olemaan sairaalassa viikkoja.

Onneksi hyvinvointialueen johtajat nauttivat kelpo palkkoja! Mitäpä väliä sillä on, ettei lääkäreitä ja hoitajia ole tarpeeksi.

Vierailija
77/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen tarvitaan omalääkärimalli, kuten ainakin Tanskassa on. Suomessa ihmiset ovat th:n heittopusseja, ja joka kerta uusi ihminen tapaa heidät nähden vain sen hetken oireen. Tämä on suuri ongelma. Mutta suurempi ongelma on Lääkäriliitto joka ampuu alas kaikki parannusehdotukset kehittämistoimia, ja toki siinä avustava THL ja typerät poliitikot. 

Vierailija
78/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylilääkitseminen ei ole ratkaisu. Terveellä ihmisellä verenpainelääkitys lpettaa käytännössä kestävyysliikunnan, kun lihakset eivät saa lääkityksen vuoksi happea. Pelkän verenpaineen ja ekg:n mittaaminen ei aukottomasti kerro verisuonten kuntoa, vaan pitäisi passittaa varjoainetutkimuksiin matalammalla kynnyksellä. Mitä ei tietysti Suomessa tehdä, koska se maksaa. Toki ulkoisesta havituksestakin näkee jotain. Petterin Orpon sydänongelmat eivät tule kellekään yllätyksenä, ne näkyvät naamasta ja kehosta.

Olen 70 v. En ole enää ollut ylipainoinen viiteen vuoteen vaan olen normaalipainoinen (pudotin ylimääräiset 20 kg pois ja samalla lopetin tupakoinnin), kolestroli- ja sokeriarvoni ovat ihanteellista tasoa, viskeraalirasvaa ei ole enkä ole vaarassakaan sitä saada sanoi kehon koostukuksen mittaaja, lihakset hyvässä kunnossa (kuntosalitreeni 2 krt viikossa). Verenpainelääkitys minulla on ja on ollut jo yli 30 v. (syynä perintö- ja stressitekijät, tupakointi) eikä sitä ole pois otettu eikä edes vähennetty vaikka yläpaine on todella hyvässä mallissa ja alapaine vähän liiankin alhainen. Olen ihmetellyt, että vaikka olen terve ja hyväkuntoinen eikä ylimääräisiä kilojakaan ole, niin kävely tuottaa kipua ja jalat ovat raskaat ja ikään kuin jumissa eikä minulle ole tullut ennen kommettisi lukua mieleenikään, että verenpainelääkitys voisi olla tähän syy. Lääkärissä en ole käynyt 10-15 vuoteen, laboratoriokokeita otetaan 2 vuoden välein ja verenpaineläkitys on aina uusittu ilman lääkärissä käyntiä. Taitaa olla minunkin aika yrittää lääkärin puheille pääsyä.

Vierailija
79/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa määrätään jokaiseen oireeseen masennuslääke mikä taas on haitallinen sydämelle

Ei määrätä. 

Vierailija
80/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomi, tuo onnellinen maa - paitsi jos suomalaiset ihmiset lasketaan mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi