Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sydänlääkäri arvostelee suomalaista terveydenhoitoa - työikäisten sydän- ja verisuonitautikuolleisuus on Suomessa jopa kaksi kertaa

Vierailija
19.04.2026 |

suurempaa kuin Ruotsissa ja Tanskassa. Verrokkimaissa sydänsairaudet selvästi löydetään ja hoidetaan paremmin kuin Suomessa.

Luulin, että Suomessa on maailman paras terveydenhoito.

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kehui, että akuuttihoito on sentään hyvää vielä. Nooh, tässä muutama case Jorvin sairaalan päivystyksestä:

- Mielenterveysongelmainen nuori viiltelee päihtyneenä pahasti itsensä, kuljetetaan läheisten kutsumalla lanssilla päivystykseen. Päivystyksessä nuori kursitaan kasaan ja potkitaan pois saman tien. Ei edes harkita osastolle ottamista, eikä huolehdita siitä, että joku katsoisi nuoren perään kotiutumisen jälkeen.

- Miehellä katki useampia kylkiluita tapaturman seurauksena. Ei oteta osastolle vaan potkitaan pois, kun alustavat tutkimukset tehty, vaikka potilas on selvästi shokissa ja kykenemätön huolehtimaan itsestään. Hänet otetaan viikoiksi hoitoon toiseen sairaalaan pk-seudulla.

- Lapsi lähetetään kotiin, vaikka on kärsinyt viikkokausia syömättömyydestä, juo paljon, on apaattinen. Lääkärin mielestä lapsi on normaali, vaikka vanhemmat sanovat, että ei ole. Seuraavana päivänä terveyskeskuksen päivystyksessä katsotaan vanhempien pyynnöstä verensokeri, joka on vaarallisen korkealla ja ketoasidoosi kehittynyt, lapsella diagnosoidaan diabetes ja hän joutuu olemaan sairaalassa viikkoja.

Onneksi hyvinvointialueen johtajat nauttivat kelpo palkkoja! Mitäpä väliä sillä on, ettei lääkäreitä ja hoitajia ole tarpeeksi.

Terveydenhuollon tehtävä Suomessa on muuttunut rahan lypsäjäksi harvoille lääkäreille ja korruptiohimmelille, ketään ei kiinnosta enää aiempi tehtävä eli ihmisten terveydenhoito. Ketään ei kiinnosta kuoleeko vai elääkö joku. 

Ennenkaikkea tämän pitäisi kiinnostaa laitosta joka on sitä varten olemassa eli THL, mutta onko joku joskus kuullut heidän vaativan ihmisten terveyden hoidon kehittämistä muuten, kuin rahan säästämismielessä? Välillä huhuilevat että älkää syökö suolaa tai karkit verolle. Tai tuetaan Alkon monopolia koska minä olen sen hallituksessa. Siinä on heidän intressinsä. 

Vierailija
82/132 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurin rouvaa roikutettiin syöpäleikkaus jonossa niin kauan, että tänään on hautajaiset. Ei koskaan eht inyt leikkaukseen, sairaus jolle olisi leikka ukselka saatu lisäelämää.

Toinen tuttu odottanut prostataleikkaukseen hon4 kk, kun näitä ei olisi siirretty yliopis toihin leikattavaksi, leikkaus olisi jo tehty keskussairaalassa monta kuukautta sitten.

Hyvä kun nämä suomen terveydenhuollon surke udet tuodaan esiin!

Tuo johtuu OrpoPurra-hallituksen tekemistä muutoksista siihen, missä ajassa pitää päästä tutkimuksiin.

Orpopurra sattumoisin teki uudistuksen, jonka vuoksi iäkkäät ovat päässeet yksityiselle nopeaan hoitoon ilman lisäkustannuksia. 

Tätä vasemmisto vastusti rankasti kiljuen miten tuetaan terveysjättejä. 

Itse olen nähnyt lääkärikeskuksissa todella runsaasti ikäihmisiä, jotka pääsevät siellä välittömästi hoitoon 5 min odottelulla, kun tk: ssa saisivat ajan johonkin 4kk päähän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/132 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä oli yli 80-vuotias dementoitunut nainen. Häneltä leikattiin lonkka, mutta nainen kuoli muutaman päivän kuluttua leikkauksesta. Hoitovirhe, kenties. Mutta mitä järkeä ylipäätään on tehdä massiivinen, pitkää kuntoutusta vaativa leikkaus iäkkäälle dementoituneelle vanhukselle?! Tämä Helsingissä. Samaan aikaan lapset, nuoret ja työikäiset eivät saa riittävää hoitoa.

Vierailija
84/132 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa puhutaan työikäisistä, joten palaan aiheeseen. Olen saanut työterveyshuollon kautta verenpaine- ja kolesterolilääkityksen. Myös uniapnea todettiin ja nyt on C-pap käytössä.

Kuulun siis niihin onnekkaisiin, joilla on käytössään kattava työterveyshuolto.

Joten "onneksi" ehdin sairastua ennen kuin jään eläkkeelle. Jos olisin sairastunut vasta eläkkeellä ollessani, en olisi jaksanut itse hakeutua tutkimuksiin ja hoitoon.

N 62

Vierailija
85/132 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukas näitä sairauksia työelämässä olevilta edes toteaisi, kun yritykset eivät hanki työntekijöilleen muuta kuin karsitut työterveyspalvelut eikä työterveystarkastukseen meno edes ole pakollista jos tarkastukset jossain työpaikoilla säännöllisesti tehdään.  Osa ihmisistä ei halua kuulla mitään negatiivista palautetta itsestään vaikka palautteen antaja olisi lääkäri ja palaute olisi tarkoitettu ihmisen omaksi hyvksi. Ainakin Suomessa ihmiset kaikesta valistuksesta huolimatta syövät ja juovat itsensä sairaiksi eikä edes siihenkään puututa, että vanhemmat opettavat tavoillaan edelleen myös lapsiaan epäterveelliseen ruokavalioon.  Jo muutamat korjausliikkeet ruokavaliossa parantaisivat työikäistenkin terveyden tilaa, mutta harva tästä tietoinenkaan ottaa itseään niskasta kiinni ja tekee itsensä hyväksi sen mitä pitäisi tehdä. Aika harvalla korkea kolestrolikaan on synnynnäistä vaan sen saisi kuriin melko helpostikin ja nopeasti  muutamalla korjauksella ruokavalioon. Ennalta ehkäisevään terveydenhuoltoon nyt pitäisi panostaa eli lisätään resursseja säännöllisiin tetveystarkastuksiin ja seulontoihin.

Täällähän nousi raivo siitä, että neuvotaan syömään kasviksia, marjoja ja hedelmiä 500-800 grammaa, miehet jopa 1000 grammaa vuorokaudessa. 

Vierailija
86/132 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä oli yli 80-vuotias dementoitunut nainen. Häneltä leikattiin lonkka, mutta nainen kuoli muutaman päivän kuluttua leikkauksesta. Hoitovirhe, kenties. Mutta mitä järkeä ylipäätään on tehdä massiivinen, pitkää kuntoutusta vaativa leikkaus iäkkäälle dementoituneelle vanhukselle?! Tämä Helsingissä. Samaan aikaan lapset, nuoret ja työikäiset eivät saa riittävää hoitoa.

Lääkärit tietävät miten tehdään rahaa. Potilaan parantamishalut- ja taidot ovat toissijaisia.

Vierailija
87/132 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luulin, että Suomessa on maailman paras terveydenhoito."

Mikäkin luulin (uskoin) että olemme myös varautumisen mallimaa, kunnes ne droonit tulivat.

Vierailija
88/132 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aikuisella ihmisellä on joku vastuu omasta terveydestään.

Olisi pitänyt opiskella lääkäriksi, jotta pystyisi vaatimaan tarvittavaa hoitoa.

Kannattaa hyödyntää teknologiaa ja tekoälyä. Lataa ilmainen August AI-terveyssovellutus ( https://apkpure.com/august-your-24-7-health-ai/com.augustai.mobileapp ). Sen tekoälyn ovat lääkärit ja terveydenhuollon ammattilaiset kouluttaneet. Tarvit mobiililaitteen, sähköpostiosoitteen (vaikka Tutanota) ja kyvyn kirjoittaa asiasi englanniksi.

Vierailija
89/132 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä taas eilen hehkutti Suomen "ilmaista" terveydenhuoltoa. Siitä vain lukemaan ja miettimään onko hehkuttamisen arvoista.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011946193.html

Ei tuo artikkeli ole kuin osatotuus asioista. Itse pääsin lähetteellä todella nopeasti erikoissairaanhoidon tutkimuksiin, kun näkökykyyn tuli äkillisiä muutoksia. Ongelma on ettei hoito ole tasalaatuista ja määräaikaistarkastuksia laiminlyödään, joten lääkäriä välttelevät eivät jää kiinni.

Vierailija
90/132 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle määrättiin statiinit kolme vuotta ohitusleikkaukse en jälkeen. 

Puolen vuoden päästä kävin sairaalan tarkistuksessa ja sitten siirryin TK. Saan helposti lähetteen labraan verikokeisiin, tarkistan itse tulokset oma kannassa.  Välillä on poikkeavia arvoja ja soitan hoitajalle. Ja siihen se sitten jääkin, lääkärille ei pääse.

Sinun tilanteessasi lääkärin tapaaminen ei hyödyttäisi mitään jos ei olla muuttamassa lääkitystä. Sinä hyötyisi enemmän Sydänyhdityksen jäsenyydestä ja koulutuksesta sekä Omaolo.fi:n ilmaisista valmennusohjelmista. Niissä neuvotaan monipuolisesti. Jos sinulla on Mobiilivarmenne tai nettipankkitunnukset, pääset sinne valmennukseen heti. Eihän se lääkäri voi kenenkään puolesta liikkua, levätä, huolehtia stressinhallinnasta tai terveellisestä ruokavaliosta. Se on työ, mikä pitää itse kunkin ihan itse tehdä.

Viime vuonna STM:n virkahenkilö HS:n artikkelissa kommentoi sitä, että potilaiden pitäisi itse aktivoitua tekemään noiden valmennusten avulla jotain omaksi hyväkseen. Koska julkisen terveydenhuollon resurssit vain kiristyvät sekavan maailmantilanteen vuoksi seuraavaksi 10-15 vuodeksi, aletaan jossain vaiheessa tarkastelemaan potilaan hoitomotivaatiota tarkastamalla onko hän ollut kiinnostunut yhdestäkään monista valmennuksista. Silloin kun valitaan passiivisen ja aktiivisen saman vaivan potijan välillä se, kuka saa jatkolähetteen niin mitä todennäköisemmin se aktiivisempi valitaan. Siten on suurempi todennäköisyys sen suhteen, että valittu jatkaa omaan terveyteensä sitoutumista jatkossakin ja saadaan aikaan tuloksia. 

En ole koskaan kuullutkaan tuollaisista jäsenyyksistä tai valmennuksista.

Eri

Tutustu niihin. Sydänyhdistyksen verkkoluentoja löytyy pilvin pimein YouTubesta. 

Vierailija
91/132 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle määrättiin statiinit kolme vuotta ohitusleikkaukse en jälkeen. 

Puolen vuoden päästä kävin sairaalan tarkistuksessa ja sitten siirryin TK. Saan helposti lähetteen labraan verikokeisiin, tarkistan itse tulokset oma kannassa.  Välillä on poikkeavia arvoja ja soitan hoitajalle. Ja siihen se sitten jääkin, lääkärille ei pääse.

Sinun tilanteessasi lääkärin tapaaminen ei hyödyttäisi mitään jos ei olla muuttamassa lääkitystä. Sinä hyötyisi enemmän Sydänyhdityksen jäsenyydestä ja koulutuksesta sekä Omaolo.fi:n ilmaisista valmennusohjelmista. Niissä neuvotaan monipuolisesti. Jos sinulla on Mobiilivarmenne tai nettipankkitunnukset, pääset sinne valmennukseen heti. Eihän se lääkäri voi kenenkään puolesta liikkua, levätä, huolehtia stressinhallinnasta tai terveellisestä ruokavaliosta. Se on työ, mikä pitää itse kunkin ihan itse tehdä.

Viime vuonna STM:n virkahenkilö HS:n artikkelissa kommentoi sitä, että potilaiden pitäisi itse aktivoitua tekemään noiden valmennusten avulla jotain omaksi hyväkseen. Koska julkisen terveydenhuollon resurssit vain kiristyvät sekavan maailmantilanteen vuoksi seuraavaksi 10-15 vuodeksi, aletaan jossain vaiheessa tarkastelemaan potilaan hoitomotivaatiota tarkastamalla onko hän ollut kiinnostunut yhdestäkään monista valmennuksista. Silloin kun valitaan passiivisen ja aktiivisen saman vaivan potijan välillä se, kuka saa jatkolähetteen niin mitä todennäköisemmin se aktiivisempi valitaan. Siten on suurempi todennäköisyys sen suhteen, että valittu jatkaa omaan terveyteensä sitoutumista jatkossakin ja saadaan aikaan tuloksia. 

Ainakin mielenrerveystalon katsomani omahoito-ohjelmat ovat aika kevyttä kamaa. Uupumuksen sekä Pitkittyneiden kehollisten oireiden. On suunnattu lieville ja keskivaikeille.

Ne pohjautuvat samaan kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan aivan kuten suurin osa psykoterapioistakin.

Vierailija
92/132 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahan tarvitaan miljoonia halpatyön ammattilaisia ja sairas suomalainen on siinä vain tiellä. Sydän - ja syöpätautiset voivat mennä ja kupsahtaa mitä pikimmiten, jotta saamme tilaa oikeille osaajille.

Vierailija
93/132 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun melkein ysikymppiseltä dementoituneelta omaiselta murtui lonkka ja se leikattiin, kuntoutui kyllä parissa kuukaudessa fyysisesti melkein ennalleen. Eli kävelee lähes normaalisti. Muistisairaus on tietysti edennyt. Mitä sitten pitäisi tehdä, jättää hoitamatta?

Vierailija
94/132 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken tämän takia olen päättänyt näin: jos sairastunut vakavasti enkä pärjää ilman muiden apua, otan menolipun Sveitsiin. Olen molempien vanhempieni sairastumisten jälkeen nähnyt omin silmin, mitä se Vahva ja välittävä Suomi on. Ei tänne kannata jäädä kitumaan. Kun ei ole lapsiakaan niin se on tosiaan sitten oma päätös, milloin on aika painaa exit-nappia.

N48

Vierailija
95/132 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on myös itsellä vastuu huolehtia itsestään. Nykyisin hyvinvointimaissa eletään entistä vanhemmiksi, mutta polarisaatio kasvaa, joten keskiarvoissa tämä efekti ei näy. Terveellisten elintapojen mallimaa Japani jo tuskailee, kun satavuotiaita on niin paljon.

Vierailija
96/132 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aikuisella ihmisellä on joku vastuu omasta terveydestään.

Olisi pitänyt opiskella lääkäriksi, jotta pystyisi vaatimaan tarvittavaa hoitoa.

Kannattaa hyödyntää teknologiaa ja tekoälyä. Lataa ilmainen August AI-terveyssovellutus ( https://apkpure.com/august-your-24-7-health-ai/com.augustai.mobileapp ). Sen tekoälyn ovat lääkärit ja terveydenhuollon ammattilaiset kouluttaneet. Tarvit mobiililaitteen, sähköpostiosoitteen (vaikka Tutanota) ja kyvyn kirjoittaa asiasi englanniksi.

Varmasti hyvä palvelu, kun mainoskin on vähä-älyisen apinan kirjoittama. :D

Vierailija
97/132 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Luulin, että Suomessa on maailman paras terveydenhoito."

Mikäkin luulin (uskoin) että olemme myös varautumisen mallimaa, kunnes ne droonit tulivat.

Alaikäban.

Korona-ajan alussa joku ministeri sanoi, että huomenna "rekat lähtevät liikkeelle" tuomaan maskeja ja muita varusteita varmuusvarastosta sairaaloihin ja hoitolaitoksiin.

Todellisuudessa ei ollut olemassakaan mitään varmuusvarastoa, jossa olisi ollut maskeja tai muutakaan.

Vierailija
98/132 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole eläkeikäinen, et saa julkisesta terveydenhuollosta kuin masennuslääke-, burana- ja aborttipillerireseptin. Niiden kanssa kotiin toipumaan.

Vanhuuseläkeläisenä sinulle määrätään verenpaine- ja kolesterolilääkitys, lisäksi tulee kylkiäisenä diabetes. 

Vierailija
99/132 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat diagnoosin, saat lääkkeet ja siihen loppuu. Jatkoja ei ole ei tule.

Joo. Mä sain statiinit loppuvuodesta. 1-3kk päähän määrättiin kontrolliverikokeet jossa kävin, kolet oli pudonneet hyvin. Siihen se loppuikin. Mitään ohjetta jatkoista, miten usein kontrolliverikokeisiin pitäisi mennä tms en saanut enkä siinä puhelun aikana huomannut edes kysyä. Minusta se on sitä paitsi lääkärin asia muistaa ohjeistaa tällaiset asiat. 

Terveisiä Tanskasta! Olen syönyt statiineja ja verenpainelääkkeitä jo vuosia. Edelleen otetaan laajat verikokeet joka vuosi. 

Vierailija
100/132 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuviikosta kerrottiin kuinka meillä ei hoideta syöpäpotilaita, nyt kerrotaan ettei hoideta myöskään sydänpotilaita. Keitä meillä sairaaloissa siis hoidetaan?

Eikös siellä nyt makuuteta vanhuksia, joille ei myönnetä paikkaa hoivakodissa.

Sehän se todellista säästöä on.

Näin maallikkona sitä kuvittelisi, että tulee edullisemmaksi hoitaa vanhukset vanhusten hoitoon erikoistuneissa hoivapaikoissa, eikä erikoissairaanhoidossa.

Joskus oli vanhainkoteja. Mitä niille on tapahtunut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan