Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juuri eläköityneet vanhemmat valittavat pientä eläkettä, suututtaa

Vierailija
17.04.2026 |

Yhteensä eläkettä tulee n. 4000 e/kk ja heillä on velaton talo ja metsää. Syövät tavallista kotiruokaa, eivät käy lomamatkoilla, eivätkä osta esim. kalliita vaatteita tai huonekaluja. Nyt yhtäkkiä 4000e/kk on pieni raha. Mihin ihmeeseen sitä rahaa menee nyt niin paljon? Autot ja robotti-imurit ja robottiruohonleikkuritkin ostettiin viimeisillä palkoilla. Valitetaanko nyt valittamisen ilosta? Oma palkka on 1800 e/kk ja elän tuolla hyvin. 

Kommentit (533)

Vierailija
121/533 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa edes lukea vastauksia. Kateus huipussaan. Vai että 2000 e/nuppi on sinusta paljon, koko ikänsä työtä tehneille ihmisille? Hsluaisitko olla heidän osassaan? Elämä lopuillaan? Tiedätkö paljon heillä menee lääkäriin ja lääkkeisiin?  Omalle äidilleni sanoin, että käytä kaikki rahasi miten haluat, niin kauan kun elämää on jäljellä. Ne olivat hänen ansaitsemiaan.

Koko ikänsä töitä tehneillä on taatusti omaisuutta jonka myymällä saa lisää rahaa elämiseen. Säästöjäkin varmasti on. Harva kuitenkaan haluaa myydä tai koskea säästöihin vaikka perikunta siihen kannustaisi. 2000€ on hurja määrä rahaa, kymmeniä tuhansia ihmisiä elää 595€:lla.

Kukaan ei elä 595 summalla paitsi opiskelijat mutta he saavat lainaa.  

Työttömät elää jos eivät saa muita tukia.

Myös työkyvyttömät. Eikä ole varaa käydä enää lääkärissä.

Vierailija
122/533 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt. Saavat eläkettä nettona yht. 4700, mutta senttiäkään ei jää säästöön. Kaikki menee sen saman kk.n aikana kaikenlaiseen ihmeelliseen sekoiluun (ylikalliit lehtitilaukset, ylikalliit taloremontit, järjettömät luottokorkokulut, jatkuva kaupassa ravaaminen jne.). Meno on aivan holtitonta ja kaikki vähänkin isommat jutut ostetaan luotoksi. Rahaa annetaan jokaiselle lehti- ja remppamyyjälle, joka sitä sattuu vaan ilmestymään kysymään.

Ja kyseessä ihmiset, jotka elivät läpi 90-luvun laman eivätkä ikinä olleet mitään tuhlailijoita ja osasivat käyttää rahansa järkevästi.

Eiköhän tuossa ole taustalla muistisairaus. Jos ovat ennen osanneet hoitaa raha-asiansa ja varmaan rahaa on pakko olla säästössäkin koska ovat tienanneet hyvin, kun eläkkeet on tuota luokkaa ja nyt raha ei riitä ollenkaan. 

Pitäiskö kuule viedä ne  mummo ja vaari muistihoitajalle, eikä vauvalla ihmetellä holtitonta rahankäyttöä. 

Kuusikymppisillä ei yleensä vielä ole muistisairautta.

Mistäs ammatista sun vanhemmat on eläkkeelle päässeet jo kuusikymppisenä?

Ja jokuhan noita vanhuksia vaivaa, jos 60v ollaan sekaisin, kuin käkikello ja ennen on osattu hoitaa esim raha-asiat.  Muistisairaus tekee jos tuollaista epänormaalia toimintaa entiseen verrattuna. Normaalit  60v on vielä työelämässä  ja pääsevät eläkkeelle vuonna 2031, kun täyttävät 65v.

Kyllähän se moottori joskus nykii kun äkkiä löysää kaasun eli rahamäärä pienenee heti kun jää eläkkeelle. Jos ei ole älynnyt sopeuttaa menoja pieneneviin tuloihin niin tuntuuhan se köyhältä elämältä eikä eläke riitä mihinkään. Menee aikaa sopeutumiseen, ihan jokaisella jos on elänyt leveästi.

Suomessa ei kenenkään ole pakko jäädä eläkkeelle 60v vaan voi jatkaa työelämässä vielä monia vuosia. 

Luulen, että tuo kirjoittaja vaan provoaa ja kun jäi huonosta provosta kiinni yrittää nyt jotakin selitellä. 

Lähes 5 tonnilla kyllä pärjää jos ei nyt ihan mahdottomat menot ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/533 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä huvittaa, että omien vanhempien sekä isovanhempien ikäluokat valittavat pientä eläkettään, kun kuitenkin marssivat töihin suoraan koulusta ja saavat eläkettä enemmän kuin minä palkkaa kovasta työstä. Mun ikäluokan on taas turha odotella saavansa eläkettä. 

Ennen mentiin koulusta suoraan töihin 16 vuotiaana, mutta eläke alkoi kertymään vasta  23 vuotiaana, eli töitä tehtiin 7 vuotta ilman eläkekertymää.  Ja palkat oli ennen niin pieniä, että ei sellaisilla kukaan enää töitä tekisi. 

Esim itse aloitin työt 1978 vuonna 18 vuotiaana ja kun jäin juuri eläkkeelle niin palkka oli kaikkine ikälisineen vieläkin paljon pienempi, kuin mitä yksikään lapsistani sai, kun menivät työelämään. 

Jokaisen palkka alkoi ihan eri numerolla, kuin omani :D ja työelämää takana siis tuolta 70-luvulta. 

Mieheni oli hyvätuloinen tehdastyöläinen, lähelle papertehtaiden palkkoja. Kun koulutetut lapset menivät töihin heidän jokaisen alkupalkka oli heti suurempi kuin viimeisiä vuosia työelämässä olevan isänsä.  Se kyllä vähän kirpoi miestäni. Itse aina matalapalkkainen 

Vierailija
124/533 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miten eläkeläiseltä voi loppua rahat. Puhun siis juurikin tuommoista parin tonnin nettoeläkettä saavista. Asunto on hyvin todennäköisesti velaton, velaton auto eikä ole lapsia enää elätettävänä. Työssäkäyvä 40-50-vuotias maksaa siitä palkastaan lapset, asuntolainan ja autolainan eli varmaan on käytössä lopulta saman verran rahaa kuin sillä eläkeläisellä. Niin miten se budjetointi ei eläkeläiseltä onnistu kun menot eivät ole enää läheskään niin suuret kuin ennen?

Vierailija
125/533 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elossa oleva vanhempani saa eläkettä vähän päälle 3000 euroa/kk ja maksaa siitä veroa 25-26 %. En ole ajatellut, että häntä pitäisi kadehtia millään lailla. Työssä on käynyt ja varallisuutta hankkinut niin, että säästöjäkin on karttunut. Jo edesmenneen säästeliäisyydestä nautimme me veljeni kanssa ja lahjoitamme rahaa omille lapsillemme lain mahdollistamissa rajoissa. Olen itse kiitollinen vanhemmilleni siitä, että he mahdollistivat minulle hyvän ja turvallisen lapsuuden. Kaikki perusasiat olivat kunnossa.

Vierailija
126/533 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt. Saavat eläkettä nettona yht. 4700, mutta senttiäkään ei jää säästöön. Kaikki menee sen saman kk.n aikana kaikenlaiseen ihmeelliseen sekoiluun (ylikalliit lehtitilaukset, ylikalliit taloremontit, järjettömät luottokorkokulut, jatkuva kaupassa ravaaminen jne.). Meno on aivan holtitonta ja kaikki vähänkin isommat jutut ostetaan luotoksi. Rahaa annetaan jokaiselle lehti- ja remppamyyjälle, joka sitä sattuu vaan ilmestymään kysymään.

Ja kyseessä ihmiset, jotka elivät läpi 90-luvun laman eivätkä ikinä olleet mitään tuhlailijoita ja osasivat käyttää rahansa järkevästi.

Eiköhän tuossa ole taustalla muistisairaus. Jos ovat ennen osanneet hoitaa raha-asiansa ja varmaan rahaa on pakko olla säästössäkin koska ovat tienanneet hyvin, kun eläkkeet on tuota luokkaa ja nyt raha ei riitä ollenkaan. 

Pitäiskö kuule viedä ne  mummo ja vaari muistihoitajalle, eikä vauvalla ihmetellä holtitonta rahankäyttöä. 

Kuusikymppisillä ei yleensä vielä ole muistisairautta.

Mistäs ammatista sun vanhemmat on eläkkeelle päässeet jo kuusikymppisenä?

Ja jokuhan noita vanhuksia vaivaa, jos 60v ollaan sekaisin, kuin käkikello ja ennen on osattu hoitaa esim raha-asiat.  Muistisairaus tekee jos tuollaista epänormaalia toimintaa entiseen verrattuna. Normaalit  60v on vielä työelämässä  ja pääsevät eläkkeelle vuonna 2031, kun täyttävät 65v.

Kyllähän se moottori joskus nykii kun äkkiä löysää kaasun eli rahamäärä pienenee heti kun jää eläkkeelle. Jos ei ole älynnyt sopeuttaa menoja pieneneviin tuloihin niin tuntuuhan se köyhältä elämältä eikä eläke riitä mihinkään. Menee aikaa sopeutumiseen, ihan jokaisella jos on elänyt leveästi.

Suomessa ei kenenkään ole pakko jäädä eläkkeelle 60v vaan voi jatkaa työelämässä vielä monia vuosia. 

Luulen, että tuo kirjoittaja vaan provoaa ja kun jäi huonosta provosta kiinni yrittää nyt jotakin selitellä. 

Lähes 5 tonnilla kyllä pärjää jos ei nyt ihan mahdottomat menot ole. 

Ei se töissä käyminen ole itsestä kiinni, työnantajalla on paljon sanottavaa siihen. Tuttu kävi puhumassa esimiehilleen, jos vielä pari vuotta olisin töissä. " ole vaan, mutta muualla,  meillä on käytäntö että eläkeiän täyttyessä jäädään pois."

Vierailija
127/533 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa edes lukea vastauksia. Kateus huipussaan. Vai että 2000 e/nuppi on sinusta paljon, koko ikänsä työtä tehneille ihmisille? Hsluaisitko olla heidän osassaan? Elämä lopuillaan? Tiedätkö paljon heillä menee lääkäriin ja lääkkeisiin?  Omalle äidilleni sanoin, että käytä kaikki rahasi miten haluat, niin kauan kun elämää on jäljellä. Ne olivat hänen ansaitsemiaan.

Koko ikänsä töitä tehneillä on taatusti omaisuutta jonka myymällä saa lisää rahaa elämiseen. Säästöjäkin varmasti on. Harva kuitenkaan haluaa myydä tai koskea säästöihin vaikka perikunta siihen kannustaisi. 2000€ on hurja määrä rahaa, kymmeniä tuhansia ihmisiä elää 595€:lla.

Kukaan ei elä 595 summalla paitsi opiskelijat mutta he saavat lainaa.  

Työttömät elää jos eivät saa muita tukia.

Miksi jotkut haluaa aina rinnastaa 50 vuottakin työelämässä olleet työttömiin? Heidänkö kuuluisi saada yhtä paljon?

Pitäisikö ikänsä töitä tehnee ja eläkemaksuja maksaneen siis saada työttömyyskorvauksen kokoinen eläke?? 

Ja ihminen, joka ei päivääkään olisi ollut töissä  saisi sitten kai takuueläkeen 1000e/kk ja töitä tehnyt sen 600e/kk? mikä järki? 

Vierailija
128/533 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä huvittaa, että omien vanhempien sekä isovanhempien ikäluokat valittavat pientä eläkettään, kun kuitenkin marssivat töihin suoraan koulusta ja saavat eläkettä enemmän kuin minä palkkaa kovasta työstä. Mun ikäluokan on taas turha odotella saavansa eläkettä. 

Jos saat palkkaa tuon mediaanieläkkeen verran 1800 se on voi voi.  Itsellä aika tarkkaan tuo mediaanieläke mutta kyllä lapsillä on  2 ja jopa enemmän kuukausipalkat. 

Kiva sinulle ja lapsillesi, jos vedätte hyvää palkkaa/eläkettä.

Meinaatko, että nykyisin on helpompi saada isoa liksaa esimerkiksi pelkällä amistutkinnolla vai miksi voivottelet puolestani? Nykyään kaikki alat on menossa vähän siihen, ettei kukaan saa tehdä työtään kunnolla ja vakituista työtä, kun kaikki ulkoistetaan halpamaihin tai teetetään esimerkiksi thaikuilla. 

Vierailija
129/533 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko vanhempasi kertoneet, mikä oli elintasonne silloin kuin olit pieni? Ja miten paljon töitä tehtiin sen palkan eteen? Asuntolaina?

Se maailma 70- 80- ja 90-luvuillakin oli lepokoti nykyisern verrattuna. Jopa ysärilläkin esim ansiopäiväraha oli 500 päivää täysimääräisenä jos työtä ei voitu osoittaa, työttömyyskorvaukset olivat pakollisten elinkustannusten hintatasoon nähden erinomaisia ja maailma muutenkin järkevämpi.

Mistä tiedät ajasta, jota et ole elänyt? Maailma ei ollut silloin mikään lepokoti. Rikkaita ja köyhiä ja hyvä- ja huono-osaisia on aina ollut, eikä raha ratkaise onnellisuutta. 

Omat käsitykset maailmasta muuttuvat iän mukana. 

Vierailija
130/533 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on varmaan muutoksesta ja sen tuomasta ahdistuksesta. Olen 60-vuotias, ja nettopalkkani on tällä hetkellä reilut 4100 €/kk. Kun jään eläkkeelle, nettoeläkkeeni tulee olemaan noin 2300 €/kk. Onhan se iso muutos, kun tulot putoavat melkein 2000 €/kk, vaikka jäljelle jääneilläkin tuloilla pitäisi tulla hyvin toimeen. Kun on pitkään tottunut siihen, että rahaa voi käyttää huolettomasti ja sitä jää silti joka kuukausi säästöön, niin tilanne onkin yhtäkkiä toinen.

Ahdistukseen voi myös liittyä sen tajuaminen, että mistään ei enää tule lisää rahaa. Työiässä oleva voi haaveilla siirtyvänsä pian parempipalkkaisiin töihin tai ottavansa lisätöitä, mutta eläkkeellä oleva ei voi enää parantaa eläkettään.

Minä olen tosin varautunut tähän laittamalla joka kuukausi rahaa myös sijoituksiin eläkepäiviä varten, mutta moni muu ei ole sitä tehnyt. Ja uskon kyllä, että ymmärrän olla valittamatta sitten, kun olen eläkkeellä.

Eläkkeellä olevat voivat tehdä töitä siinä missä muutkin, ja monet tekevätkin, kun ovat ihan hyväkuntoisia vielä ja eläkettä on edessä kymmeniä vuosia. Toisaalta työmarkkinatilanne on sellainen, että työssäkäyvällä tai työttömällä ei välttämättä ole yhtään parempia mahdollisuuksia vaikuttaa tulevaan eläkkeeseensä kuin eläkeläisilläkään. Avoimia työpaikkoja ei ole, varsinkaan hyvin palkattuja. 

Eläkeläiset ovat turvassa, heille on sentään luvattu varma tulo kuukausittain. Työikäisille ei.

Vierailija
131/533 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin ei vaan mikään tunnu riittävän. Ainainen valitus. Itsellä 1550e netto eläke jolla tulen hyvin toimeen. Vielä vuokralla asun.

Vierailija
132/533 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saat palkkaa tuon mediaanieläkkeen verran 1800 se on voi voi.  Itsellä aika tarkkaan tuo mediaanieläke mutta kyllä lapsillä on  2 ja jopa enemmän kuukausipalkat. 

Kiva sinulle ja lapsillesi, jos vedätte hyvää palkkaa/eläkettä.

Meinaatko, että nykyisin on helpompi saada isoa liksaa esimerkiksi pelkällä amistutkinnolla vai miksi voivottelet puolestani? Nykyään kaikki alat on menossa vähän siihen, ettei kukaan saa tehdä työtään kunnolla ja vakituista työtä, kun kaikki ulkoistetaan halpamaihin tai teetetään esimerkiksi thaikuilla. 

Miksi mediaanieläke 1800 on hyvä vaikka se palkkana on huono? 

Lapsilla oli haluja hankkia ja opiskella työllistävät hyväpalkkaiset ammatit.  Tietenkin jokaista tarvitaan ja monet palkat voisivat olla isompia tärkeissä töissä, esim siivous 

Vierailija
133/533 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni eläkehän tuo on mutta turha valittaa. Olisivat tehneet enemmän töitä jos olisivat halunneet suuremman. Tai sitten jonkun lisäeläkkeen siihen päälle, tai sitten ihan perus sijoitussalkku. Metsä ei ihan paras sijoitus eläkepäiville ole, on varmaan vaivalloisin omaisuusmuoto kun pitää hoitaa ja puuta ei voi joka vuosi myydä, ja sijainnista riippuen ei välttämättä ole kovin likvidiä omaisuutta

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäluokan opittu tapa. Rahaa on mutta ei koskaan tarpeeksi. Eivät ole oppineet tyytymään siihen mitä on vaan aina tavoiteltu enemmän. Oma vanhempani samanlainen vaikka on satojatuhansia euroja rahaa ja omaisuutta. Tosin on nyt tässä vuoden sisään alkanut puhumaan että eipä hänen tarvitse pihistellä missään. Aivopesu alkaa uppoamaan kovaakin kalloon. Vuosia olen kehottanut nauttimaan rahoistaan itse kun vielä pystyy kulkemaan ja tekemään kaikenlaista. Hän on jo +80v.  Se vaatii pitkänkin ajan että oppii suhtautumaan uuteen elintasoon järkevästi.

Ap puhuu juuri eläköityneestä. Sinä puhut 80-vuotiaasta.

Pitkään menee joillakin oppia elämään tulojen mukaan etenkin kun on vuosikymmeniä elänyt leveästi niin 2000€ eläke tuntuu köyhyydeltä.

Tämä on ihan totta. Monella ainoastaan opiskeluaikana tulot oli pienet ja jos ei ole joutunut myöhemmin elämässään opiskelemaan uudestaan, niin nuoruuden ensimmäisistä opiskeluajoista on jo kulunut vuosikymmeniä. Osa sitten on joutunut pohtimaan sitäkin, onko varaa jäädä äitiyslomalle ja varsinkaan kotihoidontuelle , koska nuokin on paljon pienemmät kuin mitä palkka on.  Tai ainakin mietti, pystyykö vanhempainvapaiden aikana tekemään jotain keikkahommia, jolla tienata lisää. 

Kun reilut 3 vuotta sitten aloitin kokeilun eläkepäivieni elintasolla elämisestä, niin siinä kokeilun edetessä mulle selvisi myös se, onko mulla varaa jäädä eläkkeelle jo heti, kun alin eläkeikä tulee täyteen vai pitääkö mun jatkaa vielä töissä kenties ylimpään eläkeikään asti. Mulla ei ole mitään isoja rahareikiä kuten autoa, kesämökkiä tms, joten alin eläkeikä riitti ihan hyvin. Toisaalta sain sitten tuon kokeiluni aikana säästettyä niin paljon, että hyppäsinkin pois oravanpyörästä 11 kk ennen alinta eläkeikääni. Elän nyt elokuuhun asti ihan vaan kokeilusta säästyneillä rahoilla. Aika harvasta asiasta olen joutunut kokonaan luopumaan, mutta esimerkiksi ravintolassa käyn syömässä vain harvoin. Aikoinaan tuli käytyä vähintään 2 kertaa viikossa, kun ei huvittanut kotonakaan kokkailla. Teen myös itse asioita, jotka aiemmin olisin ostanut kaupasta tai palkannut jonkun ammattilaisen tekemään. Niskahieronnassakaan ei tarvitse enää käydä, koska ei tarvitse kökkiä lähes 40 tuntia viikossa tietokoneen ääressäkään. Vanha koirani kuoli maanantaina ja nyt voin ottaa vuosibudjetistani pois koiran ruokiin yms menneen summan. Sillä summalla voisin käydä muutaman kerran kuukaudessa ravintolassa syömässä, mutta en aio tällä tavalla nostaa elintasoani vaan jatkossa se summa menee säästöön. 

Vierailija
135/533 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini rahankäyttö ruokakaupassa oli ihan mahdotonta, yksineläjällä meni ihan helposti noin 700€ joka kuukausi ruokaan, jääkaappi oli aina täynnä vanhaa ruokaa. Kohta sitten ilmenikin muistisairaus. Äitini on aina ollut shoppailijatyyppiä, tämä piirre sitten korostui muistisairauden mukana. 

Vierailija
136/533 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten eläkeläiseltä voi loppua rahat. Puhun siis juurikin tuommoista parin tonnin nettoeläkettä saavista. Asunto on hyvin todennäköisesti velaton, velaton auto eikä ole lapsia enää elätettävänä. Työssäkäyvä 40-50-vuotias maksaa siitä palkastaan lapset, asuntolainan ja autolainan eli varmaan on käytössä lopulta saman verran rahaa kuin sillä eläkeläisellä. Niin miten se budjetointi ei eläkeläiseltä onnistu kun menot eivät ole enää läheskään niin suuret kuin ennen?

Vanhuksilla saattaa olla muistihäiriöitä tai dementiaa? Itse olen 59 vuotias työtön ja kitkuttelen 595 eurolla kuukaudessa.

Vierailija
137/533 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen voi tehdä vaikka kahden päivän sijaisuuksia, koska palkka on vain lisätulo ja eläke tulee tilille. Työtön sen sijaan voi joutua odottamaan tukea kaksi kuukautta ja palkkatulot leikkaavat työttömyyskorvausta.

Vierailija
138/533 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen mentiin koulusta suoraan töihin 16 vuotiaana, mutta eläke alkoi kertymään vasta  23 vuotiaana, eli töitä tehtiin 7 vuotta ilman eläkekertymää.  Ja palkat oli ennen niin pieniä, että ei sellaisilla kukaan enää töitä tekisi. 

Esim itse aloitin työt 1978 vuonna 18 vuotiaana ja kun jäin juuri eläkkeelle niin palkka oli kaikkine ikälisineen vieläkin paljon pienempi, kuin mitä yksikään lapsistani sai, kun menivät työelämään. 

Jokaisen palkka alkoi ihan eri numerolla, kuin omani :D ja työelämää takana siis tuolta 70-luvulta. 

Jännästi niillä pienilläkin tarjoilijan ja hitsaajan palkoilla ostettiin koti, auto ja kasvatettiin perhe kasarilla. En kadehdi toki sitä, että eläkekertymä ja elintaso oli kehnompaa. Ja toisaalta, itse menin 14-vuotiaana töihin polkupalkalla, jota nykyisin tekevät lähinnä ulkkarit

Vierailija
139/533 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hekin ovat aikanaan olleet asuntovelallisia ja elättäneet lapsensa.

Vierailija
140/533 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oli netissä, että Helsingissä wolt kuski tienaa 900 euroa ja on koditon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi