Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juuri eläköityneet vanhemmat valittavat pientä eläkettä, suututtaa

Vierailija
17.04.2026 |

Yhteensä eläkettä tulee n. 4000 e/kk ja heillä on velaton talo ja metsää. Syövät tavallista kotiruokaa, eivät käy lomamatkoilla, eivätkä osta esim. kalliita vaatteita tai huonekaluja. Nyt yhtäkkiä 4000e/kk on pieni raha. Mihin ihmeeseen sitä rahaa menee nyt niin paljon? Autot ja robotti-imurit ja robottiruohonleikkuritkin ostettiin viimeisillä palkoilla. Valitetaanko nyt valittamisen ilosta? Oma palkka on 1800 e/kk ja elän tuolla hyvin. 

Kommentit (554)

Vierailija
81/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitoon menee ikääntyessä paljon rahaa. Ehkä kaukaa viisaina osaavat ennakoida myös palvelujen ostamisen tarvetta tulevaisuudessa, kun oma toimintakyky laskee. Velattomiin taloihinkin tulee remontin tarvetta. Ja edellä mainittu toive voida jättää perinnöksi rahaakin.

Paskan marjat ne mitään ennakoi. Tämän päivän eläkeläiset on vielä sitä sukupolvea joka ehdottomasti olettaa saavansa kaiken hoivan ja avun veronmaksajan piikkiin. 

Ahneuskin on kauhea tauti, kun se ryöstäytyy äärimmilleen. Kuulin eräästä tuttavasta, joka kärvisteli n. 3 vuotta ei-kiireellisessä leikkausjonossa kivuissaan. Vaiva oli leikkauksella hoidettavissa ja yksityisellä puolella olisi maksanut n. 5000€ ja sinne olisi helposti päässyt.

Kyseisellä henkilöllä oli satojentuhansien eurojen varallisuus säästöinä ja sijoituksina, kiinteistöt ja metsäomaisuus lisäksi. Mutta ei; omaa rahaa ei voinut käyttää, piti odotella julkisen puolen jonossa vuosia ja vedellä särkylääkkeitä öin, päivin. No, valinta se on tuokin.

Vierailija
82/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4 000 euroa kuussa on oikeasti pieni raha.

Koitappa pärjätä 595 eurolla kuukaudessa, SE on pieni raha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa edes lukea vastauksia. Kateus huipussaan. Vai että 2000 e/nuppi on sinusta paljon, koko ikänsä työtä tehneille ihmisille? Hsluaisitko olla heidän osassaan? Elämä lopuillaan? Tiedätkö paljon heillä menee lääkäriin ja lääkkeisiin?  Omalle äidilleni sanoin, että käytä kaikki rahasi miten haluat, niin kauan kun elämää on jäljellä. Ne olivat hänen ansaitsemiaan.

Vierailija
84/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 000 euroa kuussa on oikeasti pieni raha.

Koitappa pärjätä 595 eurolla kuukaudessa, SE on pieni raha.

Sosiaalilainsäädännön mukaan ei kenenkään tarvise tulla toimeen 595 eurolla. Jos " kotirouvana "  tai herrana saa sen verran riittäähän se omiin elinkustannuksiin.

Vierailija
85/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt. Saavat eläkettä nettona yht. 4700, mutta senttiäkään ei jää säästöön. Kaikki menee sen saman kk.n aikana kaikenlaiseen ihmeelliseen sekoiluun (ylikalliit lehtitilaukset, ylikalliit taloremontit, järjettömät luottokorkokulut, jatkuva kaupassa ravaaminen jne.). Meno on aivan holtitonta ja kaikki vähänkin isommat jutut ostetaan luotoksi. Rahaa annetaan jokaiselle lehti- ja remppamyyjälle, joka sitä sattuu vaan ilmestymään kysymään.

Ja kyseessä ihmiset, jotka elivät läpi 90-luvun laman eivätkä ikinä olleet mitään tuhlailijoita ja osasivat käyttää rahansa järkevästi.

Todennäköisesti yrittävät täyttää päivänsä jollakin tekemisellä paniikissa. Eivät osaa rauhoittua ja miettiä. Joillekin todella työorientoituneille eläkkeelle jääminen on aika traumaattinen kokemus kun pitääkin itse päättää mihin aikansa käyttää.

Vierailija
86/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jotkut tietävät vanhempiensa raha-asiat noin tarkkaan?  Meillä en tiedä lasten asioita eivätkä he minun.

Vierailija
87/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke kuulostaa kyllä riittävän hyvältä. Ehkä heillä on tuossa alkuvaiheessa vain totuttelemista pienempiin tuloihin ja jonkinlaista hätää pärjäämisestä. 

Vierailija
88/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt. Saavat eläkettä nettona yht. 4700, mutta senttiäkään ei jää säästöön. Kaikki menee sen saman kk.n aikana kaikenlaiseen ihmeelliseen sekoiluun (ylikalliit lehtitilaukset, ylikalliit taloremontit, järjettömät luottokorkokulut, jatkuva kaupassa ravaaminen jne.). Meno on aivan holtitonta ja kaikki vähänkin isommat jutut ostetaan luotoksi. Rahaa annetaan jokaiselle lehti- ja remppamyyjälle, joka sitä sattuu vaan ilmestymään kysymään.

Ja kyseessä ihmiset, jotka elivät läpi 90-luvun laman eivätkä ikinä olleet mitään tuhlailijoita ja osasivat käyttää rahansa järkevästi.

Eiköhän tuossa ole taustalla muistisairaus. Jos ovat ennen osanneet hoitaa raha-asiansa ja varmaan rahaa on pakko olla säästössäkin koska ovat tienanneet hyvin, kun eläkkeet on tuota luokkaa ja nyt raha ei riitä ollenkaan. 

Pitäiskö kuule viedä ne  mummo ja vaari muistihoitajalle, eikä vauvalla ihmetellä holtitonta rahankäyttöä. 

Vierailija
89/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se juuri eläköitynyt vanhempi. En valita, koska säännöllinen eläketulo on vuosikymmenet freelancerina toimineelle vapaalle taiteilijalle suurta ylellisyyttä.

Mutta kuukausipalkkaan tottuneille tulojen puolittuminen saattaa olla kulttuurishokki, eivätkä he osaa suhteuttaa menojaan.

Ap:lle sanoisin että kun et kerran tiedä vanhempiesi kulutustottumuksista, ole hiljaa. Heidän raha-asiansa eivät kuulu sinulle yhtään sen enempää kuin sinun heille.

Vierailija
90/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sulle kuuluu, mihin rahansa käyttävät. Omiaanhan käyttävät. Miten on muuten oma rahankäyttösi laita? Pitäisikö siitä jonkun myös vetää herneen nenään?

Vierailija
91/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa edes lukea vastauksia. Kateus huipussaan. Vai että 2000 e/nuppi on sinusta paljon, koko ikänsä työtä tehneille ihmisille? Hsluaisitko olla heidän osassaan? Elämä lopuillaan? Tiedätkö paljon heillä menee lääkäriin ja lääkkeisiin?  Omalle äidilleni sanoin, että käytä kaikki rahasi miten haluat, niin kauan kun elämää on jäljellä. Ne olivat hänen ansaitsemiaan.

Koko ikänsä töitä tehneillä on taatusti omaisuutta jonka myymällä saa lisää rahaa elämiseen. Säästöjäkin varmasti on. Harva kuitenkaan haluaa myydä tai koskea säästöihin vaikka perikunta siihen kannustaisi. 2000€ on hurja määrä rahaa, kymmeniä tuhansia ihmisiä elää 595€:lla.

Vierailija
92/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuossa ole taustalla muistisairaus. Jos ovat ennen osanneet hoitaa raha-asiansa ja varmaan rahaa on pakko olla säästössäkin koska ovat tienanneet hyvin, kun eläkkeet on tuota luokkaa ja nyt raha ei riitä ollenkaan. 

Pitäiskö kuule viedä ne  mummo ja vaari muistihoitajalle, eikä vauvalla ihmetellä holtitonta rahankäyttöä. 

Kuusikymppisillä ei yleensä vielä ole muistisairautta.

Vierailija
93/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jotkut tietävät vanhempiensa raha-asiat noin tarkkaan?  Meillä en tiedä lasten asioita eivätkä he minun.

Ihmettelen samaa. 

Muutenkin tuntuu ihmeelliseltä, että jotkut aikuiset ihmiset on noin katkeria vanhemmilleen eläkkeistä. Itse ei olisi aikoinaan tullut mieleenkään kadehtia vanhempieni eläkkeitä. Ikänsä raskasaita töitä tehneitä vanhuksia.  

Ilmeisesti näiden kadehtijoiden  vanhemmat ovat rikasta ja äveriästä porukkaa ja jälkikasvu ei ole päässyt vanhempiensa tasolla ja nyt kadehtivat vanhempiaan. 

Vierailija
94/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. En tiedä lasteni palkkoja tai muita tuloja, eikä he minun. 

Vierailija
95/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa perheissä onneksi osataan ja uskalletaan keskustella jopa raha-asioista.

Vierailija
96/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ikänsä töitä tehneillä on taatusti omaisuutta jonka myymällä saa lisää rahaa elämiseen. Säästöjäkin varmasti on. Harva kuitenkaan haluaa myydä tai koskea säästöihin vaikka perikunta siihen kannustaisi. 2000€ on hurja määrä rahaa, kymmeniä tuhansia ihmisiä elää 595€:lla.

Kukaan ei elä 595 summalla paitsi opiskelijat mutta he saavat lainaa.  

Vierailija
97/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen samaa. 

Muutenkin tuntuu ihmeelliseltä, että jotkut aikuiset ihmiset on noin katkeria vanhemmilleen eläkkeistä. Itse ei olisi aikoinaan tullut mieleenkään kadehtia vanhempieni eläkkeitä. Ikänsä raskasaita töitä tehneitä vanhuksia.  

Ilmeisesti näiden kadehtijoiden  vanhemmat ovat rikasta ja äveriästä porukkaa ja jälkikasvu ei ole päässyt vanhempiensa tasolla ja nyt kadehtivat vanhempiaan. 

Eihän ap kadehdi vanhempiensa eläkkeitä. Miten voi käsittää luetun tekstin noin väärin?

Vierailija
98/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei elä 595 summalla paitsi opiskelijat mutta he saavat lainaa.  

Minä elän. 

Vierailija
99/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa perheissä onneksi osataan ja uskalletaan keskustella jopa raha-asioista.

Niin, lapset valitta surkeuttaan ja köyhemmät vanhemmat sitten avittavat.  Kykkä minusta vanhempien rahat ocat ihan heidän heidän kuolemaansa saakka. Ei ole koskaan tullut mieleen tehdä lapsille selvityksiä rahan käytöstäni.

Vierailija
100/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäluokan opittu tapa. Rahaa on mutta ei koskaan tarpeeksi. Eivät ole oppineet tyytymään siihen mitä on vaan aina tavoiteltu enemmän. Oma vanhempani samanlainen vaikka on satojatuhansia euroja rahaa ja omaisuutta. Tosin on nyt tässä vuoden sisään alkanut puhumaan että eipä hänen tarvitse pihistellä missään. Aivopesu alkaa uppoamaan kovaakin kalloon. Vuosia olen kehottanut nauttimaan rahoistaan itse kun vielä pystyy kulkemaan ja tekemään kaikenlaista. Hän on jo +80v.  Se vaatii pitkänkin ajan että oppii suhtautumaan uuteen elintasoon järkevästi.

Ap puhuu juuri eläköityneestä. Sinä puhut 80-vuotiaasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi