Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juuri eläköityneet vanhemmat valittavat pientä eläkettä, suututtaa

Vierailija
17.04.2026 |

Yhteensä eläkettä tulee n. 4000 e/kk ja heillä on velaton talo ja metsää. Syövät tavallista kotiruokaa, eivät käy lomamatkoilla, eivätkä osta esim. kalliita vaatteita tai huonekaluja. Nyt yhtäkkiä 4000e/kk on pieni raha. Mihin ihmeeseen sitä rahaa menee nyt niin paljon? Autot ja robotti-imurit ja robottiruohonleikkuritkin ostettiin viimeisillä palkoilla. Valitetaanko nyt valittamisen ilosta? Oma palkka on 1800 e/kk ja elän tuolla hyvin. 

Kommentit (554)

Vierailija
61/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi käyttää tuon valittamiseen ja kateellisuuteen menevän energiansa siihen, että etsii paremmin palkatun työn. 

On se omakin eläke sitten aikanaan vähän parempi.

Vierailija
62/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaa monessa perheessä on 3-4 autoa työauto ja työmatka autot kun jokainen käy työssä jossain. Eri aikaan . Niin ne työmatkakulut on yksi suuri menoerä kk. Ja ruoka . Työkenkä. Autojen huollot korjaukset . Vakuutukset. Veneissä ei maksa kuin se paikka maksu jos omaa rantaa ei ole. Bensat. Monessa perheessä äiti kuskaa lapset harrastuksiin isä kulkee töihin. Ne maksaa. Äidit saa lapsilisän millä ostaa ruuan ja elatusmaksuja jos yksin asuu. Te nuoret jotka nyt elätte olette itse kohta vanhuksia . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lähiaikoina tuleva eläkeläinen. Nyt kuukausitulo n.4000, käteen n.2.700. Eläke tulee olemaan n.2100€, käteen n.1.700. Tonnin pudotus kuukausituloissa on iso varsinkin, kun mulla on nyt firman auto käytössä.

Kauhulla odottelen, miten kapeaksi elämä muodostuu.

Vierailija
64/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet surkea ja kateellinen luuseri. Mäntti.

Vierailija
65/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex anoppi omisti Helsingistä 5h+k ja oli juuri perinyt äidiltään satoja tuhansia euroja ( tiedän, koska pyysi exältä sijoitusneuvoja). Kun miehensä sitten kuoli tää anoppi itki vuolaasti miten hän nyt saa vastikkeen maksettua kun miehensä eläessäkään siihen hädin tuskin pystyivät. Ja se mies oli miljonääri. Sai yhden lapsensa lupaamaan, että tämä kyllä auttaa äitiään :(

Kyseessä oli 30-l syntynyt ihminen, en tiennyt, että nyt eläkkeelle jäävissä on tällaisia urpoja enää. Hirveä hätä toimeentulosta ja rahaa on, ei mitään järkeä.

Vierailija
66/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä lähiaikoina tuleva eläkeläinen. Nyt kuukausitulo n.4000, käteen n.2.700. Eläke tulee olemaan n.2100€, käteen n.1.700. Tonnin pudotus kuukausituloissa on iso varsinkin, kun mulla on nyt firman auto käytössä.

Sitten mieti niitä, jotka eivät edes saa sitä n. 1,7 tuhannen euron eläkettä?Siitä vielä n.700 pois. Miten kapeaa se heidän elämänsä on?

Vierailija
67/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 000 euroa kuussa on oikeasti pieni raha.

Kyllä, Suomessa, nettona yhdellekin hengelle.

Toki, jos pitää vaihtaa uuteen premium autoon 3 vuoden välein kuten naapuritkin.

Vierailija
68/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on varmaan muutoksesta ja sen tuomasta ahdistuksesta. Olen 60-vuotias, ja nettopalkkani on tällä hetkellä reilut 4100 €/kk. Kun jään eläkkeelle, nettoeläkkeeni tulee olemaan noin 2300 €/kk. Onhan se iso muutos, kun tulot putoavat melkein 2000 €/kk, vaikka jäljelle jääneilläkin tuloilla pitäisi tulla hyvin toimeen. Kun on pitkään tottunut siihen, että rahaa voi käyttää huolettomasti ja sitä jää silti joka kuukausi säästöön, niin tilanne onkin yhtäkkiä toinen.

Ahdistukseen voi myös liittyä sen tajuaminen, että mistään ei enää tule lisää rahaa. Työiässä oleva voi haaveilla siirtyvänsä pian parempipalkkaisiin töihin tai ottavansa lisätöitä, mutta eläkkeellä oleva ei voi enää parantaa eläkettään.

Minä olen tosin varautunut tähän laittamalla joka kuukausi rahaa myös sijoituksiin eläkepäiviä varten, mutta moni muu ei ole sitä tehnyt. Ja uskon kyllä, että ymmärrän olla valittamatta sitten, kun olen eläkkeellä.

Vierailija
69/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä turhaan neuvota, että eläkkeelle jäävien pitäisi pystyä säästämään työuransa aikana sen verran, että tuo rako palkkatuloista eläketuloihin ei olisi liian suuri. Jostain näin sellaisen nyrkkisäännön, että pitäisi pystyä säästämään/sijoittamaan sen verran, että saa eläkkeellä ollessaan napattua kahden kuukauden nettopalkkaa vastaavan summan käyttöönsä saamansa eläkkeen lisäksi. Tämän pitäisi toteutua jokaisena vuonna, kun on eläkkeellä. Silloin ero eläketulon ja palkkatulon välillä olisi edelleen huomattava, mutta ei enää niin kova, kuin ilman näitä säästöjä olisi. 

Tämä on hyvä ohje teoriassa, mutta käytännössä ei läheskään kaikille ole realisesti mahdollista toteuttaa. Fakta on kuitenkin, että kaikki säästöt eläkkeelle mentäessä auttaa. 

Vierailija
70/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten mieti niitä, jotka eivät edes saa sitä n. 1,7 tuhannen euron eläkettä?Siitä vielä n.700 pois. Miten kapeaa se heidän elämänsä on?

Tiedän, mutta tarkoitinkin sitä muutosta, mikä tapahtuu, kun tulot pienenevät selvästi eläkkeelle jäädessä. Töissä ollessa on ollut ilmainen työterveyshoito, ateriaetu, firman puhelin ja läppäri, mulla vielä autoetukin, on ollut liikunta- ja kulttuurisetelit, matkoja, paljon tapahtumia, paljon työn puolesta kontakteja.

Menot eivät kuitenkaan vähene vaan lisääntyvät.

Vierailija
71/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulkaa monessa perheessä on 3-4 autoa työauto ja työmatka autot kun jokainen käy työssä jossain. Eri aikaan . Niin ne työmatkakulut on yksi suuri menoerä kk. Ja ruoka . Työkenkä. Autojen huollot korjaukset . Vakuutukset. Veneissä ei maksa kuin se paikka maksu jos omaa rantaa ei ole. Bensat. Monessa perheessä äiti kuskaa lapset harrastuksiin isä kulkee töihin. Ne maksaa. Äidit saa lapsilisän millä ostaa ruuan ja elatusmaksuja jos yksin asuu. Te nuoret jotka nyt elätte olette itse kohta vanhuksia . 

Perheessä on yleensä kaksi aikuista. Auton omistavat lapset asuvat omillaan ja maksavat kulunsa itse. Eikö näin ole?

Vai joku monisuhde, miksi näitä sanotaan?

Vierailija
72/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, mutta tarkoitinkin sitä muutosta, mikä tapahtuu, kun tulot pienenevät selvästi eläkkeelle jäädessä. Töissä ollessa on ollut ilmainen työterveyshoito, ateriaetu, firman puhelin ja läppäri, mulla vielä autoetukin, on ollut liikunta- ja kulttuurisetelit, matkoja, paljon tapahtumia, paljon työn puolesta kontakteja.

Menot eivät kuitenkaan vähene vaan lisääntyvät.

Sitten pitää vain priorisoida niitä menoja. Mikä on oikeasti tärkeää ja mikä sellaista ns. "höttöä". Ei se paljon eroa työelämässä tehtävistä päätöksistä mitä tulee firman rahan käyttöön.

Vierailija
73/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vain näiltä kitupiikeiltä eläkkeitä leikkaamaan. Sopii ottaa 20 %. 

Vierailija
74/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos töissä ollessakin kaikki rahat käytetty kuukaudessa ja sitten tulot puolittuu, niin kyllähän se hirvittää. Eipä enää voi käydä ulkona syömässä tai hotellilomalla pari kertaa vuodessa. Saatikka ulkomailla. Joka penni menee elämiseen.

Vierailija
75/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ex anoppi omisti Helsingistä 5h+k ja oli juuri perinyt äidiltään satoja tuhansia euroja ( tiedän, koska pyysi exältä sijoitusneuvoja). Kun miehensä sitten kuoli tää anoppi itki vuolaasti miten hän nyt saa vastikkeen maksettua kun miehensä eläessäkään siihen hädin tuskin pystyivät. Ja se mies oli miljonääri. Sai yhden lapsensa lupaamaan, että tämä kyllä auttaa äitiään :(

Kyseessä oli 30-l syntynyt ihminen, en tiennyt, että nyt eläkkeelle jäävissä on tällaisia urpoja enää. Hirveä hätä toimeentulosta ja rahaa on, ei mitään järkeä.

Muistisairaiden puheet nyt ovat kuitenkin eri asia kuin tolkuissaan olevien.  Vähän verrattavissa samaan kun joku kadehtii vanhempiensa eläkettä.  Niillä vanhempiensa hyvillä tuloilla on voinut jättää koulut  käymättä  ja mennä halpatöihin ja sit syhttelee vanhempiaan.

Vierailija
76/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suututtaa? Onko sinulla terapeutti?

Vierailija
77/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet vanhemmat ihmiset sortuvat ostamaan kalliita aurinkopaneeleja ja reserviakkuja luullen, että sillä säästää hetkessä sähkökuluissa. Kauppa käy vilkkaana myös muissa remonteissa. Yhtäkkiä tarvitaankin se 59 000 maksava katto tai keittiöremontti.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b4de3c86-02ed-4b25-99a3-9b5bb59201cb

Vierailija
78/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No.

Mä oon tottunu koko elämäni elämään pienillä tuloilla, ni eipä tuo tuleva pieni eläke hirvitä. Ja voihan olla, ettei eläkkeitä edes enään makseta vaa kaikki o jonkun yleistuen varassa, joka o harkinnanvarainen ja maksetaan sitten vasta kun kaikki oma omaisuus o syöty....

Että hieno tulevaisuus, ollaan kaikki sillan alla tätä menoo!

Vierailija
79/554 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun anopillani oli muistisairaus vielä suhteellisen alkuvaiheessa, hän ei enää osannut sanoa, mikä luku tulee luvun 63 jälkeen (tämä kävi ilmi, kun keskusteltiin jonkun iästä). Ihan varmasti hänelläkin olisi silloin ollut vaikeuksia hahmottaa, riittääkö sata tonnia tilillä vastikkeen maksuun.

Kirjoittajan ex-anopilla on voinut myös olla yleinen huoli ja ahdistus siitä, miten hän pärjää yksin puolison kuoltua. Se on vain paljon helpompi pukea sanoiksi huolena jostain konkreettisesta (riittävätkö rahat vastikkeeseen) kuin puhua siitä, miltä tuntuu mennä illalla yksin nukkumaan.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile. Mulla alin eläkeikä tulee täyteen nyt elokussa. Jo tammikuussa 2023 päätin kokeilla, miten tulen pärjäämään eläkepäivieni elintasolla.  Tein vuosibudjettini uudelleen ja laitoin tuloiksi palkan sijasta tulevan eläkkeeni suuruisen summan.  Sen yli jäävän summan laitoin säästöön. Tämä ei jäänytkään vain muutamien kuukausien kokeiluksi vaan pysyväksi eli jo 3 vuotta olen elänyt eläkepäivieni elintasolla. Itse koin, että on mukavampi laskea elintasoaan, kun sen tekee vapaaehtoisesti eikä yks kaks kertaheitolla, koska on pakko. Eli laadi ensin vuosibudjetti, jossa saat käyttää enintään sen 1700 €/kk ( ja tonnin kuukaudessa laitat säästöön).  Jos tuo eläkesumma ei riitä, mieti, mistä menoistasi olet valmis tinkimään tai jopa luopumaan kokonaan.  Tai mitkä jäävät automaattisesti pois (esim työmatkakulut). Siitä säästöön menevästä tonnista tietysti voit ottaa työmatkakuluihin menevän summan, jos tuo 1700 €/kk ei riitä. Suosittelen kyllä lämpimästi tällaista kokeilua, koska eläkkeelle siirtyessä tulotason lasku ei olekaan sellainen shokki, kun on jo ehtinyt tottua ja on ollut aikaa luopua sellaisista asioista, mitä ei sitten eläkkeellä enää tarvitse tai mihin ei yksinkertaiseti ole enää varaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi