Juuri eläköityneet vanhemmat valittavat pientä eläkettä, suututtaa
Yhteensä eläkettä tulee n. 4000 e/kk ja heillä on velaton talo ja metsää. Syövät tavallista kotiruokaa, eivät käy lomamatkoilla, eivätkä osta esim. kalliita vaatteita tai huonekaluja. Nyt yhtäkkiä 4000e/kk on pieni raha. Mihin ihmeeseen sitä rahaa menee nyt niin paljon? Autot ja robotti-imurit ja robottiruohonleikkuritkin ostettiin viimeisillä palkoilla. Valitetaanko nyt valittamisen ilosta? Oma palkka on 1800 e/kk ja elän tuolla hyvin.
Kommentit (555)
Ovat vielä elossa, joten luonnollisesti se on heidän asiansa, eikä kuulu muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko vanhempasi kertoneet, mikä oli elintasonne silloin kuin olit pieni? Ja miten paljon töitä tehtiin sen palkan eteen? Asuntolaina?
Se maailma 70- 80- ja 90-luvuillakin oli lepokoti nykyisern verrattuna. Jopa ysärilläkin esim ansiopäiväraha oli 500 päivää täysimääräisenä jos työtä ei voitu osoittaa, työttömyyskorvaukset olivat pakollisten elinkustannusten hintatasoon nähden erinomaisia ja maailma muutenkin järkevämpi.
Ei niitä töitä kyllä osoiteltu. Ite piti hakea.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäluokan opittu tapa. Rahaa on mutta ei koskaan tarpeeksi. Eivät ole oppineet tyytymään siihen mitä on vaan aina tavoiteltu enemmän. Oma vanhempani samanlainen vaikka on satojatuhansia euroja rahaa ja omaisuutta. Tosin on nyt tässä vuoden sisään alkanut puhumaan että eipä hänen tarvitse pihistellä missään. Aivopesu alkaa uppoamaan kovaakin kalloon. Vuosia olen kehottanut nauttimaan rahoistaan itse kun vielä pystyy kulkemaan ja tekemään kaikenlaista. Hän on jo +80v. Se vaatii pitkänkin ajan että oppii suhtautumaan uuteen elintasoon järkevästi.
Minkä ikäluokan? Jos ap:n vanhemmat ovat vastikään jääneet eläkkeelle, he ovat syntyneet 1960-luvun alussa ja ovat melko kaukana kasikymppisistä. Sinulla on nyt puurot ja vellit sekaisin.
No aloittaja kuuluu ryhmään kateus on sairaus ja sahaa omaa oksaa . Jos aloitus olisi totta niin vanhemmat ovat tehneet työtä noin 50 vuotta maksaneet vakuutusmaksut verot kulut syöttäneet tuottaneet vaatettaneet lapsensa kuin maksaneet asunnon kulut verot tiemaksut jätemaksut auraus maksut vesimaksut sähköt ja alv verot ostoista kuin eläkevakuutus maksut kotivakuutukset autovakuutukset verot bensat jne ja maksavat veroja eläkkeistä myös YLE veron ja lämmityskulut. Tuskin jää paljonkaan käteen ruokaan vaatteisiin kenkiin alusvaatteisiin pesuaineisiin bensaan sähköön ja parturiin rahaa. Kesällä tietysti helpompaa kun ei ole kylmä. Edelleen he maksaa veroja kuluja kuin jätemaksut vesi ja metsänhoitokulut työvälineet. Työvaatteet. Nuohous kulut. Minimi ruokailu on jo noin 300-400€ kk riippuu allergioista ja matkakulut sekä lääkkeet päälle hammashoito jne. Kaikki maksaa tekohampaat kuin kuulolaitteet. Silmälasit. Näöntarkastukset . Henkilökorttien ja passien uusiminen maksaa. Ajokorttien. Pyykinpesu hygienia. Matkakulut. Terveysasemalle. Kauppaan. Jos kiroat varastat sun vanhemmilta kiroat kyllä ihan itsesi siinä samalla ! Muista kateellinen isovanhempiasi ja itseäsi kun olet ensin raatanut 70 vuotta täällä ja nuoret vihaa sinua sitten. Muista millainen itse olit muita kohtaan.
AP nyt vain valittaa valittamisen ilosta. Kateellinen kakara
Perus eläkeläiset. Minä minä minä ja vali vali vali.
Sama hoku jatkuu. Nytkin vastaeläköityneetkin ovat edelleen suuria ikäluokkia. Hehheh.
Toisessa keskustelussa " suuret iläluokat rasite kun ovat hoitolaitoksissa." Päättäkää.
Aloittaja on varas kuin Juudas . Eläkkeistä maksetaan verot. Ja asumiskulut on kovat lämmitys. Vesi sähkö tiemaksut jätemaksut . Ihan kuin joku vammainen kakara aloittaja .
Onkohan aloittaja mielisairas oikein .
Pieni vinkki . Mitä enemmän sulla on sähköisiä laitteita sen suurempia on sun sähkölaskut.
Vierailija kirjoitti:
Isä osti minulle kuulemma "hyvää hyvyyttään" uuden iPadin, kun mainitsin, että 8 vuotta vanha temppuilee. Sen verran on törsännyt.
Ap
Sinulla on kiltti isä. :)
Mukavaa, että sinulla on vielä vanhemmat.
Kaipaan edesmenneitä vanhempiani, sukulaisiani ja ystäviäni, vaikka he usein ärsyttivät minua - ja minä heitä. Läheiset ihmiset ovat tärkeitä.
2000 euron bruttoeläkkeestä menee veroa kotikunnassani 20 %. Aloittajan vanhemmat saavat kumpikin siis 1600 tililleen.
Aloittajan kannattais yrittää hakeutua paremmin palkattuihin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmitys ja sähkö: Yleensä suurin erä. Kulutus riippuu talon energiatehokkuudesta ja lämmitysmuodosta.
Vesi ja jätehuolto: Maksut vaihtelevat kunnittain.
Kiinteistövero: Kunta- ja talokohtainen.
Vakuutukset ja kunnossapito: Kotivakuutus sekä pihanhoito ja muut ylläpitotyöt.
Ruoka: Keskimäärin 300 €/kk/henkilö, pariskunnalla yli 400 €/kk.
Muut kulut: Kulkuneuvot, puhelin, netti, vaatteet, terveys.
Mitä sisäfilettä ne oikein syö siellä? Monet meistä syö alle puolella tuosta määrästä kuukaudessa.
Menee enemmänkin jos ruumiillista työtä tekee ja on allergioita . Pelkästään laktoositon maksaa vähintään puolet enemmän kuin normi ruoka samoin muutkin erikoisruuat. Diapetes tuotteet . Vertaa hintoja kaupoissa normituotteisiin . Maitoallergiset syö muita kaikki kalsium tuotteita. Laktoositon maito puolet kalliimpaa. Sokerittomat tuotteita et löydä edes mikroruuasta. 400€ on minimi ruoka hygienia kuten shampoo saippuat WC paperit. Pesuaineet pyykki ja astiat. Siivous. Alusvaatteet maksaa. Kuin kenkiä on pakko ostaa. Sukkia. Kampoja kuin käydä parturissa. Nykyään on pakko ostaa pullo että kaupungeissa kalkkivesi tappaa. Sekin maksaa kuin bussiliput bensat sähköt. Moni käyttää ihovoiteita ihottumat kuin kalkkivesi kuivattaa ihon. Ei täällä kukaan mitään tuhlaa vaan ihan tarpeisiin menee. Aloittajan 4000€ on leikisti tukossa tarkoitettu 2 ihmiselle miinus verot YLE verot terveysmaksut ja siitä 2 ihmisen ruoka vaate kulut asumiskulut sähkö puoliksi vesi. Verot. Ei mitään jää kyllä . Omakoti taloissa on vastikkeen tilalla tiemaksut jätemaksut nuohous kuin muut verot . Ei se imuri liiku mihinkään ellet maksa sähkölaskua. Kiinteistövero. Talosta. Älkää nyt pellet enää näitä tänne laittako tyhmiä kateellisia ! Menkää parturiin niin parturi saa maksettua sillä rahalla vuokran.
Mun eläköityneet vanhemmat ei valita eläkkeen pienuudesta, mutta muusta kylläkin. Juuri olen saanut kuulla valitusta siitä, kuinka nykyään on yhtiökokouksissa niin paljon huonommat tarjoilut kuin ennen. Eikä saa niitä ilmaistuotteitakaan oikein mukaan enää. Ihan kuin niitä heijastimia, vihkosia, kyniä, lippiksiä ym he tarvitsisivat yhtään lisää niiden kymmenien lisäksi, joita ovat aiempina vuosina hamstaranneet näistä.
Tulee aina mieleen tätä kuunnellessa, että tämä jos mikä on todellinen first world problem.
Yksikin ihminen joutuu ostamaan alusvaatteita käymään parturissa syömään lääkkeitä käymään hammaslääkärissä ja liikkumaan . Kuin maksamaan ruokansa ja asumiskulut sekä sähkön veden ja ostamaan kenkää vaatetta kuin pesuaineita . Joka kuukausi jotain. Lapset ei oikein vielä ymmärrä kun vanhempien asunnossa ovat asuneet ilmaiseksi . Syöneet lapsilisällä verovaroin käyneet koulun verovaroin jne.
Eiköhän ap ole kirjottanut eläkkeen summan jälkeen verojen?
Toi ainainen rahasta valittaminen on paha tapa, joissakin suvuissa tosi yleinen.
Esm mieheni kerto aikoinaan kuinka vanhempansa aina vähättelivät tulojaan ja omaisuuttaan. Omakotitalo, kaksi auto, moottorivene joka vaihdettiin uuteen purjeveneeseen myöhemmin. Mutta aina oltiin köyhiä ja varsinkaan lapsiin ei ollut rahaa laittaa.
Mieheni sitten alotti samanlaisen itkuvirren kun perustettiin perhe. Elikkä lapsiemme elämän olen minä kustantanut koska en vaan jaksa. Vaatteet, matkat, harrastukset.
Nyt on onneksi exä, ei enää ikinä saitaa miestä.
Vanha sanonta siberia opettaa Stalinin ajalta .
Hautaan asti uskovat että kaikki rahat kuuluu heille ja että kaikki on nuorten syytä
Vierailija kirjoitti:
Hautaan asti uskovat että kaikki rahat kuuluu heille ja että kaikki on nuorten syytä
Hautaan asti jokaisen omat rahat kuuluvat hänelle. Sinullekin.
Tässä keskustelussahan kaikki on vanhusten syytä.
Ei liity aloitukseen mitenkään, oli kyse eläkeläisistä.