Miksi jotain naista ei ahdistella?
Aikuinen tyttäreni sanoo, että häntä ei ole koskaan ahdisteltu. Ei netissä, ei livenä.
Itse naisena ja monia naisia tuntevana tietojeni mukaan lähes kaikkia naisia ahdistellaan. Vaikka olisi kuinka ruma, vihainen ja liikkeellä vain päiväaikaan ja töissä, niin silti saa epämiellyttäviä kommentteja.
Jos sinua (naista) ei koskaan ole ahdistelu. Mikä on mielestäsi syynä?
Kommentit (394)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos käy normaaleissa paikoissa, esim luontopoluilla, kaupungeilla, ostoskeskuksessa ei kai siellä nyt mitään huuteluja tapahdu? ja katsoo vähän millaisten ihmisten seurassa liikkuu.
Siellä lenkkipolullahan (luonnossahan ne monesti on) moni nainen on kohdannut sen rais*kaajan/tap*pajan. Vai etkö pidä noita tapauksia ahdisteluna.
Kaupungilla on ajettu vieressä ja auto täynnä nuorian miehiä näyttämässä käsimerkkejä. jne.
Kyllä mulle ainakin jo 70-luvulla on huudettu huo*raa perään jossain kaupungilla, vaikka ihan ihmisten aikaan olen ollut liikkeellä ja farkuissa ja hupparissa. Ilman meikkiä vielä. Ja on työnnetty jossain yleisötilaisuudessa ohi mennessä kädet haaroihin. Muistan sen häpeän ja ällötyksen määrän. Meni koko ilta pilalle.
Hirmu pelottavia tilanteita, vieläkin muistaa, vaikka aikaa on mennyt.
Missä tuollaista oli? Olen elänyt villiä nuoruutta tuolla vuosikymmenellä, mutta en muista että yhtään kertaa minulle olisi missään elämänvaiheessa kukaan huor aa huudellut tähän päivään mennessä.
En ole edelline kirjoittaja, mutta pikkukaupungissa Etelä-Suomessa minulta kysyttiin seksiä ilmaiseksi tai maksusta. Kun kieltäydyin, minua kutsuttui huo*raksi. Jotenkin outoa.
Mä olen aika ruma, eikä mua ole koskaan seksuaalisesti ahdisteltu. Eli huono ulkonäkö näyttää suojelevan aika hyvin, ainakin minua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se asenne ainakin jonkin verran auttaa..Mua ainakin alettiin ahdistella vähemmän, kun aloin käyttäytyä tylymmin, vihaisemmin ja katsoa lähestyjiä silleen halveksivalla ilmeellä. Harmi, että tähän piti mennä.
Ja sitten moni mies ihmettelee, miksi naiset eivät käyttäydy ystävällisemmin miehiä kohtaan.
Mä opin hyvin nuorena ettei miehiä (etenkään vieraampia) kannata koskaan katsoa silmiin, eikä varsinkaan hymyillä heille eikä myöskään aloittaa keskustelua tuntemattoman miehen kanssa. Olen luonteeltani todella ekstrovertti, ystävällinen ja avoin. Mielelläni juttelisin tuntemattomien kanssa ja hymyilisin vastaantulijoille, mutta nuorena sain obsessiivisen vainoajan riesakseni, kun kerran erehdyin olemaan tälle entuudestaan tuntemattomalle nuorukaiselle perus-ystävällinen hänen istahtaessa samaan pöytään täydessä opiskelijaravintolassa.
Vaikka 9 miestä 10:stä olisi asiallisia, hyvin käyttäytyviä ihmisiä, koskaan ei voi etukäteen tietää kuka on se 1 vaarallinen.
Joskus ulkomailla minuakin kähmittiin metrossa ihan kunnolla, mutta Suomessa en oo kokenut sellaista ahdistelua livenä. En kiinnitä huomiota miehiin tai katso ketään silmiin. Netissä minua taas on ahdisteltu ja paljon. Olen pyöreä ja en koskaan ole ollut laiheliini, liekkö se syynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se asenne ainakin jonkin verran auttaa..Mua ainakin alettiin ahdistella vähemmän, kun aloin käyttäytyä tylymmin, vihaisemmin ja katsoa lähestyjiä silleen halveksivalla ilmeellä. Harmi, että tähän piti mennä.
Ja sitten moni mies ihmettelee, miksi naiset eivät käyttäydy ystävällisemmin miehiä kohtaan.
Mä opin hyvin nuorena ettei miehiä (etenkään vieraampia) kannata koskaan katsoa silmiin, eikä varsinkaan hymyillä heille eikä myöskään aloittaa keskustelua tuntemattoman miehen kanssa. Olen luonteeltani todella ekstrovertti, ystävällinen ja avoin. Mielelläni juttelisin tuntemattomien kanssa ja hymyilisin vastaantulijoille, mutta nuorena sain obsessiivisen vainoajan riesakseni, kun kerran erehdyin olemaan tälle entuudestaan tuntemattomalle nuorukaiselle perus-ystävällinen hänen istahtaessa samaan pöytään täydessä opiskelijaravintolassa.
Vaikka 9 miestä 10:stä olisi asiallisia, hyvin käyttäytyviä ihmisiä, koskaan ei voi etukäteen tietää kuka on se 1 vaarallinen.
Tämä! Jos katsoo silmiin ja hymyilee, niin muka "annan ymmärtää, mutta en ymmärrä antaa". Sama, vaikka tämä tapahtuisi kaupan kassalla, jossa työn puolesta pitäisi asiakasta katsoa ja ehkä hymyilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos katseenkin laskee ahdisteluksi ja tullaan nettipalstoille kyselemään, että onkohan mut raiskattu niin eikö näistä voi jo päätellä...
Oisko tässä kommentissa nyt taustalla pahaa naisvihaa? Vähätellään naisten kohtaamaa ahdistelua ja mitätöidään naisten tuntemukset.
Kukaan ei luule, että hänet on rais*kattu jos joku katsoo päin. Naurettavaa väittääkään tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos käy normaaleissa paikoissa, esim luontopoluilla, kaupungeilla, ostoskeskuksessa ei kai siellä nyt mitään huuteluja tapahdu? ja katsoo vähän millaisten ihmisten seurassa liikkuu.
Siellä lenkkipolullahan (luonnossahan ne monesti on) moni nainen on kohdannut sen rais*kaajan/tap*pajan. Vai etkö pidä noita tapauksia ahdisteluna.
Kaupungilla on ajettu vieressä ja auto täynnä nuorian miehiä näyttämässä käsimerkkejä. jne.
Kyllä mulle ainakin jo 70-luvulla on huudettu huo*raa perään jossain kaupungilla, vaikka ihan ihmisten aikaan olen ollut liikkeellä ja farkuissa ja hupparissa. Ilman meikkiä vielä. Ja on työnnetty jossain yleisötilaisuudessa ohi mennessä kädet haaroihin. Muistan sen häpeän ja ällötyksen määrän. Meni koko ilta pilalle.
Hirmu pelottavia tilanteita, vieläkin muistaa, vaikka aikaa on mennyt.
Missä tuollaista oli? Olen elänyt villiä nuoruutta tuolla vuosikymmenellä, mutta en muista että yhtään kertaa minulle olisi missään elämänvaiheessa kukaan huor aa huudellut tähän päivään mennessä.
Ja kysymys toisinpäin. Missä SINÄ olet asunut, kun olet tuollaiselta säästynyt?
Se, että sinun perääsi ei ole huudeltu, ei tarkoita, että kenenkään perään ei ole huudeltu. Jos sinua ei ole rais*kattu, ei tarkoita, että ketään ei olisi rais*kattu jne.
Kyllä minä ainakin uskon, että naisia esim ta*petaan vaikka minua ei olekaan ta*pettu.
Kyllä minua on kähmitty useammankin kerran ja ihan päiväaikaankin.
Ja olen ollut selvinpäin jne enkä katso olleeni millään lailla syyllinen siihen, että minua on niin kohdeltu. Hiljainen ja naapurintytön näköinen nynny nuorena olin.
Sen vaan vielä sanon, kun monet meinaa, että on naisen syy, kun tulee ahdistelluksi, että itselle ei ole koskaan tullut mieleenkään, että kävisin johonkin mieheen käsiksi, vaikka tämä olisi missä kunnossa tahansa tai vaikka olisi alasti. En ymmärrä, miksi miehet edes luulee, että heillä on oikeus koskea tai huudella tuntemattoman ihmisen perään yhtään mitään.
Toista ihmistä kunnioittava ihminen, oli sitten mies tai nainen ei tuollaista tee. Aina noilla teoilla halutaan näyttää toiselle kaapin paikka, alistaa ja halveksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole niin herkkä kuin nykynaiset on. Jos joku läimii mua pyllylle, en pahastu. Jos joku kehuu ulkonäköäni, en pahastu. Nykyään pahoitetaan mieli ihan joka asiasta ja kaiken voi tulkita ahdisteluksi. Siksi "kaikkia" naisia muka ahdistellaan.
Mitäköhän luulet, pahastuisiko nykymiehet, jos heitä läimisi päin naamaa? Jos pahastuisivat, niin olisiko asiallista päivitellä, että kun nämä nykymiehet pahoittavat mielensä "ihan joka asiasta"?
Niin tai jos toinen mies tulisi metrossa taakseen ja alkaisi kouria persettä ja munia. Eikai se haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että näkevät jotenkin pelottavana. Että tietävät jos alkavat huudella jotain, niin nolaat heidät. Toisaalta tuohan on mainio juttu? Naisten pitäisi enempi nolata ahdistelijoita!
En tiedä, aistitaanko minusta jotenkin, että en ole puheliainta sorttia, koska äitin juttusille aina mennään, äidiltä kysytään, äitille pölötetään. No, hyvä niin kai.
Kerran kyllä yksi humalainen mies tuli iskemään. :D Iltakävelyllä, eikä edes ollut mikään kaupunki, maalaistaajama. Onneksi olin siskon kanssa, ja tuo kyseinen mies kaverin kanssa, joka sanoi, että "Nyt lähdetään".
Vierailija kirjoitti:
Joskus ulkomailla minuakin kähmittiin metrossa ihan kunnolla, mutta Suomessa en oo kokenut sellaista ahdistelua livenä. En kiinnitä huomiota miehiin tai katso ketään silmiin. Netissä minua taas on ahdisteltu ja paljon. Olen pyöreä ja en koskaan ole ollut laiheliini, liekkö se syynä.
Kaupassa töissä ollessa näitä ällöttäviä yrityksiä kyllä oli joskus. Minulla oli punaiset hiukset ja joku ällö ukko sanoi, että kylläpäs alkoikin tehdä mieli punapäätä. HYI!!!! Ja hoikempana aikana kun kävelin yksin ilalla kotiin, joku yritti pyytää autoonsa.
Ei kaikki miehet, mutta aina mies... Itse jouduin erilaisten ahdistelujen kohteeksi nuorena ja kauniina useinkin, en vaan välttämättä edes tajunnut sitä silloin, se oli jotenkin normaalia siihen maailman aikaan. Nyt, kun asiasta puhutaan enemmän, ymmärrän vasta, mikä milloinkin oli ahdistelua. Nyt, kun olen vanha ja lihava, saan olla rauhassa, mutta toisaalta en juurikaan liiku kirjastoa ja lähikauppaa kauempana. Omien nuorten tytärteni puolesta pelkään koko ajan.
Minua on varmasti ahdisteltu moneen kertaan, mutta se ei rekisteröidu muistiin.
Olen niin tottunut ysärillä siihen että miehet tulee iholle, että en edes tajua loukkaantua siitä.
Jos oikein kaivan muistia, niin viimeksi joulukuussa joku mies kouraisi mua takapuolesta tanssilattialla. Mutta en laske sitä ahdisteluksi.
Vasta sitten jos mua alettaisiin seurata pimeällä kadulla tarkoituksen viedä väkisin pusikkoon raiskattavaksi, laskisin sen ahdisteluksi.
Ja sitä ei enää tapahdu niin helposti, koska olen yleensä pimeällä aina nukkumassa ja ulkonäkö on hieman rupsahtanut.
Vaikka kyllä mun äitiä ahdisteltiin 60vuotiaana. Ulkomaalaistaustainen mies yritti väkisin äidin asuntoon sisälle kun äiti oli tulossa yöllä baarista. Tuo oli siis mun mielestä jo ahdistelua.
Mutta jos sama mies olisi jutellut kotimatkalla ja sitten mennyt matkoihinsa, se ei olisi ollut ahdistelua. Siis mun mielestä. Mutta varmaan monen muun mielestä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
En ole niin herkkä kuin nykynaiset on. Jos joku läimii mua pyllylle, en pahastu. Jos joku kehuu ulkonäköäni, en pahastu. Nykyään pahoitetaan mieli ihan joka asiasta ja kaiken voi tulkita ahdisteluksi. Siksi "kaikkia" naisia muka ahdistellaan.
En kyllä ymmärrä, miksi muiden kokemuksia täytyy vähätellä.
Vierailija kirjoitti:
Minuakaan ei ahdisteltu edes nuorena, vaikka olin kyllä hyvin kaunis teininä ja nuorena aikuisena. Olen myös luonteeltani pidättyväinen, pohtiva ja introvertti. Itse olen huomannut, että sellaiset eloisammat, nauravaiset ja helpommin lähestyttävät naiset altistuvat tälle ilmiölle useammin.
Olin 14 v ja menossa aamulla ennen klo kahdeksaa hammaslääkäriin ja pelkäsin tuolloin hammaslääkäri kovastikin. Keskellä kaupunkia kadulla vastaantullut mies, jota en ollut edes huomannut, tarttui minua käsivarresta ja käski lähteä mukaansa naimaan. En usko että olin tuossa tilanteessa eloisa ja nauravainen. Ei jotkut miehet tarvitse syytä ahdistelulleen ha kohde voi olla kuka ja millainen lapsi tai nainen tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tuollainen. Täysin näkymätön miehille. Ollut aina, niin nuorena ja laihana kuin nyt vanhana ja ylipainoisena. Olen vain ruma.
Sama tai siis olen näkymätön aivan kaikille ja usein jopa tuollaisille liiketunnistimella avautuville oville.
Minä myös, on se ihmeellistä kun edes ovet ei näe, tulee vähän epätodellinen olo. Minua on varmaan suojellut ahdistelulta tämä resting bitch-face ilme.
Minua ei ole edes resting bitch naama suojellut. Silti on ahdistelu.
teininä ahdisteltiin mutta parikymppisestä lähtien ei oikeastaan kukaan. olen ihan normaalin näköinen ihminen. moni sanoo että näytän hiljaiselta ihmiseltä, joten luulisi että sellainen on uhrikategoriassa korkealla mutta ilmeisesti näin ei ole. ehkä se onkin voimaa-
Mua ei ole juurikaan koskaan ahdisteltu. Olen kaunis ja mallin mitoissa (en halua kehua itseäni, tämä nyt vain on fakta). Veikkaan itse, että asiaan vaikuttaa se, että olen 181cm pitkä. Ehkä miehet eivät uskalla ahdistella, koska näytän pituuteni puolesta siltä, että pystyn pistämään fyysisesti kampoihin. Lyhyempiä naisia ahdistellaan helpommin.
Oon liian pelottavan näköne. Pienikokoinen mutta lihaksia on ja perusilme aina semmone vakava grumpy ja tuima katse. Joskus on ulkomaalaiset vanhemmat ukot vähä jotai yrittäny mutta ei sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän luulet, pahastuisiko nykymiehet, jos heitä läimisi päin naamaa? Jos pahastuisivat, niin olisiko asiallista päivitellä, että kun nämä nykymiehet pahoittavat mielensä "ihan joka asiasta"?
Miksi vertaat pyllylle lätkäisyä naamalle lätkäisyyn?
Minä myös, on se ihmeellistä kun edes ovet ei näe, tulee vähän epätodellinen olo. Minua on varmaan suojellut ahdistelulta tämä resting bitch-face ilme.