Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotain naista ei ahdistella?

Vierailija
17.04.2026 |

Aikuinen tyttäreni sanoo, että häntä ei ole koskaan ahdisteltu. Ei netissä, ei livenä.

Itse naisena ja monia naisia tuntevana tietojeni mukaan lähes kaikkia naisia ahdistellaan. Vaikka olisi kuinka ruma, vihainen ja liikkeellä vain päiväaikaan ja  töissä, niin silti saa epämiellyttäviä kommentteja.

Jos sinua (naista) ei koskaan ole ahdistelu. Mikä on mielestäsi syynä?

Kommentit (394)

Vierailija
61/394 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole niin herkkä kuin nykynaiset on. Jos joku läimii mua pyllylle, en pahastu. Jos joku kehuu ulkonäköäni, en pahastu. Nykyään pahoitetaan mieli ihan joka asiasta ja kaiken voi tulkita ahdisteluksi. Siksi "kaikkia" naisia muka ahdistellaan.

Vierailija
62/394 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakaan ei ahdisteltu edes nuorena, vaikka olin kyllä hyvin kaunis teininä ja nuorena aikuisena. Olen myös luonteeltani pidättyväinen, pohtiva ja introvertti. Itse olen huomannut, että sellaiset eloisammat, nauravaiset ja helpommin lähestyttävät naiset altistuvat tälle ilmiölle useammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/394 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole niin herkkä kuin nykynaiset on. Jos joku läimii mua pyllylle, en pahastu. Jos joku kehuu ulkonäköäni, en pahastu. Nykyään pahoitetaan mieli ihan joka asiasta ja kaiken voi tulkita ahdisteluksi. Siksi "kaikkia" naisia muka ahdistellaan.

Mitäköhän luulet, pahastuisiko nykymiehet, jos heitä läimisi päin naamaa? Jos pahastuisivat, niin olisiko asiallista päivitellä, että kun nämä nykymiehet pahoittavat mielensä "ihan joka asiasta"?

Vierailija
64/394 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos käy normaaleissa paikoissa, esim luontopoluilla, kaupungeilla, ostoskeskuksessa ei kai siellä nyt mitään huuteluja tapahdu? ja katsoo vähän millaisten ihmisten seurassa liikkuu. 

Siellä lenkkipolullahan (luonnossahan ne monesti on) moni nainen on kohdannut sen rais*kaajan/tap*pajan. Vai etkö pidä noita tapauksia ahdisteluna. 

Kaupungilla on ajettu vieressä ja auto täynnä nuorian miehiä näyttämässä käsimerkkejä.  jne.

Kyllä mulle ainakin jo 70-luvulla on huudettu huo*raa perään jossain kaupungilla, vaikka ihan ihmisten aikaan olen ollut liikkeellä ja farkuissa ja hupparissa.  Ilman meikkiä vielä.  Ja on työnnetty jossain yleisötilaisuudessa ohi mennessä kädet haaroihin.  Muistan sen häpeän ja ällötyksen määrän. Meni koko ilta pilalle. 

Hirmu pelottavia tilanteita, vieläkin muistaa, vaikka aikaa on mennyt. 

Vierailija
65/394 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuo aloittajan "kävelimme muutaman metrin päässä toisistamme" -juttu kuulosti täysin keksityltä. Mutta joo. Kyllä mun kohdalla ahdisteleminen väheni, kun muutin kaupungista maalle. Mun mielestä suurin osa ahdistelusta tapahtuu a) päihteiden vaikutuksen alaisena olevien ja b) erilaisista kulttuureista tulevien toimesta. Toki sekaan mahtuu muunkinlaisia esimerkkejä, mutta jos muistelen kokemaani ahdistelua, niin nuo ovat ne suurimmat ryhmät.

Vierailija
66/394 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pitkä ja roteva, ja olen kokenut huomattavasti vähemmän ahdistelua kuin moni muu nainen. Seksuaalinen ahdistelu on pohjimmiltaan kiusaamista, samaa kuin koulu- ja työpaikkakiusaaminen. Ja kiusaajat ovat pohjimmiltaan pelkureita. He eivät uskalla ahdistella sellaisia, jotka näyttävät tavalla tai toisella siltä, että saattaisivat antaa takaisin.

Pitkä ja roteva nainen ei ole kiinnostava niin siksi ei "ahdistella". 

Olen ruma ja lihava mies eikä naiset lähde kanssani treffeille, johtuuko siitä etteivät uskalla? 

Monenlaisia rumia tai muuten epäkiinnostavia naisia ahdistellaan usein, joten ei liity kiinnostavuuteen. Ja toisaalta monia niistä naisista, joita ei juuri koskaan ahdistella, saatetaan useinkin pyytää treffeille, eli selvästi he eivät välttämättä ole epäkiinnostavia.

Treffikutsut toimivat ihan eri logiikalla kuin ahdistelu. Treffeille halutaan niiden kanssa, joista pidetään. Ahdistelua ja muuta kiusaamista kohdistetaan niihin, joiden kuvitellaan olevan helppoja uhreja.

Tämäpä juuri, eli eivät miehet ole koskaan ihmeemmin pelänneet pyytää minua treffeille tai liimautua seuraani, jos ovat kiinnostuneita (ja miksi pelkäisivätkään, en minä tolkullisesti käyttäytyville ihmisille mitään tee). Ahdistelua vain en ole joutunut kärsimään kuin aivan muutaman kerran.

Vierailija
67/394 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat ollakin mies.

Minä ainakin pahastuin jo vuosikymmeniä sitten, jos joku vieras ukko tuli perseelle läpsimään. Millä oikeudella joku kuvittelee, että vieraaseen ihmiseen saa käydä käsiksi. 

En usko, että naiset on nykyään " niin herkkiä" kun eivät tykkää, että vieras ukko käy käsiksi, mutta nykyään ne tietää, että kellään ei ole oikeutta käydä käsiksi, ei perseeseen eikä tisseihin. 

Ei naiset ennenkään tykänneet, mutta silloin sovinismi kukoisti ja naisille naurettiin ja heidät nolattiin, jos kehtasi valittaa siitä, että ukot kähmii. 

Vierailija
68/394 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua [40+] ei ole ahdisteltu kuin ihan pari kertaa. Olen pienikokoinen ja ihan ok näköinen, pukeudun naisellisesti. Osa voi olla sitä, että en hirveästi huomioi ympäristöä, eli en edes huomaa katseita tms. Osa ehkä liittyy tylyyn ilmeeseen ja olemukseen. Olen kyllä itsekin asiaa joskus ihmetellyt. Naimisissa olen ollut nuoresta asti, mutta muuten ei kyllä treffikutsujakaan ole tullut.

Vierailija
69/394 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla ahdistelu loppui kun lihoin rajusti. Muutuin silloin näkymättömäksi, eivätkä ahdistelijatkaan silloin nähneet minua. Se oli ainoa hyvä puoli ylipainossa.

Kun sain pudotettua ylipainon, muutuin taas näkyväksi.

Vierailija
70/394 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyyjät ahdistelee, muuten ei kyllä. Työpaikka on fiksu eikä siellä uida kenenkään liiveihin. Kaupungilla joku joskus yrittää, mutta pidän luurit korvilla ja laput silmillä. Teflonia vaan pintaan.

Vierailija
71/394 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lähes 100kg mätisäkki ja rumakin vielä, mutta kylläpä ahdisteltiin kovasti varsinkin kun olin ehdokkaana kuntavaaleissa. Siinä ei lihavuus eikä ruma ulkonäkö pelastanut. En usko että ahdistelu on mitenkään ulkonäöstä riippuvaista, esimerkiksi omalla kohdallani se taisi johtua siitä, että olin helpompi uhri, koska ehdokkaana en kehdannut tehdä ahdistelusta numeroa julkisesti ja yritin käyttäytyä asiallisesti. Pääsääntöisesti ahdistelu oli verbaalista, esimerkiksi eräs isäni ikäinen mies kyseli millaista s*ksiä nykynuoriso harrastaa, muutamaan kertaan yritettiin suudella ja kosiakin, otettiin salaa kuvia. 

Ilman meikkiä, hiukset kiinni ja pukeuduin mummomaisiin kaapuihin. 

Luonteeltani olen kuitenkin hymyileväinen, nauravainen ja jollain tavalla keskustelutaitoinen. Empaattinenkin.

Ikäkin varmaan vaikutti, olen alle 25v.

Nykyään ei enää ahdistella, koska en enää hymyile. Nyt olen burnoutissa ja naamasta näkee jo kauas että vituttaa helvetisti. 

Olen laihtunut yli 10kg viime vuodesta ja meikannutkin useammin, ja miehet kiertävät kaukaa.

Vierailija
72/394 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pitkä ja roteva, ja olen kokenut huomattavasti vähemmän ahdistelua kuin moni muu nainen. Seksuaalinen ahdistelu on pohjimmiltaan kiusaamista, samaa kuin koulu- ja työpaikkakiusaaminen. Ja kiusaajat ovat pohjimmiltaan pelkureita. He eivät uskalla ahdistella sellaisia, jotka näyttävät tavalla tai toisella siltä, että saattaisivat antaa takaisin.

Pitkä ja roteva nainen ei ole kiinnostava niin siksi ei "ahdistella". 

Olen ruma ja lihava mies eikä naiset lähde kanssani treffeille, johtuuko siitä etteivät uskalla? 

Monenlaisia rumia tai muuten epäkiinnostavia naisia ahdistellaan usein, joten ei liity kiinnostavuuteen. Ja toisaalta monia niistä naisista, joita ei juuri koskaan ahdistella, saatetaan useinkin pyytää treffeille, eli selvästi he eivät välttämättä ole epäkiinnostavia.

Treffikutsut toimivat ihan eri logiikalla kuin ahdistelu. Treffeille halutaan niiden kanssa, joista pidetään. Ahdistelua ja muuta kiusaamista kohdistetaan niihin, joiden kuvitellaan olevan helppoja uhreja.

Tämäpä juuri, eli eivät miehet ole koskaan ihmeemmin pelänneet pyytää minua treffeille tai liimautua seuraani, jos ovat kiinnostuneita (ja miksi pelkäisivätkään, en minä tolkullisesti käyttäytyville ihmisille mitään tee). Ahdistelua vain en ole joutunut kärsimään kuin aivan muutaman kerran.

Mua on ahdisteltu vain kaksi kertaa nuorena baarissa. Ne oli sellaisia, että väkijoukossa tai baaritiskillä joku kouraisi perseestä. Toinen tapaus oli niin nopea, etten ehtinyt edes nähdä kuka sen teki. Toista taas sitten ripitin ihan huolella, ja tyyppi selvästi häpesi käytöstään. Muuten en ole ahdisteluja kokenut, vaikka etenkin nuorena olin tosi nätti ja baareissa tuli pörrättyä.  Vaikea sanoa, mistä johtuu. Ehkä se on niin kuin joku aiemmin kirjoitti, että ahdistelu on omanlaistaan kiusaamista ja tekijät etsii ns. helppoja uhreja. Mistä se sit johtuu, että jotkut nähdään helppoina uhreina ja jotkut ei, tosi vaikea sanoa. Ulkonäöstä ei selkeestikään (ainakaan pelkästään) johdu, se käy ilmi tästäkin keskustelusta. Mielenkiintoista. 

Vierailija
73/394 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ja kolmea kaunista aikuista tytärtäni ei ole koskaan ahdisteltu.

Tai no 1979 esimies Yliopiston hallinnossa yritti mutta se jäi ainoaksi kerraksi minua kohtaan, olin 19v, pieni, siro ja sieväkin.

Johtuuko se siitä ettemme pyöri oudoissa porukoissa? Vai siitä ettemme altistu humalapäissämme tilanteisiin? Vai siitä ettemme pukeudu tyrkysti? 

Ehkä kuitenkin siitä että kohtaamme miehet tasavertaisina, ryhdikkäinä ja ylpeinä itsestämme, katsomme silmiin ja hymyilemme. Jos joku yrittää käyttäytyä asiattomasti se torpataan jo pelkällä katseella, tuollaiset ahdistelevat miehet pelkäävät älykkäitä vahvoja naisia

Servaat itsesi. "Jos joku YRITTÄÄ käyttäytyä ASIATTOMASTI" eli teitä kohtaan ON käyttäydytty asiattomasti. 

Muutenkaan et vaikuta erityisen älykkäältä, koska laitat syyn naisen ahdistelusta naisen itsensä syyksi. 

Miten luulet sen nuoren naisen provosoineen Jyväskylässä lenkkipolulla sitä miestä joka rais*kasi lenkkeilijätytön ja lähes tap'poi? Tarkoitus olikin tap*paa , mutta kun rais*kaaja kuristaessaan mutisi, että kuole, kuole, niin tyttö ymmärsi näytellä kuollutta ja jäi henkiin, vaikka saikin pahat vammat. 

Siinä ei kuule pitkät katseet ole auttaneet, tai ryhdikkyys tai miehen pitäminen "tasavaertaisena".

Olet takuulla mies joka trollaa tässä ketjussa. 

Vierailija
74/394 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuo aloittajan "kävelimme muutaman metrin päässä toisistamme" -juttu kuulosti täysin keksityltä. Mutta joo. Kyllä mun kohdalla ahdisteleminen väheni, kun muutin kaupungista maalle. Mun mielestä suurin osa ahdistelusta tapahtuu a) päihteiden vaikutuksen alaisena olevien ja b) erilaisista kulttuureista tulevien toimesta. Toki sekaan mahtuu muunkinlaisia esimerkkejä, mutta jos muistelen kokemaani ahdistelua, niin nuo ovat ne suurimmat ryhmät.

Olimme siis tyttöjen kanssa menossa kiireellä samaan paikkaan keskikaupungilla, mutta tultiin eri liikennevälineillä.  Kuopus käveli  ensimmäisen  luurit korvilla, eikä huomannut meitä. Esikoinen yritti saavuttaa häntä kävelemällä lujaa. Minä tulin hitaammin perässä.

Ja kyllä, aiemmin mainitsemani huutelijat kuuluiva mainitsemiisi ryhmiin. Se ei tehnyt tilanteesta yhtään mielyttävämpää tai vähemmän pelottavaa kuopukselleni. 

Ap

Vierailija
75/394 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse osaa sanoa, olen vähän tuollainen nainen. Ehkä suurin syy on se etten käy missään baareissa yms missä voisi olla ahdistelijoita. Olen myös tosi pitkä ( yli 180cm) ehkä se voidaan nähdä uhkaavana?

Minä olen päässyt kuusikymppiseksi niin, ettei ole ahdisteltu. Uskon, että yksi hyvä syy on se, että olen 180-senttinen ja varsinkin nuorempana urheilijana varmasti vaikutin siltä, että helpompiakin uhreja löytyisi. Silloin tällöin kävin baareissa kaverieni kanssa, ja niissäkin koin lähinnä kohteliaita lähestymisyrityksiä, en koskaan käsiksi käymistä. Huonoa käytöstä tietysti jokainen saa joskus osakseen.

Et sinä aina ole ollut 180-senttinen eivätkä kaikki voi tietää sinua urheilijaksi. 

Vierailija
76/394 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olimme siis tyttöjen kanssa menossa kiireellä samaan paikkaan keskikaupungilla, mutta tultiin eri liikennevälineillä.  Kuopus käveli  ensimmäisen  luurit korvilla, eikä huomannut meitä. Esikoinen yritti saavuttaa häntä kävelemällä lujaa. Minä tulin hitaammin perässä.

Ja kyllä, aiemmin mainitsemani huutelijat kuuluiva mainitsemiisi ryhmiin. Se ei tehnyt tilanteesta yhtään mielyttävämpää tai vähemmän pelottavaa kuopukselleni. 

Ap

En sanonut, että noiden ryhmien ahdistelu tekisi ahdistelusta miellyttävämpää tai vähemmän pelottavaa. Sanoin vain, että ne ovat ne ryhmät. Ja kun muuttaa maalle, kuten minä tein, ahdostelu vähenee, kun kyseisiä ryhmiä ei juuri kohtaa.

Vierailija
77/394 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakaan ei ole koskaan ahdisteltu. Ehkä ryhdikäs olemus ja määrätietoinen käytös on suojellut. Myöskään sen paremmin Lärkanissa kuin Hankenissakaan en ole tavannut tai kuulluut minkäänlaista ahdistelua, en myöskään työyhteisöissä niissä kolmessa firmassa, joissa olen ollut töissä. Ei edes mitään tytöttelyä ole ollut, asiantuntemusta ei ole kyseenalaistettu.

Vierailija
78/394 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vastaa nainen, jota ei ole koskaan ahdisteltu. Käsite "ahdistelu" pitää ensin määritellä, eli se on hyvin subjektiivinen kokemus.

Ehkä huono muisti vaikuttaa siihen, että meillä kaikilla ei ole siitä kokemusta. Toisaalta, kun tilannetta ei ole lapsena ymmärtänyt ahdisteluksi tai aikuisena ei ole siitä piitannut, ei ahdistelua ole.

Ei minua ulkomuoto ole kohtuullisen rehevämuotoisena suojannut. Silti varsinaisia ahdistelijoita en ole tavannut. Muuan tuttu pyrki halailemaan ja pussailemaan kerran humalassa, mutta sitä ei lasketa. Eikä sitä, kun miespuoliset työkaverit tarjoutuivat viettämään yön minun luonani baari-illan jälkeen. Siisti kieltäytyminen tehosi kumpaankin mainittuun.

Vierailija
79/394 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinmyyjät ahdistelee, muuten ei kyllä. Työpaikka on fiksu eikä siellä uida kenenkään liiveihin. Kaupungilla joku joskus yrittää, mutta pidän luurit korvilla ja laput silmillä. Teflonia vaan pintaan.

Eikö kuitenkin ole niin, että niidenkin, jotka ei kulje luurit korvilla ja laput silmillä pitää saada olla rauhassa?

Voin vaan kuvitella mitä meteli nousisi, jos naiset  kourisi miehiä munista ihan missä vaan, tai kopeloisi persettä. 

Heittelisi härskejä ja limaisia juttuja miehen ulkonäöstä jne. 

Toki miesten tarvitsee oikeasti harvoin petätä, että nainen ryhtyy sanoista tekoihin, mutta kyllä sen luulisi miehiäkin haittaavan, jos joku vieras nainen tulee puristelemaan munista kesken arkisten ruokaostosten.  Eikä puristeli välttämättä  olisi ollenkaan kaunis nuori nainen vaan lihava ja hampaaton muori. 

Vierailija
80/394 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos käy normaaleissa paikoissa, esim luontopoluilla, kaupungeilla, ostoskeskuksessa ei kai siellä nyt mitään huuteluja tapahdu? ja katsoo vähän millaisten ihmisten seurassa liikkuu. 

Siellä lenkkipolullahan (luonnossahan ne monesti on) moni nainen on kohdannut sen rais*kaajan/tap*pajan. Vai etkö pidä noita tapauksia ahdisteluna. 

Kaupungilla on ajettu vieressä ja auto täynnä nuorian miehiä näyttämässä käsimerkkejä.  jne.

Kyllä mulle ainakin jo 70-luvulla on huudettu huo*raa perään jossain kaupungilla, vaikka ihan ihmisten aikaan olen ollut liikkeellä ja farkuissa ja hupparissa.  Ilman meikkiä vielä.  Ja on työnnetty jossain yleisötilaisuudessa ohi mennessä kädet haaroihin.  Muistan sen häpeän ja ällötyksen määrän. Meni koko ilta pilalle. 

Hirmu pelottavia tilanteita, vieläkin muistaa, vaikka aikaa on mennyt. 

Missä tuollaista oli? Olen elänyt villiä nuoruutta tuolla vuosikymmenellä, mutta en muista että yhtään kertaa minulle olisi missään elämänvaiheessa kukaan huor aa huudellut tähän päivään mennessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi