Jos ei salmi kohta aukea niin loppuu kotimainen vilja
Hormuzinsalmen sulun takia lannoitteita tai niiden raaka-aineita ei ole riittävästi saatavilla tai hinta muodostuu niin korkeaksi, että tavaraa ei kannata ostaa. Käytännössä siis viljelijät joutuvat maksamaan lannoitteista niin paljon, ettei heidän kannata kylvää viljaa. Viljaa olisi niin kallista tuottaa, ettei sen myynnistä saa enää kannattavaa hintaa. Huoltovarmuuskeskus ennakoi, että jos Hormuzinsalmen sulku pitkittyy, viljelyala supistuu Suomessa ja sitä myöten sato pienenee merkittävästi.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet pois ja maksetut takaisinperintään.
Kaikilta, myös työttömiltä ja toimeentulotukea, asumistukea tms. saavilta. He eivät edes tuota mitään tähän maailmaan.
Mitä tukien pois ottaminen vaikuttaa lannotteiden puutteeseen ja tai niiden tolkuttoman korkeisiin hintoihin?
Tämä on oikeastaan hyvä pointti aloittajalta.
Näin tulee käymään koko maailman logistiikan suhteen. Hinnat ei ole noussu vain meillä.
Maanviljelijöille pitäisi kompensoida 100 prosenttisesti kallistuneet lannoitteet. Se olisi kaikkien etu.
Vierailija kirjoitti:
Minä kun luulin että suomalainen ruoantuotanto olisi jotenkin omavaraista, koska ihmisten asumista maaseudulla tuetaan. Kummallista, kun näin ei olekaan.
ei ole ollut enää pitkään aikaan.
maalla ne tuet suuntautuu nalle wahlroosin kaltaisille miljonääreille.
Vierailija kirjoitti:
Tuet pois ja maksetut takaisinperintään.
Persu?
Hyvä luoja! Loppuuko olut kaupasta?
Vierailija kirjoitti:
salmessa on tulppa, miten saada tulppa pois, oi eikka, oi eikka... vai miten se vanha laulu meni,
https://bbs.io-tech.fi/attachments/fa625dfc-b2ac-4d62-823b-0b084974b6e1…
Tämähän on vallan mainio kuva
Leipäkin kallistu ukrainan sodan takia kun ei saatu viljaa. EIKU🤔
Vierailija kirjoitti:
Minä kun luulin että suomalainen ruoantuotanto olisi jotenkin omavaraista, koska ihmisten asumista maaseudulla tuetaan. Kummallista, kun näin ei olekaan.
Olet aika lyhytnäköinen !🙄
Luepa uudelleen ! Kun lannoitteidn saanti hankaloituu / loppuu, se vaikuttaa VÄLITTÖMÄSTI kasvatukseen ja ennenkaikkea sadon kasvuun
Tyhjästä on paha nyhjästä!
Ilmeisesti suomalaiset eivät osaa tai pysty itse tekemään lannoitteita. Mistä suomalaiset ostivat 100 vuotta sitten lannoitteet?
Vierailija kirjoitti:
Kuten olen kauan toitottanut:
Kun Suomen peltojen lannoitteet valuvat vesistöihin jotka eivät enää tulvi kaikkialla, jolloin lannoitteet ja ravinteet siirtyvät takaisin pelloille.
Mitä olisi siis tehtävissä?
Tuuli/aurinkokennnokäyttöisiä vesipumppuja jotka siirtävät ravinnevedet takaisin joista, järvistä ja ojista takaisin pelloille. Samalla vesistötkin puhdisuisivat.
Aurinkokennothan toimivat automaattisesti auringonpaisteessa paremmin.
Ja merestä itänaapurin puttelandian laskemat paskat pelloille ? Jep, jep !
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten pitää viljellä sellaisia ruokia, jotka eivät vaadi merkittävää lannoitusta.
KAIKKI kasvit tarvitsevat ravinteita
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten pitää viljellä sellaisia ruokia, jotka eivät vaadi merkittävää lannoitusta.
Tämä. Eihän siinä muuta kuin nuudeleita ja pitsaa kasvattaan. Ehtivät hyvinkin syksylle?
Vierailija kirjoitti:
Täytyykö sinne pellolle joka vuosi sitä lannoitetta lapata, eikö esim joka toinen vuosi riitä. Lannoittamatta jättäminen säästäisi myös viljelijän kukkaroa.
🤣😅
Säästäisi sitä ettei tuotteita tule riittävästi kauppoihin
Eikös se rumpan avaa sen heti. Luvannut kaikkea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä,kaupunkilaisia tuetaan kaikilla asumistuilla ym,joita ei maalla saa.
Miksi aina tuetaan sellaista, minkä määrä ei tukemalla kasva?
Jumankauta miten tyhmiä täällä kommentoi😡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista kasvia olekaan. Tai kyllähän kaikki kasvaa kituuttaen ja jos tavoitellaan Afrikan satotasoja, saamme lisätä peltoalan ainakin kolminkertaiseksi, samalla hintakin nousisi koska työmäärä suhteessa tuotteen kiloon kolminkertaistuisi. Karjanlannan käyttö vähentäisi ostolannoitteiden käyttöä. Meidän pitäisi sitten lisätä maidon ja naudanlihan käyttöä tosi paljon. Ja iso osa karjanlannasta menisi nurmen lannoitukseen ja nurmi taas naudoille. Eli ihminen söisi jatkossa vain juustoa, naudan lihaa ja joisi maitoa?
Hiukan pienemmällä lannoituksella pärjää mm. herne. Se osaa tuottaa typpeä itse. Ihmisen suolisto ei vain kestä isoja määriä hernettä ja härkäpapua. Mutta varmasti niiden käyttöä voitaisiin lisätä paljonkin. Mutta ongelmana on siinä se, että herneen ja härkäpavun viljely ei ole mahdollista koko Suomessa, itse asiassa vain eteläisellä Suomessa.
Ehdotus on hyvä, mutta se ei ole mahdollista.
Mitä järkeä on yrittää väkisin viljellä ruokaa alueilla, joilla ei oikein mikään edes kasva? Kyllä ihminen kestää herneen ja härkäpavun hyvin, ellei ole allerginen. Molemmat ovat hyvin ravinnerikkaita. Härkäpapua ei ainakaan tuotantoeläimien ruoaksi kannata viljellä vaan suoraan ravinnoksi. Suomessa eteläisemmät pellot ovat nyt kovaa valuuttaa, jotta saadaan ihmiset ruokittua.
Härkäpapu ei onnistu valmiiksi saakka joka vuosi Suomessa, vaatii pitkän kesän, eli lämpösumma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä,kaupunkilaisia tuetaan kaikilla asumistuilla ym,joita ei maalla saa.
Kerro toki, miten tämä liittyy millään tasolla huoltovarmuuteen? Todella väsynyttä vetää jotain kaupunkien asumistukia tähän.
Miksi joku sitten väitti, että maalla asujia tuetaan, eikö saa väittää vastaan, varsinkin, kun se on totta. T.eri mutta maalainen.
Kerro yksikin maalaiskunta, joka on taloudellisesti riippumaton valtion tuista tai jopa nettomaksaja. Suomessa on kyllä kaupunkeja, jotka ovat nettomaksajia tai neutraaleja.
Se maalaiskunta käsittää suuremman osan muita kuin viljelijöitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä luoja! Loppuuko olut kaupasta?
Kananmunathan jo loppui 2 kuukautta sitten. On tääki maa!
Loppui? Ehkä hesalaisilta. Täällä on hyllyt täynnä.
Minulla on omaan tarpeeseen lannotteita tulevalle kesälle. Seuraavaksi en tiedä.