Jos ei salmi kohta aukea niin loppuu kotimainen vilja
Hormuzinsalmen sulun takia lannoitteita tai niiden raaka-aineita ei ole riittävästi saatavilla tai hinta muodostuu niin korkeaksi, että tavaraa ei kannata ostaa. Käytännössä siis viljelijät joutuvat maksamaan lannoitteista niin paljon, ettei heidän kannata kylvää viljaa. Viljaa olisi niin kallista tuottaa, ettei sen myynnistä saa enää kannattavaa hintaa. Huoltovarmuuskeskus ennakoi, että jos Hormuzinsalmen sulku pitkittyy, viljelyala supistuu Suomessa ja sitä myöten sato pienenee merkittävästi.
Kommentit (37)
Minä kun luulin että suomalainen ruoantuotanto olisi jotenkin omavaraista, koska ihmisten asumista maaseudulla tuetaan. Kummallista, kun näin ei olekaan.
Minä luulin että elintarviketuotanto Suomessa olisi nimenomaan valtiovallan suojeluksessa olevaa huoltovarmuutta, joka varmistetaan tarvittaessa estämällä kaikenlainen keinottelu esim. polttoaineen hinnoilla.
Ilmeisesti näin ei sitten olekaan.
Onneksi lannoitteita oli varmaan jo hankittu tätä viljelyskautta varten ennakoivasti,mutta totta turiset muuten.
Kuten olen kauan toitottanut:
Kun Suomen peltojen lannoitteet valuvat vesistöihin jotka eivät enää tulvi kaikkialla, jolloin lannoitteet ja ravinteet siirtyvät takaisin pelloille.
Mitä olisi siis tehtävissä?
Tuuli/aurinkokennnokäyttöisiä vesipumppuja jotka siirtävät ravinnevedet takaisin joista, järvistä ja ojista takaisin pelloille. Samalla vesistötkin puhdisuisivat.
Aurinkokennothan toimivat automaattisesti auringonpaisteessa paremmin.
salmessa on tulppa, miten saada tulppa pois, oi eikka, oi eikka... vai miten se vanha laulu meni,
https://bbs.io-tech.fi/attachments/fa625dfc-b2ac-4d62-823b-0b084974b6e1…
Enpä usko, että on juurikaan vaikutusta. Suomen lannoitteet, sekä suurimman osan Eurooppaa on tullut Venäjältä, joka on jo päättänyt lopettaa lannoitteiden viennin ulkomaille johtuen Ukrainan iskuista tehtaisiin. Lannoitteesta on kyllä pulaa, mutta siihen ei tuon salmen ongelmat vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Kuten olen kauan toitottanut:
Kun Suomen peltojen lannoitteet valuvat vesistöihin jotka eivät enää tulvi kaikkialla, jolloin lannoitteet ja ravinteet siirtyvät takaisin pelloille.
Mitä olisi siis tehtävissä?
Tuuli/aurinkokennnokäyttöisiä vesipumppuja jotka siirtävät ravinnevedet takaisin joista, järvistä ja ojista takaisin pelloille. Samalla vesistötkin puhdisuisivat.
Aurinkokennothan toimivat automaattisesti auringonpaisteessa paremmin.
#Vihreät
Vierailija kirjoitti:
Minä kun luulin että suomalainen ruoantuotanto olisi jotenkin omavaraista, koska ihmisten asumista maaseudulla tuetaan. Kummallista, kun näin ei olekaan.
Olet väärässä,kaupunkilaisia tuetaan kaikilla asumistuilla ym,joita ei maalla saa.
kannattaisiko palata takaisin luonnonmukaiseen, eli ne vähät lehmänlannat peltoon kuten ennenkin. Ei vaan taida riittää kaikille kun on nuo elikot vähentyneet niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä ole tähänkään asti mitään käteen jäänyt.
Kohta sitä ei viljellä ollenkaan
Tai sitten pitää viljellä sellaisia ruokia, jotka eivät vaadi merkittävää lannoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä,kaupunkilaisia tuetaan kaikilla asumistuilla ym,joita ei maalla saa.
Kerro toki, miten tämä liittyy millään tasolla huoltovarmuuteen? Todella väsynyttä vetää jotain kaupunkien asumistukia tähän.
Vierailija kirjoitti:
Mastaloustuilla tuetaan vääriä asioita. Pitäisi tukea esim lannoitevarastojen pitämistä käyttökohteen vieressä, ei peltojen omustamista.
Täytyykö sinne pellolle joka vuosi sitä lannoitetta lapata, eikö esim joka toinen vuosi riitä. Lannoittamatta jättäminen säästäisi myös viljelijän kukkaroa.
Vierailija kirjoitti:
kannattaisiko palata takaisin luonnonmukaiseen, eli ne vähät lehmänlannat peltoon kuten ennenkin. Ei vaan taida riittää kaikille kun on nuo elikot vähentyneet niin paljon.
No ihmisen pa..kaa olisi yllinkyllin, sinne vaan
Vierailija kirjoitti:
Miksei. Tarkoittaisi tosin että Suomen väkiluvun tulee olla silloin n. 1,5 miljoonaa 1700-1800 lukujen malliin. Muuten ei riitä ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina tuetaan sellaista, minkä määrä ei tukemalla kasva?
Hätätila kuten soronassakin ja tällä kertaa kansalaisten sijasta muilutetaan ulkomaiset lannoitefirmat, ulos maasta.
Ei siitä ole tähänkään asti mitään käteen jäänyt.