Jos ei salmi kohta aukea niin loppuu kotimainen vilja
Hormuzinsalmen sulun takia lannoitteita tai niiden raaka-aineita ei ole riittävästi saatavilla tai hinta muodostuu niin korkeaksi, että tavaraa ei kannata ostaa. Käytännössä siis viljelijät joutuvat maksamaan lannoitteista niin paljon, ettei heidän kannata kylvää viljaa. Viljaa olisi niin kallista tuottaa, ettei sen myynnistä saa enää kannattavaa hintaa. Huoltovarmuuskeskus ennakoi, että jos Hormuzinsalmen sulku pitkittyy, viljelyala supistuu Suomessa ja sitä myöten sato pienenee merkittävästi.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Viljelijöiden kannattaisi tehdä kimppa ostoksia lannoitteista, esim Ukrainasta ja jättää välikädet pois.
Sehän vaatisi kielitaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viljelijöiden kannattaisi tehdä kimppa ostoksia lannoitteista, esim Ukrainasta ja jättää välikädet pois.
Eikönhän Ukrainasta löydy Lontoota puhuvia tai ainakin Suomesta Ukrainaa osaavia.
Vierailija kirjoitti:
Minä kun luulin että suomalainen ruoantuotanto olisi jotenkin omavaraista, koska ihmisten asumista maaseudulla tuetaan. Kummallista, kun näin ei olekaan.
Keskustan luoma harhakuva, nuohan ovat niitä pahimpia kelarottia mitä löytyy, töitä tehdään 10% teholla, tukia nostetaan pienen kylän verran.
Jos ei ole leipää, niin voidaan kaikki syödä kakkua.
Vierailija kirjoitti:
En mä nyt kuitenkaan kuolleilla venäläisillä alkaisi ruokaa lannoittamaan... Vaikka ajatus muuten onkin herkullinen.
Maailma on nyt niin sekaisin, monessa paikassa sodan alkaminen on hyvin lähellä, joten nyt pitäisi nopeasti tehdä kaikki sen eteen, ettemme ole riippuvaisia muista maista, kaikki mitä tehdään, tulee löytyä omasta takaa.
ps näinhän se oli ennenkin, silloin kun kaikki oli hyvin ja kaikilla meni paremmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös eduskunnan puhemies osaa ukrainaa? Pääsisi tekemään jotain hyödyllistä maansa eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kun luulin että suomalainen ruoantuotanto olisi jotenkin omavaraista, koska ihmisten asumista maaseudulla tuetaan. Kummallista, kun näin ei olekaan.
Keskustan luoma harhakuva, nuohan ovat niitä pahimpia kelarottia mitä löytyy, töitä tehdään 10% teholla, tukia nostetaan pienen kylän verran.
Nimenomaan. Surullista, miten moni suomalainen on uskonut tätä käsittämätöntä suhmurointia. Ei tarttis ajatella sitä pidemmälle, ettei Suomi muutenkaan ole omavarainen polttoaineiden suhteen, joten hajanainen asuminen on erityisen typerää.
Seuraavaksi varmaan joku edelleen uskoo siihen, että ihmisten asuttaminen rajavyöhykkeen tuntumassa on tärkeää puolustuksen kannalla. Hoivattavat eläkeläisethän ovat niin hyödyllisiä tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se. Leipä tulee leipomoista ja muu ruoka Atrialta. Ne tarvitsevat sähköä, se tulee seinästä.
Vierailija kirjoitti:
Maailma on nyt niin sekaisin, monessa paikassa sodan alkaminen on hyvin lähellä, joten nyt pitäisi nopeasti tehdä kaikki sen eteen, ettemme ole riippuvaisia muista maista, kaikki mitä tehdään, tulee löytyä omasta takaa.
ps näinhän se oli ennenkin, silloin kun kaikki oli hyvin ja kaikilla meni paremmin
Meinaat että fossiiliset polttoaineet ja lannoitteet löytyvät omasta maasta? Oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää p*skapuhetta jolla pyhitetään ylisuuria maataloustukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä,kaupunkilaisia tuetaan kaikilla asumistuilla ym,joita ei maalla saa.
Kerro toki, miten tämä liittyy millään tasolla huoltovarmuuteen? Todella väsynyttä vetää jotain kaupunkien asumistukia tähän.
Liittyy ainakin tuohon. "koska ihmisten asumista maaseudulla tuetaan"
Ikäni olen maaseudulla asunut enkä senttiäkään ole tukia saanut.
Joo. Mitään ei voi Suomessa tehdä, jos se salmi on kiinni, tai ylipäätään jossain muualla tapahtuu jotain. Kaikki mitä täällä tapahtuu tai on tapahtumatta riippuu muista ja on muiden syy. Mehän oltaisiin ja tehtäisiin täällä vaikka mitä, mutku aina joku muualla estää ja sotkee sen. Huoh, on tää niin vaikeeta...itse pitäisi ajatella ja toimia, siis miten?
-tyhmä ja epätoivoinen suokki-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä nyt kuitenkaan kuolleilla venäläisillä alkaisi ruokaa lannoittamaan... Vaikka ajatus muuten onkin herkullinen.
Miten olisi vaikka Suomessa asuvat iranilaiset, jotka suorastaan toivoivat Trumpin hyökkäystä kotimaahansa? Nyt sitten istuvat täällä peukalo persuuksissa edelleen odottamassa maansa maagista vapautumista. Riittää, että seisoo mielenosoituksissa turvallisesti täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä,kaupunkilaisia tuetaan kaikilla asumistuilla ym,joita ei maalla saa.
Kerro toki, miten tämä liittyy millään tasolla huoltovarmuuteen? Todella väsynyttä vetää jotain kaupunkien asumistukia tähän.
Liittyy ainakin tuohon. "koska ihmisten asumista maaseudulla tuetaan"
Ikäni olen maaseudulla asunut enkä senttiäkään ole tukia saanut.
Jessus tätä hölmöyden määrää. Se, ettet saa tukiaisia suoraan omalle tilillesi, ei tarkoita sitä, etteikö pieniä kuntia elätettäisi valtion kassasta suurilla summilla. Pohjois-Karjala on yksi suurimpia valtionosuuksien tasausmaksujen nettosaajista, eikä siellä edes tuoteta ruokaa tai muuta oikeasti hyödyllistä merkittävissä määrissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kannattaisiko palata takaisin luonnonmukaiseen, eli ne vähät lehmänlannat peltoon kuten ennenkin. Ei vaan taida riittää kaikille kun on nuo elikot vähentyneet niin paljon.
No ihmisen pa..kaa olisi yllinkyllin, sinne vaan
taitaa vaatia suuremmat puhdistusoperaatiot kuin eläinperäinen ja paljon kalliimpaa, ei taida oikein pelittää