Oletko valmis hoivaamaan iäkkäitä läheisiäsi? "Kyllähän monella vapautuu lastenhuone kun lapset aikuistuu*
Kommentit (213)
Kun meillä vapautuu lastenhuone, siitä tulee meidän makuuhuone. Nukutaan olohuoneessa tällä hetkellä kun pienessä kaksiossa asutaan. Ei pidä olettaa, että kaikilla on ylimääräistä tilaa kotona. Talous on tiukalla. Meidän talossa ei myöskään ole hissiä, joten ei sovi jos ei pysty kiipeämään portaita.
Jos mieheni haluaa hoitaa vanhempansa ottamalla ne tänne kotiimme asumaan niin siitä vaan. Tosin minä en todellakaan siinä kohtaa aio enää asua täällä 😅
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söpöä kun mammat vastailee ikään kuin pääsisivät valitsemaan tämän. Eiköhän se velvollisuus kirjata lopulta lakiin.
Mun isäni ehtii kuolla ennenkuin tuollainen lakimuutos tulisi.
Mutta JOS tulisi tuollainen laki, niin pitäisi muuttaa monia muitakin lakeja. Mm vanhusten itsemääräämisoikeus. Lisäksi pitäisi hyväksyä se, että vanhus voidaan lukita yhteen huoneeseen omaistensa ollessa töissä ja lääkitä vanhus yöksi niin tainnoksiin, että nukkuu yöt. Myös hyväksyä moni muukin asia, jolla vanhuksen ihmisarvo laskee. Hoivakodeissa erilaisiin rajoitustoimiin edellytetään lääkärin lupaa, mutta kotioloissa omaiset saisivat pääättää, milloin vanhus on tarpeellista köyttää sänkyyn kiinni tai pukea vaikka pakkopaitaan.
Tämä on ihan totta. Jos minä lähden yövuoroon töihin, vanhus on sitten pieneen huoneeseen lukittuna tai lääkittynä tainnoksiin.
Näin yleisesti ketään ei voi pakottaa hoitamaan. En hoitanut ja on jo kuollut. Olen oman poikani omaishoitaja joka nyt 24-vuotias. En aio koskaan hoitaa enää ketään.
Mä haluan pitää itselläni vieras/työhuoneen, jollainen nätisti "syntyi" lapsen huoneesta hänen muutettuaan pois kotoa. Jos haluaisin ottaa äitini asuntooni huollettavaksi, se tarkoittaisi, että minun pitäisi muuttaa isompaan asuntoon. Koska edelleen haluan, että lapsellani on nukkumapaikka silloin, kun hän tulee kotipaikkakunnalle. Varsinkin siinä vaiheessa, kun hän alkaa olla perheellinen itse.
17v muutin pois kotoa ja koskaan enää en suostu saman katon alle. Onneksi omiin vanhempiin on välimatkaa miltei 500km. Puolison toinen vanhemmista asuu meidän lähellä, mutta onneksi on hänellä raha-asiat kunnossa ja muutenkin elämä järjestyksessä, eikä tarvitse anella lapsiaan häntä hoivaamaan.
Nuo boomerit ennemmin vaatii että lapsi muuttaa heidän luokseen sinne vanhaan lastenhuoneeseen. Nehän on niihin saakelin jääräpäitä oman kotinsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Söpöä kun mammat vastailee ikään kuin pääsisivät valitsemaan tämän. Eiköhän se velvollisuus kirjata lopulta lakiin.
Ei sillä ole mitään merkitystä, vaikka sellainen velvollisuus kirjattaisiin lakiin. Tälläkin hetkellä lasten huoltajilla on lakisääteinen velvollisuus huolehtia lapsistaan. Kuitenkin, jos se ei onnistu, lapset otetaan huostaan. Samoin kävisi vanhuksille tai kelle tahansa huollettaville, koska jos ei pysty huolehtimaan niin valtion on huollettava. Muussa tapauksessa lakeja pitäisi muuttaa niin, että kenet tahansa saa jättää kadulle menehtymään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin tuo useampi sukupolvi samassa asunnossa. Joissain kehitysmaissa ehkä.
Enemmän aikaa tuo on ollut suomalaista(kin) kulttuuria ja vasta vajaa satavuotta on ollut niin, että ihmiset on olleet omillaan. Suomi on ollut agraaliyhteiskunta vielä 70-luvullakin ja se on ollut sitä, että useampi sukupolvi on asunut samassa taloudessa.
Vasta kaupunkilaistuminen ja maatalouselinkeinon väheneminen on tuonut asiaan muutoksen.
Tää on totta että jos vanhuksella muistisairaus niin ei anna sun nukkua öitä. Kokemusta on ja pyrki meidän sänkyyn yöllä. Vietiin kotiin ja kotihoito jatkoi hoitamista. Alzheimeriin kuoli hoitokodissa.
En. Ainoastaan hoitaisin aikuisia lapsia, jos joku niistä sairastuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin tuo useampi sukupolvi samassa asunnossa. Joissain kehitysmaissa ehkä.
Enemmän aikaa tuo on ollut suomalaista(kin) kulttuuria ja vasta vajaa satavuotta on ollut niin, että ihmiset on olleet omillaan. Suomi on ollut agraaliyhteiskunta vielä 70-luvullakin ja se on ollut sitä, että useampi sukupolvi on asunut samassa taloudessa.
Vasta kaupunkilaistuminen ja maatalouselinkeinon väheneminen on tuonut asiaan muutoksen.
Kyllä se oli hyvin harvinaista jo 70-luvulla että samassa taloudessa olisi asuttu. Maataloissakin vanhalle parille hankittiin yleensä erillinen asunto sukupolven vaihtuessa.
Oikeastaan 50-luku on se viimeinen vuosikymmen jolloin vanhukset jäi useammin jälkipolvien hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
On se kuulunut suomalaiseen kulttuuriin. Ja myös eurooppalaiseen. Yleensäkin joka kulttuuriin, että läheisistä pidetäään huolta. No kieltämättä Suomessa ei edes perheestä tule välttämättä läheisiä. Ja vain rikkailla jää se lasten huone tyhjäksi. Me klyhät muutamme pieneen vuokra-asuntoon, kun lapset muuttaa omilleen.
Mun mies on ainokainen ja mulla yksi sisarus joka asuu ulkomailla. Pitäisikö meidän hoitaa kaikki neljä vanhusta? Laitetaanko ne samaan huoneeseen?
Toista se oli joskus 50-luvulla kun yksi vanhus oli kuuden lapsen vastuulla. Isoisoäitini asui aina 2 kk kerrallaan yhdessä taloudessa ja vuoden päästä seuraavan kerran. Ja hän oli kohtuullisen hyväkuntoinenkin, pystyi osallistumaan kotitöihin ym.
Mikähän aivopieru tuo oli? Ei se HUONE riitä mihinkään. Pitäisi olla myös esteetön wc ja tietenkin joku myös hoitamassa sitä vanhusta.
Vanhuksen pitäisi pärjätä yksikseen sillä välin kun lapsensa ovat töissä, harrastuksissa, kaupassa, ystävien luona jne. Miten se onnistuu, jos vanhus ei esimerkiksi pääse vessaan omin avuin, pysty syömään itse tai yrittää lähteä ulos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se oli hyvin harvinaista jo 70-luvulla että samassa taloudessa olisi asuttu. Maataloissakin vanhalle parille hankittiin yleensä erillinen asunto sukupolven vaihtuessa.
Oikeastaan 50-luku on se viimeinen vuosikymmen jolloin vanhukset jäi useammin jälkipolvien hoidettavaksi.
Ne kenellä oli tilaa, asui saman katon alla. Mutta moni lapsi muutti isompiin kaupunkeihin. Kaverin perhe rakensi talon ja sinne alakertaan erillisen yksiön mummolle. Monella ei ollut varaa asua isossa talossa. Ja nykyäänkin kaksi kaveriani on hoitanut äitinsä kotona. Molemmat vuokralla isoissa asunnoissa. Ja puolisot myötämielisiä. 70-lubulla rakennettiin vanhusten vuokra-asuntoja. Esim rivitalo, pieniä asuntoja , kaikkia vanhuksille ja kotiapua sai helposti. 70-80-luvulla oli hyvä vanhusten huolto. Siksi he pystyivät asumaan helposti omillaan. Jos se poistuu, niin palataan vanhaan tai ne joilla on varaa ostaa palvelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsia, ei puolisoa ja 25 neliön kämppä. Sinnekö meinasivat vanhempani sijoittaa?
Heidän mielestään sopu sijaa antaa.
Kokoomuksen mielestä pitäisi nälkään syödä kakkua, vaikkei olisi ruokaa saati kakkua. Täysin irtaantuneita todellisuudesta.
Miksi naisten pitäisi hoivata anoppia? Miehet voivat hoitaa omat vanhempansa. Koko aloitus on outo. Omat lapset on eri asia kun ovat yhteisiä mutta anoppi tai appi ovat miehen sukua.
Täysin vastavuoroisuusperiaatteella.
Mun isäni ehtii kuolla ennenkuin tuollainen lakimuutos tulisi.
Mutta JOS tulisi tuollainen laki, niin pitäisi muuttaa monia muitakin lakeja. Mm vanhusten itsemääräämisoikeus. Lisäksi pitäisi hyväksyä se, että vanhus voidaan lukita yhteen huoneeseen omaistensa ollessa töissä ja lääkitä vanhus yöksi niin tainnoksiin, että nukkuu yöt. Myös hyväksyä moni muukin asia, jolla vanhuksen ihmisarvo laskee. Hoivakodeissa erilaisiin rajoitustoimiin edellytetään lääkärin lupaa, mutta kotioloissa omaiset saisivat pääättää, milloin vanhus on tarpeellista köyttää sänkyyn kiinni tai pukea vaikka pakkopaitaan.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/