Oletko valmis hoivaamaan iäkkäitä läheisiäsi? "Kyllähän monella vapautuu lastenhuone kun lapset aikuistuu*
Kommentit (213)
Ovat kuolleet yli 20 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söpöä kun mammat vastailee ikään kuin pääsisivät valitsemaan tämän. Eiköhän se velvollisuus kirjata lopulta lakiin.
Tarkoitatko sitä, että vanhukset pääsevät valitsemaan minne heidät pakkomuutetaan? Se vanhuksen majapaikka voi olla laveri olohuoneen nurkassa ja tottuminen perheen aikatauluihin. Jos vävy katsoo elokuvia aamuyölle, niin vanhuksen ei auta valittaa ettei saa nukuttua.
Juma lauta vävy töihin! Ei ole normaalia!
Vävyllä voi olla ilta- tai vuorotyö. Sinulle yllärinä uutinen, että kaikki ei käy töissä arkisin klo 7-16.
Ei missään tapauksessa! Huoneille on käyttöä lasten lähdettyäkin eikä n 10h päivässä voi jättää dementikkoa valvomatta.
Eikä oma jaksaminen ja kunto kestä nostelua rai yövalvomista enää
Vierailija kirjoitti:
Yritin hoitaa äitiäni kotona. Klo 22.00 autoin vuoteeseen. Klo 23.00 oli pukeutunut ja kyseli aamukahvia. Klo 3.00 oli peloissaan nousut ylös nuoruuden muistojen takia. Lapset heräsivät. Seuraava päivä työ-, koulu- ja äidillä kerhopäivä. Kaikki väsyneitä. Tuli liian raskaaksi kaikille.
Unilääke!!
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsia, ei puolisoa ja 25 neliön kämppä. Sinnekö meinasivat vanhempani sijoittaa?
Heidän mielestään sopu sijaa antaa.
Appivanhemmat eivät ole auttaneet minua missään asiassa, ei yhtään missään. Kertaakaan eivät edes lapsiamme hoitaneet.
Miksi olisin jotain heille velkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin hoitaa äitiäni kotona. Klo 22.00 autoin vuoteeseen. Klo 23.00 oli pukeutunut ja kyseli aamukahvia. Klo 3.00 oli peloissaan nousut ylös nuoruuden muistojen takia. Lapset heräsivät. Seuraava päivä työ-, koulu- ja äidillä kerhopäivä. Kaikki väsyneitä. Tuli liian raskaaksi kaikille.
Unilääke!!
Kenelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloituksessa on sitaatti? Kuka näin on sanonut?
Ylen aamussa tuosta keskusteltiin, ilmeisesti eilisessä pj-tentissä joku sanoi noin?
VM:n budjettipäällikkö pikku-Mikan aivopieru.
Tämähän olisi periaatteessa kansantaloudellinen katastrofi, koska milloin ehtii edes mennä töihin, jos pitää valvoa muistisairasta vanhempaa jatkuvasti? Ei sairasta vanhusta voi jättää yksin, ja tämä kaikki yhdistettynä vuorotyöhön... ei tule toimimaan. Jos sitä rahaa maagisesti valuisi tilille tekemättä mitään, sitten kyllä. Mutta en kyllä tienaa osakkeilla tai rahastoilla niin paljoa, että voisi jättäytyä pois töistä. Ainahan voi toki heittäytyä Kelan elätiksi, mutta se vie ne omaishoidosta saatavat säästöt aika tehokkaasti valtion budjetista.
Kyllä enkä kadu päivääkään valintaani vaikka hetkittäin olikin raskasta.N äin jälkikäteen ajatellen se oli todella antoisaa aikaa
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä älytön keskustelu. Mulla on suvussa yksi perhe jotka asuu yhdessä niin että lapsi hoitaa vanhempansa. Mutta he ovat tosi hyvissä väleissä. En pystyisi hoitamaan esimerkiksi äitiäni koska hän on ihan mahdottoman vaativa ja tuomitseva ihminen jolle mikään ei riitä. Lisäksi käyttää alkoholia välillä reippaasti ja kännissä haukkuu ihmisiä puhelimessa.
Lisäksi tämä huolehtiminenhan kaatuisi pääosin naisten niskaan. Onko niin että nainen ei ole koskaan ansainnut elämänvaihetta jolloin elää vain itselleen?
Tietenkin saa. Sitten kun ne omat ja appivanhemmat on hoidettu ja kuolleet, ja itse tullut siinä jo niin vanhaksi, että tarvitsee itse sitä hoitamista.
Sitten voi muuttaa jonkun lapsensa luo ja alkaa viimeinkin elää omaa itsekästä elämäänsä, vaatia ja nalkuttaa kaikesta.
En ole. Siihen on ihan hyviä syitä. Myös lääketieteellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä älytön keskustelu. Mulla on suvussa yksi perhe jotka asuu yhdessä niin että lapsi hoitaa vanhempansa. Mutta he ovat tosi hyvissä väleissä. En pystyisi hoitamaan esimerkiksi äitiäni koska hän on ihan mahdottoman vaativa ja tuomitseva ihminen jolle mikään ei riitä. Lisäksi käyttää alkoholia välillä reippaasti ja kännissä haukkuu ihmisiä puhelimessa.
Lisäksi tämä huolehtiminenhan kaatuisi pääosin naisten niskaan. Onko niin että nainen ei ole koskaan ansainnut elämänvaihetta jolloin elää vain itselleen?
Tietenkin saa. Sitten kun ne omat ja appivanhemmat on hoidettu ja kuolleet, ja itse tullut siinä jo niin vanhaksi, että tarvitsee itse sitä hoitamista.
Sitten voi muuttaa jonkun lapsensa luo ja alkaa viimeinkin elää omaa itsekästä elämäänsä, vaatia ja nalkuttaa kaikesta.
Ja viedä sen lapsen eläke etukäteen. Tuskin sitä kertyy ilman kunnon palkkatyötä.
Ei onnistu. En ketään. Ei ole enää 1920 luvun yhteiskunta.
Nämä nykyiset vanhukset eivät hoitaneet omia vanhempiaan tai appivanhempiaan. Aika huonosti omia lapsiaankaan, moni tuuppasi lapsensa mummolaan aina kun voi. Jos jotain itse vielä hoidan, niin lapsenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä ei suostu Kainuusta muuttamaan Hämeeseen niin toivottavasti pysyy itsekseen kunnossa.
Isäsi mielipiteellä ei valitettavasti ole merkitystä siinä vaiheessa kun etsitään maksajaa. Terv. Riikka
Toisen nimissä esiintyminen on rikos
Suomessa on paljon Riikkoja, mistä sinä tiedät, oliko kirjoittaja joku heistä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä nykyiset vanhukset eivät hoitaneet omia vanhempiaan tai appivanhempiaan. Aika huonosti omia lapsiaankaan, moni tuuppasi lapsensa mummolaan aina kun voi. Jos jotain itse vielä hoidan, niin lapsenlapsia.
Juuri näin. Kuinka moni boomeri otti vanhempansa asumaan luokseen? Äärimmäisen harvinaista tuo on ollut heidän ikäluokassaan. Vanhukset olivat tuolloin jo suht nuorina vanhainkodeissa.
Ei lapsia, ei puolisoa ja 25 neliön kämppä. Sinnekö meinasivat vanhempani sijoittaa?