Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko valmis hoivaamaan iäkkäitä läheisiäsi? "Kyllähän monella vapautuu lastenhuone kun lapset aikuistuu*

Vierailija
10.04.2026 |

Kenet otat? Anopin, äidin, appiukon, isän? 

Kommentit (1458)

Vierailija
1441/1458 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs trollipoju siellä huutelee? Miksi olet niin kiivaasti kadehtimassa muiden ihmisten rahoja?  :D

Karu totuus on se, että lapsella ei ole mitään elatusvelvollisuutta omiin vanhempiinsa nähden. Kansainvälinen ihmisoikeussopimus ei salli sitä, että vanhemmat voivat käyttää omia lapsiaan orjatyövoimana tai laskujen maksajana.

Lakia voi aina muuttaa. Laki on suomessa velvoittanut ennenkin. *en minä tällaista halua

Miksi kansalaisten tulisi noudattaa lakia jos valtiovalta ei noudata??

Esim koulutus, terveydenhuolto, vanhustenhuolto, toimeentulo, yhdenvertaisuus, turvallisuus yms mainitaan perustuslaissa eli näihinkin suomalaisilla olisi oikeus mutta eipä vaan kaikki on poistumassa ja heikennetty jo vuosia

Vierailija
1442/1458 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämmöinen laki tulisi, niin kylläpä olisi päättäjillä mahdottomia tapauksia hoidettavana.  Tapauskohtaisia tarinoita.

Meillä äiti eli niin vanhaksi, että oma vanhin lapsi jo ehti sairastua alzheimeriin.

Seuraavaksi vanhin eli minä loukkasin pysyvästi jalkani.  Liikun huonosti.

Nuorin on kehitysvammainen.

Siitäkö olisivat repineet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1443/1458 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ketään. Appivanhemmat ovat kuolleet, isäni on kuollut. Ja äidilleni ei kelpaa mikään. Hän siis moittisi ja syyllistäisi kaikkia atkuvasti jostain. Häntä pitäisi myös koko ajan passata Kuvittelee myös, että esim vanhin poikani voisi muuttaa hänen luokseen. Ja tarjota ympäri vuorokautista hoitoa ja passaustanäidille ilmaiseksi.

Mutta ennen kaikkea, meillä ei ole edes huonetta kaikille kotona asuville. Pääkaupunkiseudulla asuntoon hinnat korkeita. Meillä on 4 huonetta ja 5 asukasta. Kahden pitäisi muuttaa, eikä tule tapahtumaan lähivuosina. Äiti on 86.

Vierailija
1444/1458 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas päästään siihen, että lapsen pitää lopettaa työ ja olla 24/7 vanhuksen hoitajana. Työssäkään ei katsota hyvällä, jos työntekijä viettää puolet työpäivästä vanhemman kanssa puhelimessa. Niitä puheluja voi olla parikymmentä päivän aikana.

Eihän pidä. Miksi pitäisi? Heille riittää pari kertaa päivässä tsekkaus nytkin, miksi se muuttuisi 24/7 valvomiseksi eri ympäristössä? 

Muistisairauden edetessä he ei voi olla muutamaa minuuttia pidempään yksin. Käy siinä sitten töissä.

Useita tunteja ne muistisairaat on usein yksin myös hoitolaitoksissa.

En todellakaan ottaisi asumaan omaan kotiini ihmistä, joka hetkenä minä hyvänsä satuttaa itsensä, tuhoaa asunnon tai omaisuuttani. En vaikka olisi oma rakas vanhempi. Vielä ei ole ajankohtaista, kun ovat nyt vielä hyväkuntoisia vaikkakin 78 v ja 83 v. Asuvat omakotitalossa melko lähellä meitä. Olen ainoa lapsi, joten apukädet olen vain minä, sitten kun tarvivat muutakin kuin tietotekniikan neuvoja. 
Eli en tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta yhteisasumista ei. Se on varmaa. 

Vierailija
1445/1458 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risto Murto taisi ehdottaa, että omaiset hoitavat (eli naiset). Murron palkka noin 900 000/vuosi.

Vierailija
1446/1458 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minun ja puolison suunnitelmana on myydä omakotitalo kun lapset muuttavat kotoa ja ostaa pieni kaupunkiasunto, eikä edes välttämättä Suomesta. Tavoittelemme taloudellista vapautta ja töiden lopettamista paljon ennen eläkeikää. En ole läheinen vanhempieni kanssa enkä koe mitään halua hoivata heitä. En tosiaan aio vaihtaa työelämää hoivaelämään. 

Kumpikaan vanhemmista ei tukenut minua kun muutin kotoa vaan sain pärjätä omillani. Kumpikaan ei kutsunut kylään kun muutin kotoa.

Lapsena minut hylättiin emotionaalisesti kun vanhemmat erosi ollessani 6-vuotias. Uudet kumppanit ja uudet lapset veivät huomion. 

Nykyään näen isääni 2 kertaa vuodessa ja äitiäni 6 kertaa. Asuvat molemmat 5 ja 15 km päässä eli maantieteellistä etäisyydestä tämä ei johdu.

Teen kokopäivätyötä ja vapaa-aikani menee omien päiväkoti-ikäisten lasteni kanssa olemiseen. En edes jaksaisi hoivata vanhempiani jos olisikin läheisiä. Naisen osaksi se hoivaaminen kuitenkin lankeaisi. 

Ihan kun minun kirjoittama. Sama tilanne täällä. Kummastakaan vanhemmasta ei ole minulle ollut mitään apu ja sain pärjätä omillani vaikka jossain kohtaa näin nälkää. En myöskään minä aio olla apuna vanhemmilleni, aivan sama kuka heidät hoitaa, vai hoitaako ollenkaan. 

Tämä!

Vierailija
1447/1458 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä ihmeellinen kuva omaisten auttamisesta. Ei auteta, mutta kostetaan, maksellaan kalavelkoja. Isolla osalla meistä todellisuudessa on voimavaroja auttaa ikäihmistä hänen omassa kodissaan ja sillä päästään pitkälle. Olen itse käynyt äidilläni siivoamassa, pyykkäämässä, kokkaamassa, laskut maksamassa, auttamassa suihkussa. Samoin molemmilla appivanhemmilla, vaikka kaikilla on ollut myös kunnallista kotihoitoa mukana loppuvaiheessa. Tuli todella hyvä mieli saada läheisen koti puhtaaksi, ruokaa kaappiin yms. Samalla juteltiin. Ettekö todellakaan ilahdu toisen auttamisesta yhtään? Mistä te oikein tulette hyvälle mielelle?

Mun vanhemmat (40-luvulla syntyneitä) eivät auttaneet pätkääkään omia vanhempiaan/appivanhempiaan missään siivouksissa, saati että olisivat pesseet heitä. Aion toimia samalla tavalla. 

Joo, ei kuulemma aio pestä muiden perseitä sanoi äitini

Vierailija
1448/1458 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni vanhuksia pitäisi hoitaa omassa asuinkunnassaan julkisissa hoitolaitoksissa ihan kuin vielä 1990-luvulla. Suomenkieliset (ja ruotsinkieliset) hoitajat. Lyödään tuohon lisää velkaa ja verorahoja, mutta saadaan myös työtä, toivoa ja ihmisarvoa. Kahdenkymmenen vuoden päästä suuret ikäluokat ovat jo siirtyneet ajasta iäisyyteen. Sitten voidaan tarkastella tilannetta uudelleen. Nyt ne hoitopaikat takaisin lähipalveluiksi ihan kuin varhaiskasvatus, perusopetus ja toisen asteen opinnot 18 vuoteen asti ovat.

Ei meillä minun mielestäni ole muuta realistista vaihtoehtoa. Ei omien sukulaisten hoitamista voi keneltäkään velvoittaa. Siinä on monenlaisia ongelmia ja riskejä ajatteleepa asiaa sitten hoidettavan tai hoitajan kannalta. Vanhustensuojelu (vrt. lastensuojelu) pitäisi sitten myös perustaa, jos tuohon kotihoitomalliin mentäisiin.

Periaatteessa samaa mieltä kanssasi.  Mun mielestä kuitenkin ikääntyviltä voisi edellyttää jotain omaakin suunnitelmallisuutta vanhuuden varalle.  Eikä niin,  että eletään kuin Ellun kanat vailla huolta huomisesta kunnes ollaankin joko yhteiskunnan tai omaisten riesana. 

Mä pääsen eläkkeelle elokuussa.  Olen jo pitkään miettinyt,  millä edellytyksin pystyn asumaan nykyisessä kodissani.  Olen jo parin vuoden ajan tehnyt nk kuolinsiivousta ja myös sisustanut kotiani niin,  että tämä olisi mahdollisimman helppohoitoinen.  Olen myös perehtynyt erilaisiin apuvälineisiin sekä niiden hintoihin . Kaikkea kun ei verovaroista yhteiskunta maksa.  Isäni pystyy edelleen 96-vuotiaana asumaan 2-kerroksisessa asunnossa,  kun vuosia sitten hommasi sinne porrashissin.  Maksoi noin  12 000 € eikä sellaista Kela tai hyvinvointialue kustanna.  Itse piti maksaa.  

Minusta näitä asioita pitäisi jokaisen miettiä viimeistään silloin,  kun jää eläkkeelle.  Jos asuu paikassa,  jossa palveluita ei ole,  pitää muuttaa sinne,  missä niitä on.  

Minä olen 53v, ja mietin täyttä päätä. 

75-vuotias äitini lykkää näitä asioita mieluiten viimeiseen asti. 

Vierailija
1449/1458 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuus Suomen terveynhoidon kriisistä on se että sen ruuhkauttaa mummot jotka tulevat sinne ihmiskontaktin takia. Joka ikinen kerta kun menen esim Malmin päivystykseen siellä on 90% pelkkiä vanhuksia millä ei ole mitään akuuttia hätää. Vähän on flunssaa tai kolottaa. Tiedän kun nämä itse naureskelee siellä että taas tulivat kun "pääsehän tässä ihmisten ilmoille"

Pitäisi olla vanhusparkki 24h/7 niille joilla yksinäisyyttä. Se ei saa olla mikään syy tulla rasittamaan terveydenhuoltoa! Perustakoot eläkeläiset itse tällaisen parkin.

Vierailija
1450/1458 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hoida. Koska löi remmillä kuin koiraa.

Vierailija
1451/1458 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Olen itsekin raihnainen.

Sama homma

Vierailija
1452/1458 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuus Suomen terveynhoidon kriisistä on se että sen ruuhkauttaa mummot jotka tulevat sinne ihmiskontaktin takia. Joka ikinen kerta kun menen esim Malmin päivystykseen siellä on 90% pelkkiä vanhuksia millä ei ole mitään akuuttia hätää. Vähän on flunssaa tai kolottaa. Tiedän kun nämä itse naureskelee siellä että taas tulivat kun "pääsehän tässä ihmisten ilmoille"

En tiedä helsingistä mutta täällä ei vain kävellä terveyskeskukseen. Ensin soitetaan, sitten hoitaja soittaa takaisin. Antaa hoitaja-ajan tai sanoo että katselehan vielä jonkun aikaa. Jos pääsee hoitajalle ei silti lääkäriä näe. Hoitaja käy konsultoimassa oven takana lääkärin kanssa.  Joku vti hoituu niin että hoitaja antaa labraan lähetteen, käyt siellä, sit hoitaja soittaa lääkärin laittaneen apteekkiin reseptin.

Ja olen vanhus, elämäni ei ole odotushuoneissa.

Vierailija
1453/1458 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. He eivät ole minun lapsiani.

Vierailija
1454/1458 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan vuokralla joten ei vapaudu lastenhuonetta.

Vierailija
1455/1458 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan viisikymppisiä ja nuorin kolmesta lapsestamme on 6v. Kaksi isompaakin vasta alakoulussa. Joten ei ole vapautumassa lähivuosina mitään tiloja. Vanhempani ovat 76-vuotiaita.

Vierailija
1456/1458 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työttömänä joten meillä ei ole bensarahaa kulkea eläkeläisten luo.

Vierailija
1457/1458 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ollut varaa lastenhuoneelliseen kotiin alkujaankaan.

Vierailija
1458/1458 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset asuvat 4-5h matkan päässä, eivätkä ole sieltä ihmisten ilmoille muuttamassa.