Oletko valmis hoivaamaan iäkkäitä läheisiäsi? "Kyllähän monella vapautuu lastenhuone kun lapset aikuistuu*
Kommentit (213)
Täällä aina ehdotetaan vanhuksen omistusasunnon myymistä. Sen ihmeen kun näkisi, että 70-luvulla rakennettu öljylämmitystalo menisi mihinkään hintaan kaupaksi. Jos joku maksaa kymppitonnin, niin ei sillä pitkäksi aikaa hoitoa saa.
Ei ole tarvetta mihinkään vaihtokauppaan. En pyytänyt syntyä maailmaan. Eli en hoida omia enkä muidenkaan vanhuksia. Oma elämä menisi hoivatessa, ei ei ja ei.
Vierailija kirjoitti:
En ota. Lapset kun lentävät pesästä, niin vaihdetaan pienempään asuntoon miehen kanssa ja ostetaan matkailuauto. Mulla ei ole mitään velvoitetta hoitaa omi eikä kenenkään muunkaan vanhempia.
Eikä mulla ole senkään vertaa velvoitetta maksella sinun tai kenenkään muun vanhempien hoitamisesta euron euroa veroina.
Täällä on kyllä ihmeellinen kuva omaisten auttamisesta. Ei auteta, mutta kostetaan, maksellaan kalavelkoja. Isolla osalla meistä todellisuudessa on voimavaroja auttaa ikäihmistä hänen omassa kodissaan ja sillä päästään pitkälle. Olen itse käynyt äidilläni siivoamassa, pyykkäämässä, kokkaamassa, laskut maksamassa, auttamassa suihkussa. Samoin molemmilla appivanhemmilla, vaikka kaikilla on ollut myös kunnallista kotihoitoa mukana loppuvaiheessa. Tuli todella hyvä mieli saada läheisen koti puhtaaksi, ruokaa kaappiin yms. Samalla juteltiin. Ettekö todellakaan ilahdu toisen auttamisesta yhtään? Mistä te oikein tulette hyvälle mielelle?
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin tuo useampi sukupolvi samassa asunnossa. Joissain kehitysmaissa ehkä.
Ei siitä nyt kovin kauaa ole kun Suomessa asui monta sukupolvea samassa pienessä asunnossa. Osa otti vieraita huutolaisiakin nurkkiinsa. Sotien jälkeen niihin piti ottaa vielä evakoitakin asumaan.
Itse voisin ottaa vanhan äitiäni kotiini asumaan. Olen miettinyt etten halua häntä mihinkään kammottavaan laitokseen jos vointi menee sellaisiksi ettei yksin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Söpöä kun mammat vastailee ikään kuin pääsisivät valitsemaan tämän. Eiköhän se velvollisuus kirjata lopulta lakiin.
Tarkoitatko sitä, että vanhukset pääsevät valitsemaan minne heidät pakkomuutetaan? Se vanhuksen majapaikka voi olla laveri olohuoneen nurkassa ja tottuminen perheen aikatauluihin. Jos vävy katsoo elokuvia aamuyölle, niin vanhuksen ei auta valittaa ettei saa nukuttua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloituksessa on sitaatti? Kuka näin on sanonut?
Ylen aamussa tuosta keskusteltiin, ilmeisesti eilisessä pj-tentissä joku sanoi noin?
Vierailija kirjoitti:
Täällä aina ehdotetaan vanhuksen omistusasunnon myymistä. Sen ihmeen kun näkisi, että 70-luvulla rakennettu öljylämmitystalo menisi mihinkään hintaan kaupaksi. Jos joku maksaa kymppitonnin, niin ei sillä pitkäksi aikaa hoitoa saa.
Ja moni vanhus asuu vuokralla. Ei ole omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta mihinkään vaihtokauppaan. En pyytänyt syntyä maailmaan. Eli en hoida omia enkä muidenkaan vanhuksia. Oma elämä menisi hoivatessa, ei ei ja ei.
Asia selvä. Sulle itselle ei sitten myöskään tarvitse yhteiskunnan järjestää mitään sen kummempaa apua taikka hoivaa vanhetessasi. Ei kai kenenkään kuulu uhrata elämäänsä sun hoivaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä ihmeellinen kuva omaisten auttamisesta. Ei auteta, mutta kostetaan, maksellaan kalavelkoja. Isolla osalla meistä todellisuudessa on voimavaroja auttaa ikäihmistä hänen omassa kodissaan ja sillä päästään pitkälle. Olen itse käynyt äidilläni siivoamassa, pyykkäämässä, kokkaamassa, laskut maksamassa, auttamassa suihkussa. Samoin molemmilla appivanhemmilla, vaikka kaikilla on ollut myös kunnallista kotihoitoa mukana loppuvaiheessa. Tuli todella hyvä mieli saada läheisen koti puhtaaksi, ruokaa kaappiin yms. Samalla juteltiin. Ettekö todellakaan ilahdu toisen auttamisesta yhtään? Mistä te oikein tulette hyvälle mielelle?
Ei tällä palstalla ole juurikaan normaaleja ihmisiä. Lähinnä katkeroituneita yksineläjiä, joilla on täysin myrkyttyneet välit kaikkiin ihmisiin ympärillään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin tuo useampi sukupolvi samassa asunnossa. Joissain kehitysmaissa ehkä.
Nykyhallitus rakentaa Suomesta kehitysmaata, huomasitko?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni nykypäivänä asuu vanhempansa lähellä? Harva jää lapsuuskotinsa lähelle asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on lehmänhermot, kun jaksat vastailla öisin muistisairaan puheluihin ja käydä hänen luonaan monta kertaa vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
En ota. Lapset kun lentävät pesästä, niin vaihdetaan pienempään asuntoon miehen kanssa ja ostetaan matkailuauto. Mulla ei ole mitään velvoitetta hoitaa omi eikä kenenkään muunkaan vanhempia.
Mitäpä jos olisikin velvoite hoitaa.? Tänä on tosi kummallinen ajatus että voi elää ilman velvoitteita. Täysin kommunisti, SDP vassari. Olet elukka.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat (40-luvulla syntyneitä) eivät auttaneet pätkääkään omia vanhempiaan/appivanhempiaan missään siivouksissa, saati että olisivat pesseet heitä. Aion toimia samalla tavalla.
Ei vapaudu eikä ole edes lastenhuonetta. Elän itselleni ja jumalalle
t synnytysikäinen nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söpöä kun mammat vastailee ikään kuin pääsisivät valitsemaan tämän. Eiköhän se velvollisuus kirjata lopulta lakiin.
Tarkoitatko sitä, että vanhukset pääsevät valitsemaan minne heidät pakkomuutetaan? Se vanhuksen majapaikka voi olla laveri olohuoneen nurkassa ja tottuminen perheen aikatauluihin. Jos vävy katsoo elokuvia aamuyölle, niin vanhuksen ei auta valittaa ettei saa nukuttua.
Juma lauta vävy töihin! Ei ole normaalia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos olisikin velvoite hoitaa.? Tänä on tosi kummallinen ajatus että voi elää ilman velvoitteita. Täysin kommunisti, SDP vassari. Olet elukka.
Pitääkö lopettaa omat työt? Meillä vanhemmat ja appivanhemmat asuu useamman tunnin ajomatkan päässä.
Asun sinkkuna isossa kolmiossa eli minulla on vieras/työhuone.
Voisin asua pienemmässä asunnossa mutta minulla on iäkkäät vanhemmat jotka asuvat ok-talossa eri puolella Suomea. Pärjäävät vielä avun turvin kotona vaikka molemmilla on sairauksia ja toisella on muistisairaus. Joten tarkoitus pitää tätä isompaa asuntoa niin kauan kun heistä aika jättää tai jos toinen vanhempi jää leskeksi. Ihan vaan varalla jos tulee tarve muuttaa luokseni.
Yritin hoitaa äitiäni kotona. Klo 22.00 autoin vuoteeseen. Klo 23.00 oli pukeutunut ja kyseli aamukahvia. Klo 3.00 oli peloissaan nousut ylös nuoruuden muistojen takia. Lapset heräsivät. Seuraava päivä työ-, koulu- ja äidillä kerhopäivä. Kaikki väsyneitä. Tuli liian raskaaksi kaikille.