Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko valmis hoivaamaan iäkkäitä läheisiäsi? "Kyllähän monella vapautuu lastenhuone kun lapset aikuistuu*

Vierailija
10.04.2026 |

Kenet otat? Anopin, äidin, appiukon, isän? 

Kommentit (244)

Vierailija
121/244 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söpöä kun mammat vastailee ikään kuin pääsisivät valitsemaan tämän. Eiköhän se velvollisuus kirjata lopulta lakiin. 

Mun isäni ehtii kuolla ennenkuin tuollainen lakimuutos tulisi. 

Mutta JOS tulisi tuollainen laki,  niin pitäisi muuttaa monia muitakin lakeja.  Mm vanhusten itsemääräämisoikeus.  Lisäksi pitäisi hyväksyä se,  että vanhus voidaan lukita yhteen huoneeseen omaistensa ollessa töissä ja lääkitä vanhus yöksi niin  tainnoksiin,  että nukkuu yöt. Myös hyväksyä moni muukin asia,  jolla vanhuksen ihmisarvo laskee.  Hoivakodeissa erilaisiin rajoitustoimiin edellytetään lääkärin lupaa,  mutta kotioloissa omaiset saisivat pääättää,  milloin vanhus on tarpeellista köyttää sänkyyn kiinni tai pukea vaikka pakkopaitaan.  

Eihän se tuollaista ole. Vanhuksella on oikeudet vaikka asutaan yhdessä. Useimmat pystyy liikkumaan rollaattorilla ja käyttää vaippoja. Työaikana käy kotihoitaja vilkaisemassa, kuinka vanhus voi. 

Kun nimenomaan on tarkoitus ettei ulkopuolista apua tarvita. Ei siellä mikään kotihoito sillon käy.

Tietysti käy. Sen minkä tarvitaan. Mutta sitä tarvitaan vähemmän, koska monet yksinkertaiset asiat voi hoitaa omainen. Moni omainen hoitaa niitä asioita, vaikka eivät asu saman katon alla. Esim lääkkeiden. Jako dosettin Ja lääkityksen seuraaminen. 

Vierailija
122/244 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä pyöritämme 3 vanhuksen rulettia mieheni kanssa, iältään 81-89. Joka päivä on jotakin, mutta onneksi asuvat omissa asunnoissaan. En niitä kotiini ottaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/244 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen seurannut appivanhempien luona mitä ne hoitajat konkreettisesti tekee niin hyi Yök. Minusta ei ole pesemään aikuisen ulosteista takamusta tai harjaamaan aikuisen puolimätää hammaskalustoa, leikkaamaan silsaisia varpaankynsiä... Levittämään lääkevoiteet appiukon intiimialueille. 

Ei tule tapahtumaan. 

Vierailija
124/244 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hoivaa, maksakoon jokainen ihan itse hoivastaan markkinahinnan

Vierailija
125/244 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo boomerit ennemmin vaatii että lapsi muuttaa heidän luokseen sinne vanhaan lastenhuoneeseen. Nehän on niihin saakelin jääräpäitä oman kotinsa kanssa. 

Sinähän ne kaikki tunnet ja tiedät.

Vierailija
126/244 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän aivopieru tuo oli? Ei se HUONE riitä mihinkään. Pitäisi olla myös esteetön wc ja tietenkin joku myös hoitamassa sitä vanhusta. 

Vanhuksen pitäisi pärjätä yksikseen sillä välin kun lapsensa ovat töissä, harrastuksissa, kaupassa, ystävien luona jne. Miten se onnistuu, jos vanhus ei esimerkiksi pääse vessaan omin avuin, pysty syömään itse tai yrittää lähteä ulos?

Ainakin kerrostaloasunnon on pitkään pitänyt rakentaa esteettömiksi. Eteisessä, kylpyhuoneessa ,vessassa pitää olla pyörätuolin kääntymisen verran tilaa. 

Meidän kerrostaloasunto on rakennettu 1980-luvulla. Vaikka kylppäri on iso, se ei ole esteetön eikä sinne mahdu pyörätuolilla. Tuota aiemmin rakennetuissa taloissa vessat on niin pieniä, että sinne ei mahdu edes rollaattorin kanssa peruuttamalla.

Jos valtio/kaupungit ei hoida sukulaista, niin etkö ole valmis tekemään muutoksia omaan elämääsi sen takia? 

Vierailija
127/244 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olen seurannut appivanhempien luona mitä ne hoitajat konkreettisesti tekee niin hyi Yök. Minusta ei ole pesemään aikuisen ulosteista takamusta tai harjaamaan aikuisen puolimätää hammaskalustoa, leikkaamaan silsaisia varpaankynsiä... Levittämään lääkevoiteet appiukon intiimialueille. 

Ei tule tapahtumaan. 

Sen voi hoitaa edelleen kotihoito. Laitos paikkoja ei enää ole. 

Vierailija
128/244 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin kerään niin hyvän lääkearsenaalin, että sitten, kun lasten pitäisi alkaa huolehtimaan, lähden oman käden kautta.  

Vierailija
129/244 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi naisten pitäisi hoivata anoppia? Miehet voivat hoitaa omat vanhempansa. Koko aloitus on outo. Omat lapset on eri asia kun ovat yhteisiä mutta anoppi tai appi ovat miehen sukua. 

Mitä ihmettä sä selität? Aloituksessa ei puhuta mitään hoivaajan sukupuolesta. Anoppi ja appi voivat yhtä hyvin olla vaimon vanhemmat. 

Vierailija
130/244 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän aivopieru tuo oli? Ei se HUONE riitä mihinkään. Pitäisi olla myös esteetön wc ja tietenkin joku myös hoitamassa sitä vanhusta. 

Vanhuksen pitäisi pärjätä yksikseen sillä välin kun lapsensa ovat töissä, harrastuksissa, kaupassa, ystävien luona jne. Miten se onnistuu, jos vanhus ei esimerkiksi pääse vessaan omin avuin, pysty syömään itse tai yrittää lähteä ulos?

Ainakin kerrostaloasunnon on pitkään pitänyt rakentaa esteettömiksi. Eteisessä, kylpyhuoneessa ,vessassa pitää olla pyörätuolin kääntymisen verran tilaa. 

Meidän kerrostaloasunto on rakennettu 1980-luvulla. Vaikka kylppäri on iso, se ei ole esteetön eikä sinne mahdu pyörätuolilla. Tuota aiemmin rakennetuissa taloissa vessat on niin pieniä, että sinne ei mahdu edes rollaattorin kanssa peruuttamalla.

Jos valtio/kaupungit ei hoida sukulaista, niin etkö ole valmis tekemään muutoksia omaan elämääsi sen takia? 

Olen itse pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä, joten mitä muutoksia kuvittelet minun pystyvän tekemään? 

Vierailija
131/244 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin tuo useampi sukupolvi samassa asunnossa. Joissain kehitysmaissa ehkä.

Ei siitä nyt kovin kauaa ole kun Suomessa asui monta sukupolvea samassa pienessä asunnossa. Osa otti vieraita huutolaisiakin nurkkiinsa. Sotien jälkeen niihin piti ottaa vielä evakoitakin asumaan.

Itse voisin ottaa vanhan äitiäni kotiini asumaan. Olen miettinyt etten halua häntä mihinkään kammottavaan laitokseen jos vointi menee sellaisiksi ettei yksin pärjää.

Eihän niitä huutolaisia hyvää hyvyyttään kukaan hoitanut vaan ihan pelkästään rahasta. Siitä se nimi "huutolainen" tulee, että olivat ihmisiä jotka huutokaupattiin hoidettavaksi sille joka vähiten maksoi, kuka veloitti kunnalta vähiten hoidosta. Niillä huutolaisilla tienattiin. Tavallaan ne syytinkiläisetkin oli hoidossa rahasta, syytinkisopimuksen kun teki saattoi saada (maa)tilan kauppahintaan alennusta.

Vierailija
132/244 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule tapahtumaan. 

Sen voi hoitaa edelleen kotihoito. Laitos paikkoja ei enää ole. 

No sittenhän se vanhus voi edelleen olla kotonaan, mihin lapsia tarvitaan? 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä asuu 100 m päässä. Autan monissa asioissa, kuten pihan hoidossa ja käyn kaupassa ja apteekissa, mutta sitten kun alkaa varsinainen hoivavaihe, saa ostaa ulkopuolista apua.

Onneksi hänellä on siihen varaa. Minä en ole hoivaaja luonteeltani enkä ammatiltani, ja molemmat pitäisivät hoitotoimenpiteitä kiusallisina.

Istuin äitini vieressä saattohoito-osastolla viimeiset 2 kk, mutta sielläkin varsinaisen hoivan tekivät ammattilaiset.

Se voi tapahtua myös niin, kun asutaan saman katon alla. Mutta vanhuksella on silloin enemmän seuraa ja siilmäpareja. Kaikki yhdessä oleminen ei ole sitä hoitoa. 

No tuokin vähän riippuu.  Jos mun isä muuttaisi mulle nyt tarpeettomaksi käyneeseen työhuoneeseen,  niin ei mun silmämunissani ole 10 metrin pituisia varsia. Isä ei pysty enää kulkemaan portaissa,  joten itsekseenhän se siellä omassa huoneessaan olisi.  Kävisin vaan viemässä tarjottimella sille sinne ruuat ja hakisin tyhjän tarjottimen pois. Ei siihen huoneeseen mahtuisi isän sängyn ja jonkun pöydän lisäksi edes nojatuolia, missä voisin hetken istua sen seurana.  Puhumattakaan,  että  sinne mahtuisi ketään sukulaisiakaan isää tapaamaan. Kotihoito pitäisi kuitenkin olla,  koska jos mä pystyisin vielä tekemään hoitotyötä,  niin eihän mun olisi reumaan sairastuttuani edes vaihtaa sairaanhoitajan hommista toiselle alalle.  Jouduin kuitenkin vaihtamaan alaa jo yli neljännesvuosisata sitten. 

Noin muuten kyllä sanoisin,  että jos on ollut hyvät ja läheiset välit lapsiinsa,  niin kannattaa muuttaa jo hyvissä ajoin lähemmäs lapsiaan.  Eli jo ennenkuin on minkäänlaista apua tarvitseva.  Näin pystyy asumaan ehkä pidempään omassa kodissaan ja hyvässä lykyssä loppuun asti eikä joudu minnekään hoivakotiin. 

Vierailija
134/244 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia emme ole hankkineet, joten ei ole sitä lastenhuonettakaan. Asumme pienessä yhden makuuhuoneen asunnossa, joten ei tänne muita mahdu. 

Kyllä tuossa hyvin mahtuu vanhuksen hoitamaan. Mun isoisovanhemmat asuivat 2 naimattoman poikansa ja yhden tyttärensä kanssa kuolemaansa saakka. Käytössä oli Tampereen keskustassa tupakeittiö ja toinen huone. 

Vierailija
135/244 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi naisten pitäisi hoivata anoppia? Miehet voivat hoitaa omat vanhempansa. Koko aloitus on outo. Omat lapset on eri asia kun ovat yhteisiä mutta anoppi tai appi ovat miehen sukua. 

Mitä ihmettä sä selität? Aloituksessa ei puhuta mitään hoivaajan sukupuolesta. Anoppi ja appi voivat yhtä hyvin olla vaimon vanhemmat. 

Täällä yleensä vastaukset ja oletukset ovat että nainen hoitaa. 

No voihan se miehen siskokin hoitaa vanhempansa.

Kuinka monta miestä tiedät joka hoitaa omia vanhempiaan?

Kuinka sujuu inceliltä vanhemman hoito? 

Vierailija
136/244 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin hoitaa äitiäni kotona. Klo 22.00 autoin vuoteeseen. Klo 23.00 oli pukeutunut ja kyseli aamukahvia. Klo 3.00 oli peloissaan nousut ylös nuoruuden muistojen takia. Lapset heräsivät. Seuraava päivä työ-, koulu- ja äidillä kerhopäivä. Kaikki väsyneitä. Tuli liian raskaaksi kaikille.

Unilääke!!

Kenelle?

Jos äidille antoi unilääkkeen illalla, vaikutus vielä seuraavana päivänä. Ei pystynyt lähtemään päiväkerhoon työ- ja koulupäivän ajaksi. Oli jäätävä kotiin vahtimaan häntä.

Vierailija
137/244 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei ole ja asun ulkomailla. Mitään osaamistakaan hoivatyöhön ei löydy. Kummallinen ehdotus.

Vierailija
138/244 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä asuu 100 m päässä. Autan monissa asioissa, kuten pihan hoidossa ja käyn kaupassa ja apteekissa, mutta sitten kun alkaa varsinainen hoivavaihe, saa ostaa ulkopuolista apua.

Onneksi hänellä on siihen varaa. Minä en ole hoivaaja luonteeltani enkä ammatiltani, ja molemmat pitäisivät hoitotoimenpiteitä kiusallisina.

Istuin äitini vieressä saattohoito-osastolla viimeiset 2 kk, mutta sielläkin varsinaisen hoivan tekivät ammattilaiset.

Se voi tapahtua myös niin, kun asutaan saman katon alla. Mutta vanhuksella on silloin enemmän seuraa ja siilmäpareja. Kaikki yhdessä oleminen ei ole sitä hoitoa. 

No tuokin vähän riippuu.  Jos mun isä muuttaisi mulle nyt tarpeettomaksi käyneeseen työhuoneeseen,  niin ei mun silmämunissani ole 10 metrin pituisia varsia. Isä ei pysty enää kulkemaan portaissa,  joten itsekseenhän se siellä omassa huoneessaan olisi.  Kävisin vaan viemässä tarjottimella sille sinne ruuat ja hakisin tyhjän tarjottimen pois. Ei siihen huoneeseen mahtuisi isän sängyn ja jonkun pöydän lisäksi edes nojatuolia, missä voisin hetken istua sen seurana.  Puhumattakaan,  että  sinne mahtuisi ketään sukulaisiakaan isää tapaamaan. Kotihoito pitäisi kuitenkin olla,  koska jos mä pystyisin vielä tekemään hoitotyötä,  niin eihän mun olisi reumaan sairastuttuani edes vaihtaa sairaanhoitajan hommista toiselle alalle.  Jouduin kuitenkin vaihtamaan alaa jo yli neljännesvuosisata sitten. 

Noin muuten kyllä sanoisin,  että jos on ollut hyvät ja läheiset välit lapsiinsa,  niin kannattaa muuttaa jo hyvissä ajoin lähemmäs lapsiaan.  Eli jo ennenkuin on minkäänlaista apua tarvitseva.  Näin pystyy asumaan ehkä pidempään omassa kodissaan ja hyvässä lykyssä loppuun asti eikä joudu minnekään hoivakotiin. 

Pystyisihän kai isäsi kulkemaan samassa kerroksessa muihin huoneisiin. 

Huoneeksi määritellään ikkunallinen tila, jossa on bähintään 7 m2 tilaa. Siihen kyllä mahtuu vielä vaikka jakkaralla istumaan useampikin tai selkänojallisella keittiöntuolilla. 

Voisiko isäsi majoittua olohuoneeseesi. Olisi helpompi olla seurana. 

Portaisiin voi hankkia porrashissin. Mun vanhemmilla on sellainen. 

Vierailija
139/244 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei ole auttanut minua lastenhoidossa lainkaan, joten huolehtikoot itsestään vanhuuden päivillä. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia emme ole hankkineet, joten ei ole sitä lastenhuonettakaan. Asumme pienessä yhden makuuhuoneen asunnossa, joten ei tänne muita mahdu. 

Kyllä tuossa hyvin mahtuu vanhuksen hoitamaan. Mun isoisovanhemmat asuivat 2 naimattoman poikansa ja yhden tyttärensä kanssa kuolemaansa saakka. Käytössä oli Tampereen keskustassa tupakeittiö ja toinen huone. 

Oliko vanhukset rollaattorilla vai pyörätuolilla liikkuvia vai kokonaan vuodepotilaita? Vai ehtivätkö kuolla ennenkuin olivat niin huonossa kunnossa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän