Oletko valmis hoivaamaan iäkkäitä läheisiäsi? "Kyllähän monella vapautuu lastenhuone kun lapset aikuistuu*
Kommentit (213)
Vielä ei ole yksikään lastenhuone vapautunut, kaksi neljästä on kuollut ja yksi niin painava, etten pysty nostelemaan.
Ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin tuo useampi sukupolvi samassa asunnossa. Joissain kehitysmaissa ehkä.
En ketään. Vanhetessaan ovat tulleet itsekkäiksi. Ei oteta neuvoja vastaan, apua ei suoraan pyydetä, vaan oletetaan että kaikki tehdään pyytämättä ja ilmaiseksi. Ikinä en pystyisi asumaan saman katon alla.
Lapsia emme ole hankkineet, joten ei ole sitä lastenhuonettakaan. Asumme pienessä yhden makuuhuoneen asunnossa, joten ei tänne muita mahdu.
Jos on liikaa huoneita niin silloin vaihdetaan pienempään asuntoon
En ollut, eivätkä läheiseni olisivat myöskään sitä halunneet. Meillä on aina puhuttu asiat suoraan, rehellisesti, eikä rakennettu suhteita syyllistämiseen ja pakottamiseen "hyvän puolesta". En muutenkaan arvosta omaishoitajia, jotka valittavat kuitenkin kaiken aikaa työn raskaudesta. Mitä järkeä?
Faijan omaishoitajana toimin ja se saa luvan riittää mun osalta noissa talkoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vielä ei ole yksikään lastenhuone vapautunut, kaksi neljästä on kuollut ja yksi niin painava, etten pysty nostelemaan.
Sulla on siis kuolleita ja painavia lastenhuoneita?
En, mutta en halua maksaa muidenkaan vanhusten hoivamaksuja. Jokainen pärjätköön omillaan
En ota. Lapset kun lentävät pesästä, niin vaihdetaan pienempään asuntoon miehen kanssa ja ostetaan matkailuauto. Mulla ei ole mitään velvoitetta hoitaa omi eikä kenenkään muunkaan vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Isä ei suostu Kainuusta muuttamaan Hämeeseen niin toivottavasti pysyy itsekseen kunnossa.
Isäsi mielipiteellä ei valitettavasti ole merkitystä siinä vaiheessa kun etsitään maksajaa. Terv. Riikka
1. Pistä rahaa 5 000e/kk, niin saat hyvät olot.
2. Lapset auttavat.
3. Helvetilliset olot laitoksessa.
Jokainen voi itse valita, ja tähän on kaikkien varauduttava jo kauan ennen eläkeikää.
Vanhus laitokseen, ja omistusasunto myyntiin. Sitten jää tosin ilman perintöä. (Jos siis tuo hoitaminen ei kiinnosta.)
Yhteiskunta ei auta enää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin tuo useampi sukupolvi samassa asunnossa. Joissain kehitysmaissa ehkä.
Suomi on kehitysmaa.
No, minun ja puolison suunnitelmana on myydä omakotitalo kun lapset muuttavat kotoa ja ostaa pieni kaupunkiasunto, eikä edes välttämättä Suomesta. Tavoittelemme taloudellista vapautta ja töiden lopettamista paljon ennen eläkeikää. En ole läheinen vanhempieni kanssa enkä koe mitään halua hoivata heitä. En tosiaan aio vaihtaa työelämää hoivaelämään.
Kumpikaan vanhemmista ei tukenut minua kun muutin kotoa vaan sain pärjätä omillani. Kumpikaan ei kutsunut kylään kun muutin kotoa.
Lapsena minut hylättiin emotionaalisesti kun vanhemmat erosi ollessani 6-vuotias. Uudet kumppanit ja uudet lapset veivät huomion.
Nykyään näen isääni 2 kertaa vuodessa ja äitiäni 6 kertaa. Asuvat molemmat 5 ja 15 km päässä eli maantieteellistä etäisyydestä tämä ei johdu.
Teen kokopäivätyötä ja vapaa-aikani menee omien päiväkoti-ikäisten lasteni kanssa olemiseen. En edes jaksaisi hoivata vanhempiani jos olisikin läheisiä. Naisen osaksi se hoivaaminen kuitenkin lankeaisi.
Hoidin jo, omassa kodissaan. Miehen isä on kuollut, anoppia varten on rahat säästetty, joilla hän voi ostaa palveluja (ei asu Suomessa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä ei suostu Kainuusta muuttamaan Hämeeseen niin toivottavasti pysyy itsekseen kunnossa.
Isäsi mielipiteellä ei valitettavasti ole merkitystä siinä vaiheessa kun etsitään maksajaa. Terv. Riikka
Toisen nimissä esiintyminen on rikos
Mun isä ei edes suostuisi muuttamaan yhteen ainoaan huoneeseen. Joutuisi luopumaan lähes kaikista itselleen tärkeistä tavaroista. Muuttaa korkeintaan sitten, kun on pakko päästä jonnekin hoivakotiin ympärivuorokautiseen hoitoon. Niin kauan, kun pärjää edes kotihoidon varassa, voi hyvin asua omassa kodissaan.