Oletko valmis hoivaamaan iäkkäitä läheisiäsi? "Kyllähän monella vapautuu lastenhuone kun lapset aikuistuu*
Kommentit (244)
Isä asuu 100 m päässä. Autan monissa asioissa, kuten pihan hoidossa ja käyn kaupassa ja apteekissa, mutta sitten kun alkaa varsinainen hoivavaihe, saa ostaa ulkopuolista apua.
Onneksi hänellä on siihen varaa. Minä en ole hoivaaja luonteeltani enkä ammatiltani, ja molemmat pitäisivät hoitotoimenpiteitä kiusallisina.
Istuin äitini vieressä saattohoito-osastolla viimeiset 2 kk, mutta sielläkin varsinaisen hoivan tekivät ammattilaiset.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söpöä kun mammat vastailee ikään kuin pääsisivät valitsemaan tämän. Eiköhän se velvollisuus kirjata lopulta lakiin.
Mun isäni ehtii kuolla ennenkuin tuollainen lakimuutos tulisi.
Mutta JOS tulisi tuollainen laki, niin pitäisi muuttaa monia muitakin lakeja. Mm vanhusten itsemääräämisoikeus. Lisäksi pitäisi hyväksyä se, että vanhus voidaan lukita yhteen huoneeseen omaistensa ollessa töissä ja lääkitä vanhus yöksi niin tainnoksiin, että nukkuu yöt. Myös hyväksyä moni muukin asia, jolla vanhuksen ihmisarvo laskee. Hoivakodeissa erilaisiin rajoitustoimiin edellytetään lääkärin lupaa, mutta kotioloissa omaiset saisivat pääättää, milloin vanhus on tarpeellista köyttää sänkyyn kiinni tai pukea vaikka pakkopaitaan.
Eihän se tuollaista ole. Vanhuksella on oikeudet vaikka asutaan yhdessä. Useimmat pystyy liikkumaan rollaattorilla ja käyttää vaippoja. Työaikana käy kotihoitaja vilkaisemassa, kuinka vanhus voi.
Meillä on pari ylimääräistä huonetta, mutta ne tarvitaan, kun kaukana asuvat lapset yksin tai perheineen tulevat käymään kotona. Viipyvät yleensä vähintään viikonlopun, joskus pitempäänkin. Yli 9-kymppinen isäni asuu lähistöllä omassa asunnossa, joka on katutasossa keskellä kaupunkia, jossa voi asua elämänsä loppuun asti. Meitä on useampia sisaruksia samassa kaupungissa, jotka pystymme tarvittaessa auttamaan. Hän on toistaiseksi aika omatoiminen. Ruokapalvelu ja siivooja käy. Itse käy rollaattorilla aamulenkillä ja tarvittaessa sähkömopolla liikkuu. Kauppa-asioissa on ruvennut tarvitsemaan apua huonon näön vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän aivopieru tuo oli? Ei se HUONE riitä mihinkään. Pitäisi olla myös esteetön wc ja tietenkin joku myös hoitamassa sitä vanhusta.
Vanhuksen pitäisi pärjätä yksikseen sillä välin kun lapsensa ovat töissä, harrastuksissa, kaupassa, ystävien luona jne. Miten se onnistuu, jos vanhus ei esimerkiksi pääse vessaan omin avuin, pysty syömään itse tai yrittää lähteä ulos?
Ainakin kerrostaloasunnon on pitkään pitänyt rakentaa esteettömiksi. Eteisessä, kylpyhuoneessa ,vessassa pitää olla pyörätuolin kääntymisen verran tilaa.
Meidän kerrostaloasunto on rakennettu 1980-luvulla. Vaikka kylppäri on iso, se ei ole esteetön eikä sinne mahdu pyörätuolilla. Tuota aiemmin rakennetuissa taloissa vessat on niin pieniä, että sinne ei mahdu edes rollaattorin kanssa peruuttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Isä asuu 100 m päässä. Autan monissa asioissa, kuten pihan hoidossa ja käyn kaupassa ja apteekissa, mutta sitten kun alkaa varsinainen hoivavaihe, saa ostaa ulkopuolista apua.
Onneksi hänellä on siihen varaa. Minä en ole hoivaaja luonteeltani enkä ammatiltani, ja molemmat pitäisivät hoitotoimenpiteitä kiusallisina.
Istuin äitini vieressä saattohoito-osastolla viimeiset 2 kk, mutta sielläkin varsinaisen hoivan tekivät ammattilaiset.
Se voi tapahtua myös niin, kun asutaan saman katon alla. Mutta vanhuksella on silloin enemmän seuraa ja siilmäpareja. Kaikki yhdessä oleminen ei ole sitä hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän aivopieru tuo oli? Ei se HUONE riitä mihinkään. Pitäisi olla myös esteetön wc ja tietenkin joku myös hoitamassa sitä vanhusta.
Vanhuksen pitäisi pärjätä yksikseen sillä välin kun lapsensa ovat töissä, harrastuksissa, kaupassa, ystävien luona jne. Miten se onnistuu, jos vanhus ei esimerkiksi pääse vessaan omin avuin, pysty syömään itse tai yrittää lähteä ulos?
Ainakin kerrostaloasunnon on pitkään pitänyt rakentaa esteettömiksi. Eteisessä, kylpyhuoneessa ,vessassa pitää olla pyörätuolin kääntymisen verran tilaa.
No, ihmisiä asuu myös vanhoissa taloissa. Meidän 100 v. vanha talo on 3 kerroksessa, yksikään huone ei ole samalla korkeudella kuin viereinen ja portaaisiin olisi mahdoton saada mitään hissiä.
2 vessaa, 1 kylpyhuone, mihinkään ei mahdu pyörätuolilla.
Vierailija kirjoitti:
Söpöä kun mammat vastailee ikään kuin pääsisivät valitsemaan tämän. Eiköhän se velvollisuus kirjata lopulta lakiin.
Mielummin kuolen itse ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota. Lapset kun lentävät pesästä, niin vaihdetaan pienempään asuntoon miehen kanssa ja ostetaan matkailuauto. Mulla ei ole mitään velvoitetta hoitaa omi eikä kenenkään muunkaan vanhempia.
Eikä mulla ole senkään vertaa velvoitetta maksella sinun tai kenenkään muun vanhempien hoitamisesta euron euroa veroina.
Kylläpä vain maksat, niinkuin kaikki muutkin tai itket ja maksat. Et sinä valitsemaan pääse mihin verorahasi käytetään. Niin että pidäpä mölyt mahassasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin tuo useampi sukupolvi samassa asunnossa. Joissain kehitysmaissa ehkä.
Enemmän aikaa tuo on ollut suomalaista(kin) kulttuuria ja vasta vajaa satavuotta on ollut niin, että ihmiset on olleet omillaan. Suomi on ollut agraaliyhteiskunta vielä 70-luvullakin ja se on ollut sitä, että useampi sukupolvi on asunut samassa taloudessa.
Vasta kaupunkilaistuminen ja maatalouselinkeinon väheneminen on tuonut asiaan muutoksen.
Kyllä se oli hyvin harvinaista jo 70-luvulla että samassa taloudessa olisi asuttu. Maataloissakin vanhalle parille hankittiin yleensä erillinen asunto sukupolven vaihtuessa.
Oikeastaan 50-luku on se viimeinen vuosikymmen jolloin vanhukset jäi useammin jälkipolvien hoidettavaksi.
Ne kenellä oli tilaa, asui saman katon alla. Mutta moni lapsi muutti isompiin kaupunkeihin. Kaverin perhe rakensi talon ja sinne alakertaan erillisen yksiön mummolle. Monella ei ollut varaa asua isossa talossa. Ja nykyäänkin kaksi kaveriani on hoitanut äitinsä kotona. Molemmat vuokralla isoissa asunnoissa. Ja puolisot myötämielisiä. 70-lubulla rakennettiin vanhusten vuokra-asuntoja. Esim rivitalo, pieniä asuntoja , kaikkia vanhuksille ja kotiapua sai helposti. 70-80-luvulla oli hyvä vanhusten huolto. Siksi he pystyivät asumaan helposti omillaan. Jos se poistuu, niin palataan vanhaan tai ne joilla on varaa ostaa palvelut.
Nyt rakennetaan uusia kerrostaloja, joissa kolmion pinta-ala on jopa vain 43 m2. Huoneet on siis todella pieniä. Huonokuntoisen vanhuksen sängyn ympärilläkin pitää olla riittävästi tilaa, jotta vanhuksen saa edes kammettua sieltä ylös. Joku vanhus voi pärjätä rollaattorin kanssa, joku taas tarvitsee jo pyörätuolin. Ei noihin koirankoppeihin mitään vanhusta voi ottaa hoidettavaksi, vaikka niissä laskennallisesti se yksi ylimääräinen huone onkin.
Syyllistettinhän Mariniakin kun ei mennyt paskan isän hautajaisiin.
Toivon eutanasian olevan laillistettua siinä vaiheessa, kun oma toimintakyky syystä tai toisesta hiipuu pois. En todellakaan halua oman lapseni vaivoiksi joutua, saati kenenkään muunkaan. Eläimet saa armollisen lähdön, mutta ihmisten elinikää vaan pitkitetään ja pitkitetään. No, bisnestähän sekin on lääkeyhtiöille ja "hoiva"paikoille.
Miettikää nykyisiä inceleitä jos tälläinen tulisi. Miten hoitaminen onnistuu?
Nuo hoitakaa itse vanhukset- tyypit on aina niitä jotka ei todellakaan itse niitä hoida vaan on varaa maksaa hoidosta jollekin muulle.
Se on kyllä raskas rasti. Huomaan nyt sekä omista että miehen vanhemmista, että noin 70-v alkanut olla "omat jutut parhaat jutut", eli ihan kylmästi katkaisevat minut kesken lauseen (enkä edes ole kova puhumaan) ja puhuvat päälle omista asioistaan. Muistan että isovanhemmat muuttui jossain kohtaa samanlaisiksi. Niin kyllähän sitä hoitaa jonkin verran, mutta kyllä sen vastapainoksi tarvitsee myös muuta elämää jossa itsekin saa jotain (edes avata suunsa vuorovaikutuksessa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielummin kuolen itse ensin.
Mammat vastailee? Nykyään täällä on suuri osa miehiä vastaamassa.
Miten teiltä miehiltä sujuu äitinne hoito ja vaipan vaihto?
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isäni ehtii kuolla ennenkuin tuollainen lakimuutos tulisi.
Mutta JOS tulisi tuollainen laki, niin pitäisi muuttaa monia muitakin lakeja. Mm vanhusten itsemääräämisoikeus. Lisäksi pitäisi hyväksyä se, että vanhus voidaan lukita yhteen huoneeseen omaistensa ollessa töissä ja lääkitä vanhus yöksi niin tainnoksiin, että nukkuu yöt. Myös hyväksyä moni muukin asia, jolla vanhuksen ihmisarvo laskee. Hoivakodeissa erilaisiin rajoitustoimiin edellytetään lääkärin lupaa, mutta kotioloissa omaiset saisivat pääättää, milloin vanhus on tarpeellista köyttää sänkyyn kiinni tai pukea vaikka pakkopaitaan.
Eihän se tuollaista ole. Vanhuksella on oikeudet vaikka asutaan yhdessä. Useimmat pystyy liikkumaan rollaattorilla ja käyttää vaippoja. Työaikana käy kotihoitaja vilkaisemassa, kuinka vanhus voi.
Kun nimenomaan on tarkoitus ettei ulkopuolista apua tarvita. Ei siellä mikään kotihoito sillon käy.
Se on asennekysymys. Moni pystyisi hoitamaan, mutta ei halua. Eikä se saman katon alla sulje pois uökopuolisia kaupungin kotihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota. Lapset kun lentävät pesästä, niin vaihdetaan pienempään asuntoon miehen kanssa ja ostetaan matkailuauto. Mulla ei ole mitään velvoitetta hoitaa omi eikä kenenkään muunkaan vanhempia.
Mitäpä jos olisikin velvoite hoitaa.? Tänä on tosi kummallinen ajatus että voi elää ilman velvoitteita. Täysin kommunisti, SDP vassari. Olet elukka.
Sillä ei ole puoluekannan kanssa mitään tekemistä että haluaako vanhemmasta johon ei välttämättä ole edes välit kunnossa, enää auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko sitä, että vanhukset pääsevät valitsemaan minne heidät pakkomuutetaan? Se vanhuksen majapaikka voi olla laveri olohuoneen nurkassa ja tottuminen perheen aikatauluihin. Jos vävy katsoo elokuvia aamuyölle, niin vanhuksen ei auta valittaa ettei saa nukuttua.
Juma lauta vävy töihin! Ei ole normaalia!
Työssäkäyvät eivät ikinä katso elokuvia?