viisikymppisten sukupolvi onnistui kasvattamaan lapsia, jotka puhuvat nyt avoimesti kaikesta.
"... raja tarkoitti Neuvostoliiton rajaa ja ahdistuksen sijaan sanoimme että vituttaa.
Me nuoret hoidimme mielenterveyden haasteitamme istumalla kaupan portailla ja räkimällä maahan.
Siitä mistä ei voinut puhua, piti huutaa.
Se, että tunteita ei osattu nimetä, ei tarkoittanut, etteikö niitä olisi ollut. Tunteita oli liikaa ja liian monenlaisia yhtä aikaa.
Sydänsurut, vanhempien avioerot, kaveriporukoiden päätökset että jostakusta ei pidetä eikä enää edes moikata. Perjantai-illan kulkua saatoimme kuvailla toisillemme näin: joku jätkä kopeloi, tarttui perseeseen tai tunki kielen korvaan.
Rajojamme ylitettiin, kehorauhaamme rikottiin.
Utopistinen ajatus, että olisimme kertoneet siitä aikuiselle tai viranomaiselle. Somea ei ollut, #metoo tapahtuisi seuraavalla vuosituhannella.
Silloin kun juotiin lonkeroa tai omenaviiniä, toki avauduttiin – ja itkettiin.
Noin muuten tunteita väheksyttiin ja ennen kaikkea peiteltiin.
Ja nyt meillä 80-luvun teineillä on lapsia, jotka erittelevät tuntemuksiaan kuin puhuisivat säästä."
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoimuus on hyvä asia.
Kaikesta ei kuitenkaan pidä puhua kahvipöydässä. Tilanteissa ON eroja.
Tilannetaju. Tunneäly. Kohteliaisuus. Käytöstavat.
Miksi? Mistä kahvipöydässä saa puhua? Kautta aikojen kahvipöydissä on AIKUISET ihmiset juorunneet ja puhuneet paskaa muista ihmisistä... Miksi nuori ei saisi kertoa asioistaan, jos kokee kahvipöydän siihen luontevaksi paikaksi?
Minua ei vaivaa puhe kuukautisista. Mutta joillekin ihmisille voi tulla kovat mielikuvat tiettyihin aiheisiin ja sanoihin liittyen, ja ruokahalu menee.
Kyllä sitä itsellekin tulee oksennuksen maku suuhun ja alkaa miettimään oksennusta, kun joku ruokapöydässä kertoo hassun hauskan tarinan siitä kuinka henkilö z vuonna y oksensi paikassa x ja sitten henkilö k oksensi myös ja... (Oikeasti tapahtunutta)
Ei toki voi tietää, miten kukakin reagoi. Mutta harva kyllä haluaa kuulla oksu, paska tai kusijuttuja ruokapöydässä, se on varmaa.
Mistä sä vedit nuo virtsan, oksennuksen ja ulosteen tähän, kukaan ei ole sellaisesta puhunut. Kuukautiskipu on lihaksen kramppaamista.
En muista. Se vain tapahtui. Tulipahan ainakin tämä näkökulma käsiteltyä myös.
Toki joo, tulee sellainen kuva, että olisin yrittänyt ohjata keskustelua tiettyyn suuntaan tai hiljentää sitä. Anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei osoita erityisen hyviä tunnetaitoja, jos kahvipöydässä alkaa rupattelemaan kuukautisistaan, sukupuolitaudistaan. Tai vaikka ummetuksestaan.
" Ystäväni kertovat lapsistaan, jotka ottavat kahvipöydässä puheeksi kuukautiset, sukupuolitautitestit, mustasukkaisuuden, suhteen avaamisen ja panseksuaalisuuden."
Ai, mun mielestä on päinvastoin hienoa että nykyään tyttö voi kertoa esimerkiksi kuukautiskivusta yhtä arkisesti kuin päänsärystä. 80-luvulla ei tullut kuuloonkaan.
Ja äidit hakevat myös apua tyttäriensä pahoihin kuukautiskipuihin, koska syy voi olla endometrioosi. Oma sairaanhoitajaäitini totesi 80-luvulla kuukautiskipujen olevan psykosomaattisia, eikä niitä tarvitse lääkitä. Hän ei osannut sanoa miten heräsin keskellä yötä "psykosomaatisiin" kipuihin, kun kuukautiset alkoivat.
Onneksi isällä oli särkylääkkeitä.
Onpa surullista. Minun äitini vei minut gynekologille 70-luvulla, kuukautiskipujen vuoksi, vaikka hän ei edes tehnyt työtä terveydenhoidon parissa. Sain Clotam-reseptin. Mutta ehkä se johtui siitä, että äiti itsekin oli kärsinyt paljon kovista kuukautiskivuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun nuoruudessa kuukautissiteitä ei saanut säilyttää vessassa, ne piti olla piilossa omassa vaatekaapissa ettei kukaan muu niitä näe. Sairasta.
Mitä sairasta siinä on ollut, vai takoita oikeammin häveliäisyyttä. Osalla on varsin puutteellinen sanavarasto nykyään, ei ole riittävän rikasta kielenmallia kun kaunokirjallisuuden lukeminen vähentynyt ja kaikki on pelkkää videota missä kuva kattaa osan kielellisestä ilmaisusta.
No eiköhän se ole turhaa häveliäisyyttä, että ei voi säilyttää tarvikkeita siellä missä niitä käytetään.
Oliko teillä wc-paperikin siivouksen erossa, ettei kukaan vain ajattelisi, että käytte vessassa ulostamassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun nuoruudessa kuukautissiteitä ei saanut säilyttää vessassa, ne piti olla piilossa omassa vaatekaapissa ettei kukaan muu niitä näe. Sairasta.
Häveliäisyyttä.
Mitä hävettävää on kuukautissiteissä? Miksi vessapaperi saa olla näkyvillä?
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ahdistaa ja oksettaa ajatus, että olisin puhunut vanhemmilleni mitään seksiin, sekuaalisuuteen tai sukupuoliasioihin liittyvää.
Vaikka en kuulu lapsineni tekstissä mainittuun ikäluokkaan, niin kyllä minulla ysärin lapsena oli myös vaikeuksia kertoa asioista vanhemmilleni, etenkin isälleni. Kuitenkin 30-luvulla syntynyt mummoni sai minut avautumaan hänelle vaikeistakin asioista. Hän kuunteli, ymmärsi ja halusi olla tukena.
Haluan olla omille lapsilleni myös sellainen, että minulle saa puhua kaikesta ja se on helppoa eikä ällöttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Ystäväni kertovat lapsistaan, jotka ottavat kahvipöydässä puheeksi kuukautiset, sukupuolitautitestit, mustasukkaisuuden, suhteen avaamisen ja panseksuaalisuuden.
Nuoret käyvät puhumassa koulupsykologille epävarmuuden tunteista ja kertovat kesätyöhakemuksissa mielenterveysongelmistaan."
Hyi sattana, mitä rrroska.rrrroska.väkeä.
Kirjoitustyylisi kertoo myös sinusta jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häveliäisyyttä.
Miksi kuukautisia pitäisi hävetä? Miksi hammastahnaa ei pidä säilyttää piilossa? Tai korvapuikkoja?
Sepä se. Joku on vain keksinyt, että kuukautiset ovat hävettävä asia.
Monissa kulttuureissa kuukautisiahan on pidetty "likaisena". Tiedä miksi.
Onneksi tästä ollaan pääsemässä eroon ainakin Suomessa. Ja monissa muissa maissa myös. Vaikka vielä on paljon maita, joissa näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häveliäisyyttä.
Miksi kuukautisia pitäisi hävetä? Miksi hammastahnaa ei pidä säilyttää piilossa? Tai korvapuikkoja?
Onneksi tästä ollaan pääsemässä eroon ainakin Suomessa. Ja monissa muissa maissa myös. Vaikka vielä on paljon maita, joissa näin ei ole.
Naisia on aina alistettu, myös Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juonut, enkä räkinyt maahan, mutta en tunteistakaan todellakaan puhunut. Muistan kerran, kun yritin puhua äidilleni. Hän suuttui minulle, vaikka tunteeni eivät edes liittyneet mitenkään äitiin. Hän ei kyennyt ottaa niitä vastaan.
T: vm 72
Minä join! Ja kaikki kaverit joi se oli meidän nuoruuden terapiaa. (räkiminen oli samanikäisten poikien juttu)
Vm-74
Minä ja kaverini emme juoneet.
Toinen vm-72.
Nuorten juominen lisääntyi teidän jälkeen, huippu taisi olla 70-luvun lopulla syntyneillä. Onhan tästäkin kirjoitettu miten X-sukupolvi oli eniten viinaa kuluttanut nuorisosukupolvi. Toki osa oli silloinkin esimerkiksi perhetaustasta johtuen täysin absolutisteja. Mutta vähemmistöä he taisivat olla, itse muistan omalta luokaltani vain kaksi jotka eivät juoneet.
Moni kyllä joi, ja 60-luvulla syntyneet joivat vielä enemmän. Kirkasta viinaa yleensä. Niin heidän isänsäkin tekivät.
Joo mutta etenkin tyttöjen "teinijuopottelu" lisääntyi X-sukupolvessa. Ei 60-luvun teinitytöt ja nuoret naiset juurikaan juoneet, eiväthän he päässeet edes ravintolaan ilman miestä!
Väite, että 1960-luvun teinitytöt ja nuoret naiset eivät juurikaan juoneet, on yleistys, jota historian tuntemus ei tue. Esim Suomen kieltolaki kumottiin kansanäänestyksen jälkeen, jossa naiset äänestivät merkittävästi useammin kumoamisen puolesta kuin miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häveliäisyyttä.
Mitä hävettävää on kuukautissiteissä? Miksi vessapaperi saa olla näkyvillä?
Kun asian ilmaisee noin, onhan se ollut melkoinen aivopieru. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sairasta siinä on ollut, vai takoita oikeammin häveliäisyyttä. Osalla on varsin puutteellinen sanavarasto nykyään, ei ole riittävän rikasta kielenmallia kun kaunokirjallisuuden lukeminen vähentynyt ja kaikki on pelkkää videota missä kuva kattaa osan kielellisestä ilmaisusta.
Sairastahan se on, jos ei kuukautissiteitä saa pitää vessassa! Mieti nyt :D vai oletko joku himouskovainen? Miksi vessapaperia pidetään vessassa, kun sillä pyyhitään ällöttäviä luonnollisia eritteitä?
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ahdistaa ja oksettaa ajatus, että olisin puhunut vanhemmilleni mitään seksiin, sekuaalisuuteen tai sukupuoliasioihin liittyvää.
Olen 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsi ja 90-luvun nuori, eikä nämä aiheet ollut mitenkään tabu omassa lapsuuden perheessäni, mutta olenkin hippi-vanhempien lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme siirtyneet maailmaan, jossa omasta tunteesta on tullut ilmoitusasia, jolla voi ilmoittaa faktan. Työpaikkakiusattu voi vain ilmoittaa, että hänestä ”tuntuu” pahalta jonkun mulkaisu. Tästä alkaa sellainenmutavyöry, että lopulta kaikki muut joutuu pyytämään anteeksi olemassa oloaan.
Niin. Siis ei sallita enää kiusaamista työpaikallakaan. Marjatta ei saa enää mulkoilla ja tuhista nuorille työntekijöille kahvipöydän kuppikunnan kuningattarena. Se harmittaa varmasti, yritä opetella puhumaan siitä?
Miksi? Miksi Marjatta ei saa tuoda esiin turhautumistaan ja ärsyyntymistään? Puhuttu ja näytetty tunne on tunne. Miksi sen nuoren työntekijän tunteet ovat oikeammat ja jyräävät ja ne pitää huomioida Marjatan tunteiden yli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häveliäisyyttä.
Likaisuuden ajatus liittynee alunperin aikaan jolloin hygieniaa ei juuri ollut. Myöhemmin sitten näitä kulttuurisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juonut, enkä räkinyt maahan, mutta en tunteistakaan todellakaan puhunut. Muistan kerran, kun yritin puhua äidilleni. Hän suuttui minulle, vaikka tunteeni eivät edes liittyneet mitenkään äitiin. Hän ei kyennyt ottaa niitä vastaan.
Minä join! Ja kaikki kaverit joi se oli meidän nuoruuden terapiaa. (räkiminen oli samanikäisten poikien juttu)
Vm-74
Toinen vm-72.
Nuorten juominen lisääntyi teidän jälkeen, huippu taisi olla 70-luvun lopulla syntyneillä. Onhan tästäkin kirjoitettu miten X-sukupolvi oli eniten viinaa kuluttanut nuorisosukupolvi. Toki osa oli silloinkin esimerkiksi perhetaustasta johtuen täysin absolutisteja. Mutta vähemmistöä he taisivat olla, itse muistan omalta luokaltani vain kaksi jotka eivät juoneet.
Moni kyllä joi, ja 60-luvulla syntyneet joivat vielä enemmän. Kirkasta viinaa yleensä. Niin heidän isänsäkin tekivät.
Joo mutta etenkin tyttöjen "teinijuopottelu" lisääntyi X-sukupolvessa. Ei 60-luvun teinitytöt ja nuoret naiset juurikaan juoneet, eiväthän he päässeet edes ravintolaan ilman miestä!
Väite, että 1960-luvun teinitytöt ja nuoret naiset eivät juurikaan juoneet, on yleistys, jota historian tuntemus ei tue. Esim Suomen kieltolaki kumottiin kansanäänestyksen jälkeen, jossa naiset äänestivät merkittävästi useammin kumoamisen puolesta kuin miehet.
Se kieltolain kumoaminen liittyi ihan muuhun kuin siihen että naiset olisivat itse halunneet juoda.
Ja oliko tuo joku tekoälyvastaus? Jotenkin hyvin kummallinen. 60-luvulla tyttöjen ja naisten juomista paheksuttiin vielä paljon. Ja tosiaan edes ravintolaan ei päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, olen 48v nainen ja 6-vuotias lapseni ei sina ilmaise avoimesti tunteitaan, vaan kyräilee ja mököttää.
Kun hankkii lapsen liian vanhana on suuri riski että siitä tulee tuollainen kehvana.
Jotkut ovat pitäneet itsestään niin hyvää huolta, että ovat hedelmällisiä vielä 5-kymppisenäkin. Kauheaa olisi tulla nuorena mummoksi.
Mitä kauheaa nuorena mummoksi tulemisessa on? Minä olen vielä hedelmällinen 50v ja minulla on kaksi lapsenlasta eli olen mummo. Nämä eivät ole toisensa poissulkevia asioita.
Et ole enää hedelmällinen 50 vuotiaana. Kuukautiset ei tarkoita hedelmällisyyttä.
Se taas johtuu IT stä kun kaikki on tiedolla netissä.Ei välttämättä että teidän turpaa vetävät kaverit voisivat itsekin miettiä mistä tuulet puhaltaa. Ja hankkia viisaita mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vm-74
Toinen vm-72.
Kieltolaki kumottiin 30-luvulla sen lieveilmiöiden (kotipoltto, trokaaminen, rikokset ) vuoksi. Miten se liittyy 60-luvun teinityttöihin? Lue tilastoja, älä kysy ChatGPT:ltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme siirtyneet maailmaan, jossa omasta tunteesta on tullut ilmoitusasia, jolla voi ilmoittaa faktan. Työpaikkakiusattu voi vain ilmoittaa, että hänestä ”tuntuu” pahalta jonkun mulkaisu. Tästä alkaa sellainenmutavyöry, että lopulta kaikki muut joutuu pyytämään anteeksi olemassa oloaan.
Niin. Siis ei sallita enää kiusaamista työpaikallakaan. Marjatta ei saa enää mulkoilla ja tuhista nuorille työntekijöille kahvipöydän kuppikunnan kuningattarena. Se harmittaa varmasti, yritä opetella puhumaan siitä?
Miksi? Miksi Marjatta ei saa tuoda esiin turhautumistaan ja ärsyyntymistään? Puhuttu ja näytetty tunne on tunne. Miksi sen nuoren työntekijän tunteet ovat oikeammat ja jyräävät ja ne pitää huomioida Marjatan tunteiden yli?
Kysytkö ihan tosissasi? Että miksi sinulla ei ole oikeutta kiusata toisia? Onneksi jäät kohta eläkkeelle. Meillä on vielä muutama näitä töissä, mutta luojan kiitos ei kauaa.
Minulla ei koskaan ole käynyt mielessäkään että vanhempana työntekijänä minulla olisi jotenkin oikeus mollata ja kiusata nuorempia. Päin vastoin, minulla on velvollisuus auttaa ja neuvoa. MIKÄ kumma teidät sai uskomaan että te kirjeopiston käyneet matalamieliset marjatat olisitte jotenkin parempia ja oikeutettuja?
Muistan kun kasarilla istuin ystävättären kanssa kahvilassa ja tämä kirkkaalla äänellä alkoi jutella hiivatulehduksestaan: "ihan lotina vain käy..."