Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

viisikymppisten sukupolvi onnistui kasvattamaan lapsia, jotka puhuvat nyt avoimesti kaikesta.

Vierailija
05.04.2026 |

"... raja tarkoitti Neuvostoliiton rajaa ja ahdistuksen sijaan sanoimme että vituttaa.

Me nuoret hoidimme mielenterveyden haasteitamme istumalla kaupan portailla ja räkimällä maahan.

Siitä mistä ei voinut puhua, piti huutaa.

Se, että tunteita ei osattu nimetä, ei tarkoittanut, etteikö niitä olisi ollut. Tunteita oli liikaa ja liian monenlaisia yhtä aikaa.

Sydänsurut, vanhempien avioerot, kaveriporukoiden päätökset että jostakusta ei pidetä eikä enää edes moikata. Perjantai-illan kulkua saatoimme kuvailla toisillemme näin: joku jätkä kopeloi, tarttui perseeseen tai tunki kielen korvaan.

Rajojamme ylitettiin, kehorauhaamme rikottiin.

Utopistinen ajatus, että olisimme kertoneet siitä aikuiselle tai viranomaiselle. Somea ei ollut, #metoo tapahtuisi seuraavalla vuosituhannella.

Silloin kun juotiin lonkeroa tai omenaviiniä, toki avauduttiin – ja itkettiin.

Noin muuten tunteita väheksyttiin ja ennen kaikkea peiteltiin.

Ja nyt meillä 80-luvun teineillä on lapsia, jotka erittelevät tuntemuksiaan kuin puhuisivat säästä."

https://www.hs.fi/feature/art-2000011868337.html

Kommentit (134)

Vierailija
1/134 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Ystäväni kertovat lapsistaan, jotka ottavat kahvipöydässä puheeksi kuukautiset, sukupuolitautitestit, mustasukkaisuuden, suhteen avaamisen ja panseksuaalisuuden.

Nuoret käyvät puhumassa koulupsykologille epävarmuuden tunteista ja kertovat kesätyöhakemuksissa mielenterveysongelmistaan."

Vierailija
2/134 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, olen 48v nainen ja 6-vuotias lapseni ei sina ilmaise avoimesti tunteitaan, vaan kyräilee ja mököttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/134 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla syntyneenä äitinä jolla on Z-sukupolven lapset, tunnistan täysin! 

Vierailija
4/134 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juonut, enkä räkinyt maahan, mutta en tunteistakaan todellakaan puhunut. Muistan kerran, kun yritin puhua äidilleni. Hän suuttui minulle, vaikka tunteeni eivät edes liittyneet mitenkään äitiin. Hän ei kyennyt ottaa niitä vastaan. 

T: vm 72

Vierailija
5/134 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, olen 48v nainen ja 6-vuotias lapseni ei sina ilmaise avoimesti tunteitaan, vaan kyräilee ja mököttää.

Puhuttiin Z-sukupolvesta, eihän sun lapsi kuulu siihen. 

Vierailija
6/134 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En juonut, enkä räkinyt maahan, mutta en tunteistakaan todellakaan puhunut. Muistan kerran, kun yritin puhua äidilleni. Hän suuttui minulle, vaikka tunteeni eivät edes liittyneet mitenkään äitiin. Hän ei kyennyt ottaa niitä vastaan. 

Minä join! Ja kaikki kaverit joi se oli meidän nuoruuden terapiaa. (räkiminen oli samanikäisten poikien juttu) 

Vm-74

Vierailija
7/134 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viidikymppiset onnistuivat kasvattamaan lapsia, jotka.. Olen viisikymppinen ja minulla on lapsia, joten aihe koskee minua.

Vierailija
8/134 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viidikymppiset onnistuivat kasvattamaan lapsia, jotka.. Olen viisikymppinen ja minulla on lapsia, joten aihe koskee minua.

Joo, mutta jutussa puhutaan nuorista ja mainitaan nimenomaan z-sukupolvi. Et varmaankaan laske 6-vuotiaita nuorisoon? 

Vierailija
9/134 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta jutussa puhutaan nuorista ja mainitaan nimenomaan z-sukupolvi. Et varmaankaan laske 6-vuotiaita nuorisoon? 

Lasken itseni viisikymppiseksi ja jutussa puhutaan näin ollen minun lapsistani.

Vierailija
10/134 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Usein puhumme yhtä aikaa ja osin ristiin tunnetaidoista, sosiaalisista taidoista ja vuorovaikutustaidoista. Typistämme ne helposti Instagram-tieteeksi, jonka mukaan jokaisen on puhuttava herkeämättä omista tunteistaan.

Tunteista avoimesti puhuminen ei kuitenkaan ole sama asia kuin hyvät tunnetaidot. Sen sijaan kyky säädellä omia tunteita on mielenterveyden yksi kivijalka."

Hassua, että tunteista avoimesti puhuminsella tarkoitetaan edelleenkin negatiivisistä tunteista puhumista.

Vierailija
11/134 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kertovat kesätyöhakemuksissa mielenterveysongelmistaan". Miksi? 

Mitä se kuuluu työnantajalle onko ollut mielenterveysongelmia vai ei? Niitä ei ole tarkoitus viedä työpaikalle työnantajan ongelmiksi. Vai pedataanko siinä valmiiksi pitkää sairauslomaa ja työkyvyttömyyttä. 

Vierailija
12/134 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että haluat laskea vanhempana itsesi tuohon joukkoon, mutta viisikymppisillä äideillä on yleensä teinejä ja sitä vanhempia lapsia, harvalla on alle kouluikäisiä lapsia. Ja jos lukisit jutun (aloituksessa on vain pieni pätkä) niin näkisit että siinä puhutaan z-sukupolvesta eli 1997-2012 syntyneistä. Sun lapsi on 10 vuotta nuorempi. 

Vierailija
13/134 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että haluat laskea vanhempana itsesi tuohon joukkoon, mutta viisikymppisillä äideillä on yleensä teinejä ja sitä vanhempia lapsia, harvalla on alle kouluikäisiä lapsia. Ja jos lukisit jutun (aloituksessa on vain pieni pätkä) niin näkisit että siinä puhutaan z-sukupolvesta eli 1997-2012 syntyneistä. Sun lapsi on 10 vuotta nuorempi. 

Naisen hedelmällinen ikä kestää yli 30 vuotta. Hyvin monen ikäisiä lapsia voi 5-kymppisenä olla.

Vierailija
14/134 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin kyllä jo lasten ollessa pieniä, päiväkodissa puututtiin haukkumiseen ja kiusaamiseen tavalla, jota ei minun lapsuudessani tosiaankaan ollut. Lasten koulussa tuli kasvatuskeskustelu kun joku oli sanonut toista hölmöksi, kun minua kiusattiin koko peruskoulu eikä ketään kiinnostanut. Yritä pärjätä, rakkaudesta se hevonenkin potkii.

Itse siis olen yrittänyt aina kasvattaa lapset niin, että toisen kunnioitus on tärkein asia, en vaan uskonut että se oikeasti toteutuisi. Jotenkin sitten kuitenkin niin on käynyt. Varhaiskasvatus, neuvola, lastenkirjat, pikku kakkonen, some, mikä on syynä? Hienoa joka tapauksessa. 

Vierailija
15/134 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetin tunteista puhuminen äidille kun olin n. 9-vuotias. Minulla oli ystävyyssuhteeseen liittyvä mielipaha ja äitini reagoi juurikin huutamalla minulle vihaisena. 

Vierailija
16/134 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet nelikymppinen, et viisikymppinen.

Vierailija
17/134 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisen hedelmällinen ikä kestää yli 30 vuotta. Hyvin monen ikäisiä lapsia voi 5-kymppisenä olla.

Varsin pieni vähemmistö 70-luvulla syntyneistä naisista on saanut lapsia yli 40-vuotiaana. Ja kun jutussa korostettiin että puhutaan z-sukupolvesta niin en oikein ymmärrä miksi asiasta pitää jankata. 

Vierailija
18/134 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hankkii lapsen liian vanhana on suuri riski että siitä tulee tuollainen kehvana.

Vierailija
19/134 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei osoita erityisen hyviä tunnetaitoja, jos kahvipöydässä alkaa rupattelemaan kuukautisistaan, sukupuolitaudistaan. Tai vaikka ummetuksestaan.

"  Ystäväni kertovat lapsistaan, jotka ottavat kahvipöydässä puheeksi kuukautiset, sukupuolitautitestit, mustasukkaisuuden, suhteen avaamisen ja panseksuaalisuuden."

Vierailija
20/134 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole varmaan luonut ilmapiiriä, missä sellainen on mahdollista tai opettanut lapselle asiaa. Jotkut vanhemmat kuvittelevat, että lapset oppivat ja osaavat asioita jotenkin automaattisesti opettamatta, näin ei ole. 

Lisäksi kauheaa tekstiä omasta lapsesta, ei mikään ihme että hän vihaa sinua jo nyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi