Sijoittaminen on ihan turhaa jos et pysty laittamaan siihen riittävästi rahaa tai sinulla ei ole hyvää aloituspääomaa
Jos aloitat nollista ja laitat satasen kuussa niin eihän siitä tule mitään. Summa on ihan mitätön 20 vuoden jälkeenkin. Yritin itse tällä tavalla, mutta ei mitään hyötynut. Ja tämä on totuus. Jos olet 4-kymppinen ja speksit on nuo, ei sinun kannata aloittaa sijoittamista koska siitä et kostu mitään. Jos sinulla taas on rahaa laittaa 300 euroa kuukaudessa + aloituspääomana joku 20-30 tonnia niin sitten voi jotakin tuntua. Mutta pienemmillä summilla pelkkää näpertelyä ja itsensä kusettamista.
Kommentit (428)
Täällä taas palstan valiot jakaa neuvoja, miksi ei kannata sijoittaa. Ketjun aloittajakin päättelee, että jos laittaa satasen kuussa, niin siitä ei tule mitään. Niin, mitä oikeasti olisi tapahtunut satasen kk-sijoitukselle, niin sen voi käydä lukemassa tuolta: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/c950f762-8c84-4c59-8fb2-dd8d9104eb…
Suurin syy sille, että suomalaiset eivät vaurastu, on se, että ei uskalleta sijoittaa. Ts. ei ymmärretä, (1.) että ajallinen hajauttaminen jo yksin takaa sen, että osakkeita tulee ostettua keskimäärin halvemmalla, jos kk-sijoitusumma on aina sama ja (2.) säikähdetään jotain lyhyen aikavälin tappiollista periodia (esim. korona, Trumpin tullit tai Ukrainan sota) ja myydään kaikki pois tappiolla / pienellä voitolla, vaikka tuolloin olisi paras hetki ostaa lisää.
Itse olen sijoittanut passiivisesti jo n. 14 v ja kasassa on nyt n. 150 teur. Ei mikään valtava summa, mutta ei mikään pienikään. Hauskaahan tässä on se, että ensimmäisen 100 teur saavuttaminen on ylivoimaisesti vaikeinta. Seuraavat tulevat jo paljon helpommin, kun korkoa korolle-ilmiö jauhaa vastustamattomasti lisätuottoa, jolloin lisäsijoitusten vaikutus pienenee koko ajan. Kannattaa esim. tsekata, mitä Einstein sanoi korkoa korolle-ilmiöstä.
Myynyt olen vain silloin, kun olen tarvinnut vähän enemmän rahaa johonkin. Tälläkin hetkellä moni osake on salkussani selvästi tappiolla (jotkut yli 90 %), mutta sillä ei sinällään ole väliä, koska koko salkku on reilusti voitolla.
Eli sijoittakaa hyvät ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Nämä sijoitusneuvojat puhuvat paskaa niin että korvat heiluu. Kukaan ei vaurastu laittamalla 50-100 euroa kuussa sijoituksiin tai rahastoihin, ellei sitä ole aloitettu joskus 18-vuotiaana ja silloinkin vaurastuminen on suhteellista. Taitaa näiden sijoitusneuvojien taustalla olla "kaupallinen yhteistyö" pankkien kanssa.
Muutama säkällä rikastunut siinä seassa. Ovat sattumalta olleet oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tietenkin ottavat kunnian siitä sattumasta ja väittävät taidoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja joku 50 euron kuukausisijoittaminen on ihan yhtä tyhjän kanssa, vaikka nämä sijoitusgurut sanoo että se kannattaa. Ei kannata. Tuonkin summan voi käyttää vaikka hyvään ruokaan mikä aiheuttaa enemmän mielihyvää kuin se mitätön muutaman euron lisä jonka saat ajan kanssa.
Tämä. Ja yksi asia mitä en ole koskaan ymmärtänyt. Elämä on parasta 20-50 vuotiaana niin miksi ihmeessä moni työntää tuona aikana kaikki rahat sijoituksiin? Mitä niillä tekee 70v eläkeläisenä kun on lonkka niin kipeää että ei pääse liikkumaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joku 50 euron kuukausisijoittaminen on ihan yhtä tyhjän kanssa, vaikka nämä sijoitusgurut sanoo että se kannattaa. Ei kannata. Tuonkin summan voi käyttää vaikka hyvään ruokaan mikä aiheuttaa enemmän mielihyvää kuin se mitätön muutaman euron lisä jonka saat ajan kanssa.
Tämä. Ja yksi asia mitä en ole koskaan ymmärtänyt. Elämä on parasta 20-50 vuotiaana niin miksi ihmeessä moni työntää tuona aikana kaikki rahat sijoituksiin? Mitä niillä tekee 70v eläkeläisenä kun on lonkka niin kipeää että ei pääse liikkumaankaan.
Itse jossain tuon haarukan puolivälissä ja ihmettelen mihin ihmeeseen kaikki palkka pitäisi sitten oikeasti joka kuukausi tuhlata, jotta voi sanoa elävänsä? En keksi joka kuukausi niin paljoa ostettavaa ja mieluummin sijoitan ylijäävät varat. On harrastuksia ja matkustelua ihan riittävästi, en keksi mitä oikein puuttuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jossain tuon haarukan puolivälissä ja ihmettelen mihin ihmeeseen kaikki palkka pitäisi sitten oikeasti joka kuukausi tuhlata, jotta voi sanoa elävänsä? En keksi joka kuukausi niin paljoa ostettavaa ja mieluummin sijoitan ylijäävät varat. On harrastuksia ja matkustelua ihan riittävästi, en keksi mitä oikein puuttuu?
Palkankorotukset silti kiltisti otat vastaan
Ite sijoitan 50€/kk. Tuotto ollut 10%. Eli todellakin mielummin sijoitan kuin säästän tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkankorotukset silti kiltisti otat vastaan
Ei niistä voi oikein kieltäytyäkään jos ovat tes:in mukaisia. Pitääkö jokainen ansaittu euro käyttää siis sentilleen elinkustannuksiin, mitään ei saisi sijoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kaikki rahat? Itse sijoitan 50€/kk. pystyn ilman kituuttamista laittamaan sivuun tuon summan reilun 3000 bruttopalkastani. Ja rahaa jää turhuuksiin. Mielummin pidän puskurin säästötilillä ja lisäksi sijoitan, kun rahapulassani ottaisin korkeakorkoista kulutusluottoa tai käyttäisin Visaa, jossa siinäkin kovat korot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ollenkaan ymmärrä tuota, että jos elämä on muutenkin parhaimmillaan, niin sitä sitten vielä buustataan ylenmääräisellä törsäämisellä. Hyväksytään, että 50v jälkeen ne nelisenkymmentä vuotta ovat sitten pahenevaa kurjuutta.
Eihän ne lonkatkaan ole 70-vuotiaana kipeät, jos on varaa tarvittaessa leikkauttaa ne.
Minä haluan elää hyvää elämää ihan koko ikäni eikä vain nuorena, ja siihen kuuluu se, että kun on seitsemän lihavaa vuotta menossa, varaudutaan seitsemään laihaan vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Tjaa? Viimeyönä paukahti taas lisää 155e. Sijoitukseni alle 4000e. En tiedä sitten onko hyvin vai ei mutta en minä pahoillanikaan ole.
50 eur x 1,06^40 = 514,29 eur
Eli 50 euroa muuttuu 40 vuodessa 6 prosentin vuosituotolla 514,29 euroksi. Kelpaa mulle, mutta kukin tehköön kuten parhaaksi näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyvestä puuhun noustaan ja pienistä puroista kertyy. Nordnetiin voit avata arvo-osuustilin ja sinne laittaa kuukausisäästösopimuksella kuluttomaan indeksirahastoon 15€/kk ilman mitään kuluja. Jos laitat 20€/kk kuluttomaan indeksirahastoon niin 7% keskimääräisellä vuosituotolla siellä on 20v kuluttua 10000€ 👍
Terveisin kaupallinen yhteistyö.
Muuten hyvä, mutta Nordnetin Suomi-indeksirahasto on kuluton eikä tuossa mitään linkkiäkään ollut, jonka kautta menemällä kukaan saisi mitään yhteistyörahoja.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas palstan valiot jakaa neuvoja, miksi ei kannata sijoittaa. Ketjun aloittajakin päättelee, että jos laittaa satasen kuussa, niin siitä ei tule mitään. Niin, mitä oikeasti olisi tapahtunut satasen kk-sijoitukselle, niin sen voi käydä lukemassa tuolta: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/c950f762-8c84-4c59-8fb2-dd8d9104eb…
Suurin syy sille, että suomalaiset eivät vaurastu, on se, että ei uskalleta sijoittaa. Ts. ei ymmärretä, (1.) että ajallinen hajauttaminen jo yksin takaa sen, että osakkeita tulee ostettua keskimäärin halvemmalla, jos kk-sijoitusumma on aina sama ja (2.) säikähdetään jotain lyhyen aikavälin tappiollista periodia (esim. korona, Trumpin tullit tai Ukrainan sota) ja myydään kaikki pois tappiolla / pienellä voitolla, vaikka tuolloin olisi paras hetki ostaa lisää.
Itse olen sijoittanut passiivisesti jo n. 14 v ja kasassa on nyt n. 150 teur. Ei mikään valtava summa, mutta ei mikään pienikään. Hauskaahan tässä on se, että ensimmäisen 100 teur saavuttaminen on ylivoimaisesti vaikeinta. Seuraavat tulevat jo paljon helpommin, kun korkoa korolle-ilmiö jauhaa vastustamattomasti lisätuottoa, jolloin lisäsijoitusten vaikutus pienenee koko ajan. Kannattaa esim. tsekata, mitä Einstein sanoi korkoa korolle-ilmiöstä.
Myynyt olen vain silloin, kun olen tarvinnut vähän enemmän rahaa johonkin. Tälläkin hetkellä moni osake on salkussani selvästi tappiolla (jotkut yli 90 %), mutta sillä ei sinällään ole väliä, koska koko salkku on reilusti voitolla.
Eli sijoittakaa hyvät ihmiset!
Sinäkin unohdat autuaasti inflaation ja salkun piilevän verovelan.
Vierailija kirjoitti:
Eli 50 euroa muuttuu 40 vuodessa 6 prosentin vuosituotolla 514,29 euroksi. Kelpaa mulle, mutta kukin tehköön kuten parhaaksi näkee.
Ja olet ollut haudassa 40 vuoden kuluttua jo pitkään. Eikä sen viiskymppisen ostovoima ole kuin murto-osa sijoitushetken arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olet ollut haudassa 40 vuoden kuluttua jo pitkään. Eikä sen viiskymppisen ostovoima ole kuin murto-osa sijoitushetken arvosta.
Kuten kirjoitin, kukin tekee kuten parhaaksi näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä säästöillä pääsee lonkkaleikkaukseen heti eikä viiden vuoden kuluttua julkiselle.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinne ole tarkoitus lisätä 50 euroa kuukausittain eikä kertaalleen. Tulee aivan eri summa siinä vaiheessa, 95 842 euroa netin laskurilla. 6 % tuottokin on vielä melko maltillinen.
Itse aloitin n 20v sitten aluksi laitoin vain 500e/kk mutta pian nostin summan tonniin. Jossain vaiheessa pidin jokusen vuoden taukoakin, osingot kuitenkin uudelleensijoittaen. Sitten tuli koronaa ja Ukrainaa niin aloitin taas, nykypalkallani helposti irrotin 2000e/kk. Sitä nyt jatkanut muutaman vuoden ja nyt salkku yli 700k.
Paras taloudellinen päätökseni. Nyt alle 5-kymppisenä ei tarvitse murehtia yt ruletista. Eläkettäkin kertynyt jo lähes 3k ja kaksi maksettua asuntoa hyvällä alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinne ole tarkoitus lisätä 50 euroa kuukausittain eikä kertaalleen. Tulee aivan eri summa siinä vaiheessa, 95 842 euroa netin laskurilla. 6 % tuottokin on vielä melko maltillinen.
En viitsinyt kaivaa sijoituslaskuria esille ja laskin vain laskimella yhden viisikymppisen tuoton. :)
Ja AP:n kaltaisella asenteella varustetut ihmiset sitten ihmettelee mikä on kun se Jarppa ja Marjut ihan perusduunareina asuu paljon hienommassa talossa eikä valita rahan puutetta joka välissä. Pakko olla lottovoittajia tai vanhemmilta perittyä rahaa, eihän nyt omilla säästöillä mitään saa. ;)