Sijoittaminen on ihan turhaa jos et pysty laittamaan siihen riittävästi rahaa tai sinulla ei ole hyvää aloituspääomaa
Jos aloitat nollista ja laitat satasen kuussa niin eihän siitä tule mitään. Summa on ihan mitätön 20 vuoden jälkeenkin. Yritin itse tällä tavalla, mutta ei mitään hyötynut. Ja tämä on totuus. Jos olet 4-kymppinen ja speksit on nuo, ei sinun kannata aloittaa sijoittamista koska siitä et kostu mitään. Jos sinulla taas on rahaa laittaa 300 euroa kuukaudessa + aloituspääomana joku 20-30 tonnia niin sitten voi jotakin tuntua. Mutta pienemmillä summilla pelkkää näpertelyä ja itsensä kusettamista.
Kommentit (428)
No saat sä sen verran 20 vuoden aikana säästöjä kokoon ettet sitten kuuskymppisenä työttömänä saa kuin korkeintaan minimaalisen pienen yleistuen ja joudut siten käyttämään nuo säästösi elämiseen.
Jos ei osaa säästää niin kyllä rahastoihin ym. pienikin sijoitus kannattaa, koska ikäänkuin joku muu säästää sun puolesta sen rahan. Itse en osaa säästää, mulla on pieni rahasto johon laitan 10e kuukaudessa ja 10 vuoden päästä siellä on paljon enemmän rahaa kuin olisi ilman sitä rahastoa eli mulla ei olis senkään vertaa joten ihan sama mulle, olkoon "kusetusta", siellä silti on enemmän sitä rahaa kuin mitä mulla olisi jos en laittaisi sinne sitä 10-20e kk. Saan ainakin eläkepäiville ulkomaanmatka reissurahat tai pahanpäivän varalle vähän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei osaa säästää niin kyllä rahastoihin ym. pienikin sijoitus kannattaa, koska ikäänkuin joku muu säästää sun puolesta sen rahan. Itse en osaa säästää, mulla on pieni rahasto johon laitan 10e kuukaudessa ja 10 vuoden päästä siellä on paljon enemmän rahaa kuin olisi ilman sitä rahastoa eli mulla ei olis senkään vertaa joten ihan sama mulle, olkoon "kusetusta", siellä silti on enemmän sitä rahaa kuin mitä mulla olisi jos en laittaisi sinne sitä 10-20e kk. Saan ainakin eläkepäiville ulkomaanmatka reissurahat tai pahanpäivän varalle vähän rahaa.
No toi on hyvä asenne. Ei pidä kuvitella rikastuvansa pienillä sijoitussummilla, mutta ihan kivahan se on jos sieltä säästöstä löytyy aikoinaan edes muutama topo.
Just syksyllä vaihdoin auton nostamalla välirahan rahastosta (aloitus 2009). Hankintameno-olettamalla ja vuokra-asummon remonstttipoistoilla ei mennyt verojakaan. Ja sillä satasella kuussa nuo oli alkuun säästetty, oman pääoman verran niihin rahastoihin vielä jäi, teoriassa nostin siis pelkkiä voittoja. Nykyisin laitan enemmän sijoituksiin kuin satasen.
Monikaan ei säästä, vaan tuuppaa rahastoihin ylimääräisen, mille ei ole käyttöä juuri nyt. Ei kai sekään ole itsetarkoitus, että hassaa rahaa johonkin mitä ei koe alkuunkaan tarpeelliseksi. Tai ryyppää ja rellestä niitä tuhoten samalla terveytensä.
Vierailija kirjoitti:
No saat sä sen verran 20 vuoden aikana säästöjä kokoon ettet sitten kuuskymppisenä työttömänä saa kuin korkeintaan minimaalisen pienen yleistuen ja joudut siten käyttämään nuo säästösi elämiseen.
Sehän olisi ratkaiseva pelastus, kun vuosikymmenten kuluttua mitään tukia ei välttämättä jaeta ollenkaan kenellekään. Puhumattakaan että nykyisessä määrin.
Vierailija kirjoitti:
50 eur x 1,06^40 = 514,29 eur
Eli 50 euroa muuttuu 40 vuodessa 6 prosentin vuosituotolla 514,29 euroksi. Kelpaa mulle, mutta kukin tehköön kuten parhaaksi näkee.
40 vuoden päästä saat sillä 500 eurolla nelihenkiselle perheelle läjän roskaruokaa, eli sen saman minkä saat tänä päivänä 50 eurolla. Et sitten sitä tullut ajatelleeksi? Mitä 40 vuotta sitten saitkaan 50 markalla? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 50 euroa muuttuu 40 vuodessa 6 prosentin vuosituotolla 514,29 euroksi. Kelpaa mulle, mutta kukin tehköön kuten parhaaksi näkee.
40 vuoden päästä saat sillä 500 eurolla nelihenkiselle perheelle läjän roskaruokaa, eli sen saman minkä saat tänä päivänä 50 eurolla. Et sitten sitä tullut ajatelleeksi? Mitä 40 vuotta sitten saitkaan 50 markalla? Niinpä.
Juuri tämä! 40 vuotta sitten 50 markkaa, eli vajaa 10 euroa oli kunnon raha! Silloiset sijoittajat varmaan haaveilivat miten hyvä potti se 500 markkaa sitten joskus tulevaisuudessa onkaan. No ei tullut, vaan pikkuraha, mutta tulipahan "sijotteluleikeillä " rahoitettua ilmaiseksi isompia rahamiehiä. Näinhän tämä menee ja hellpoja kusetetaan.
Ei, kyllä AP:lla on pointti. Kituutat vuosikymmeniä pienituloisena ja laitat joka kuussa nolla-alkupääoman kera 50€ kuussa indeksirahastoon. Jätät kaiken kivan tekemättä ja ostamatta ja kökit kotona ikävuodet 40-65.
Hyvin köyhä ei saa 50 eurolla "kaikkea kivaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta sitten 50 markalla ei saanut kuin buffetlounaan, monessa tavispaikassa se saattoi maksaa enemmänkin. Mitä sinun muistin mukaan sillä sai?
Kun puhutaan osakkeiden 6% vuosituotosta, tarkoitetaan yleensä reaalituottoa eli tuottoa inflaation jälkeen. Jos lasketaan, että sijoituksen arvo x vuoden jälkeen on y euroa, ei tarkoiteta sananmukaisesti y euroa, vaan rahamäärää, joka vastaa nykyistä y euroa.
No mikä nyt kenellekin on mitätön summa. 20 vuotta 100€/kk maailman indeksiin tekisi 7-9% korolla (joka on ihan realistinen keskiarvo) tuossa ajassa noin 55000- 60000€. Ei se nyt ihan mitätön summa ole, jos vaihtoehto on ettei 20 vuoden kuluttua ole muuta kuin tuulen huuhtoma perse. Toki rahan arvo on 20 vuoden kuluttua eri kuin tällä hetkellä, mutta kyllä tuossa matkan varrella tulotkin muuttuu, joten todennäköisesti jossain vaiheessa voi nostaa kuukauksittain säästettävää summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta sitten 50 markalla ei saanut kuin buffetlounaan, monessa tavispaikassa se saattoi maksaa enemmänkin. Mitä sinun muistin mukaan sillä sai?
Sillä sai noin 15 litraa bensiiniä, ja lounasseteli, eli keskiverto ruokapaikan lounaan hinta oli noin 18 markkaa. Eli hiukan muistisi heittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä tosiasiaa on alapeukutettu? Se nyt vaan menee niin, että 40 vuoden kuluttua 500 euroa on pikkuraha. Valitettavasti. Inflaatio on kuin yhteiskunnan syöpä. Sitä vastaan saat taistella vaikka hautaan asti, ja häviät aina. Vie kyllä aika hyvin motivaation säästää.
Vakuutusyhtiöiden toiminta perustuu sijoittamiseen. Isompi pääoma, mutta usein samat tuottoprosentit kuin piensijoittajilla. Ei inflaatio niitäkään rahoja syö. Reaalituotto on suurempi kuin inflaatio.
En ajattele rikastuvani sijoittamisella. Mulle sen on sellainen turvaverkko jos jään vaikka työttömäksi niin en ihan heti ole kusessa. Ja mielenkiintoinen harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän olisi ratkaiseva pelastus, kun vuosikymmenten kuluttua mitään tukia ei välttämättä jaeta ollenkaan kenellekään. Puhumattakaan että nykyisessä määrin.
Tämäpä juuri. Lapsillekin on avattu arvo-osuustilit heti kun he syntyivät ja sinne on siirrelty pieniä summia silloin tällöin. Kun korkoa korolle saa toimia vuosikymmenien ajan, niin kyllä sijoituksiin jotain turvaa kertyy. Rikastuminen ei ainakaan vanhempien tuloilla onnistu, mutta vaurastuminen kyllä.
Sillä sai noin 15 litraa bensiiniä, ja lounasseteli, eli keskiverto ruokapaikan lounaan hinta oli noin 18 markkaa. Eli hiukan muistisi heittää.
34 vuotta sitten 50mk oli 5 henkisen duunariperheen ruokabudjetti per päivä. 4 söi pienen annoksen ruokaa ja äiti sen mitä jäi (jos jäi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä tosiasiaa on alapeukutettu? Se nyt vaan menee niin, että 40 vuoden kuluttua 500 euroa on pikkuraha. Valitettavasti. Inflaatio on kuin yhteiskunnan syöpä. Sitä vastaan saat taistella vaikka hautaan asti, ja häviät aina. Vie kyllä aika hyvin motivaation säästää.
Sitä on alapeukutettu siksi, että juuri sijoittaminen kasvattaa rqhan määrää nopeammin kuin inflaatio syö sen arvoa.
Huvittavaa näiden wannabe Roope Ankkojen jutuissa on se, että olettavat tuottoprosentiksi aritmeettisen keskiarvon historiallisesta datasta vaikka pitäisi käyttää geometrista keskiarvoa :-). Muuttuu nimittäin laskelmat aivan erilaisiksi.