Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoittaminen on ihan turhaa jos et pysty laittamaan siihen riittävästi rahaa tai sinulla ei ole hyvää aloituspääomaa

Vierailija
05.04.2026 |

Jos aloitat nollista ja laitat satasen kuussa niin eihän siitä tule mitään. Summa on ihan mitätön 20 vuoden jälkeenkin. Yritin itse tällä tavalla, mutta ei mitään hyötynut. Ja tämä on totuus. Jos olet 4-kymppinen ja speksit on nuo, ei sinun kannata aloittaa sijoittamista koska siitä et kostu mitään. Jos sinulla taas on rahaa laittaa 300 euroa kuukaudessa + aloituspääomana joku 20-30 tonnia niin sitten voi jotakin tuntua. Mutta pienemmillä summilla pelkkää näpertelyä ja itsensä kusettamista.

Kommentit (428)

Vierailija
341/428 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50 eur x 1,06^40 = 514,29 eur

Eli 50 euroa muuttuu 40 vuodessa 6 prosentin vuosituotolla 514,29 euroksi. Kelpaa mulle, mutta kukin tehköön kuten parhaaksi näkee. 

40 vuoden päästä saat sillä 500 eurolla nelihenkiselle perheelle läjän roskaruokaa, eli sen saman minkä saat tänä päivänä 50 eurolla. Et sitten sitä tullut ajatelleeksi? Mitä 40 vuotta sitten saitkaan 50 markalla? Niinpä.

Miksi tätä tosiasiaa on alapeukutettu? Se nyt vaan menee niin, että 40 vuoden kuluttua 500 euroa on pikkuraha. Valitettavasti. Inflaatio on kuin yhteiskunnan syöpä. Sitä vastaan saat taistella vaikka hautaan asti, ja häviät aina. Vie kyllä aika hyvin motivaation säästää.

Sitä on alapeukutettu siksi, että juuri sijoittaminen kasvattaa rqhan määrää nopeammin kuin inflaatio syö sen arvoa. 

Jaa. Juuri kun mielestäni vouhkataan, kuinka pitäisi kuluttaa. Kumpaa siis pitää tehdä? Sijoittaa vai kuluttaa?

Ja miksi puua sijoittamisesta, kun eikös keinottelu olisi oikeampi nimitys. Keinotellaan, koska kusipäinen ja itse aiheutettu ongelma nimeltä inflaatio syö ihmisten säästöt.

Vierailija
342/428 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli 50 euroa muuttuu 40 vuodessa 6 prosentin vuosituotolla 514,29 euroksi. Kelpaa mulle, mutta kukin tehköön kuten parhaaksi näkee. 

40 vuoden päästä saat sillä 500 eurolla nelihenkiselle perheelle läjän roskaruokaa, eli sen saman minkä saat tänä päivänä 50 eurolla. Et sitten sitä tullut ajatelleeksi? Mitä 40 vuotta sitten saitkaan 50 markalla? Niinpä.

Miksi tätä tosiasiaa on alapeukutettu? Se nyt vaan menee niin, että 40 vuoden kuluttua 500 euroa on pikkuraha. Valitettavasti. Inflaatio on kuin yhteiskunnan syöpä. Sitä vastaan saat taistella vaikka hautaan asti, ja häviät aina. Vie kyllä aika hyvin motivaation säästää.

Sitä on alapeukutettu siksi, että juuri sijoittaminen kasvattaa rqhan määrää nopeammin kuin inflaatio syö sen arvoa. 

Ja kaikkien tuotteiden arvo ei systemaattisesti nouse. Vaikka sähköautot, saat samalla rahalla jatkuvasti enemmän katetta ja segmenttiin tulee uusia vaihtoehtoja eri hintaluokkiin. Kymmenenn vuoden päästä voit haluta itsellesi jotain mitä ei vielä ole olemassakaan. Kuten vaikkapa kotitalousrobotin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/428 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan totta. Lisäksi kun ottaa huomioon, että sijoituksillasi käytännössä luovut sosiaalituesta, niin vaikka 50v työttömäksi jäädessä säästäminen osoittautuu turhahaksi ellei sijoitusia ole sitten satoja tuhansia, joiden tuottojen avulla voi kituutella Suomessa tai elää jossain edullisemmassa maassa.

Vierailija
344/428 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No saat sä sen verran 20 vuoden aikana säästöjä kokoon ettet sitten kuuskymppisenä työttömänä saa kuin korkeintaan minimaalisen pienen yleistuen ja joudut siten käyttämään nuo säästösi elämiseen.

Eipähän tarvitse tehdä millekään taholle minkäänlaisia selvityksiä miten käytän aikani ja rahani. Voin halutessani vaikka vaihtaa maata sellaiseen, jossa pärjää pienellä rahalla. Se on vapautta.

Vierailija
345/428 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joku 50 euron kuukausisijoittaminen on ihan yhtä tyhjän kanssa, vaikka nämä sijoitusgurut sanoo että se kannattaa. Ei kannata. Tuonkin summan voi käyttää vaikka hyvään ruokaan mikä aiheuttaa enemmän mielihyvää kuin se mitätön muutaman euron lisä jonka saat ajan kanssa.

Jos haluat tienata tonnin kuussa, niin alkupääomaa pitää olla 300 000e.

Joo. Ei mitään järkeä.

Vierailija
346/428 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40 vuoden päästä ei tarvitse ostaa ruokaa nelihenkiselle perheelle, kun lapsetkin ovat keski-ikäisiä. Riittää, että saa ruokittua itsensä. Kyllä minulle ilmainen ateria kelpaa, kun neljässä vuosikymmenessä se viisikymppinen olisi kuitenkin mennyt johonkin.

Vierailija
347/428 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joku 50 euron kuukausisijoittaminen on ihan yhtä tyhjän kanssa, vaikka nämä sijoitusgurut sanoo että se kannattaa. Ei kannata. Tuonkin summan voi käyttää vaikka hyvään ruokaan mikä aiheuttaa enemmän mielihyvää kuin se mitätön muutaman euron lisä jonka saat ajan kanssa.

Joo. Ei mitään järkeä.

Kun aloittaa ajoissa kuukausisäästämisen, saa korkoa korolle. Ei siihen tarvita lottovoittoa vaan aikaa ja kärsivällisyyttä.

Vierailija
348/428 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetusti sellaiset, jotka eivät osaa arvostaa pieniä rahamääriä, ovat läpi elämänsä köyhiä ja luotottavat elämäänsä. Ja toisaalta moni varakas vaikuttaa jopa pihiltä, koska he tietävät ettei hassaamalla turhuuksiin rikastu.

Vierailija
349/428 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan totta. Lisäksi kun ottaa huomioon, että sijoituksillasi käytännössä luovut sosiaalituesta, niin vaikka 50v työttömäksi jäädessä säästäminen osoittautuu turhahaksi ellei sijoitusia ole sitten satoja tuhansia, joiden tuottojen avulla voi kituutella Suomessa tai elää jossain edullisemmassa maassa.

Pitäisikö kouluissa olla talousopetusta, jossa kerrotaan, että mitään ei pidä säästää eikä oikeastaan töihinkään pitäisi mennä, koska muuten luovut oikeudestasi sosiaaliturvaan?

Vierailija
350/428 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyvestä puuhun noustaan ja pienistä puroista kertyy. Nordnetiin voit avata arvo-osuustilin ja sinne laittaa kuukausisäästösopimuksella kuluttomaan indeksirahastoon 15€/kk ilman mitään kuluja. Jos laitat 20€/kk kuluttomaan indeksirahastoon niin 7% keskimääräisellä vuosituotolla siellä on 20v kuluttua 10000€ 👍

Mutta tuohan on sitä itse säästettyä valtaosin. Miksi narraat ihmisiä? Kerro sen sijjaan paljonko on saatu korko? Ja vielä jos vertaat ja kerrot paljonko on kaiken hinnat nousseet sen 20 vuoden jölkeen? Elä narraa ihmisiä!

Vierailija
351/428 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyvestä puuhun noustaan ja pienistä puroista kertyy. Nordnetiin voit avata arvo-osuustilin ja sinne laittaa kuukausisäästösopimuksella kuluttomaan indeksirahastoon 15€/kk ilman mitään kuluja. Jos laitat 20€/kk kuluttomaan indeksirahastoon niin 7% keskimääräisellä vuosituotolla siellä on 20v kuluttua 10000€ 👍

Mutta tuohan on sitä itse säästettyä valtaosin. Miksi narraat ihmisiä? Kerro sen sijjaan paljonko on saatu korko? Ja vielä jos vertaat ja kerrot paljonko on kaiken hinnat nousseet sen 20 vuoden jölkeen? Elä narraa ihmisiä!

Millaista luksusta sinä hankit elämääsi 20 eurolla kuukaudessa? Vai meneekö se välttämättömiin kuluihin vaikka elät hyvin nuukasti?

Vierailija
352/428 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen näitä, joilla jää toistuvasti kokoaikatyön palkasta vain 20-50 e/kk säästöön, kyllä silloin elämisen kulut on mitoitettu aivan liian suuriksi. Itse en ole ikinä ollut hyvätuloinen ja silti säästöön/sijoituksiin menee satasia. Säästäminen on kyllä pitkälti myös elämäntapa, mikä vaatii sitoutumista.

Sama, mutta itse en ole ikinä alkoholia ja tupakkaa käyttänyt joten säästyy jää joka kuukausi itselle nekin "viihderahat". Monilla tuntuu menevän kymppejä ellei satasia kuussa kaljaan tai tupakkiin...

Vierailija
353/428 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No saat sä sen verran 20 vuoden aikana säästöjä kokoon ettet sitten kuuskymppisenä työttömänä saa kuin korkeintaan minimaalisen pienen yleistuen ja joudut siten käyttämään nuo säästösi elämiseen.

Aivan kuin tuo olisi jotenkin huono asia, että voi työttömäksi joutuessaan elää ihan omilla rahoillaan, eikä sosiaalituilla?

Vierailija
354/428 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Ei mitään järkeä.

Minulla on nyt sijoituksissa 300 000 euroa. Mutta ei se suinkaan ollut minun alkupääomani, vaan aloitin 20 vuotta sitten sadalla eurolla kuukaudessa. Vuosien varrella kuukausisijoituksiin laittamani summa on kasvanut, mutta kyllä tuosta salkusta on ainakin 130 000 euroa sijoitusteni tuottoa.

Eri

Vierailija
355/428 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö kouluissa olla talousopetusta, jossa kerrotaan, että mitään ei pidä säästää eikä oikeastaan töihinkään pitäisi mennä, koska muuten luovut oikeudestasi sosiaaliturvaan?

Jos optimoi tulojaan, niin töihin kannattaa mennä.

Jos tulot ovat pienehköt ja työ ei ole ns. varmalta alalta, niin ei säästäminen kannata - näin huonosti käydessä saat merkittävästi enemmän rahaa valtiolta.  

Jos pystyy sijoittamaan paljon, niin se on todennäköisesti kannattavaa - sijoitukset kun tuottavat myös silloin kun menee hyvin, ja isot sijoitukset korvaavat valtion rahan menetystä.

Käytännössä johtaa myös tasapäistämiseen, kun hyvötuloisen kannattaa kuluttaa maltillisesti tuloihin nähden ja sijoittaa, kun taas pienituloisen kannattaa kuluttaa reilusti tuloihin nähden - ja jos käy huono tuuri, niin molempien tulot silloinkin hyvin samantasoiset. Hyvätuloinen toki veroja maksaa moninkertaisesti.

Vierailija
356/428 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sijoittaa indeksirahastoon koska suorissa osakesojoituksissa ei ole mitään järkeä. Täällä toki kaikki väittää kuuluvansa siihen prosenttiin joiden osakesalkku tuottaa indeksiä paremmin. Itsellä on puhdas osakesalkku madellut aina reippaasti indeksin perässä ja olen ihmetellyt miksen vaan myy kaikkia osakkeita ja laita indeksiin, olisi kai liian iso vaiva kun kymmeniä firmoja salkussa.

Vierailija
357/428 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen asumaan lapsuudenkodissa mahdollisimman pitkään - mikäli mahdollista- siinä saa hyvän alkupääoman säästettyä.

Vierailija
358/428 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti ei ole valtaosin itse säästettyä, jos vaan viitsii aloittaa ajoissa. Olen nyt kuukausisäästänyt erilaisiin indeksirahastoihin 8 vuoden ajan ja minulla on 80 000 salkussa. Siitä 50 000 on itse säästettyä ja 30 000 tuottoa. Jatkossa tuoton osuus kasvaa, kun tuo 80 000 on siellä pohjalla jo. Tämän vuoden puolella olen säästänyt itse 3000 ja saanut tuottoja 5500.

Vierailija
359/428 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Juuri kun mielestäni vouhkataan, kuinka pitäisi kuluttaa. Kumpaa siis pitää tehdä? Sijoittaa vai kuluttaa?

Ja miksi puua sijoittamisesta, kun eikös keinottelu olisi oikeampi nimitys. Keinotellaan, koska kusipäinen ja itse aiheutettu ongelma nimeltä inflaatio syö ihmisten säästöt.

Lapsellista puhua keinottelusta. Jokuhan ne yritykset aina omistaa, miksi et sinä? Ei omistamisessa ole mitään pahaa.

Vierailija
360/428 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi se on sijoittaa kuin tiliille säästää.

Niin ja kukaan ei ole koskaan menettänyt sijoituksiaan? Seuraavaa pörssiromahdusta odotellessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi